Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Jag hittade tråden själv :D
och kan bara säga...så jäkla underbart!! Alla HAR inte det "Extra seendet" sen får folk säga vad de vill! :bow:
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Är det någon som har några teorier om vad det beror på att svansen hålls åt ena sidan? Min häst har nämligen alltid haft sin svans åt höger, nu har han en gammal skada i svansen efter att ha fastnat i ett staket som tvååring och det är den förklaring jag gått på hittills då ingen kommit med något bättre. Men jag undrar om det inte har med hans övriga kropp att göra då han har haft rejäla muskelproblem framförallt i vänster bak.

/Camilla
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Korta ligament, muskler och överarbetad sida kan härröra till problemet att hästen håller svansen endast åt ett håll. Kolla diagonalt fram efter fysiska symptom.
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

På vilken sida sitter problemet, då? Om hästen har svansen till höger - är då högra sidan kortare (mer överarbetad?) Vilken fram ska jag kolla? Den diagonala från den överarbetade sidan (vänster fram?).

Mycket intresserad av detta!

/Camilla
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Synes dette høres bra ut jeg!
Det at hun ser rar ut når hun går i line nå,kan være så enkelt som at equit. har tatt bort den største smerten,og da begynner hun å merke de mindre smertene ehh dårlig forklaring Hmm. Tenk hvis du har ont i begge bena,det ene mye,det andre lite.Da er du halt på det du har vondest i,sant? Om smerten blir fjernet i dette benet, blir du plutselig halt på det andre ..
Så hvis equit. neste gang tar bort denne smerten,som ikke kom frem forrige gang så må det jo bli bare bedre og bedre.
At svansen ligger på siden,kommer dette ofte av at de er sneda..
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

anhe skrev:
Kan det inte fortfarande röra sig om ovana av att kunna bruka hela kroppen? Hon har ju varit dålig länge, så det kan ju ta tid innan muskulatur och andra strukturer mjukas upp/tränas upp till symmetri. Ett fall av "blunda, låtsas som det regnar och träna tills bättring infinner sig"?

Nja, jag har funderat i de banorna (också), men hars vårt att köpa det soms var. Hon har liksom INTE rört sig så innan. Faktiskt inte ens när hon varit som sämst (och när hon varit som bäst har hon rört sig milsvida bättre).

Men vi får väl se vad man kan komma fram till genom att slå en massa kloka huvuden ihop.
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

ludda skrev:
Synes dette høres bra ut jeg!
Det at hun ser rar ut når hun går i line nå,kan være så enkelt som at equit. har tatt bort den største smerten,og da begynner hun å merke de mindre smertene ehh dårlig forklaring Hmm. Tenk hvis du har ont i begge bena,det ene mye,det andre lite.Da er du halt på det du har vondest i,sant? Om smerten blir fjernet i dette benet, blir du plutselig halt på det andre ..
Så hvis equit. neste gang tar bort denne smerten,som ikke kom frem forrige gang så må det jo bli bare bedre og bedre.
At svansen ligger på siden,kommer dette ofte av at de er sneda..

Bara ett litet problem, equiatrikern hittade inget att 'fixa' fem dagar innan klinikbesöket. Därför det är mycket frågetecken nu just VARFÖR hon ser ut som sju svåra år.. Men förhoppningsvis kan equiatrikern komma med några bra teorier efter att ha sett det hela själv (dvs hur hon rör sig)
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

CarolaLind skrev:
Jag hittade tråden själv :D
och kan bara säga...så jäkla underbart!! Alla HAR inte det "Extra seendet" sen får folk säga vad de vill! :bow:

vad menar du med 'extra seendet'? *nyfiken*

/Alexandra - som btw läste gamla trådar igår och log lite åt att så många i början av Kelesåpan tyckte jag var övernojig och borde sparka ut henne på lösdrift ett år och 'glömma bort' henne. Jädra tur jag inte gjorde det utan envisades med att gå på känslan..
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

raderat
------------------------------------
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Nu har equiatrikern varit här igen och kollat på rörelsestörningen.

Började med att kolla på Kele rakt fram i skritt och trav och klämde lite på henne och redan där hade han sin teori klar. Men 'för sakens skull' kollade vi på henne i trav på volt med.

Han anser att det är ett muskulärt problem till största delen, och att 'resten' sitter i henne huvud samt 'kroppsminnet'. Hon har under så lång tid inte kunnat belasta och använda bakbenen som det är meningen, och har vant sig både kroppsligt och mentalt med att det inte går. Nu går det, men hon har varken muskelmässigt eller huvudmässigt riktigt 'fattat' det. Stundtals kommer det ett steg här och där där hon belastar fullt ut, men sen 'glömmer hon sig' och hackar/knackar fram igen. Och att hon är 'av på mitten' är mycket för att hon faktiskt inte riktigt vet vad hon ska göra med sin kropp (kroppsminne och mentalt) utan det blir lite hipp som happ och blir rent bedrövlig koordination ibland. På liten volt kliver hond ock över fint med inner bak, och då får hon naturligt kooordination på ytter bak, men på rakt spår eller större volt, eller när det kommer högre tempo, så går det inte automatiskt utan hon måste 'tänka' (jmf med att vi faktiskt om än omedvetet tänker på att sätta det ena benet framför det andra när vi går) och där brister det.

D menade att det är en ren träningssak och att det i nuläget inte är en begränsning för att sätta henne i träning igen, utan det tvärtom är just det hon behöver, för förr eller senare kommer hon finna tillbaka till balansen och det lätta & rätta sättet att röra sig. Jag undrade ju om det fanns någon risk kring igångsättningen, att hon 'fastnar' i hackandet och därav får problem, men det borde det inte finnas sålänge man varierade träningen tyckte D.

Jag frågade också hur han tyckte jag skulle träna, vad jag skulle göra och vad jag inte skulle göra. Och han tyckte väl lite att var och en blir salig på sin tro, men han, med erfarenheterna från travet i ryggen, tyckte att jag skulle träna på rätt bra med varannandag vila. Dvs han ville se henne 'trött' de dagar hon tränar, sen en dag vila och sen en dag träning egentligen. Jag förhörde mig ganska nog om hur han menade, det är ju skillnad på trött i huvudet och trött i knoppen på de små, och det är inte alltid det ena kommer före det andra. Men han tyckte att det ska ju såklart byggas upp succesivt, men att han vill se henne strax efter där hon börjar svettas de dagar hon tränar (och jag svarade rappt att 'hallå, det är en ökenracer de här, de svettas knappt *s*).

Meningen är att hela tiden hålla henne igång, utan att vara där och hacka varje dag, och dessutom vilket han 'tryckte' på flera gånger, hela tiden 'träna bort' träningsvärken. Tränar hon dag ett så är det 'som vanligt' för henne dag två, men dag tre kommer träningsvärken. Därför vila dag två, men träna/röra bort träningsvärken dag tre.

Jag kan å ena sidan tycka det är lite 'tufft', å andra sidan kan jag verkligen se hur och varför det skulle hjälpa. Och frågan är om jag inte tror att det skulle hjälpa mer än 'skritta ihjäl sig'-stuket. Alltså, inget ont om skritt och det SKA, oavsett vems 'teori' man tror på vara myycket skritt. Men som D sa.. 'där ridhästfolket skrittar efter väg i 20 minuter, där skrittar travarna efter väg i en timme, eller så skrittas de upp och nedför backar i 20 minuter'..

Sen tryckte han på omväxling, omväxkling och åter omväxling. Trevligt när man bara kan tycka att 'låter bra, jag håller helt med dig'. Jag frågade ju också om uppsuttet var bra eller dåligt, vet tyckte att 'det gööör nog inget men om hon nu är sned..hmm..fråga equiatrikern'. Men D tyckte det var jättebra, för hon ska ju bygga 'ridhästmuskler' med och inte bara 'markarbetesmuskler'. Jag fick inte fram någonting hon INTE fick göra (hjag frågade dock inte om t ex löshoppning, men nästan allt annat).

Så kom vi då till utslagsfrågan.. Hur 'fort' skulle man se resultat och vilka? Det jag for efter var såklart att vid återbesöket i början på nästa år - vad skulle man förvänta sig om det går enligt plan? Varvid Danne helt kallt konstaterade att 'hon ska ha satt muskler igen och hon ska vara helt bra!'. *kollar sig skeptiskt omkring och undrar när de ska tala om var den dolda kameran sitter???* Jag avstod att fråga vad som skulle hända/vad man kunde tro/anta/misstänka/tycka om hon inte var det dock.. Han ansåg dock att genombrottet vi fick tyder på att det INTE är något kroniskt.. (!?!)

Men helt bra om två månader? Och jag inte bara FÅR jobba henne utan restriktioner, jag SKA det också under tiden? Och helt bra, min skruttKele? *mållös, glad och högst misstänksam på samma gång*
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

tjohoooo!! vad glad jag blir av att läsa detta!! :bump: :bump: :banana:
hoppas hoppas hoppas att hon håller ihop och att koordinationen blir bättre!! :)

NU RÄCKER DET med jävulskap för din del tycker jag!!
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Vad glad jag blir av att läsa allt detta. Jag behåller ett lätt grepp omm tummarna för kele och säger bara "sätt fart"

Apo:banana:
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

http://www.maskinservice.com/test/Kele.WMV Från idag (söndag 13/11)

(Om det fungerar så tar jag INGET ansvar för den ena del av ett telefonsamtal som hörs på filmen, där fotografen (alias min pojkvän) står och pratar i mobil mitt i uppe i alltihop och inleder med 'Var du på fyllan igår?')
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Filmen fungerar:)

Vad duktig och fin tjej du har:love:
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

en sån fin liten häst du har! :love: men OJ vad mallig hon ser ut när hon får beröm! :D
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Hon ÄR mallig ;) Dessutom (det är bortklippt från filmen *host*) så ville hon INTE gå hem, så jag hade grava problem när jag skulle vända hemåt och hon sa NEJ och man inser att 'eh, styrningen är nu ur funktion' ;)

Hon är/var GRYMT nöjd med att få göra saker igen, och hade varit ute och skrittat än om hon bara fått ;P
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Härligt!!:) det blir nog en riktig pärla av den där hästen! arbetviljan verkar det ju inte vara något fel på iallafall! ;)
 
Sv: Halleluja!!! Kanske en vändning i såpan ang unghästen med ledproblem?!

Vet du, min ET sa åt mig sist att jag skulle försöka fokusera på att min häst är frisk, dvs om jag ser honom som frisk och inte fokuserar på de muskelproblem han har så finns det en stor chans att han kommer att börja fungera bra också.

Förtydligande - man ska inte strunta i problem, men man ska inte heller lägga allt fokus på dem. Detta just för att man då inte tränar som man bör utan börjar göra något som varken blir hackat eller malet för att man tycker att hästen reagerar på något sätt och avbryter/ändrar innan det hunnit ge effekt.

Min häst har blivit bättre kroppsligen sen han började träna hårdare, detta för att han fått mer muskler, blivit starkare och sundare i stort.

Du får gärna skriva lite dagbok här om hur hon utvecklas vecka för vecka!

/Camilla
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 841
Träning Okej, jag provar göra en ridtråd, och är väldigt glad om den kan hållas 'rumsren'! =) Problemet är enkelt egentligen, den teoretiska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
6 732
Senast: ako
·
Hästvård Orkar inte dra storyn så ni som inte hängt med innan får söka gamla trådar och läsa. Men Senaste besöket var 30/10, då var damen...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: mackan
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp