Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Härligt om detta nu skulle funka! håller en tumme!!
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Just korsbensleden är det väldigt vanligt att omusklade hästar smäller till och "komprimerar" när de går omkull. Min har också haft en sån smäll i korsleden och har blivit justerad men numera, när han har gott om muskler som håller allt på plats, så har inget sånt hänt trots vilda lekar i hagen.

Ens aks om fascinerade mig var hur teoretiskt lätt det var att få den där snedheten, dvs att med en god portion otur så räcker det med en rullning i hagen och att det är en sten precis där de ska 'rulla över' som trycker till på fel ställe. Scary..

Bägge mina har med största sannolikhet vurpat sig till snedheden. Unghästen garanterat och antagligen valacken med. Nackdelen med häst som kör 'full ös medvetslös' i hagen, och kuperad hage etc.. :crazy:


Typiskt för såna hästar (enligt min egen erfarenhet) är dels att de ömmar kring höftknölen och har det varit länge blir det liksom ett dike runt knölen på ovansidan. Sen har de svårt att trampa under sig med det benet vilket syns väl i tex skänkelvikning åt motsatt sida eller öppna åt samma sida. Förutom det du då säger om att höftknölarna inte är i samma höjd.

Kan återigen bara tala för mina. Unghästmadamen har ju inte ömmat muskulärt ALLS sen själva vurpan i dec 04. Däremot har hon haft en muskelatrofi hö sida korset (borta sen ett bra tag), hon har haft problem med musklingen över korset, använder inte VB fullt ut på böjt spår. Och så ledinflammationerna då. (Sen, det är ju bara TEORIER om att det uppräknade har med snedheten att göra). Valacken är skumt nog synnerligen välmusklad öven över bakdelen, symmetriskt och jämnt musklad samt att han känns tvärfräsch och inte sagt flaska om något (och reagerade INTE för palpation förrän det togs i för kung och fosterland, då kom en liiten reaktion.). Men han är ju smärttålig som få, dessutom är han inte pipig. Sen, han var ju sned åt vänster både 'fram och bak', och det är ju lättare att 'leva med det' och kompensera upp, än en diagnoal snedhet som lilladamens. Så finns säkert svar på varför det inte märkts speciellt på valacken. (Även fast sådana där småsaker jag trodde berodde på hasen nu ju fick sin förklaring, t ex putta mig över på högersidan och svårigheter att galoppera på spikrakt spår)

Jag har turen att ha en mycket bra equiterapeut som jag dessutom har gått kurs hos och följt med en del när h*n behandlat andra hästar.

Jag trodde jag hade en mycket bra equiatriker jag med.. Så fan vet hur man EGENTLIGEN beter sig för att vara SÄKER?
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Jag fick lite hjärnsläpp när jag skrev. Ändå skrev jag hans efternamn på en lapp precis före. Ja ja huvudsaken du är nöjd(jag med som tydligen gjort någon annan lycklig oxå.

Martha: Jag skrev fel till dig, hans börjar på V.

Tessa
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Har hon varit sned hela tiden då? Varför har inte din veterinär sett snedheten? Vad säger din gamla ET om det ni hittat?

Låter ju otroligt om det är så "enkelt och lätt" men jag har ju själv varit med om att ett yttepytte fel stjälper mycket. När man tycker att en veterinär eller ET ger upp så ska man byta. Nya infallsvinklar kan ge mycket. Är ju så lätt att en person snöar in på "fel" orsak och inte kommer längre.

Håll mig uppdaterad! Håller tummarna för Kele :love: och den tjocka vita ponnyn! ;)
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Åh vilken härlig läsning!!! Hade inte tid att läsa här igår men tog mig nu tiden till detta och känner en sådan lättnad så jag kan inte beskriva. Håller både tummar och tår för att nästa klinikbesök går bättre och att dessa problemen verkligen är boven i dramat. Massor, massor av lycka till kramar från fd ägaren till Keles mamma. /A
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Har hon varit sned hela tiden då? Varför har inte din veterinär sett snedheten? Vad säger din gamla ET om det ni hittat?

Jag frågade omd et var 'gammal snedhet' eller 'ny snedhet'. Nu menade jag med 'gammal' dock innan vurpan dec 04, och ny iom vurpan. Men den var från vurpan eller tidigare, dvs det var INTE någon snedhet som kommit senaste månaderna (dvs sen B såg henne sist).

Veterinären tyckte ju då i januari när vi var in att hon var sned och misstänkte bäckenet. B tyckte också hon var sned men ville/kunde just då inte säga om det var snedmuskling eller 'skelettet'. Senare konstaterade ju B att det inte var 'skelettet', utan muskulärt. Vet har dock flera gånger efter tyckt att 'hade du haft ute equiatriker, och hon är inte sned sa du?', och nu när vet rekommenderade/beordrade att ta ut kiropraktor/equiatriker/liknande igen var det ju just för att se om hon är sned eftersom vet tyckte fortfarande inte att hon var helt rak. Hon ville ju ha ut equi/kiropraktor JUST FÖR att kolla snedhet bakdelen, och har mumlat om det sen i januari i år, alltså första gången Kele kom in.
Sen, det FANNS en snedmuskling OCKSÅ så det var knepigt att se då i januari - februari. Fast B har ju träffat henne massa ggr.. Iofs har jag aldrig sett henne ställa upp Kele så notoriskt rakt som nya equiatrikern gjorde. Han höll på i 10 minuter med att få Kele att stå alldeles rakt och alldeles jämnt på alla fyra just för att kunna kolla snedhet.

Vad B säger om det? Inte den blekaste aning, jag ser ingen vits att ringa henne och säga 'du, hästARNA var sneda', hon har klart och tydligt talat om för mig (och andra av hennes kunder..) var hon anser Kele hör hemma och vad hon anser ska göras med Kele. Och det var i ett tidigt läge hon klargjorde det, och det gällde även om hon (Kele) svarade på behandling. Så jag tror att för B:s del så gör den här informationen varken från eller till. Och mig spelar det heller ingen roll, jag skulle vilja veta hur hon kunde missa det/inte tittade efter det, men det är ju en retorisk fråga liksom som aldrig kommer få svar.

Låter ju otroligt om det är så "enkelt och lätt" men jag har ju själv varit med om att ett yttepytte fel stjälper mycket. När man tycker att en veterinär eller ET ger upp så ska man byta. Nya infallsvinklar kan ge mycket. Är ju så lätt att en person snöar in på "fel" orsak och inte kommer längre.

Mmmm, B gav ju upp utan att ens vara inne på någon orsak, däremot så hade hon ju sagt att det var 'bara' muskelspänningar och muskelproblem som fanns och jag trodde ju det var så (iom att hon sett henne såpass många gånger) så det kändes liksom inte 'befogat' att hitta ny equiatriker förrän nu då när vet igen tyckte att 'men hon MÅSTE vara sned'. Men jag kommer ju INTE att byta tillbaka om man säger så ;)

Sen får vi ju se, är ju inte alls säkert att det ÄR snedheten som skapat problemen. Visst det låter troligt och det är den bästa och rimligaste förklaringen hitills. Men det kan ju vara två fristående grejer liksom. Vision var ju sned han med och han har ju (tack och lov) INTE ådragit sig en massa ledinflammationer pga det (vad jag vet iaf.. eller inte innan maj i år iaf).

Håll mig uppdaterad! Håller tummarna för Kele :love: och den tjocka vita ponnyn! ;)


Hörru! Den tjocka vita ponnyn är minsann i superfint hull just nu och inte tjock alls! ´=)
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Skrittade valacken igår (med unghästen som handhäst). Är ju ordinerat två dagar med bara skritt nu först. Och skritt säger ju inte så mycket revolutionerande kanske, men det jag direkt noterade var att herrn rörde sig betydligt friare och tog ut steget mer i skritten, och hade mer ryggaktivitet även i den fria skritten än han brukar. SÅ helt klart gjorde det skillnad för honom (ska bli spännande att trava sen :bump:). Bara hoppas det gjorde/gör det för lilldamen med!
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Har inte följt din pålles öde, men läste nu, och blev väldigt intresserad...Min 4-åring har varit konstig sedan början på sommaren (lååång historia... :crazy: ), men är nu inne i "in och ut på klinik" svängen. Men av det jag läste på din tråd så tycker jag att en hel del stämmde på min...Nästa helg kommer en kiropraktor/massör hem och ska kolla pållen, hoppas det kan vara så "enkelt" som med din, men det ingav ju ett visst hopp! Lycka till!
Mvh. Matten
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Har också pm-at dig. Inte fått det heller?
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

istapp skrev:
Har också pm-at dig. Inte fått det heller?

Nä? Fått en del PM senaste dagarna, men uppenbarligen har Buke ätit upp en del också?

[/QUOTE]


Matten skrev:
Har inte följt din pålles öde, men läste nu, och blev väldigt intresserad...Min 4-åring har varit konstig sedan början på sommaren (lååång historia... ), men är nu inne i "in och ut på klinik" svängen. Men av det jag läste på din tråd så tycker jag att en hel del stämmde på min...Nästa helg kommer en kiropraktor/massör hem och ska kolla pållen, hoppas det kan vara så "enkelt" som med din, men det ingav ju ett visst hopp! Lycka till!
Mvh. Matten

Har det tagits borrelios/erlichiosprov? *nyfiken*
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Ja det har vi, och var helt övertygad om att det var det, men nej, inte ens i närheten av några gränsvärden...
Mvh. Matten
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Matten skrev:
Ja det har vi, och var helt övertygad om att det var det, men nej, inte ens i närheten av några gränsvärden...
Mvh. Matten

Vilka gränsvärden menar du då? *inte i närheten av gränsvärdena' blir ju i princip ett helt negativt pros, dvs inga titrar funna alls?

positivt för erlichios är ju 1:40 och för borrelios 1:80. (Senär det inte alltid man bryr sig om så låga titrar, men), och man mäter i fördubblingar, dvs efter 1:80 kommer 1:160 etc.

Och såvitt jag vet börjar man mäta i 1:40, så neg för erlichios är ju 0, dvs inga titrar funna, och för borrelios 1:40 eller neg.

Blev bara nyfiken hur du resonerade? ;)

Min dam är ju också kollad, men inte en titer i sikte ens där, men kanske så du menade?
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Jag menade så som du skrev "inte en titer i sikte". När jag ringde in för att höra prov resultatet sa de bara att det var neg., och då frågade jag om det var i närheten av något gränsvärde, då sa de att det var det inte. För min egen del hade ett positivt provsvar förklarat mycket av pållens beteende, men nu var det neg, och det ska man ju naturligtvis vara glad för, men jag har ju fortfarande inget svar på problemen, vilket är j*vligt frustrerande :devil:. Berätta gärna fortsättningen med din häst!
Mvh. Matten
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Jaha så har det hänt lite sen sist då..

I onsdags (26/10) var nya equiatrikern ute igen. Exakt på dagen sex veckor efter senaste besöket och lägesrättningen. Jag var milt sagt nervös om hon skulle vara 'rak' fortfarande eller sned igen. Speciellt som hon vurpade på stallgången med buller och bång strax efter besöket för sex veckor sen.. Men över alla under så lilla damen var fortfarande 'rak' (!). Lite öm i muskler kring bakdelen samt bröstmusklerna, vilket equiatrikern tyckte var positivt i sammanhanget och närmast beskrev som träningsvärk över att använda kroppen på ett annat sätt än innan.

Så då var det nagelbitning tills igår (31/10) då det var dags för Domedagen med stort D. Dvs återbesöket hos vet. Jag hade bestämt att var hon bättre (nyansskillnader gills inte, utan bättre) så skulle hon utan tvekan få mer tid även om det var långt från bra. Var hon lika illa som sist (eller sämre, om det nu går..) skulle jag låta Murphy vinna, kasta in handduken och ge upp och acceptera det erbjudande om utdömning jag redan fått två gånger och ta bort henne. Så gissa hur extremt nervös jag var.. (och uuuundrar varför jag fått magsår? På riktigt alltså.. )

Klämde och kände, sprang med henne och förutom att hon stendog på löpargången så var det bra. Men hon ville verkligen inte och maaasade sig fram på gången med öronen bakåtslickande och tvärdog efter 5 meter.. Lillan..

Sen ut och longera och jag höll på att få en hjärtattack på plats. Hon såg tvärhalt ut bak, men när jag kollade vidare kändes det inte som hälta (dvs smärtrelaterat) utan mer som en extrem rörelsestörning eller något, även om det är fel ord. Vet sammanfattade det rätt bra med att det ser ut som om hon är av i två delar och saknar koordination bak. Fram och bakdel hade liksom (ser det ut som alltså) ingen riktig kontakt, och jag önskar jag hade en videosnutt att visa här då det inte i ord går att beskriva hur hon rörde sig. Det är liksom låångt ifrån det man tänker sig när man hör orden 'rörelsestörning' eller 'ojämn bak'. Om man tänker sig en rejäl bakbenshälta, men tar bort smärtan, det är det närmaste jag kommer en förklaring, tyvärr. Såg helt enkelt helt horribelt ut.

In och böja och jag var väl inte så hoppfull kanske. Men över alla under så var hon ren på böjprov utom en markering från kotan HF :bump: :bump: :bump: Så lederna var ju extremt mycket bättre, men så var det den där 'vad man nu ska kalla det' bak..

Jag tycker hon tappat muskler generellt och ser lite 'emlig' ut, vet tyckte hon tappat ffa över korset. Korset och höftbensknölarna är väldigt 'markerade' utan att hela korset är så muskelfattigt att de 'borde' se ut så. Kollade flera gånger snedhet etc men vet kunde inte heller se annat än att Kele är rak. Men kliade sig i huvudet över det vi faktiskt hade som ganska klart indikerar problem högt bak. Sen VAD för problem är ju en bra fråga.. :devil:

Så efter diskussion kom vi fram till att ingen behandling (det är liksom inte ett veterinärmedicinskt problem just nu känns det som), men att jag ska ta ut equiatrikern igen så snart jag kan så han får se henne i rörelse på lina (han har inte det innan, var becksvart när han var här sist) och se om han har några bra teorier om vad det beror på. Det vet ffa funderade över var om det kunde finnas mer skelettmässig snedhet. Och om min equiatriker ansåg att 'det här fixar vi' så ge honom fria händer, och så ÅB i början på nästan år. Om equiatrikern inte hade några bra teorier och ideer och så så ville vet att den kiropraktor som är knuten till kliniken skulle titta på henne. I övrigt ska jag fortsätta hålla igång henne som jag gjort sista två månaderna, men utöka från 3 dagar/vecka till 3-4 dagar/vecka såvida hon tycker det är kul (men hon är ju en träningsknarkare så det är knappast någon fara med 'kul'-delen ;))

Jag är väldigt försiktigt optimistisk, med lite reservationer :devil: Hon har varit helt UA på böjprov och dessutom rört sig som en hel miljon, för att en månad senare vara värre än nånsin, så ur den aspekten törs jag inte riktigt ropa hej än. Däremot så är det att hon nu är UA från lederna en enorm förbättring mot hur det varit senaste månaderna, så jag vill i alla fall gärna tro att det här ÄR ett genombrott.

Sen finns det ju lite 'kuggar'.. T ex vad den här skumma 'vad man nu ska kalla den' bak beror på? Om Muprhy slår på ironin igen så kan jag ju se scenariot att snedheten INTE var roten till det onda, utan bara ett ytterligare symptom, så det vi gjort är att ta ett steg till mot svaret, men att vi har massor kvar att nysta upp innan den eviga frågan varför fått ett svar. Eller att man hamnar i det intressanta läge där hennes leder inte fixar det arbete som krävs för att få bort rörelsestörningen. Där kan det bli riktigt kul.

Förhoppningsvis (om han kan klämma in oss under dagtid när det finns dagsljus, och om jag kan få ledigt från jobbet) så kan equiatrikern kolla på henne om en vecka, och där lär det ju förhoppningsvis komma mer svar, eller i alla fall teorier.

Men, jag är som sagt väldigt försiktigt optimistisk att vi efter nästan ett år av ledtrassel, och efter att hon i princip varit utdömd två ggr (om hon inte haft en matte som är envis som en röd gris och lite för kär i sitt lilla elände) så kanske, kanske vi har börjar den minst lika långa vandringen mot att få henne tillbaka på rätt spår igen. Och gudarna ska veta att är det så så kan jag ju bara meddela att det ska bli mig ett nöje att vandra den vägen med henne om det så kommer ta två år!

Men fortsatt tumhållning krävs nog ett tag till. Jag är inte överdrivet oroad över 'grejen bak' - än. Däremot för vad lederna i det här läget klarar av och inte klarar av.

En annan positiv sak som slog mig är att hon inte verkar ha ONT av att röra sig som hon gjorde/gör. Hon tyckte jag var le på henne som inte lät henne gå i självvalt lalltempo (som antagligen är bekvämast) utan ville ha henne i lite friskare tempo, men det verkade inte göra ont eller orsaka något större obehag, utan mer vara obekvämt 'bara'.
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Har ju helt glömt av att nämna. Hon har börjat ha svansen kraftigt! åt höger under rörelse. Vad det betyder eller ej har jag ingen aning om.
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Hm, man vet inte om man ska säja grattis eller locka hit Murphy för att tvinga i honom råttgift :devil:

I det hela så är det ju klart skönt att hon var så mycket bättre i lederna.
Sen att hon lägger svansen åt höger är väl en indikation på att något ej stämmer, det finns säkert andra som kan ha en teori om varför.

Min valack kan röra sig lite som du beskriver, ibland, om han är spänd, eller inte igenomgymnastiserad, och det syns bara under long/tömk, aldrig under ryttare, han stod ju i box i 8 mån som föl, och avlastade sitt onda ben, och blev på något sätt sne, inte i musklerna eller i skelettet, jag har aldrig forskat om varför, utan låtit massör och akupressur komma och behandla med jämna mellanrum.
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Kan det inte fortfarande röra sig om ovana av att kunna bruka hela kroppen? Hon har ju varit dålig länge, så det kan ju ta tid innan muskulatur och andra strukturer mjukas upp/tränas upp till symmetri. Ett fall av "blunda, låtsas som det regnar och träna tills bättring infinner sig"?
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Ja, här håller vi tummarna för hästen :bump: ...min unghäst har haft det lite motigt hos uppfödaren men det visade sig vara hovböld... :cool:
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 841
Träning Okej, jag provar göra en ridtråd, och är väldigt glad om den kan hållas 'rumsren'! =) Problemet är enkelt egentligen, den teoretiska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
6 732
Senast: ako
·
Hästvård Orkar inte dra storyn så ni som inte hängt med innan får söka gamla trådar och läsa. Men Senaste besöket var 30/10, då var damen...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: mackan
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp