Halloween utklädnader och kränkta människor

Och varför har de nu inte en trekantig boll, det vore ju mycket bättre. Typ. Man kan helt enkelt inte allting. Man kan lära sig. Man kan inte kräva av andra att de lär en.[/QUOTE
Om man förväntar sig att andra ska lära sig får man faktiskt vara beredd att dela med sig av sin kunskap. Framför allt om man kritiserar andra för att de är okunniga!
 
Som sagt. En fråga - som du vill kalla för ett påpekande då - som bygger på antingen okunnighet eller förakt.

Tror du verkligen att du som ingenting vet om en viss teoribildning, så lätt hittar en intressant svaghet?

Det kan givetvis finnas en mängd problem med att män klär ut sig till kvinnor, men de problemen handlar inte om CA. Så enkelt.
Nej, man ska inte förlöjliga andra utifrån ras/kultur, men man ska heller inte förringa andra som inte är lika 'bildade' som man själv menar sig vara! Du diskuterar i en tråd som handlar om förtryck och maktmissbruk och så använder du dig av rena översitterifasonerna.
Du hade sakligt och kort kunna förkara varför du anser mitt exempel vara fel istället för att avfärda mig som okunnig alternativt föraktfull.
 
Senast ändrad:
De som verkar bli mest kränkta här är ju de (oerhört privilegierade) som inte fattar att de inte har rätt till precis allt precis hela tiden. Att inte hela världen är deras personliga lekplats och att de inte för sitt höga nöjes skull har rätt att trampa på andra.
 
Jag har inget emot att läsa på, men när jag googlar CA som för mig är en okänd förkortning får jag inga träffar som gör mig klokare. Man kan faktist inte utgå ifrån att de begrepp man använder är allmänt vedertagna. Dessutom syftar väl en diskussion till att vidga ens föreställningsvärld, eller vill man egentligen bara bli bekräftad av de som har 'rätt' åsikter, dvs samma som man själv har?

CA är en förkortning av cultural appropriation.
 
De som verkar bli mest kränkta här är ju de (oerhört privilegierade) som inte fattar att de inte har rätt till precis allt precis hela tiden. Att inte hela världen är deras personliga lekplats och att de inte för sitt höga nöjes skull har rätt att trampa på andra.
???? Betyder 'här' i denna tråd?
Var är det du läser in det du påstår?
Det problem jag ser är en del av de som skriver i tråden inte tillåter andra att diskutera och problematisera om dessa inte till fullo bejakar ett visst synsätt och 'godkänns' av de som anser sig 'ha rätt'. Ganska ironiskt när allt handlar i grunden handlar om att respektera andra människors. Intolerans kan visa sig på många sätt!
 
???? Betyder 'här' i denna tråd?
Var är det du läser in det du påstår?
Det problem jag ser är en del av de som skriver i tråden inte tillåter andra att diskutera och problematisera om dessa inte till fullo bejakar ett visst synsätt och 'godkänns' av de som anser sig 'ha rätt'. Ganska ironiskt när allt handlar i grunden handlar om att respektera andra människors. Intolerans kan visa sig på många sätt!

Ett ypperligt exempel på min poäng! Du tycker att det är förtryck att inte få tycka att det är okej att göra "halloweenkostymer" av förtryckta kulturers symboler och traditioner, och säger att det är jämförbart med förtrycket som dessa har utstått. Jösses, jag blir helt chockad över bristen på förmåga att ta sina privilegier!
 
Ett ypperligt exempel på min poäng! Du tycker att det är förtryck att inte få tycka att det är okej att göra "halloweenkostymer" av förtryckta kulturers symboler och traditioner, och säger att det är jämförbart med förtrycket som dessa har utstått. Jösses, jag blir helt chockad över bristen på förmåga att ta sina privilegier!
Nej! Där har du helt fel! Det har jag överhuvudtaget aldrig uttryckt. Det är en slutsats som du drar för att jag hävdar min rätt att diskutera och debattera frågan!
 
Ett ypperligt exempel på min poäng! Du tycker att det är förtryck att inte få tycka att det är okej att göra "halloweenkostymer" av förtryckta kulturers symboler och traditioner, och säger att det är jämförbart med förtrycket som dessa har utstått. Jösses, jag blir helt chockad över bristen på förmåga att ta sina privilegier!
Jag tycket dock att det är skrämmande att många här inte tycks se skillnaden mellan att diskutera i en fråga och att ha en viss åsikt.
Jag gick in i debatten med frågeställning hur drag skiljer dig från att klä ut sig till en 'utsatt grupp' och blir avfärdad av några som korkad, oupplyst och inte värdig att delta i diskussionen. Det gör mig inte ett dugg kränkt, däremot arg och bekymrad. Om man på allvar vill förändra människors synsätt måste man bemöta dem och ta diskussionen.
 
Jag tycket dock att det är skrämmande att många här inte tycks se skillnaden mellan att diskutera i en fråga och att ha en viss åsikt.
Jag gick in i debatten med frågeställning hur drag skiljer dig från att klä ut sig till en 'utsatt grupp' och blir avfärdad av några som korkad, oupplyst och inte värdig att delta i diskussionen. Det gör mig inte ett dugg kränkt, däremot arg och bekymrad. Om man på allvar vill förändra människors synsätt måste man bemöta dem och ta diskussionen.

Nej, inte om diskussionen förs på sandlådenivå.
 
Jag tycket dock att det är skrämmande att många här inte tycks se skillnaden mellan att diskutera i en fråga och att ha en viss åsikt.
Jag gick in i debatten med frågeställning hur drag skiljer dig från att klä ut sig till en 'utsatt grupp' och blir avfärdad av några som korkad, oupplyst och inte värdig att delta i diskussionen. Det gör mig inte ett dugg kränkt, däremot arg och bekymrad. Om man på allvar vill förändra människors synsätt måste man bemöta dem och ta diskussionen.

Man diskuterar väl utifrån sin åsikt? Det är flera som gett sansade svar i tråden som inte fallit speciellt väl i jord (inte nödvändigtvis från din sida, det säger jag inte) och då ledsnar man snabbt på att vara sansad. Speciellt om personen inte fattat vad CA är eller kulturella definitioner. Vilket är helt ok, jag är själv inte speciellt insatt i ämnet. Men då kanske man inte ska driva sin åsikt så hårt i ett sådant här ämne utan faktiskt läsa på lite. Eller så driver man sin åsikt och får mothugg.
 
Man diskuterar väl utifrån sin åsikt? Det är flera som gett sansade svar i tråden som inte fallit speciellt väl i jord (inte nödvändigtvis från din sida, det säger jag inte) och då ledsnar man snabbt på att vara sansad. Speciellt om personen inte fattat vad CA är eller kulturella definitioner. Vilket är helt ok, jag är själv inte speciellt insatt i ämnet. Men då kanske man inte ska driva sin åsikt så hårt i ett sådant här ämne utan faktiskt läsa på lite. Eller så driver man sin åsikt och får mothugg.
Ditt svar är ju ett gott exempel på just ett sådant respektfullt svar som jag efterlyser. Man svarar utan att tillskriva andra åsikter de aldrig har uttryckt eller att idiotförklara dem!
 
Ditt svar är ju ett gott exempel på just ett sådant respektfullt svar som jag efterlyser. Man svarar utan att tillskriva andra åsikter de aldrig har uttryckt eller att idiotförklara dem!

Rätt OT:

Fast förstår du också om man försökt ge sansade svar och får rätt taggiga svar tillbaka att man fräser till? Jag har gjort det vid flera tillfällen för till slut orkar jag inte vara balanserad och sansad när det inte går hem ändå. Vi har alla olika längd på den stubinen.
 
Varför inte göra ett totalt maskeringsförbud som gäller maskeradkostymer och maskering av ansiktet som gäller både barn och vuxna .Dels ser man vem personen är och att någon slipper känna sig kränkt
 
Rätt OT:

Fast förstår du också om man försökt ge sansade svar och får rätt taggiga svar tillbaka att man fräser till? Jag har gjort det vid flera tillfällen för till slut orkar jag inte vara balanserad och sansad när det inte går hem ändå. Vi har alla olika längd på den stubinen.
Ja, det är ju precis vad jag just gjort. Men jag menar att mina inlägg i denna tråd inte har bemötts på ett just sätt från en del.
 
Ja, det är ju precis vad jag just gjort. Men jag menar att mina inlägg i denna tråd inte har bemötts på ett just sätt från en del.

Fast det är ju en aspekt av diskussioner, alla diskuterar inte på samma sätt. För mig är det mycket dagsform, jag kan ha rätt kort och irriterad stubin ibland.

Jag har sett rikspolitiker i full sving på ett seminarium och det var inte i närheten av att vara snällt och balanserat. Personligen tyckte jag det var obehagligt bitvis och tämligen omoget på vissa håll.
 
Fast det är ju en aspekt av diskussioner, alla diskuterar inte på samma sätt. För mig är det mycket dagsform, jag kan ha rätt kort och irriterad stubin ibland.
Att bli irriterad är mänskligt, men det handlat om hur man uttrycker sig. Jag förväntar mig att man klarar av att hålla en saklig ton och inte idiotförklara eller börjar tillskriva andra åsikter de aldrig har uttryckt helt enkelt.
Har aldrig sett dig gå över gränsen och jag gör mitt bästa för att inte göra det själv.
 
Fast det är ju en aspekt av diskussioner, alla diskuterar inte på samma sätt. För mig är det mycket dagsform, jag kan ha rätt kort och irriterad stubin ibland.

Jag har sett rikspolitiker i full sving på ett seminarium och det var inte i närheten av att vara snällt och balanserat. Personligen tyckte jag det var obehagligt bitvis och tämligen omoget på vissa håll.
Politiker idag är tyvärr dåliga föredömen för hur en respektfull debatt ska föras.
Det är väl Donald Trump ett uppenbart exempel på, om vi rör oss utanför Sveriges gränser ...
 
Det som stör mig är när folk är övertygade om att dom ska få göra vad dom vill utan att behöva få kritik för det

Vad är grejen med det, för det är inte som om det är olagligt och ger 10 års fängelse att klä ut sig så man ser ut som en rasist ----> det är bara det att andra har åsikter men inte ens det klarar dom av att höra

Är det så farligt? :confused: Är det så svårt och jobbigt att lyssna och ta av sig en utklädnad och ta på sig någt annat så alla kan ha roligt och inte bara du på andras bekostnad? :meh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Fejkljus
  • Märkning på kläder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp