Hållbarhet a la Ulla...

Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Hon har inget riktigt ridhus, däremot finns det en hall där de förvarar lantbruksmaskiner och där kan hon rida om det är mycket knöligt. Det är dock vääääldigt litet så jag såg henne bara där en gång under min tid.
Fast "ridhuset" är ju tydligen ändå på 15*25m vilket för mig inte är så jättelitet ändå.

Men ändå, spela roll. Tråkigt iallafall att det är så otroligt ovanligt med sånna människor på den nivån att denna ändå vanliga hästhållning blir så speciell.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Ja. Har man inte hagen precis vid stallet eller dålig belysning blir det ett säkerhetsrisk att hantera hästarna i mörker.

Miloni, hon har ett ridhus just för de perioderna. Men endast då hon använder det.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Ja. Har man inte hagen precis vid stallet eller dålig belysning blir det ett säkerhetsrisk att hantera hästarna i mörker.
Fast det finns ju bra pannlampor och sånt. Det går ju utmärkt att rida ut i mörker också. Tror faktiskt det är av rena bekvämlighetsskäl som folk tar in hästarna innan det blir mörkt. Och av enkelhet i många stall eftersom personal och så slutar vid den tiden ofta, iallafall har det vart så i stallen jag stått i. Jag tycker inte mörker ska vara en anledning till att ta in hästar. Men det är ju en vanesak det där med mörker.
Miloni, hon har ett ridhus just för de perioderna. Men endast då hon använder det.
Det blir ju ändå ganska långa perioder om året om man inte har väldigt bra ridvägar runt omkring sig som går att rida på under vintern/hösten/våren då det är så blött. Men det har hon säkert antar jag, har ingen aning om hur hennes omgivningar ser ut.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

KL
Så vintertips när det är som mest isigt och hårt ute hade jag gärna velat ha. Fast jag vet ju inte vart hon bor, kanske där det inte blir lika isigt som det blir här nere?

Det är väl bara att sadla på, hoppa upp och rida?
Jag rider i stort sett lika mycket på vintern som resten av året. Tycker det är jättebra att rida på vägar med riktigt vinterväglag, perfekt svikt på vägen. Perfekt läge för konditionsträning, och övergångar kan man lika gärna jobba längs väg som på ridbana.

Isen ger jättefin svikt - när hästarna är broddade, är rejäl isbark fint underlag.

Grannens åker, efter att ha pratat med ägaren, är jättefint att rida på när det är tjäle och ordentligt med snö. Underbar styrketräning att pulsa i snön!

Har utan tillgång till ridbana (varken ridhus eller paddock) förutom vid kurstillfällen ett par gånger i månaden tränat upp min 6-åring till LA dressyr. OK, inte jätteimponerande, men hästen är riden i två år så jag tycker det är OK ändå som belägg för att man kan göra mycket och bra träning längs vägar också.
Har förmånen att bo på landet med grusvägar som inte är särskilt hårt trafikerade.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Problemet är ju när det inte kommer snö.. I alla fall där jag bor kan det ju vara många veckor av tjäle i backen utan att det kommer snö och då går det ju inte att göra annat än att bara skritta. Sedan kan det komma en period av snö, men vips så har den smält bort och det är stenhårt i backen igen. Så det är ju svårt att göra upp en plan för träningen tycker jag. Kan ju tillägga att jag själv inte har tillgång till ridhus.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Vintern här är inte ridvänlig, isig bucklig väg och där det väl finns snö är den såpass djup att man ändå inte kan rida där, ev så finns det ingen snö eller is alls vilket leder till stenhårda vägar och dom går heller inte att göra någonting på annat än att skritta.

Vintern här är nästan ridhus ett måste om man ska hålla igång hästen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

KL


Visst går det utan ridhus men vad är bäst för hästarna - egentligen? Dessa vintrar vi kan ha med bara is överallt långa perioder, man kan kliva omkring utanför stigarna i skogen men det är allt. Skritta på is is is för övrigt. Tycker hästarna det är mysigt bara för att matte har principer? :confused:
Förr hade vi inte ridhus och i perioder över helger när träningar låg nere blev det ofta att hästarna gick omkring på stenhård knölig mark i hagen, hårda vägar och så kliva runt i skogen. När jag åkte till ridhus med min energiska valack blev han så lycklig att han dansade runt av glädje över att ha bra säkert underlag under fötterna. Kunna galoppera och röra sej utan att vara försiktig!

Det här "naturtänket" om hästar går verkligen till överdrift när det blir principer som får råda.
Och jag rider ut väldigt mycket, jag har snarare motsatt problem att jag får tvinga mej själv att skärpa mej och rida på ridbanan ibland också. Visst kan man dressyra ute till viss del men för en amatör som jag är det svårare att inte kunna använda böjda spår utan bara rakt fram, marken är inte jämn, man får se upp på ett annat sätt. Ja det finns gärden, men åkrar blir också stenhårda, gropiga osv. Det beror också på hur underlagskänsliga ens hästar är. En del är försiktiga och spända på dåligt underlag. Det är mer skadligt att dressyra då jämfört med att åka till ridhus istället.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Men det är väl det som är grejen med Ulla? Att hon använder saker när de behövs, inte för att.
Det gillar iaf jag.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

KL


Visst går det utan ridhus men vad är bäst för hästarna - egentligen? Dessa vintrar vi kan ha med bara is överallt långa perioder, man kan kliva omkring utanför stigarna i skogen men det är allt. Skritta på is is is för övrigt. Tycker hästarna det är mysigt bara för att matte har principer? :confused:
Förr hade vi inte ridhus och i perioder över helger när träningar låg nere blev det ofta att hästarna gick omkring på stenhård knölig mark i hagen, hårda vägar och så kliva runt i skogen. När jag åkte till ridhus med min energiska valack blev han så lycklig att han dansade runt av glädje över att ha bra säkert underlag under fötterna. Kunna galoppera och röra sej utan att vara försiktig!

Det här "naturtänket" om hästar går verkligen till överdrift när det blir principer som får råda.
Och jag rider ut väldigt mycket, jag har snarare motsatt problem att jag får tvinga mej själv att skärpa mej och rida på ridbanan ibland också. Visst kan man dressyra ute till viss del men för en amatör som jag är det svårare att inte kunna använda böjda spår utan bara rakt fram, marken är inte jämn, man får se upp på ett annat sätt. Ja det finns gärden, men åkrar blir också stenhårda, gropiga osv. Det beror också på hur underlagskänsliga ens hästar är. En del är försiktiga och spända på dåligt underlag. Det är mer skadligt att dressyra då jämfört med att åka till ridhus istället.

Det är min anledning till att vilja ha ridhus nära i framtiden. Denna vintern som var var inte kul för hästarna, inte ens broddade och "okänsliga" som min ponny är. Halt och knöligt var det ändå och någon enstaka gång i veckan hade nog gjort en hel del, bara att kunna glaoppera igenom hästen. Den kunde ju inte ens göra det i hagen perioder. Och då har vi en bra vinterhage.

Mycket kan man göra med dåliga underlag, men när det inte finns någon enda plätt någonstans där hästen kan slappna av tycker jag det går till överdrift. Det har dock bara inträffat hos oss en vinter hittills och det var pga all snö på fälten med skare. Annars går det alltid att åtm trava vettigt på någon åker med mer gräs kvar - inte så halt och "tillräckligt" mjukt och vissa partier på skogsvägar kan man få till lite normal rörelse utöver övergångar.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Oftast så har de bästa hästarna en hel del nerv, och är dessa hästar inte vana att gå i skogen
så är det ganska lätt hänt att de blir skogstokiga när de kommer ut.

Jag har en häst, visseligen en islandshäst, men hon har nerver om nån! Har faktiskt inte träffat på en sån "vild" häst innan. Men jag har ridit ut på henne, i början i sällskap med andra hästar .. och det tog oss kanske 6-7mån? innan vi kunde rida ut kortare rundor själva, men det går med träning.

Det går att rida ut på alla hästar, men kanske får börja på olika nivåer? :) Vissa hästar kan man rida långritt på ensam (ex. min förra valack) och vissa hästar måste man börja med att rida en liten bit ifrån gårdsplanen med andra, trygga hästar.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Jag tcker också att hon verkligen är en förebild.

För mig är det nästan lite komiskt att folk är så rädda för att hästarna ska bli lite svettiga. Det ska klippas och täckas och allt möjligt för att hästarna inte får svettas, kan någon vänlig själv förklara för mig varför det är så farligt att de svettas ?
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Jag tcker också att hon verkligen är en förebild.

För mig är det nästan lite komiskt att folk är så rädda för att hästarna ska bli lite svettiga. Det ska klippas och täckas och allt möjligt för att hästarna inte får svettas, kan någon vänlig själv förklara för mig varför det är så farligt att de svettas ?

Farligt att de svettas är det ju inte... men om hästen tränas väldigt hårt och blir väldigt svettig under vinterhalvåret så blir den ju nedkyld sen. Man vet ju själv hur det är om man varit väldigt svettig .. men efter en stund med många minusgrader ute så blir den där varma svetten ganska så kall!!

Att klippa "vanliga" fritidshästar är egentligen ganska onödigt då många inte blir så jätte svettiga egentligen. Men hästar som är ur kondition som ska sättas igång eller hästar som tränas hårt kan ibland behöva klippas.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Jag tcker också att hon verkligen är en förebild.

För mig är det nästan lite komiskt att folk är så rädda för att hästarna ska bli lite svettiga. Det ska klippas och täckas och allt möjligt för att hästarna inte får svettas, kan någon vänlig själv förklara för mig varför det är så farligt att de svettas ?

Det undrar jag också. Många hästar har ju dessutom inte ont av att bli svettiga. Ok om hästen inte torkar, eller att hästens päls är svårskött, men oftast tycker jag men hör argument i stil med "Gud vad den är svettig, du måste klippa den!" som att det är just det som avgör om hästen behöver klippas eller inte. Det är ju typ sista problemet...?

Jag menar att om det är mängden svettning på hästen som svgör så borde ju alla rimligtvis bada sina hästar i isvatten mellan varven på träningarna under sommaren då - om det är skadligt att svettas.

Argument som att hästen inte orkar springa med sin vinterpäls i den träningen den är i, den inte torkar i rimlig tid eller att den på annat vis har ont av att bli svettigt är ju betydligt rimligare.

Däremot är det sjukt smidigt att ha hästen klippt, det förnekar jag inte :angel: Men det räcker ju med en spår/täckesklippning för att slippa att de "jobbiga" partierna blir svårskötta. Och man kan ju faktiskt säga det då, jag vill ha min häst lättskött så därför klipper jag, inte värre än så :idea:
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Farligt att de svettas är det ju inte... men om hästen tränas väldigt hårt och blir väldigt svettig under vinterhalvåret så blir den ju nedkyld sen. Man vet ju själv hur det är om man varit väldigt svettig .. men efter en stund med många minusgrader ute så blir den där varma svetten ganska så kall!!

Men jösses, har man de problemen behöver man ju verkligen lära sig att skritta av samt hur man använder täcke.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Farligt att de svettas är det ju inte... men om hästen tränas väldigt hårt och blir väldigt svettig under vinterhalvåret så blir den ju nedkyld sen. Man vet ju själv hur det är om man varit väldigt svettig .. men efter en stund med många minusgrader ute så blir den där varma svetten ganska så kall!!

Att klippa "vanliga" fritidshästar är egentligen ganska onödigt då många inte blir så jätte svettiga egentligen. Men hästar som är ur kondition som ska sättas igång eller hästar som tränas hårt kan ibland behöva klippas.

Om hästen svettas under ett arbetspass ser man till att skritta av den ordentligt sen är det handkraft som gäller, man torkar den helt enkelt. Svårare än så är det inte. Jag har aldrig klippt en häst och tro mig...dom jobbas och blir svettiga hela året.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Men jösses, har man de problemen behöver man ju verkligen lära sig att skritta av samt hur man använder täcke.

Jag använde svett täcke hit och dit förra vintern när min häst blev svettig.. han fick stå inne och "torka" innan han gick ut. Men nu har jag inte samma möjlighet att låta min häst stå inne med täcke tills hon ska ut.. så då valde jag helt enkelt att klippa för att hon inte ska bli lika svettig.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Det undrar jag också. Många hästar har ju dessutom inte ont av att bli svettiga. Ok om hästen inte torkar, eller att hästens päls är svårskött, men oftast tycker jag men hör argument i stil med "Gud vad den är svettig, du måste klippa den!" som att det är just det som avgör om hästen behöver klippas eller inte. Det är ju typ sista problemet...?

Jag menar att om det är mängden svettning på hästen som svgör så borde ju alla rimligtvis bada sina hästar i isvatten mellan varven på träningarna under sommaren då - om det är skadligt att svettas.

Argument som att hästen inte orkar springa med sin vinterpäls i den träningen den är i, den inte torkar i rimlig tid eller att den på annat vis har ont av att bli svettigt är ju betydligt rimligare.

Däremot är det sjukt smidigt att ha hästen klippt, det förnekar jag inte :angel: Men det räcker ju med en spår/täckesklippning för att slippa att de "jobbiga" partierna blir svårskötta. Och man kan ju faktiskt säga det då, jag vill ha min häst lättskött så därför klipper jag, inte värre än så :idea:

Nä det är inte skadligt att svettas precis som du säger.... och dessutom så det folk missar är att hästen har päls som hanterar svett på ett mkt finurligt av naturen uttänkt sätt... dvs det blöta transporteras ut från huden ut längsmed hårstråt, så att väldigt snabbt är hästen torr inne på huden igen medans svetten evaporerar ute på hårstrået. det är rätt stor skillnad mot oss människor som inte har päls, dvs blir kalla inpå bara huden och svetten ligger kvar där tills vi torkar upp den med ngt utifrån som värmer.

håller även med ang. din klippnings kommentar.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Farligt att de svettas är det ju inte... men om hästen tränas väldigt hårt och blir väldigt svettig under vinterhalvåret så blir den ju nedkyld sen. Man vet ju själv hur det är om man varit väldigt svettig .. men efter en stund med många minusgrader ute så blir den där varma svetten ganska så kall!!
.

som sagt - du har glömt att hästen inte är en människa, dess svett transportering och svett hantering funkar inte riktigt som du. Man har tillochmed mätt temperatur och värme på hästar inne på huden jmf med utanpå pälsen och det skiljer sig flera grader, oavsett om det är sol, varmt eller kallt, eller blött utanpå.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Hur gör ni med era lurviga islandshästar nu till hösten/vintern. Vill gärna höra lite tankar angåenge klippning och skötsel när...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: sichbr
·
Hästvård Jag behöver hjälp med mina klipp-funderingar, så jag drar förutsättningarna först: - Kallblodstravare, 14 år - Får tjock men inte...
Svar
7
· Visningar
3 402
Senast: Ms_Antrop
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 776
Senast: axel
·
Utrustning Hur varmt är det? Har tittat på HWs ofodrade stalltäcken. Vill inte ha fleece/ull. Det är mor min som är lite orolig inför den...
Svar
12
· Visningar
1 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp