Eftersom detta är exakt vad jag och barnen gjort ikvällkände jag mig lite manad att svara hur jag tänker. Vi bor strax utanför ett samhälle med ~2000 invånare, landsbygden är befolkad men verkligen inte i närheten av det antal barnfamiljer som bor i samhället. Jag kan liksom inte se att det rent procentuellt gör så stor skillnad om jag och barnen besöker 5-6 hus på halloween. Med det sagt gick vi såklart bara till hus med pumpor tända utanför...
Det blir dessutom lite märkligt i min värld om man tänker att man viger sitt godis åt en geografiskt avgränsad skara, lite missunnsamt liksom. Vem är värd det, de på samma gata? Kvarter? Stadsdel?
Poängen var att omlandet runt just mitt samhälle är så glest befolkat att även om vi skulle gå man ur huse för att traska runt och be om godis inne i byn så utgör vi en väldigt liten andel jämfört med barnen inne i byn...
Kollegan verkade ändå bunkra upp med godis så att det förhoppningsvis räckte till alla och ville såklart inte att några barn skulle bli utan. Jag vet som sagt inte riktigt vart jag står i frågan utan kan nog sätta mig in i bägge situationer. Däremot gör det nog visst skillnad i antal barn om många från landsbygden väljer att komma in till samhället och gå. Många familjer har ju dessutom fler än ett barn med sig så det är klart att antalet barn som plingar på blir betydligt fler än om bara de i grannskapet kommer.
Fast det är väl klart att de måste få komma och gå där det faktiskt Finns hus. Finns det inga hus där man bor åker man in till närmsta tätort och går tycker jag
När godiset är slut är det slut.Det är ingen som får skylla sig själv eller någon som är skyldig att hålla någons barn med godis. Har en kommit överens med grannar eller så att de ska få komma förbi kan man hålla undan en påse åt dem.
Däremot är det ju ett jäkla otyg att ringa på hos opyntade hus!
I vår by finns det vissa kvarter som inte har ett enda pyntat hus, ska de barnen inte få vidga sin promenad tills de hittar ett då?
Otyg att ringa på hos opyntade ja! Vi har pyntat men nu när vi skulle lägga barnen här hemma valde vi att plocka bort pyntet och trodde att det skulle få folk att inte ringa på, det hjälpte dock inte

Jo jag kan ju faktiskt tycka att det är helt okej att åka till ett samhälle och gå bus eller godis om en inte bor där det finns några hus. Å andra sidan kanske det finns hus längs med vägen till samhället som är pyntade och som en kan plinga på hos? Men det kanske de gör också

Nä, han får inte skylla sig själv. Har man flyttat ut på landsbygden så har man valt bort den typen av granngemenskap, till förmån för en massa andra härliga barndomsminnen
Det är ju inte ens en traditionell högtid i Sverige utan ett kommersiellt påhitt vi nyligen lånat in. Med det sagt har det varit mysigt de tre gånger grannbarnen plingade på vår dörr! Vi bjöd gärna på godis. Jag är inte värsta motståndaren, alls. Men jag tycker inte att det borde vara det minsta konstigt att bara delta på sina egna villkor
Kan väl ändå tycka att barnen på landsbygden också ska få fira högtider såklart, men om det är en högtid att plinga på hos folk och be om godis vet jag inte om jag tycker. Det kanske anordnas nåt större firande i en stad som en kan åka in till? Jag är kluven

Jag tycker att det är ett oskick att plinga på hus som inte är pyntade, oavsett om barnen bor i huset bredvid eller en mil ut på landet. Men har man pyntat sitt hus så ser jag ingen anledning till att inte "vem som helst" ska kunna plinga på.
Här har helt plötsligt typ fem sällskap med ungar plingat på ikväll, kom ett par i fjol men innan dess har jag aldrig sett ett enda monster på de tio åren vi bott här. Så nästa år köper jag helt klart mer godisKan inte påstå att jag har några åsikter om varken ålder eller bostadsort på de som ringer på, så länge de är trevliga! (Och ja, vi har pyntat
)
Tycker också att det kan vara mysigt, i lagom mängd. Vi bor också i ett bostadsområde och här har varit ganska mycket barn både i lördags och idag och nu känner jag väl att det räcker för den här gången