Halloween utklädnader och kränkta människor

Att bli irriterad är mänskligt, men det handlat om hur man uttrycker sig. Jag förväntar mig att man klarar av att hålla en saklig ton och inte idiotförklara eller börjar tillskriva andra åsikter de aldrig har uttryckt helt enkelt.
Har aldrig sett dig gå över gränsen och jag gör mitt bästa för att inte göra det själv.

Tro mig, jag har garanterat gått över gränsen i stridens hetta (enligt min mening).
 
På den här tråden låter det som att var och varannan går klädd i rasistiska kläder eller kläder/masker som trycker ner vissa grupper.

Vart har ni sett alla dessa? Har jag varit blind eller haft extrem tur som missat dessa personer :confused:
 
På den här tråden låter det som att var och varannan går klädd i rasistiska kläder eller kläder/masker som trycker ner vissa grupper.

Vart har ni sett alla dessa? Har jag varit blind eller haft extrem tur som missat dessa personer :confused:

Fast det räcker med en, det är en för mycket. Säger man sig behandla sina medmänniskor med respekt är det inte ok med lite blackface till Halloween. Att säga att man inte visste bättre räcker inte, har man inte bott under en sten vet man att blackface inte är ok.

Medvetenheten om samers utsatthet är bevisligen fortfarande rätt låg i vårt samhälle även om det börjar bli bättre.
 
Fast det räcker med en, det är en för mycket. Säger man sig behandla sina medmänniskor med respekt är det inte ok med lite blackface till Halloween. Att säga att man inte visste bättre räcker inte, har man inte bott under en sten vet man att blackface inte är ok.

Medvetenheten om samers utsatthet är bevisligen fortfarande rätt låg i vårt samhälle även om det börjar bli bättre.
Har själv samesläkt och inte stör det mig iaf om någon "klär ut sig" till same. För mig gör det absolut inget :) precis som om någon skulle vilja klä ut sig till Rödluvan eller läkare.
 
Det som stör mig är när folk är övertygade om att dom ska få göra vad dom vill utan att behöva få kritik för det

Vad är grejen med det, för det är inte som om det är olagligt och ger 10 års fängelse att klä ut sig så man ser ut som en rasist ----> det är bara det att andra har åsikter men inte ens det klarar dom av att höra

Är det så farligt? :confused: Är det så svårt och jobbigt att lyssna och ta av sig en utklädnad och ta på sig någt annat så alla kan ha roligt och inte bara du på andras bekostnad? :meh:
Jag har personligen inget som helst behov av att klä ut mig till något som en annan människa kan ta illa vid sig av. Det är hur lätt som helst att låta bli. Men för mig är hela denna frågeställning mycket mer komplex. Det handlar i grunden om yttrandefrihet. Om vi tillåter att alla åsikter eller yttringar av åsikter som någon anser vara kränkande ska förbjudas så riskerar vi att få ett samhälle där vi inte har någon yttrandefrihet. Yttrandefrihet är i sin tur en av grundbultarna i demokratin. Utan yttrandefrihet, ingen demokrati och i ett totalitärt samhälle kommer alla de mänskliga rättighet - inklusive skydd för minoriteter - snabbt på skam. Det pris vi får betala för yttrandefrihet och demokrati är att vissa människor och grupper känner sig kränka av andra ibland ... I Sverige har vi dragit gränsen för yttrandefrihet vid det som är hets mot folkgrupp och förtal resp förolämpning som alla är brott enligt brottsbalken. Jag anser att denna gränsdragning bör upprätthållas och att vi bör vara försiktiga med att självmant begränsa vår yttrandefrihet. Däremot bör vi vara rädda om varandra och bemöda oss om ett respektfullt och just bemötande av våra medmänniskor!
 
Och jag vet samer som skulle ta enormt illa upp för något sådant.
Ok ja det är väl olika helt klart. Vet de som ogillar halloween oavsett utklädnad.

Just same kräver rätt mycket om det ska se trovärdigt ut. Inget man köper i en vanlig butik direkt. För mig är inte heller "same" ditekt någon utklädnad utan en tillhörighet. Precis som folkdräkt. Väldigt dålig fantasi om man inte kommer på något bättre än så.
 
Jag har personligen inget som helst behov av att klä ut mig till något som en annan människa kan ta illa vid sig av. Det är hur lätt som helst att låta bli. Men för mig är hela denna frågeställning mycket mer komplex. Det handlar i grunden om yttrandefrihet. Om vi tillåter att alla åsikter eller yttringar av åsikter som någon anser vara kränkande ska förbjudas så riskerar vi att få ett samhälle där vi inte har någon yttrandefrihet. Yttrandefrihet är i sin tur en av grundbultarna i demokratin. Utan yttrandefrihet, ingen demokrati och i ett totalitärt samhälle kommer alla de mänskliga rättighet - inklusive skydd för minoriteter - snabbt på skam. Det pris vi får betala för yttrandefrihet och demokrati är att vissa människor och grupper känner sig kränka av andra ibland ... I Sverige har vi dragit gränsen för yttrandefrihet vid det som är hets mot folkgrupp och förtal resp förolämpning som alla är brott enligt brottsbalken. Jag anser att denna gränsdragning bör upprätthållas och att vi bör vara försiktiga med att självmant begränsa vår yttrandefrihet. Däremot bör vi vara rädda om varandra och bemöda oss om ett respektfullt och just bemötande av våra medmänniskor!
Självklart ska man inte medvetet trampa någon annans tår.
Jag kan på ett sätt se problematiken. Och det är väldigt sorgligt. Många i min släkt har tex svårt för andra grupper pga historiken.

Vi kommer nog inte komma ifrån detta förrän det är lika villkor för alla. Vilket verkar vara en väldigt avlägsen framtid.
 
Jag har personligen inget som helst behov av att klä ut mig till något som en annan människa kan ta illa vid sig av. Det är hur lätt som helst att låta bli. Men för mig är hela denna frågeställning mycket mer komplex. Det handlar i grunden om yttrandefrihet. Om vi tillåter att alla åsikter eller yttringar av åsikter som någon anser vara kränkande ska förbjudas så riskerar vi att få ett samhälle där vi inte har någon yttrandefrihet. Yttrandefrihet är i sin tur en av grundbultarna i demokratin. Utan yttrandefrihet, ingen demokrati och i ett totalitärt samhälle kommer alla de mänskliga rättighet - inklusive skydd för minoriteter - snabbt på skam. Det pris vi får betala för yttrandefrihet och demokrati är att vissa människor och grupper känner sig kränka av andra ibland ... I Sverige har vi dragit gränsen för yttrandefrihet vid det som är hets mot folkgrupp och förtal resp förolämpning som alla är brott enligt brottsbalken. Jag anser att denna gränsdragning bör upprätthållas och att vi bör vara försiktiga med att självmant begränsa vår yttrandefrihet. Däremot bör vi vara rädda om varandra och bemöda oss om ett respektfullt och just bemötande av våra medmänniskor!
har inte skrivit att det ska förbjudas? :confused: Jag har skrivit precis det att det inte är förbjudet och att folk blir upprörda bara för att andra använder SIN yttrandefrihet till att säga att nån ser ut som en rasist i sin utklädnad

Ja man får se ut som ett rasistiskt arsel om man vill men andra får också kritisera en för det

Ja dom har yttrandefrihet och surprise det har jag också -- men såfort dom får höra det blir det tjuriga miner och vaddå varför får inte jaaag göööra såååå utan att nån säger nåt om deet varför klagar du på miiigg

Vill man göra ett statement genom att skita i andras känslor är det bra om man inte är så ömtålig och skör själv att man inte kan ta deras kritik när dom protesterar mot respektlösheten liksom
 
har inte skrivit att det ska förbjudas? :confused: Jag har skrivit precis det att det inte är förbjudet och att folk blir upprörda bara för att andra använder SIN yttrandefrihet till att säga att nån ser ut som en rasist i sin utklädnad

Ja man får se ut som ett rasistiskt arsel om man vill men andra får också kritisera en för det

Ja dom har yttrandefrihet och surprise det har jag också -- men såfort dom får höra det blir det tjuriga miner och vaddå varför får inte jaaag göööra såååå utan att nån säger nåt om deet varför klagar du på miiigg

Vill man göra ett statement genom att skita i andras känslor är det bra om man inte är så ömtålig och skör själv att man inte kan ta deras kritik när dom protesterar mot respektlösheten liksom
Har ingen annan åsikt än vad du har angående detta. Menar dock att problemet med att kränkthet v yttrandefrihet är mycket större och komplexare än just än Halloweendräkter.
 
Jag blir lite förvånad att halloween skulle vara någon slags allmän "maskerad"... trodde temat är typ död, spöken, vampyrer eller annat övernaturligt, inte pocahontas, Elsa eller samer... Men vad vet jag, traditionen fanns inte i Sverige när jag var barn.

Vår sexåring hade svart hår, låtsasblod på t-shirten, svarta naglar o lite grådassigt ansikte - såg ut lite som en häxa. Tioåringen hade ett blixtlås på kinden, sminkat med blod osv.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag blir lite förvånad att halloween skulle vara någon slags allmän "maskerad"... trodde temat är typ död, spöken, vampyrer eller annat övernaturligt, inte pocahontas, Elsa eller samer... Men vad vet jag, traditionen fanns inte i Sverige när jag var barn.

Vår sexåring hade svart hår, låtsasblod på t-shirten, svarta naglar o lite grådassigt ansikte - såg ut lite som en häxa. Tioåringen hade ett blixtlås på kinden, sminkat med blod osv.
Jo det är lite olika i Sverige och USA. USA tror jag har gått ifrån att klä ut sig till någonting läskigt, verkar knappt ok att vara alltför läskig egentligen.

Jag har fått en bild av att man i USA som barn numera ska klä ut sig till någon man beundrar eller ett yrke man vill vara. Tex Vajana eller rörmokare eller Wonder Woman. (medan det också verkar vara allmän maskerad med tanke på folk som klär ut sig till indian på colleges?).

Enligt vissa (jag trodde rent allmänt. Det är också så det beskrivs i guider för utklädning och CA, en länkad på någon av de första sidorna.) anses det helt ok att klä ut sig till Vajana, som person man beundrar, om man är sju eller så, så länge man tar det till kläder enbart. Men det är inte så enligt andra http://www.sacbee.com/entertainment/holidays/article180803886.html
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp