Hallonbladste?

Lupin

Trådstartare
Är det någon här inne som är i slutet av sin graviditet och som antingen dricker eller planerar att dricka hallonbladste? Jag har beställt och hoppas få hem nu i veckan och tänkte börja med en kopp om dagen. Det ska tydligen underlätta både under förlossningen och efteråt. Jag går in i vecka 35 om ett par dagar och det är då man ska börja dricka téet har jag för mig. :)

Sv: Hallonbladste?

Jag gjorde förra gången. Minns inte exakt när jag började men det var väl med några veckor kvar ungefär.

Jag fick mycket sammandragningar av det, så det verkade ju göra något i alla fall. Jag gick över tiden som väntat men hade en effektiv och jättebra förlossning. Kommer säkert att köpa en laddning denna gången också, varför inte liksom? Fast jag är bara i vecka 32 så jag väntar lite till.

Jag har tänkt på det men inte kommit till skott att köpa det, tror inte det finns i affärerna häromkring. Går in i v37 nu.

Kul med svar! Jag har beställt via nätet, hittade inget i hälsokostbutikerna. Det ska ju vara torkade hallonblad i lösvikt och inte påste. Påstéet innehåller tydligen ganska lite hallonblad.

Det ska ju vara bra även efteråt, för att dra ihop livmodern och för amningen. :)

Här fanns det i lösvikt på "te- och kaffeaffären", dvs inte på hälsokosten. (Och det var riktiga grejer - dvs inte särskilt gott ;) - och inte något smaksatt vanligt te som man kan råka ut för om man inte kollar så noga.) Men annars finns det ju som sagt i webbshoppar.

kl

Jag drack det i slutet, men det gjorde varken till eller från. Fick inte mer sammandragningar tyvärr...

//Julia

Jag drack det ett par dagar. Fick inga sammandragningar men en ganska snabb och lätt förlossning (fast det kanske jag hade haft ändå)
Fast det smakar riktigt illa!

Jag fick en smärtfri förlossning, grymma eftervärkar- men det var 3:e barnet oxå. Och förvärkar ( lite ) av det iallafall, och tyclte det var gott spec med nejlikor i mot slutet!
Jag började i v 33 och då med 3 dl om dagen. Sedan drack jag 1 l om dagen om jag inte glömde. Kokade på morgonen o värmde under dagen.

kl

Jag drack det i slutet, men det gjorde varken till eller från. Fick inte mer sammandragningar tyvärr...

//Julia

Var det bara sd du var ute efter? Det är ju inte alltid man ens känner av sina sd. Jag har hört att det ska underlätta både under och efter förlossningen och det är min förhoppning. :)

Här fanns det i lösvikt på "te- och kaffeaffären", dvs inte på hälsokosten. (Och det var riktiga grejer - dvs inte särskilt gott ;) - och inte något smaksatt vanligt te som man kan råka ut för om man inte kollar så noga.) Men annars finns det ju som sagt i webbshoppar.

Jag har hört många som tyckte det smakade pecka, så jag stålsätter mig redan. :p

Jag drack det från v 35 fram tills Maja föddes (v 39) kände inget speciellt när jag drack det.
Förlossningen tog ca 6 h när de väl drog igång på "riktigt" (vattnet gick 2 dygn innan hon kom)

Om teet hjälpte eller inte vet jag ej, men jag blödde lite(ca 400ml) sprack inget, och livmodern drog ihop sig snabbt, avslaget är slut nu, en månad efter förlossningen!

tyvärr har jag glömt bort att dricka det nu efteråt....

Jag tyckte förresten det var riktigt gott, spec med en klick hounung i!

Drack det när jag väntade Elivia (första barnet). Hade en jättelång och seg förlossning:(.

När Saga kom drack jag inget te och pysslade överhuvudaget inte med något hokus pokus;). Hon kom 4 dagar innan bf och snabbt och smidigt gick det:D.

ja, i det läget var jag bara ute efter att få kraftigare sammandragningar, dvs sätta igång förlossningen =) Det var inte speciellt gott heller...

Min förlossning tog 13,5 timme efter att vattnet gick (hade då haft värkar i några timmar), livmodern drog ihop sig fint och jag kände mig fit fo fight rätt snabbt efter förlossningen, men jag tror inte att hallonbladsthét hade något att göra med det, för jag drack det inte så länge.

//Julia

Drack inget hallonbladsthe, min förlossning tog 3 timmar, jag blödde 200 ml (det minsta de kan mäta) och brast ingenting. Mjölken sprutade och jag hade inga problem med amningen.

Tror varken på the eller olika oljor för bristningar.

Förra gången (första) kände jag inte till hallonbladsté, vet inte om det "fanns" då. Minns inte att någon pratade om det i alla fall.

Min förlossning tog 5,5 timmar, jag blödde 1,5 liter utan anledning (de kan inte förklara vad som hände, livmodern drog ihop sig och släppte moderkakan som den skulle), jag hade mjölk för 2 eller 3 - men problem med bl.a. utdrivningen på främst ena bröstet pga Raynauds syndrom (= smärttillstånd pga lokal kärlkramp, i det här fallet i bröstvårtorna) och jag pumpade därför mer än jag ammade och gav bröstmjölken via flaska till största delen istället.

Jag är orolig för att blöda mycket även nästa gång (BF 5/5) och vill helst ge amningen en chans den här gången med, trots Raynauds. Hallonblad innehåller oxytocin och är bevisat verksamt.

Det som kan hjälpa mot bristningar är väl snarare att inte forcera krystningsfasen och att BM håller emot mellangården vid utdrivningen, tex med en handduk.

Min kompis köpte hem något amningsthe, och hon tycker hon fick lite mer mjölk då. Men om de faktist berodde på thet eller om hon omedvetet påverkades psykist av att dricka thet går nog inte att bevisa.

Men vill du testa och tycker det är värt att lägga pengar på så ska du ju absolut göra det, men jag tror det är svårt att veta om det är pga något speciellt man äter/dricker som det går bättre eller om det skulle gått lika bra ändå. Varje förlossning är ju trots allt ändå unik!

Din kompis fick kanske mer mjölk för att hon drack mer? Bröstmjölksproduktionen är ju ganska vätskekrävande. :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·
Fritid Jag är tydligen en fästingmagnet av oöverträffade mått. I onsdags var jag i skogen och plockade svamp. Iklädd höga lundhagskängor...
Svar
6
· Visningar
525
Senast: Grazing
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka