Hållbarhet a la Ulla...

Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Jag förstår att det var en lite oprecis formulering i tidningen, och tänker inte dra igång en debatt kring uppstallning kontra lösdrift. Det var mest en reflektion kring det bigganl skrev om hur uppfattningen kring vad som är mycket utevistelse varierar så kraftigt mellan hästägare. 6 eller 8 timmar gör ändå att hästarna spenderar 2/3-delar av sina liv inomhus (när de inte rids eller tränas).

Men eftersom tråden ligger under Ridning så är det lite OT.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Fast jag träffar på många ungdomar som faktiskt kan rida riktigt bra på banan, men att hästarna som de fått/köpt aldrig
gått ute i skogen och därmed skrämmer ungdomarna när de väl försökt rida ut. Dvs. de har inte lärt sig den typen av
problemlösning och därmed undviker man situationer som hästen kan bli upphetsad/tokig i.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Jag tror att många (de flesta jag träffat på) blir rädda för att ses som icke seriösa skogsmullar om de rider ut.

Den inställningen har jag inte mött alls. Det hänger kanske på var i landet man bor och vilken typ av människor man har omkring sig.

Där jag bor brukar det vara så att om man inte rider ut så är det för att man inte vågar.

Det är kanske samma sak med dom du träffar? och det där med att inte vilja framstå som oseriös är en bortförklaring.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

KL, Klart beundransvärt.. Jag rider ut vad man kanske ska kalla för ganska mycket. Med mina egna har det varit bana 1-3 dagar i veckan, resten ute.. Min medryttarhäst får jag inte rida ut på så mycket. Bara när det är riktigt mjukt i marken och vi har inte så mkt ridvägar med mjukt underlag om man inte rider på asfalt ett bra tag först. (hon har haft hovbroskförbening och nu är det väldigt försiktigt med underlag, jag längar tills snön kommer! )

Men en sak som jag personligen har haft svårt för med att rida dressyr ute är att jag vant mig alldeles för mycket vid att kunna checka av min ridning i speglar. I mitt gamla stall så kunde jag till och med när jag red på volten gå in en snabbis i ridhuset för att snabbt checka av mig själv så att jag inte hade hamnat i ett tomgångsläge där allt känns ok och trevligt men inte har så mkt tryck bakifrån, eller dubbelkolla känslan i slutan, är den bra? och sen gå ut igen.. Nu finns det inga speglar att tillgå i nuvarande stall och jag känner verkligen att det är otroligt nyttigt. Man tvingas liksom vara mer uppmärksam på sin känsla när man inte kan fuska och titta i spegeln :P
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Jag vet ju ingenting om när jag inte var där men när jag var där gick de ute 8 timmar typ, beroende på ridning osv. Vad det riktigt gris-väder så gick de ute kanske 4-6 timmar beroende på. Man är ju alltid på gården så det är ju bara att ta in och ut dem direkt hur vädret är.

Jag vet inte, men det där känns som att det talar lite emot det hon förespråkar..

Jag menar, 8 timmar är ju inte direkt mycket egentligen. 8 på morgonen till 4 på eftermiddagen. Lite i mina ögon.. Vi har dom ute från halv åtta på morgonen till ungefär åtta på kvällen. Sommartid kan det blir längre..

Och det finns ju inget dåligt väder, bara dåliga kläder;) Med andra ord, ibland är det suuuuperbra att ha täcken på hästarna;)

Nog har jag hellre hästen täckad och ute så mycket som möjligt, än inget täcke alls och stallvistelse såfort vädret blir lite jobbigare..

Men att hon rider i naturen är ju bara ++++++++:)
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Att hennes hästar inte går ihop beror väl på att hon mest haft hingstar?
Såg några bilder från henne för något år sen och då var det rejäla hingsstaket hon hade.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Täckar gör hon vad jag förstått men inte slentrianmässigt utan rädd don vid behov.
ang utetiderna tror jag att hon liksom många av oss andra måste anpassa oss efter mörker
och/eller personalens arbetstider. men 8 timmar ute + uteritt ger rätt mycket sysselsättning ändå.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Jo, tanken slog mig faktiskt. Dessa personer är nog inga jag ser upp till varken som ryttare eller hästmänniskor. De har knappast ridit ut många gånger under sin livstid.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

KL
Jag har alltid undrat hur hon håller igång hästarna vintertid om hon aldrig rider i ridhus? Jag försöker verkligen hålla igång min häst på vintern nu när jag inte har ridhus längre men det är ju hopplöst att rida ordentligt på bucklig is, hård skare och allt annat allmänt ojämt underlag. Jag får hålla mig till skritt, någon enstaka galoppfattning när underlaget ser relativt säkert ut men det är allt.

Så vintertips när det är som mest isigt och hårt ute hade jag gärna velat ha. Fast jag vet ju inte vart hon bor, kanske där det inte blir lika isigt som det blir här nere?
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Täckar gör hon vad jag förstått men inte slentrianmässigt utan rädd don vid behov.
ang utetiderna tror jag att hon liksom många av oss andra måste anpassa oss efter mörker
och/eller personalens arbetstider. men 8 timmar ute + uteritt ger rätt mycket sysselsättning ändå.

Okej jag förstår. Men en fundering, efter mörker??:P
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

KL
Jag har alltid undrat hur hon håller igång hästarna vintertid om hon aldrig rider i ridhus? Jag försöker verkligen hålla igång min häst på vintern nu när jag inte har ridhus längre men det är ju hopplöst att rida ordentligt på bucklig is, hård skare och allt annat allmänt ojämt underlag. Jag får hålla mig till skritt, någon enstaka galoppfattning när underlaget ser relativt säkert ut men det är allt.

Så vintertips när det är som mest isigt och hårt ute hade jag gärna velat ha. Fast jag vet ju inte vart hon bor, kanske där det inte blir lika isigt som det blir här nere?

Fast hon har ju haft ridhus i flera år :confused:
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Fast hon har ju haft ridhus i flera år :confused:

Jasså ok, trodde inte hon red i ridhus, att det var det som var grejen med henne lite. Men det förklarar ju saken.

Men vad är det som är speciellt egentligen då?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Jasså ok, trodde inte hon red i ridhus, att det var det som var grejen med henne lite. Men det förklarar ju saken.

Men vad är det som är speciellt egentligen då?

Att hon beter sig som vilken normal funtad människa som helst antar jag när det kommer till hästar :D

Det är tydligen så ovanligt i dressyrtoppen att Ulla blir speciell. Det säger mer om människorna i toppen än om Ulla egentligen.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

*KL*

Mina hästar går otäckade även under 0 om de har bra vinterpäls. Inte haft problem med svett. De går ute på lösdrift dessutom med fri tillgång på grovfoder. Bara två behöver extra groov. Rider 90% på äng och åkrar och i ridhus/ridbana på träningar mm. Föredrar naturen. Och har blivit ifrågasatt om jag inte tog ridningen seriöst för jag red så :o Som om det var fel nyttja underbara gröna ängen för dressyrträning.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Fast om jag inte minns helt fel så har väl även Ulla haft sin beskärda del av skador på hästarna? Varken mer eller mindre än någon annan med vissa undantag.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Jag vet inte om hon har skador på hästarna? Tror du svarade fel person :) Jag lånade bara knappen för påpeka att jag själv har så naturlig hästhållning som möjligt och att folk ser snett på en för det. Vilket jag tycker är tråkigt.. och ang skador har alla sin del .
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Att hon beter sig som vilken normal funtad människa som helst antar jag när det kommer till hästar :D

Det är tydligen så ovanligt i dressyrtoppen att Ulla blir speciell. Det säger mer om människorna i toppen än om Ulla egentligen.

Ja, hon verkar vara en högst normal hästmänniska med relativt normala rutiner, nu blev jag nästan lite besviken faktiskt.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

[QUOTEOch det finns ju inget dåligt väder, bara dåliga kläder;) Med andra ord, ibland är det suuuuperbra att ha täcken på hästarna;)

Nog har jag hellre hästen täckad och ute så mycket som möjligt, än inget täcke alls och stallvistelse såfort vädret blir lite jobbigare..
[/QUOTE]Jag låter hellre hästarna få ordentlig vinterpäls så de kan vara ute mycket och utan täcken i de flesta väder. :)
jag spårklipper så slipper vi problemet med svett.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Det är ju olika beroende på om man ska åka på tävling, om hästen vilar osv. På den tiden jag var där var hästarna normalt ute 8 timmar om dagen + gick två ridpass om dagen. Då de inte gjorde det var de ute längre. Spöregnade det var de ute, men då kortare tid och i omgångar, typ ta in dem, de va inne 1 timme eller nåt, sen ut igen osv.

Hon har inget riktigt ridhus, däremot finns det en hall där de förvarar lantbruksmaskiner och där kan hon rida om det är mycket knöligt. Det är dock vääääldigt litet så jag såg henne bara där en gång under min tid.

Att hålla igång hästen på vintern...tja det är ju mycket skritturer, när snön kom osv kan man ju plumsa i snö. Det gjorde vi också. O hästarna vilar ju lite också under vintern.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Hur gör ni med era lurviga islandshästar nu till hösten/vintern. Vill gärna höra lite tankar angåenge klippning och skötsel när...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: sichbr
·
Hästvård Jag behöver hjälp med mina klipp-funderingar, så jag drar förutsättningarna först: - Kallblodstravare, 14 år - Får tjock men inte...
Svar
7
· Visningar
3 402
Senast: Ms_Antrop
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 776
Senast: axel
·
Utrustning Hur varmt är det? Har tittat på HWs ofodrade stalltäcken. Vill inte ha fleece/ull. Det är mor min som är lite orolig inför den...
Svar
12
· Visningar
1 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp