Hållbarhet a la Ulla...

Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Jag tycker många sk dressyravlade hästar med mkt nerv är introverta i sitt beteende och kan få panik av ingenting, finns liksom ingen hemma och exploderar helt oförutsägbart. När det väl händer blir dom rädda och sen livrädda för ryttaren om den råkar hamna i obalans. Tycker det går igenom i vissa blodslinjer och ja jag tycker det är helt osunt.

Jag har även en del vänner och bekanta som normalt sett har som rutin att rida ut regelbundet men har svårt för att rida ut på denna sortens hästar. Det är helt klart ett problem.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Det där är otroligt tagiskt, måste vara smått skadade och otroligt hjärntvättade och osäkra hästar som blir sånna. Kass uppväxt av osäkra människor, då blir det sånna resultat. Det är inget annat än synd om sånna hästar.

Men är skadan redan skedd så kan det ju vara svårt att ändra på sånna hästar tyvärr. Men ingen häst föds sådan, dom blir vad man gör dom till.

Okej, vad tråkigt, :( Troligtvis har den hästen inte blivit riden ute speciellt mycket? .. kanske aldrig innan??
Mycket bra exempel som visar på hur viktigt det är att man rider ut på sina unghästar redan ifrån början och att man verkligen tränar men de som har extra problem.. och att man framför allt vet vad man håller på med.

Hade den här hästen fått en bra start ifrån början hade han säkert kunna ridas ut på, kanske inte av nybörjare.. men av mer rutinerade ryttare.

Hästen är uppväxt på lösdrift med bra hantering. Inriden av ryttare som idag är uppe på svår klass nivå i dressyr och redan då under många år hållt på med både inridningshästar och "problemhästar" för tillridning. Den blev inriden ute, var första gången i sitt liv i ett ridhus efter ett halvårs ridning ungefär.
Så hur mycket bättre start än så här hade han kunnat få?

Håller inte med, allt går bara man vill det tillräckligt mkt! ;)

Hur många år ska man hålla på att riskera livet innan det är okej att konstatera att det inte går?
Eller är det när hästen utan ens självbevarelsedrift skenar obroddad över isen i fullt ös? Eller är det när han reser sig och går över igen, för vilken gång i gångerna är det ingen som har koll på längre?

Ute blev den bara värre och värre under åren, medans den under samma tid på banan gick från nyinriden till att vinna både msv och St:George...

Så hur långt ska man gå för att hästen ska gå att rida ut? Hur många gånger ska man faktiskt riskera livet? Speciellt när man har en häst som älskar jobbet på banan, jobbar konstant med spetsade öron och tycker livet leker?
Och dessutom har det så pass bra att den hade långa dagar i stor hage med kompis övriga tiden.

Ibland finns det individer som inte passar i mallen.
Varför i ett sådant här läge inte bara anpassa sig efter vad hästen klart och tydlig säger? Att den inte tycker om att ridas ut?
Visst håller jag med om att det förmodligen är en på miljonen eller något sådant som är så här, men undantagen som bekräftar regeln finns i alla fall i min värld.

/Camilla
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Lite smått nyfiken på vilka blodslinjer du pratar om? Jag har hållit på med en hel del dressyrhästar med "modern" stam och har aldrig träffat en sådan häst. Visst är en hel del känsliga och lite explosiva men ingen av dom har varit varken introvert eller fått panik för småsaker. Snarare att de har varit mycket sociala och de gånger det "låst sig" är de gånger de inte alls förstått vad de ska göra eftersom det är så angelägna om att göra rätt.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Ibland finns det individer som inte passar i mallen.
Varför i ett sådant här läge inte bara anpassa sig efter vad hästen klart och tydlig säger? Att den inte tycker om att ridas ut?
Visst håller jag med om att det förmodligen är en på miljonen eller något sådant som är så här, men undantagen som bekräftar regeln finns i alla fall i min värld.

Men om man säger så här då, klarar hästen av att gå i en stor hage utan att få panik? Klarar den av att ledas utanför stallet runt om på gården utan att få panik? Klarar den av någonting på gården utan att få panik eller är det enbart i ridhus hästen är lugn?

Om svaret är ja på dom frågorna så anser jag faktiskt att hästen även klarar av uteritter med rätt ryttare för då handlar det om att hästen inte litar på ryttaren. Vissa hästar har svårare att lita på ryttare än andra och alla ryttare passar inte på alla hästar.

Hästen känner sig inte trygg nog med ryttare och det är tragiskt faktiskt. Det är otroligt lätt att komma in i en ond cirkel så det bara går utför, antagligen så var ryttaren säker inne i manegen och otrygg utanför vilket resulterar i en osäker häst. Även såkallade beridare, och jätteduktiga ryttare och allt sånt kan ha svårt att vinna hästens förtroende och kan bli nervösa själva och då fungerar det inte.

Att en häst inte klarar av eller inte gillar uteritter är löjligt, det är hästar, dom föds inte med ett psyke som säger till dom att älska maneger. Däremot ger manegen en trygghet som inte ryttaren kan erbjuda under ridningen annars, vilket resulterar i en sådan här häst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Men om man säger så här då, klarar hästen av att gå i en stor hage utan att få panik? Klarar den av att ledas utanför stallet runt om på gården utan att få panik? Klarar den av någonting på gården utan att få panik eller är det enbart i ridhus hästen är lugn?

Om svaret är ja på dom frågorna så anser jag faktiskt att hästen även klarar av uteritter med rätt ryttare för då handlar det om att hästen inte litar på ryttaren. Vissa hästar har svårare att lita på ryttare än andra och alla ryttare passar inte på alla hästar.

Hästen känner sig inte trygg nog med ryttare och det är tragiskt faktiskt. Det är otroligt lätt att komma in i en ond cirkel så det bara går utför, antagligen så var ryttaren säker inne i manegen och otrygg utanför vilket resulterar i en osäker häst. Även såkallade beridare, och jätteduktiga ryttare och allt sånt kan ha svårt att vinna hästens förtroende och kan bli nervösa själva och då fungerar det inte.

Att en häst inte klarar av eller inte gillar uteritter är löjligt, det är hästar, dom föds inte med ett psyke som säger till dom att älska maneger. Däremot ger manegen en trygghet som inte ryttaren kan erbjuda under ridningen annars, vilket resulterar i en sådan här häst.

*delvis kl*

För att kontra - finns det hästar som INTE kan ridas på bana/i ridhus?

Jag ser inte skillnaden öht i ridhus/skog förutom just ryttaraspekten.

Jag och min kära mor är jättebra på att få typ alla hästar att göra sina värts bus på just bana/ i ridhus. Vi bor mitt ute i skogen, rider i skogen alla dagar utom när det är träning och VI känner oss stensäkra i skogen. Däremot gör vi inte det på bana :D

Det gör mig ännu mer övertygad om ryttaraspekten/vad hästen är van vid.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Så håller jag med om att det nog är.
Men frågan är fortfarande hur hårt man ska jobba med det när det är farliga
situationer man hamnar i? hur många avvåkningar ska man riskera?
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Så håller jag med om att det nog är.
Men frågan är fortfarande hur hårt man ska jobba med det när det är farliga
situationer man hamnar i? hur många avvåkningar ska man riskera?

Hur mycket man vill riskera är ju upp till var och en.

Och det är ju bara att vara tacksam att det finns folk som tar sig an svåra hästar ute så även dom hästarna tillslut får njuta av uteritter.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Hästen är uppväxt på lösdrift med bra hantering. Inriden av ryttare som idag är uppe på svår klass nivå i dressyr och redan då under många år hållt på med både inridningshästar och "problemhästar" för tillridning. Den blev inriden ute, var första gången i sitt liv i ett ridhus efter ett halvårs ridning ungefär.
Så hur mycket bättre start än så här hade han kunnat få?

Okej, låter då som om han fått en väldigt bra start.. men vad har hänt efter själva inridningen? det är ju också intressant :) ..
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

delvis knapplån

Mitt fullblod är en sådan häst som inte är så rolig att rida ut på. Visst det GÅR och han är inte dum eller så.. Men, fruktansvärt spänd, tittig och har stakt flyktinstinkt. Under perioder har jag inte haft tillgång till ridhus/utebana utan varit tvingad att enbart rida i skogen (och det har varit långa perioder på många månader..) och han har ändå inte lyckas inse att det inte finns monster i varje buske..

Om man nu satsar seriöst på sin dressyr är det ju inte helt lätt med en sådan häst. Hästen måste ju vara psykisk avspänd för att kunna bli fysiskt avspänd, och om man inte får hästen avspänd kommer man ju inte till arbete riktigt. Vi utvecklades betydligt mer de perioder vi hade tillgång till ridhus/ridbana.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Om man nu satsar seriöst på sin dressyr är det ju inte helt lätt med en sådan häst. Hästen måste ju vara psykisk avspänd för att kunna bli fysiskt avspänd
Men nu är det ju också så att även ryttaren måste vara psykisk avspänd om hästen ska kunna bli det, mer eller mindre. Jag tror som i ditt fall att det snarare är du som kan ha svårt att komma till ro ute eftersom du vet hur hästen är, med andra ord har du svårt att se bortom det och koncentrera dig på det du ska. Bara det att du skriver att hästen är sådan säger ju att du har en bild av din häst som tittig ute. Man måste rida iväg med bilden av en lugn avspänd häst som inte reagerar på minsta löv som flyger.

Jag tror ju inte det är ovanligt att det är ryttaren mer än hästen som oroar sig för att saker och ting ska hända och kan med det inte slappna av. Det är då man kommer in i onda cirklar och sånna är svårt att bryta.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Jag tror ju inte det är ovanligt att det är ryttaren mer än hästen som oroar sig för att saker och ting ska hända och kan med det inte slappna av. Det är då man kommer in i onda cirklar och sånna är svårt att bryta.

Tror jag med. Även en normal och van häst är lätt att jaga upp. Onda cirklar är tyvärr rätt lätt att hamna i.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Men nu är det ju också så att även ryttaren måste vara psykisk avspänd om hästen ska kunna bli det, mer eller mindre.

Självklart är det så. Jag är absolut ingen proffsryttare, men hyffsat rutinerad och ganska väl insatt i tankens kraft/mental träning. I mitt fall vill jag nog påstå att jag inte var det minsta orolig/ängslig eller red ut med några förutfattade meningar om att hästen skulle bete sig si och så. Jag har ingen "bild" på det viset av min häst som tittig utan det var bara ett konstaterande utifrån min erfarenhet av våra 17 år tillsammans. Nu var det ju inte så att han var spänd varje dag, hela tiden, men sett i ett längre perspektiv och över tid utveckades vi mer de perioder vi hade tillgång till ridhus/ridbana än när vi inte hade det.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Vissa hästar är ju mera uppmärksamma på saker och ting än andra, i hagen också även om dom inte är rädda. Men mera vakna eller vad man ska säga. Det är sånna hästar som kräver mera utav sina ryttare än andra.

Att man utvecklas mera när man har tillgång till en paddock/manege är ju inte så konstigt. Fördelen är ju att ryttarn kan fokusera mera på hästen och när väl hästen kommer till rätt arbete så är det inte mycket som stör den heller och det kan upplevas att den trivs bättre inomhus. Utomhus så måste man ju mer eller mindre ha mera koll runt omkring sig och det är svårare att komma till rätt arbete för ryttaren.

Jag tror att om man kommer till rätt arbete utomhus så är även den mera vakna hästen avslappnad och lika fokuserad på arbetet som den är inomhus.

Utomhusridning kräver väldigt mycket mera av ryttaren helt enkelt. Och det är otroligt svårt att kontrollera sig psykiskt såpass att man helt och hållet kan slappna av och fokusera när man rider på hästar man vet är väldigt vakna lite tittiga.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Hur gör ni med era lurviga islandshästar nu till hösten/vintern. Vill gärna höra lite tankar angåenge klippning och skötsel när...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: sichbr
·
Hästvård Jag behöver hjälp med mina klipp-funderingar, så jag drar förutsättningarna först: - Kallblodstravare, 14 år - Får tjock men inte...
Svar
7
· Visningar
3 402
Senast: Ms_Antrop
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 776
Senast: axel
·
Utrustning Hur varmt är det? Har tittat på HWs ofodrade stalltäcken. Vill inte ha fleece/ull. Det är mor min som är lite orolig inför den...
Svar
12
· Visningar
1 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp