Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Alexandra_W

Trådstartare
Unghästen har ju som många/alla vet jojat in och ut på klinik i 8 månder med upprepade ledinflammationer. Vurpade i hagen innan jul, fick en muskelskada och sen har det bara jävlats. Equiatriker har kollat henne flertalet gånger men inte hittat annat än muskelspänningar. Dvs ingen snedhet etc rent 'skelettmässigt'. Iaf, min 'gamla' equiatriker har tagit sin hand från Kele och anser att 'så ung med ledproblem, bara ta bort'. Jag & vet har inte velat ge upp men som besatta sökt ORSAKEN till problemen men utan att hitta någon hållbar. Nu sist bad vet mig ta ut equi-nåt igen och ställa specifik frågeställning snedhet bakdelen? Lyckades via tips på Buke (TACK ni två som tipsade om samma person!) fått tag i en annan equiatriker. Som var här idag.

Han ville inte veta något om hästarna innan så han visste inget. Det enda jag sa var 'det här är en tvååring så hon har lite problem med koncentration låånga stunder i taget så ha lite tålamod med henne'.
Equiatrikern känner igenom henne och frågar sedan 'har hon vurpat någon gång vad du vet?' Mitts var eh jo, det är just det hon har :devil:

Konstaterar sen att det han hittat är att höger bogled 'ligger fel' (använder ordet ligga fel för det är enklast men ni fattar), hon är sned över bakdelen, han förklarade som vänster korsbensled/SI-leden samt att det är en vänstersidig låsning i atlas axis vä sida. Och så överspänd käkmuskeln vä sida.

Han visade på snedheten och jag ska ju återigen överväga att skjuta mig själv och gräva ner mig på gödselstacken. För om man bara tittade på rätt ställe så gick det ju att se att knäna och kastanjerna på frambenen var i olika höjd, och att höftknölarna inte var 'i nivå'. Det vid nacken syntes ju inte men när han tryckte försiktigt där tyckte hästen 'men döööö då' och slog upp huvudet.

Nåväl, han masserade sedan igenom henne och jag drog historien om hennes ledinflammationer etc, och han trodde mycket väl att snedheten kan ha gett ledproblemen iom att det är en växande häst som redan har en viss 'grundpåfrestning' på sina leder. När lilla damen masserats (fanns lite spänningar, rent muskulära, här och där med) så manipulerade han. Och det är ju lite läskigt att sen se knölar och knän osv ligga 'i nivå'.. Och ändå var det inga 'stora' grejer (utom nacken då, där såg till och med jag när det 'blev rätt'..)

Sen var det dags för valacken då, mest en rutinkoll. Och jag kan ju skjuta mig själv igen tror jag (Och funderar fortfarande VARFÖR inte min förra equiatriker inte sett/påpekat det hela..?) För den stackars herrn var ju sned han med, och att jag inte sett det själv vetefan. Där var det vä bogled och vä korsbandsled/SI-led. Inget mer (det där räckte dock). Och vips fick jag ju en förklaring till varför vi har vissa problem att galoppera RAKT fram.. Samma sak där, massage och manipulation.

Väldigt trevlig människa, och väldigt pratsam (dte tycker vi om). Båda hästarna beslöt sig RASKT 8och de är inte världens mest lättflirtade alla gånger) för att han var deras nya gud.. *tss* Och så billig. Jag kan inte vara nöjdare!!

Nu återstår att se om det gör någon skillnad (mer än att hästarna helt klart lär må bättre och känna sig bättre), men lite tumhållning, lite böner till gudarna och lite tid så får vi se om vi kanske tagits oss in på den försiktiga vägen mot att vända Kelefröken BORT från slaktbilen och mot en framtida, fungerande ridhäst? *törs knappt hoppas* Det är dock den första som kunnat presentera en förklaring till hennes problem som är trovärdig. Dessutom stöder det både min och veterinärens teori om VARIFRÅN problemen kommer egentligen.. Synd bara jag inte har haft honom som equiatriker hela tiden..

Men, tummar tas tacksamt emot. Nytt equiatrikerbesök om 6 veckor, och 4 dagar efter det är det domedagen, dvs klinikbesök. Har inget 'hänt'ä på klinikbesöket (sett till förra beösöket) så har veterinärerna inte mer att erbjuda än den sista sprutan. Så tummar behövs verkligen.

Men soms agt, jag är snudd på salig.. men också en aning besviken och fundersam ang varför inte detta upptäckts tidigare/förut.. Och TRÖTT huvudet, så jag kanske missat något/varit luddig etc, men ha översende.
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

:bow: :bow: :bow: Håller tummarna att det är så "simpelt" och "lättfixat" med lilla fröken Kele! :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

håller tummarna!!
Självklart!
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Halleluja!!!!!!

Vet inte vad jag ska säga, men jag håller tummarna här och kan nog tänka mig att sända iväg en liten bön också!!!
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Följer Kele storyn och håller tummarna i stort sett hela tiden. Hoppas verkligen att det löser sig för dig och din lilla "fröken".

Annika
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Var så god! :D

Hoppas att det går åt rätt håll nu! :idea: *tumhållning här också*
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Håller tummarna för att det var detta som var problemet!
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Åh fasen, vad "bra" ändå att han hittade nåt, nästan värre när man inte hittar ngt som kan var bov i dramat ju? Håller som vanligt alla tummar! :bump:
(om du tror att han jobbar i sthlm oxå får du jättegärna pm:a namn o nummer, letar till min krakar)
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

det är alltid bra att inte bara ha en Gud...utan att man kan se sig om utanför också ibland.....har man hållt på med en häst väldigt länge och det fortfarande spökar så kör man gärna fast...börjar din nya på L i efternamn....?

Lycka till iallafall och hoppas det fixar sig denna gången :bow:
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Jag håller tummarna för dig och din häst!!! :bump:

Kan inte du PM:a hans namn och telenr, verkar vara någon som man kan behöva spara i addressboken.........

Znurro
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Håller tummarna allt vad jag orkar! Hoppas ni verkligen hittat orsaken till Keles problem.

/Lizzie
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Jag håller oxå tummarna för dej och dina pållar. :bow: :bow: :bow: Du får gärna pm:a mej om din equi-nåt, även jag letar.
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Har följt dina trådar om Kele och håller tummarna för att ni har hittat problemet!
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Vi håller ett par tummar och några hovar här uppifrån också!

Just korsbensleden är det väldigt vanligt att omusklade hästar smäller till och "komprimerar" när de går omkull. Min har också haft en sån smäll i korsleden och har blivit justerad men numera, när han har gott om muskler som håller allt på plats, så har inget sånt hänt trots vilda lekar i hagen.

Typiskt för såna hästar (enligt min egen erfarenhet) är dels att de ömmar kring höftknölen och har det varit länge blir det liksom ett dike runt knölen på ovansidan. Sen har de svårt att trampa under sig med det benet vilket syns väl i tex skänkelvikning åt motsatt sida eller öppna åt samma sida. Förutom det du då säger om att höftknölarna inte är i samma höjd.

Jag har turen att ha en mycket bra equiterapeut som jag dessutom har gått kurs hos och följt med en del när h*n behandlat andra hästar.

/Camilla
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Jag var med och rekomenderade ET och ja hans efternamn börjar på L förnamn på D. Jag har honom till mig själv också och han har inte bara rätat ut hästen utan oxå min 2 cm snedhet i benen.
Tessa
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Kul att du gillade honom. Jag skulle gärna kunna ta ut honom oftare bara för att prata med honom om ditten och datten men alla andra måste ju få en chans att träffa honom oxå.
Håller verkligen tummarna för dig och dina hästar. Min häst har oxå vart sné både här och där men behöver bara lite knådning nu för tiden.
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Tittade i somras på en häst på Åland som såg "skum" ut över bäckenet...
Han kunde inte vända åt det dåliga hållet utan stod stilla med hoven och skruvade med hela benet "stelt" och när han väl börjat gå rakt framåt hade han svårt att stanna snabbt och när han gick utför i backe gick han knipt med rumpan som om han hade skitit ner sej, om du förstår hur jag menar.
På den "bra" sidan var muskulaturen lagom hård och rundad.
På den "dåliga" sidan satt "benknölen" lite längre ner och ovanför kändes muskulaturen som en övermogen frukt, lite gungig och slirvig så att säga...

Hela hästen var rätt apatisk och insjunken i sej själv, ville inte ta kontakt med människor.
Vid ridning slängde han bara av folk hela tiden...

Jag försökte klämma och trycka över hela ryggen men fick ingen reaktion alls....

Jag gav rådet att dom skulle ta ut en vet och helst en ET, kotknackare eller dyl...

Känner nu att jag nog ska försöka att ta reda på hur det gått med hästen...

Men åter till frågan...kan hästar som fått skada i korsbensleden bete sej som denna häst gjorde?
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Det kan säkert vara en av anledningarna men jag törs inte säga... Det låter som att det är mer på den hästen, kanske också snedhet i bäcken, mm?

Att den inte reagerade vid palpation är ju skumt...

/Camilla
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Egentligen inte så konstigt att den inte ens reagerade för en ev smärta, den var så apatisk....

Han bara sett utmärjlade hästar som varit så aptiska innan...
Denna var ju förövrigt i bra hull...
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

terwa skrev:
Jag var med och rekomenderade ET och ja hans efternamn börjar på L förnamn på D. Jag har honom till mig själv också och han har inte bara rätat ut hästen utan oxå min 2 cm snedhet i benen.
Tessa

Nu blev det väl ändå fel? ;) L börjar ju INTE efternamnet på?

Tack än en gång för tipset (jag hälsade från dig, eller från din häst iaf, jag fick tillfällig alzheimers och mindes inte ditt namn, men hästens ;))
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 841
Träning Okej, jag provar göra en ridtråd, och är väldigt glad om den kan hållas 'rumsren'! =) Problemet är enkelt egentligen, den teoretiska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
6 732
Senast: ako
·
Hästvård Orkar inte dra storyn så ni som inte hängt med innan får söka gamla trådar och läsa. Men Senaste besöket var 30/10, då var damen...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: mackan
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp