Hällefile

Nebraska

Trådstartare
Jag har fått ett par bitar fin hälleflundra. Men jag har aldrig lagat det och vore tacksam för tips på bra recept.

Åh Hälleflundra är så galet gott! Håller med ovan, mycket smör och ha koll så den inte blir överstekt! Sen kokt potatis, sandefjordssås och grön sparris?

Sist åt jag brynt hälleflundra med baconstekt savoykål, himmelskt!

Åh, jag älskar hälleflundra och framförallt min farmors recept med massor av smör och grädde. Serveras med fördel med pressad potatis och ärtor samt, för den som gillar (jag gör det inte), pepparrot.

För 6 personer:

1 ¼ kg hälleflundra
4 äggulor
skorpmjöl
smör
6 dl vispgrädde
salt
pepparrot

Skölj fisken, skär bort skinnet. Gnid in båda sidorna med salt. Låt stå 1 ½ timme. Vispa äggulorna, vänd fisken i detta. Låt tränga in ½ timme. Lägg fisken i smord långpanna (eldfast form), strö över skorpmjölet, täck med smörskivor. Sätt i 250˚ugn i 10 minuter. Häll över grädden och låt stå ytterligare 20 minuter. Servera med pepparrot och ärtor.

Liknande trådar

Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 017
Senast: Halcyon
·
Mat Jag har nyss köpt en Le Creuset-gryta och vill så gärna göra goda bröd i den! Dock är jag lite nervös då många recept vill att man ska...
Svar
15
· Visningar
649
Senast: Caoimhe
·
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 134
Senast: SaraXX
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 857
Senast: starcraft
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka