Halloween utklädnader och kränkta människor

Spelar det nån roll om någon på festen kommer från gruppen? Jag trodde CA var CA oavsett vem som var närvarade och såg det.
Men gah! gruppen finns inte längre överhuvudtaget. ;) försvunnen och borta sedan 1000 eller 2000 år tillbaka. Det finns rimligen inte idag någon som är en romersk senator från 300-talet.
 
Hur många här (eller annanstans) har tatueringar med Maoriska symboler och mönster? De är väldigt populära, tydligen. Jag har nära släkt från NZ som berättar att de inte ses med glada ögon av den Maoriska befolkningen. Tatueringarna är mycket speciella och inget man väljer själv för att de är snygga; de är nåt som visar vem man är, starka symboler med stor betydelse. Jag vet inte om de direkt uppfattas som kränkande, men den som har en sådan tatuering utan att ha fått den tack vare sin bakgrund och sin livsstory, betraktas som oupplyst och pinsam, snarast.
Är detta Maoriska symboler? Googlade lite snabbt och den här dök upp, står att det ska vara för god hälsa och auktoritet.
42f9816a3c6155d276afb5684b8d9daa.jpg


Av de bilder jag såg tycke jag de såg rätt häftiga ut, dock inget jag skulle vilja ha själv. Vad är det den Maoriska befolkningen inte gillar med att andra har det? Tänker det här med oupplyst och pinsam.
 
Är detta Maoriska symboler? Googlade lite snabbt och den här dök upp, står att det ska vara för god hälsa och auktoritet.
42f9816a3c6155d276afb5684b8d9daa.jpg


Av de bilder jag såg tycke jag de såg rätt häftiga ut, dock inget jag skulle vilja ha själv. Vad är det den Maoriska befolkningen inte gillar med att andra har det? Tänker det här med oupplyst och pinsam.
Så jäkla snyggt :love:
Jag kan tänka mig att det skulle vara som om folk här hemma sprang omkring i läkarrock med ett stetoskop runt halsen utan att faktiskt ha åbäkat sig igenom läkarutbildningen.
Eller om man köpte hem drivor med rosetter och spikade upp på väggarna hemma eller hängde vid hästens box. Oförtjänt liksom. Pinsamt att "låtsas" något man inte förtjänat.
 
Så jäkla snyggt :love:
Jag kan tänka mig att det skulle vara som om folk här hemma sprang omkring i läkarrock med ett stetoskop runt halsen utan att faktiskt ha åbäkat sig igenom läkarutbildningen.
Eller om man köpte hem drivor med rosetter och spikade upp på väggarna hemma eller hängde vid hästens box. Oförtjänt liksom. Pinsamt att "låtsas" något man inte förtjänat.
Så kanske det är, googlade vidare lite och hittade lite intressant läsning.
http://media.newzealand.com/en/story-ideas/ta-moko-significance-of-maori-tattoos/
 
Kom att tänka på häxor ifm Halloween. Antar att man inte kan klä ut sig till det hellre då?

Det måste ju finnas några som nedstammar från kvinnor som blivit dödade pga de ansetts vara häxor, som kan känna sig kränkta.... eller hur tänker ni som sitter på "faciten" här? :angel:
 
Kom att tänka på häxor ifm Halloween. Antar att man inte kan klä ut sig till det hellre då?

Det måste ju finnas några som nedstammar från kvinnor som blivit dödade pga de ansetts vara häxor, som kan känna sig kränkta.... eller hur tänker ni som sitter på "faciten" här? :angel:

Om du hade bemödat dig att läsa tråden så har det tramsiga "exemplet" redan kommit upp och avhandlats.
 
Kom att tänka på häxor ifm Halloween. Antar att man inte kan klä ut sig till det hellre då?

Det måste ju finnas några som nedstammar från kvinnor som blivit dödade pga de ansetts vara häxor, som kan känna sig kränkta.... eller hur tänker ni som sitter på "faciten" här? :angel:
Häxa är nog bland de vanligare att klä ut sig till. Monster och förvridna människor. Massa sår och liknande. Tar någon illa upp för en häxa så tror jag att den personen har något emot halloween som helhet, alltså oavsett vad som kläs ut till.
På många år har jag aldrig stött på någon indian, viking eller nått stereotypt under halloween. Detta är nog mycket ovanligt att folk överlag klär sig så. Kan vara bra att ha i åtanke med tanke på denna tråden.
 
Fast vad fånigt skrivet, ärligt talat? "Ja ni har blivit förföljda, förtryckta och mördade i århundraden, men chilla lite här nu medan jag förlöjligar din kultur lite ytterligare"? Alltså va? Det är nog himla enkelt att be om lite mer slack och chill när man är på andra sidan muren. :meh:
Men med det synsättet kan ju inte drag eller trans var ok. Män som klär sig som kvinnor!
 
Om du hade bemödat dig att läsa tråden så har det tramsiga "exemplet" redan kommit upp och avhandlats.

Fast nu som jag läst ikapp tycker jag inte det avhandlast, utan bara att du avfärdat det som "inte relevant pga. häxa är inte en folkgrupp"....? Alltså får man inte känna sig kränkt om man inte tillhör en specifik folkgrupp?!

Denna tråd handlar mig veterligen inte enbart om CA, utan om gerenelt människor som känner sig kränkta av andras utklädnader. Som @karamelldrottningen är inne på kanske vissa även ogillar "monsterkostymen" om de själv eller någon i familjen har en missbildning.... Det har inget med folkgruppar att göra, utan om relationer mellan männsikor och hur mycket man ska behöva hänsynta varandra.
 
Hur många här (eller annanstans) har tatueringar med Maoriska symboler och mönster? De är väldigt populära, tydligen. Jag har nära släkt från NZ som berättar att de inte ses med glada ögon av den Maoriska befolkningen. Tatueringarna är mycket speciella och inget man väljer själv för att de är snygga; de är nåt som visar vem man är, starka symboler med stor betydelse. Jag vet inte om de direkt uppfattas som kränkande, men den som har en sådan tatuering utan att ha fått den tack vare sin bakgrund och sin livsstory, betraktas som oupplyst och pinsam, snarast.
Jag tycker definitivt de har en stor poäng där. Men de ska faktiskt ha tagit fram en serie tatueringar som är liknande men ok att "låna". Ska finnas under något speciellt namn.
 
Fast nu som jag läst ikapp tycker jag inte det avhandlast, utan bara att du avfärdat det som "inte relevant pga. häxa är inte en folkgrupp"....? Alltså får man inte känna sig kränkt om man inte tillhör en specifik folkgrupp?!

Mig veterligen så var jag inte den enda som svarade om häxor, så du får nog läsa igen. Det är liksom inte bara mina inlägg jag bad dig läsa, jag bad dig läsa tråden.
 
Sparka uppåt är i regel mer ok än att sparka nedåt, ja. Om en svart amerikan klär ut sig till Donald Trump är det mer ok än om Donald Trump sätter på sig blackface.

Judiska nazistskämt är mer ok än nazistiska judeskämt. Osv.

Det är skillnad på humor som förstärker ett förtryck, eller humor som hjälper till att underminera förtryck.
Jag tycker det här är den tydligaste förklaringen i tråden hittills så jag har svårt att tro att folk som fortsätter argumentera för sin rätt att få kränka andra kan eller ens vill begripa de här grundläggande principerna.
 
Kom att tänka på häxor ifm Halloween. Antar att man inte kan klä ut sig till det hellre då?

Det måste ju finnas några som nedstammar från kvinnor som blivit dödade pga de ansetts vara häxor, som kan känna sig kränkta.... eller hur tänker ni som sitter på "faciten" här? :angel:
Det finns mycket mer intressanta och intrikata problem tycker jag.

Tex om ett museum vill visa kimonos i samband med en utställning och även förser med exemplar som man kan få prova så att besökare får uppleva sig klädda i kimono.

Vid ev protester är det då Japan som äger kulturen (som väl ser sig själva som lite av en stormakt och storkultur) och den japanska kvinnan som vill visa dräkterna som "äger" rätten att dela med sig av sin kultur. Eller är det minoritetsgruppen asianamericans som "äger" rätten att säga att det är appropriering. Jag tycker det är en svår fråga, inte en lätt.

Eller det här, ett varumärke, av två personer som säljer fina sjalar
Design by Sámis, for Sámi people - and equally cool souls.
de har sagt att det är ok för andra att köpa deras produkter. Sakerna de säljer är inspirerade och där med ok. I allmänhet anses det av flertalet vara ok att köpa en vara direkt från en kultur. Men inte att köpa motsvarande vara av en stor affärskedja.
Men låt säga att jag köper sjalen, det finns alltid risk att någon inte tycker det är ok. Så jag vill nog säga att det är inte enkelt, som många tycker, utan lite komplicerat. Även om det finns aspekter som är ganska enkla tex -klä inte ut dig till indian.
 
Förstår inte riktigt varför det ska vara så svårt att förstå att vad som är en kränkning eller inte bestäms inte av den etniskt/kulturella majoriteten, särskilt när det är en folkgrupp som var och är den som förtrycker, utan av den etnisk/kulturella minoriteten som utsätts för kränkningen. Jmf #metoo, det är inte mannen som krävde att anställningsintervjun skulle utföras med den unga kvinnan sittande i hans knä som bestämde att det inte var sexuella trakasserier och att han kände sig kränkt för att hon ansåg att det var förnedrande och en kränkning.

Varför är det här ens en diskussion vi måste ha? Särskilt när det gäller något så banalt som Halloween kostymer, vilket fö är ett idiotiskt amerikanskt påfund. Låt barnen/vuxna klä ut sig till spöken, dinosaurier, jediriddare, prinsessor, pirater, Apollo, hobbitar, riddare, katter, hästar, hundar, Myror, Odin, Blåbärspojkar, Robin Hood, Karl den tolfte (om man nu nödvändigtvis måste klä ut sig till en specifik historisk person), Loch Ness monstret, Simba, Anna/Elsa. Det finns bokstavligen tusen kostymer och figurer man kan klä ut sig till utan att känna sig kränkt över att man ska undvika stereotyper som är förnedrande och kränkande för en specifik etnisk/kulturell minoritet.
 
Är detta Maoriska symboler? Googlade lite snabbt och den här dök upp, står att det ska vara för god hälsa och auktoritet.
42f9816a3c6155d276afb5684b8d9daa.jpg


Av de bilder jag såg tycke jag de såg rätt häftiga ut, dock inget jag skulle vilja ha själv. Vad är det den Maoriska befolkningen inte gillar med att andra har det? Tänker det här med oupplyst och pinsam.
Jag tror det. Grejen är väl (jag är inte heller speciellt upplyst...!) att dessa tatueringar "får" man, hemma i sitt sociala sammanhang. De talar om vem man är, hur man är, vad man gjort i livet osv och inget man väljer själv för att det är snyggt etc. De är alltså väldigt symboliska tatueringar där man kan läsa mycket om en individ enbart genom att se dessa "bilder" på kroppen. Nåt sånt. Jag ska läsa på själv, tror jag, innan jag säger nåt jag inte kollat upp...!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp