Hållbarhet a la Ulla...

Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Jag har hästarna väldigt nära en av sveriges största travstuterier med många hästar i träning, jag har inte sett många travhästar som är klippta faktiskt. Det är rätt unikt för ridhästvärlden att tro att hästarna måste klippas och täckas.

Kan kanske bero på att travhästarna tränas mer ute vintertid? Ridhästarna rids oftast inne och då blir dom mer svettiga. Min häst blir i stort sett aldrig svettig i ridning utomhus vintertid när den har päls. Jag brukar inte klippa förrän framåt januari efter vintervilan och då klipper jag jaktklippning.
 
Senast ändrad:
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

*kl*
Angående svettning och klippning.
Har problemet att hästarna som rids mest har flera cm vinterpäls redan i oktober. Det blir för varmt så de lider av det.
samma som min då. Hon får björnpäls och den kommer tidigt, därför spårklipps hon i oktober. Då är hon torr och skulle hon bli lite svettig av ett tuffare pass så är hon torr efter avskrittning.
Dessutom har jag haft problem med att hästen med värst päls fått våtexem/regnskållor när det blivit svettigt i pälsen så för mina hästar är det snällast att klippa dem.
Ja det problemet blir man ju av med på köpet. Jag vill inte ställa ut en häst som är genomblöt i en tjock päls. Då tar det lång tid för dem att torka och risken för eksem eller andra hudproblem ökar rejält.
Våra hästar löddrar av att ridas utomhus med vinterpäls, så det är inte bara ridhus som ger svettiga hästar.
[/QUOTE] Det gör min också ibland och även det försvinner med spårklippningen eftersom hon torkar så fort.
Men hästar är ju olika. Man får anpassa och göra det som passar häst och ryttare bäst. Ville bara trycka på att man inte behöver klippa så mycket att man måste täcka hästen, vilken många ändå gör. (inte till dig personligen alltså)
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

*Delvis kl*

Jag klipper ena min ponny vintertid (just nu uthyrd). Anledningen, han svettas som en apa. Vi rider "alltid" ut (ridhus/padock 1-4 ggr/år) så att vi rider inne har inget med saken att göra. Däremot brukar han tränas hårt och det brukar droppa om honom efter ett hårdare pass. Då svettas han även på rumpan, trots flera minus ute. Och det tar MÅNGA timmar för honom att torka, att var och varannan dag vara blöt så länge tror jag inte är bra. Jag brukar klippa filtklippning fast jag klipper ner till carpus/has och halva huvudet. Det funkar bra då han torkar snabbare, men jag vill gärna spara päls på rygg och rumpa.

Mitt Welsh Cob sto däremot svettas dels inte lika lätt och dels så tränas hon inte ens i närheten av den nivån. Hon är endast 5 och promenadrids endast. Så henne har jag aldrig klippt. Hon har heller aldrig någonsin haft på sig täcke (mer än träningssyfte), det får valacken däremot ha om det blåser och regnar väldigt mycket (alltså om han är oklippt).
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Kan kanske bero på att travhästarna tränas mer ute vintertid? Ridhästarna rids oftast inne och då blir dom mer svettiga. Min häst blir i stort sett aldrig svettig i ridning utomhus vintertid när den har päls. Jag brukar inte klippa förrän framåt januari efter vintervilan och då klipper jag jaktklippning.

Jag tror det beror mycket på att de ofta inte får lika tjock och lång päls, så de torkar helt enkelt fortare.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Jag har hästarna väldigt nära en av sveriges största travstuterier med många hästar i träning, jag har inte sett många travhästar som är klippta faktiskt. Det är rätt unikt för ridhästvärlden att tro att hästarna måste klippas och täckas.

När jag jobbade på travet så klipptes aldrig hästarna, efter hårda pass så duschade vi bara av dom helt enkelt från öra till svanstipp och satte på ett täcke och ställde in dom i boxen. Det finns ingen tid ändå till att skritta av hästen tills den är torr och den måste ändå spolas. Hästarna var heller aldrig ute efter att dom körts utan dom stod inne sen.

Så i travvärlden tror jag det mycket har med tiden att göra att man inte klipper dom. Hade dom haft tid att skritta av hästarna ordentligt så dom torkade bättre så hade dom nog klippt.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Jag tror det beror mycket på att de ofta inte får lika tjock och lång päls, så de torkar helt enkelt fortare.

Dom får massor av päls, iallafall dom jag sett. Sen är det ju olika som inom alla hästraser, vissa får mera och vissa får mindre och olika sorters päls.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Kan kanske bero på att travhästarna tränas mer ute vintertid? Ridhästarna rids oftast inne och då blir dom mer svettiga. Min häst blir i stort sett aldrig svettig i ridning utomhus vintertid när den har päls. Jag brukar inte klippa förrän framåt januari efter vintervilan och då klipper jag jaktklippning.

Fast de flesta travhastar kors ju snabbjobb en eller ett par ganger i veckan - garanterat hardare an de flesta ridhastar :)

Jag har jobbat hos manga olika tranare och aldrig sett en klippt travhast. Som nagon sade ovan - man duschar dem (med varmt vatten) fran topp till ta, tacke pa och in i boxen.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Hej!

Jag vet inte hur snabbt dina torkar, men jag har testat skritta tills torr, det brukade på min förra ta ungefär 1-1,5 timme. Nuvarande blir svettig av att skritta så där vet jag inte riktigt hur skritta av skulle göra saken bättre.

Och att lägga täcke på svettig häst varje dag.. njae... Jag vet inte om jag gillar den idén nåt särskilt.

/Lavinia, klipper det nödvändiga för att slippa 1 timmars avskrittning.

Men jösses, har man de problemen behöver man ju verkligen lära sig att skritta av samt hur man använder täcke.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Håller inte med, allt går bara man vill det tillräckligt mkt! ;)

Tror som Ironwill att många blir rädda för sina hästar och vågar inte rida ut. Vilket är helt förståligt.
Första året (åreN är det väl egentligen..) jag hade min häst så var han så rädd och nervös och svår att det var med livet som insats jag begav mig ut. Antigen stod han på bakbenen, eller så bockade eller stack han.... I perioder grät jag varje dag för jag var så förtvivlad över vad jag skulle göra för att få honom lugn.

Men jag är extremt envis så det blev ordning på honom till slut. :) Krävdes enormt mkt jobb och ja, han var farlig. Nu är han för det mesta jättesnäll att rida ut, och han tycker verkligen om det. Men jag kan förstå att många väljer att hålla sig innanför staket med en sån häst.

I övrigt så är jag inte såå våldsamt imponerad av Ullas hästhållning, tycker inte den är exceptionell. hon har faktisk ett ridhus (om än litet) och hennes hästar har väl inte varit mindre skadade än andras. De flesta skador händer ju i hagen! :p Och ang att hålla i gång så har hon själv sagt att hon INTE håller igång på vintern, pga isigt väglag har hon mest skrittat. Så det är knappast så att hon har sina hästar redo för GP när det är värsta helvetesvintern ute. Det går helt enkelt inte om man är rädd om hästen. Som någon nämnde, det är faktisk bättre att träna i ridhus med bra underlag än att försöka hålla igång för fullt utomhus när underlaget är kasst. Då får man ta det lugnt. Jag har inte ridhus och visst jag rider ju hela vintern för det, men när allt är fruset så blir det givetvis inte samma träning som det blir när det är mjukt...
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Samma här, innan jag klippte min nu så skrittade jag en timme!! och han var fortfarande våt när vi kom hem. Och han hade inte ens särskilt tjock päls!

Upplever inte heller att de blir mindre svettiga ute än i ridhus, de flesta ridhus är ju iskalla! Då är det isf pga att man tränar hårdare i ridhus.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Hej!

Jag vet inte hur snabbt dina torkar, men jag har testat skritta tills torr, det brukade på min förra ta ungefär 1-1,5 timme. Nuvarande blir svettig av att skritta så där vet jag inte riktigt hur skritta av skulle göra saken bättre.

Och att lägga täcke på svettig häst varje dag.. njae... Jag vet inte om jag gillar den idén nåt särskilt.

/Lavinia, klipper det nödvändiga för att slippa 1 timmars avskrittning.

Du missade att jag argumenterade mot att hästen blir KALL av svett? Det blir den inte alls, då har man missat att skritta av och hur man använder svettäcke.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Att många ridmänniskor väljer att klippa är nog för att många inte har möjlighet att
spola av hästen varmt på vintern.

Antingen eller när hästen svettas kraftigt. Även om man skrittar hästen torr får många
äcklig päls och problem med knutor och smuts när svetten får sitta kvar i lång päls.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

KL
Måste allt vara svart eller vitt?:confused:

Att envisas med att rida ut på en häst där risken är överhängande att man skadas allvarligt är helt idiotiskt. Är det värt att dö för eller hamna i rullstol?

Och är det verkligen så förfärligt att klippa hästen? Min häst svettas kopiöst när han satt vinterpäls och tar en evighet att torka. Dessutom får den regnskållor när den inte klipps och enligt vet är det viktigast att hästen hålls så torr som möjligt för att bli av med problemet.


Jag tävlar även under hösten och vill inte ha en raggsocka som tappar ork och energi pga att den måste gå med tjock "yllerock" på sig. Klipper oftast redan i början av oktober och klipper sen ungefär varannan till var tredje vecka fram till december då pälsen inte växer på samma sätt längre.

Klipper hela hästen förutom ben och en plätt under sadeln.

Har utmärkt täckesservice där den står inackorderad (jag vet att jag är bortskämd) Aldrig dubbla täcken, ett täcke ute och sen när han kommer in och efter ridning får han stå utan några timmar tills kvällsfodringen. Då får han ett lätt 150 gr amigotäcke på sig.

Den rids i skogen, i ridhus och på utebana, går i hagen ca 7-8 timmar plus att jag rider den efter det.
Hästen är rund och fin, välmusklad, pigg o glad och verkar trivas utmärkt med sitt liv.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Antar att du gjorde ett knapplån för svart/vitt måste ingenting vara.

Jag tror du inte är så långt ifrån Ulla i hanteringen och jag tror inte att
någon här skulle anmärka på din hästhållning.

Det jag och fler reagerar emot är hästarna som är ute max 2-3 timmar i små hagar,
även sommartid, hålls feta på kraftfoder och har dubbla, varma täcken "för att" och
helklipps för att ridas lätt 5-6ggr i veckan.

Jag ser inga problem med att klippa/täcka/rida i ridhus så länge man vet varför man gör det.
Min häst går också täckad största delen av året, dock har hon extremt tunn päls så finns inget
att klippa och vi rider också i ridhus under vintern.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Att envisas med att rida ut på en häst där risken är överhängande att man skadas allvarligt är helt idiotiskt. Är det värt att dö för eller hamna i rullstol?

Det är väl otroligt tur att det finns människor som är beredda att ta den risken det innebär att vänja hästen vid uteritter. Annars hade otroligt många hästar fått gå hela sina liv i maneger.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Ja, jag hade gjort ett knapplån så mitt svar var inte riktat mot dig personligen.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Det är väl otroligt tur att det finns människor som är beredda att ta den risken det innebär att vänja hästen vid uteritter. Annars hade otroligt många hästar fått gå hela sina liv i maneger.


Många hästar kan man vänja vid att rida ut utan problem även om de aldrig varit ute tidigare och då är det självklart att man gör det. Men det finns vissa individer som det inte går att vänja vid skogsridning och jag blir så jävla förbannad när jag läser att människor i princip ska hetsas ut i skogen för folk är så häpnandsväckande okunniga att de mer eller mindre påstår att en häst lider om den inte rids ut. Självklart lider inte en häst som motioneras varje dag, får gå i hage och har en bra foderstat bara för att den inte rids i skogen.

Jag tror inte heller att de hästar som aldrig går ut i hage utan bara rids och promeneras för hand lider. (Jag syftar nu på internationella storstjärnor)

Även om jag rider ut min egen häst regelbundet så skulle jag aldrig döma någon som inte vågade pga att deras häst är farlig att rida ut på.

Har man en snäll häst men ändå inte rider ut pga bekvämlighet eller ointresse kan jag också ha synpunkter på det men det kan aldrig jämföras med att rida ut på en farlig häst.

Jag har varit med om otäcka incidenter med opålitliga hästar i skogen och NEJ, det är INTE värt det.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Men du, hur många GP ryttare vet du som har sina hästar så som du beskriver där?? Jag tror INTE det är vanligt nu för tiden, alla elitryttare jag läst artiklar om har sina hästar ute iaf 4-5 timmar. Utöver det så har de ju hästskötare som får leda ut hästarna och de jobbas ordentligt.

Du menar kanske fritidshästar? Isf är det väl inte många stall som fortfarande bara har 2 timmars utevistelse, möjligtvis något enstaka runt Stockholm.

Ulla var kanske unik en gång i tiden när det inte var vanligt att ha hästar ute, tycker inte hon är det nu. Finns däremot en engelska som rider GP och sen många år tillbaka har sina hästar barfota, på lösdrift och otäckade. Där kan man tala om annorlunda hästhållning.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Har man en snäll häst men ändå inte rider ut pga bekvämlighet eller ointresse kan jag också ha synpunkter på det men det kan aldrig jämföras med att rida ut på en farlig häst.

Jo men nu skriver du om 2 ytterligheter. Det finns ju allt däremellan också. Jag tror inte att någon tycker att man ska rida ut på en häst som är direkt farlig - jag skulle själv inte göra det - men faktum är att även snälla hästar kan få ett annat beteende när man rider ut, och det handlar om huruvida man som ryttare är beredd att acceptera det och lära sig att hantera det, eller inte. Kämpa på, eller säga "usch nej han blir så tittig" och ge upp?

Jag tycker personligen också att allt man gör med hästen ger dubbelt tillbaka - det som min häst och jag varit med om under våra uteritter har vi stor nytta av på dressyrbanan. Det handlar inte bara om hästens välbefinnande menar jag, utan också om att utvecklas som ekipage. Om man inte rider ut missar man så många sidor hos sin häst.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Jag bor just i sthlm och här är det inte så ovanligt faktiskt.
Vissa kanske sträcker sig till 4-6 timmars utevistelse men resten stämmer. Tyvärr.

Proffsen tror jag inte är nåt problem, däremot finns det nog en hel del på nivån under som
skulle kunna lära sig mycket hästvett av Ulla.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Hur gör ni med era lurviga islandshästar nu till hösten/vintern. Vill gärna höra lite tankar angåenge klippning och skötsel när...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: sichbr
·
Hästvård Jag behöver hjälp med mina klipp-funderingar, så jag drar förutsättningarna först: - Kallblodstravare, 14 år - Får tjock men inte...
Svar
7
· Visningar
3 402
Senast: Ms_Antrop
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 776
Senast: axel
·
Utrustning Hur varmt är det? Har tittat på HWs ofodrade stalltäcken. Vill inte ha fleece/ull. Det är mor min som är lite orolig inför den...
Svar
12
· Visningar
1 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp