Halloween utklädnader och kränkta människor

Förklara då för mig varför man inte får klä ut sig i helsvart från topp till tå för att man gillar färgen svart (man hade lika gärna kunnat gilla lila eller grön) utan att folk ropar CA? Hur är det CA?

Du får hemskt gärna dela med dig av en länk om den där tjejen som skapade ramaskri genom att klä ut sig till en färg.
Har spenderat en bra stund att googla men jag hittar verkligen ingenting. Däremot rätt mycket bra texter om CA.
 
Ok... jag är inte samhälls/kulturvetare utan bara en sketen naturvetare och faktiskt inte speciellt insatt men tom jag ser skillnad på fiktiva karaktärer som Mumintrollen och etniska minoriteter som samer. Dvs det går inte att komma i närheten av en jämförelse.

Vad gäller yoga kan jag som sagt för lite för att säga något med säkerhet men tänker att det är en del av andlighet (jag vill inte kalla det för en religiös handling) och är därför inte kontroversiellt att icke-hinduer utövar den. Jag kan ha fel.

Jag misstänker att de flesta vita svenskar (och förmodligen vita européer...) är vikingaättlingar. Dvs att för oss att klä ut oss till en viking är inte speciellt kontroversiellt. Personligen ger jag blanka fan om någon icke-kaukasier vill klä ut sig till viking, så beskyddande av vikingakulturen känner jag mig inte :D
 
Nej. Varför skulle jag klä ut mig till same om jag "beundrar" dem? Om jag har den minsta kunskap om samer och deras historia fattar man väl också det otroligt olämpliga i att klä ut sig till same.
Shit, jag är visst helt tappad i såna här sammanhang :O
Jag har tex otroligt lite kunskap om samer, jag vet att jag tycker att deras traditionella kläder är vackra. Om jag skulle på fest där man skulle klä ut sig skulle jag mycket väl (eller iaf innan jag läst här) kunna tex klä mig i en traditionell samisk dräkt. Det skulle ju typ vara enda tillfället då jag skulle ha en "anledning" att få känna hur det skulle kännas och hur jag skulle se ut i såna kläder.
Jag har aldrig någonsin sett det som ett hån att "klä ut sig som någon", snarare en möjlighet att få prova något annat.
Blir ledsen att höra att folk skulle ta illa vid sig för en sån sak, har otroligt svårt att fatta varför...
 
Shit, jag är visst helt tappad i såna här sammanhang :O
Jag har tex otroligt lite kunskap om samer, jag vet att jag tycker att deras traditionella kläder är vackra. Om jag skulle på fest där man skulle klä ut sig skulle jag mycket väl (eller iaf innan jag läst här) kunna tex klä mig i en traditionell samisk dräkt. Det skulle ju typ vara enda tillfället då jag skulle ha en "anledning" att få känna hur det skulle kännas och hur jag skulle se ut i såna kläder.
Jag har aldrig någonsin sett det som ett hån att "klä ut sig som någon", snarare en möjlighet att få prova något annat.
Blir ledsen att höra att folk skulle ta illa vid sig för en sån sak, har otroligt svårt att fatta varför...

Därför att de är en minoritet som länge varit förtryckt i Sverige och kolten är intimt förbunden med deras tro och traditioner. Dvs det är inte ok för oss som förtryckande majoritet att klä ut oss till dem.

Googla "rasbiologiska institutet Uppsala" och "samer". Det är rätt upplysande och skrämmande.
 
Då kanske du skulle läsa på om samers historia och CA.
Jag har inte riktigt hunnit det eftersom jag på riktigt inte ens någonsin har tänkt tanken förut. Bara nyligt har en bekant med indiansk bakgrund börjat skriva om att man inte ska klä ut sig till indian och innan det har det faktiskt inte slagit mig att det skulle kunna störa någon om jag klädde ut mig till indian. Jag ser det som sagt som en "hyllning" när jag klär ut mig..
 
Jag är inte förvånad. Det är ju alltid samma användare som poppar upp om man pratar invandrare, normer, kränkningar och brott. Det är liksom alltid Den Andres Fel, Kvinnans eller Invandrarna.
Ja, och är det nån som skriver nåt som inte är PK så poppar det upp ett gäng som gubben i lådan som gjort det till sin livsuppgift att försvara PK med näbbar och klor och inte fattar att vissa "icke PK" bara retas. :devil:
 
Jag har inte riktigt hunnit det eftersom jag på riktigt inte ens någonsin har tänkt tanken förut. Bara nyligt har en bekant med indiansk bakgrund börjat skriva om att man inte ska klä ut sig till indian och innan det har det faktiskt inte slagit mig att det skulle kunna störa någon om jag klädde ut mig till indian. Jag ser det som sagt som en "hyllning" när jag klär ut mig..

Det spelar ingen roll att du anser det vara en "hyllning".
 
Jag kan inte riktigt förklara känslan, det ger dålig smak i munnen helt enkelt när någon ''klär ut sig'' till mexican, viking, indian osv.
Man kan inte klä ut sig till ett folkslag som om de vore något skämt.

Dock tycker jag att det ska vara alla folkslag eller inget.
Om vikingar är ok så är indian ok. Men så är det ju inte eftersom vikingar var vita.

Men samtidigt tycker jag det är helt ok att klä ut sig till en person av ett folkslag som faktiskt har funnits.

Tex Fröydis eller Pocahontas, båda är starka kvinnor som faktiskt levat.
Men att klä ut sig generellt till folkslag blir bara fel för mig.
Fast viking!? det är alltså inte ok att vara reenactor? Vikingabyn utanför Upplands Väsby, inte ok?

Kan tänka mig att man kan dra en gräns vid historia och nutid när det gäller folk.
 
Jag har inte riktigt hunnit det eftersom jag på riktigt inte ens någonsin har tänkt tanken förut. Bara nyligt har en bekant med indiansk bakgrund börjat skriva om att man inte ska klä ut sig till indian och innan det har det faktiskt inte slagit mig att det skulle kunna störa någon om jag klädde ut mig till indian. Jag ser det som sagt som en "hyllning" när jag klär ut mig..

Jag förstår att du inte menar något illa men det är just det här tankesättet vi inte har rätt till som en icke förtryckt majoritet. Visst, för dig kanske det är en hyllning men för dem en grov förolämpning som bekräftar och cementerar århundraden av förtryck. Dvs din tolkning är inte ok.
 
Hur många här (eller annanstans) har tatueringar med Maoriska symboler och mönster? De är väldigt populära, tydligen. Jag har nära släkt från NZ som berättar att de inte ses med glada ögon av den Maoriska befolkningen. Tatueringarna är mycket speciella och inget man väljer själv för att de är snygga; de är nåt som visar vem man är, starka symboler med stor betydelse. Jag vet inte om de direkt uppfattas som kränkande, men den som har en sådan tatuering utan att ha fått den tack vare sin bakgrund och sin livsstory, betraktas som oupplyst och pinsam, snarast.
 
Men det är ju en himla skillnad på vikingarna som var en framgångsrik invaderande (och vit) kultur och tex indianerna som varit förtryckta av oss.

Fast vikingarna var inte de blodtörstiga monster de ofta sägs har varit. De var ofta handelsresande, en del gjorde det för att de blev förtryckta på hemmaplan osv. Det är en rätt missvisande bild av vikingarna att bara framställa dem som "framgångsrik invaderande (och vit) kultur".
 
Fast vikingarna var inte de blodtörstiga monster de ofta sägs har varit. De var ofta handelsresande, en del gjorde det för att de blev förtryckta på hemmaplan osv. Det är en rätt missvisande bild av vikingarna att bara framställa dem som "framgångsrik invaderande (och vit) kultur".

Var har jag sagt att de var blodtörstiga monster? Faktum kvarstår att de invaderade många områden framgångsrikt. Alternativt var de framgångsrika handelsmän (det var ju en väldigt flytande gräns mellan deras handel och räder). Dvs som samlad vit kultur var de inte förtryckta eller marginaliserade av en annan kultur.
 
Var har jag sagt att de var blodtörstiga monster? Faktum kvarstår att de invaderade många områden framgångsrikt. Alternativt var de framgångsrika handelsmän (det var ju en väldigt flytande gräns mellan deras handel och räder). Dvs som samlad vit kultur var de inte förtryckta eller marginaliserade av en annan kultur.

Och därför är det ok att göra dem till karikatyrer av vad de egentligen var?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp