Hållbarhet a la Ulla...

Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Jag använde svett täcke hit och dit förra vintern när min häst blev svettig.. han fick stå inne och "torka" innan han gick ut. Men nu har jag inte samma möjlighet att låta min häst stå inne med täcke tills hon ska ut.. så då valde jag helt enkelt att klippa för att hon inte ska bli lika svettig.

Men då är ju problemet inte att hästen bli kall av svetten utan att man inte kan/vill anpassa sig till en svettig häst. Vilket såklart är helt okej, jag klipper själv om hästen går i normal träning :)
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Nä det är inte skadligt att svettas precis som du säger.... och dessutom så det folk missar är att hästen har päls som hanterar svett på ett mkt finurligt av naturen uttänkt sätt... dvs det blöta transporteras ut från huden ut längsmed hårstråt, så att väldigt snabbt är hästen torr inne på huden igen medans svetten evaporerar ute på hårstrået. det är rätt stor skillnad mot oss människor som inte har päls, dvs blir kalla inpå bara huden och svetten ligger kvar där tills vi torkar upp den med ngt utifrån som värmer.

håller även med ang. din klippnings kommentar.

Precis!

Men jag kan själv erkänna att jag aldig släpper ut min lilla björn blöt i pälsen efter en ridtur, även om han säkert inte skulle ha ont av det. Men ett ulltäcke på känns ändå bättre.

Dock har jag egentligen mer ont av att pälsen är tillplattad och ev lite svettig fortf där sadeln legat. Känns som att då ger inte pälsen där samma skydd som typ den över rumpan (rider utan ländtäcke). Det är mest därför jag vill lägga ett lättare täcke på efter ridning vintertid även då hästen inte går täckad. Tankar på det allihopa?
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

som sagt - du har glömt att hästen inte är en människa, dess svett transportering och svett hantering funkar inte riktigt som du. Man har tillochmed mätt temperatur och värme på hästar inne på huden jmf med utanpå pälsen och det skiljer sig flera grader, oavsett om det är sol, varmt eller kallt, eller blött utanpå.

Jo, det vet jag..
Men samtidigt så vet jag att om det blåser och hårstråna "åker åt sidan" så kan hästen frysa.. -när det blåser direkt på huden. Här har vi mycket blåst, plus att det kan vara runt 30minus (bor i jämtland) och har ingen lust att släppa ut en svettighäst i 30minus & blåst.
Jag vet mycket väl hur pälsfunktionen fungerar. Men har som sagt valt att klippa (dock ej hela hästen) för att hon blir väldigt svettig när vi tränar och i vinter kommer jag rida i uppvärmt ridhus.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Men då är ju problemet inte att hästen bli kall av svetten utan att man inte kan/vill anpassa sig till en svettig häst. Vilket såklart är helt okej, jag klipper själv om hästen går i normal träning :)

Precis! Har man inte möjlighet att ha hästen inne en stund för torkning så har man inte... eller jag skulle väl kunna låta min häst stå inne en stund, åka hem och sen åka tillbaka och släppa ut henne (har 15min promenad el 3min körning till stallet) men kruxet är då att om hon blir ensam i stallet så hoppar hon över boxdörren:crazy:
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Precis!

Men jag kan själv erkänna att jag aldig släpper ut min lilla björn blöt i pälsen efter en ridtur, även om han säkert inte skulle ha ont av det. Men ett ulltäcke på känns ändå bättre.

Dock har jag egentligen mer ont av att pälsen är tillplattad och ev lite svettig fortf där sadeln legat. Känns som att då ger inte pälsen där samma skydd som typ den över rumpan (rider utan ländtäcke). Det är mest därför jag vill lägga ett lättare täcke på efter ridning vintertid även då hästen inte går täckad. Tankar på det allihopa?

Jag brukar rugga upp med hö eller halm där svetten "kladdat ihop" pälsen, annars så rullar sig mina hästar i leran/snön också, vilket får i princip samma effekt. Men jag förstår ditt tankesätt, tog mig många år att släppa tankarna kring täcke och svettiga hästar...

Kl
Som jag har fått lära mig så när hästen svettas så gör den det för att kyla ner sig, pga av att den är "överhettad". I den tanken blir det ju inte logiskt att lägga på täcke precis.

Sen, när hästen slutat svettas, men fortfarande är blöt, så har ju hästen, precis som mackan beskrivit, päls, som fungerar tusen gånger bättre med "andasfunktion" än ett täcke. Stoppar man in fingrarna i pälsen så känner man att den är torr längst in.

Men för att den funktionen ska fungera fullt ut måste hårstråna kunna "resa sig" så att hästen kan torka inifrån, lägger man på täcke då så plattar man till pälsen som då inte kan resa sig och man har då i praktiken förhindrat den naturliga "andasfunktionen" i pälsen, plus att man gör hästen varm igen i ett läge när den äntligen blivit avkyld. Hästar har för övrigt egentligen mer problem med värme än med kyla.

Klippta hästar å andra sidan är något helt annat, dom behöver kanske hjälp att hålla värmen. Men torkar gör även dom bäst utan täcke....
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Fast jag menar tillplattad päls, den behöver nödvändigtvis inte blivit svettig. Min häst svettas sällan uppe på ryggen under sadeln under vintern. Den pälsen reser sig inte alls lika bra som den över rumpan, åtm inte på mitt djur? Men jag vet ju inte hur det ser ut på hästar som inte rids regelbundet, pälsen i sadelläget kanske alltid ligger ner mer eller nåt :p

Ang täcke efter så är det oxå för att jag vill undvika för snabb nedkylning, jag har fått lära mig att efter ansträngning så ska musklerna långsamt tillbaka till "normalläge". För ett enklare pass räcker det med avskrittning men efter hårdare pass och hästen ska ut i kyla så lägger jag på ett täcke oavsett om hästen går täckad eller inte normalt sett.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Jo, det vet jag..
Men samtidigt så vet jag att om det blåser och hårstråna "åker åt sidan" så kan hästen frysa.. -när det blåser direkt på huden. Här har vi mycket blåst, plus att det kan vara runt 30minus (bor i jämtland) och har ingen lust att släppa ut en svettighäst i 30minus & blåst.
Jag vet mycket väl hur pälsfunktionen fungerar. Men har som sagt valt att klippa (dock ej hela hästen) för att hon blir väldigt svettig när vi tränar och i vinter kommer jag rida i uppvärmt ridhus.

Självklart finns det omständigheter som gör att man väljer att göra som man gör. Mina hästar har ligghall, kuperad hage, fri tillgång på grovfoder och detta är förstås det optimala skyddet. Kan man inte tillgodose det så måste man såklart hjälpa till på annat sätt.

Men detta med hårstrån "blåser" åt sidan tror jag inte på som skäl till att hästar fryser, hästar väljer att ställa sig i den riktning mot vinden som ger bäst skydd åt så att hårstråna kan fungera som dom ska. Men blåst och snöblask/regn är nog generellt det värsta vädret för en häst.

Sen blåser det aldrig om det är 30 minus ute. Kall luft byggs upp just pga av att det inte blåser. Det är alltså vindarna som gör att vi får varmare väder på vintern, eftersom solen ligger lågt och är uppe kort tid på dygnet, blir det utan vindar väldigt kallt.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

OK, då missförstod jag dig. Var alldelels för inne på svettiga hästar...:D

Detta fenomen som du beskriver har jag aldrig funderat över, jo jag har ju konstaterat att pälsen är tillplattad (även om den är torr) just där sadeln har legat. Men eftersom mina hästar går ute dygnet runt (utom nu på senaste året då vi tagit in dem periodvis pga rovdjur, bor precis i skogskanten), så har jag aldrig upplevt det som ett problem. Men något som jag noterat är att ofta, när det har varit blåsigt och ruggigt ute, så är deras pälsar väldigt svårborstade, dvs pälsen kan stå rakt upp, eller vara vriden åt "fel håll" och det är näst intill omöjligt att ändra på, förutom just där sadeln har legat, efter ridturen då. Men efter några timmar i hagen har även den pälsen "vridit" sig till samma oreda som övrig päls...
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Inte lätt, jag blandade ju in något som inte hörde hit egentligen :D

Intressant med pälsen! Våra är ju inne på natten och fodras oxå inne 3 ggr under hagvistelsen. Plus att de går lätt täckade typ hela vintern. Så har aldrig sett hur pälsen faktiskt gör i "vilt" tillstånd eller vad man ska säga :p Dvs där den får vara vädermotstånd mer eller mindre hela dygnet alltid :)
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Jaa, det är faktiskt väldigt intressant...men också väldigt besvärligt ibland..:D

Tex när det har snöat (=varmare väder), då ventilerar pälsen ut värmen så att snön smälter, sen om det blir kallt igen, då "stängs ventilerna" och värmen hålls kvar, varpå den blöta slaskiga snön fryser till istappar som är stört omöjliga att få bort...och eftersom stallet är lika kallt som ute (kallstall) så får man offra händerna för att få det att tina så man tex kan lägga på sadeln...

Men dom är väldigt gulliga med istapper och rimfrost i päls, man och svans....

Sen vill jag tillägga att jag inte är någon täckesmotståndare, har just nu tex täcke på en av mina hästar pga att han har dåligt med hull och behöver sparar på energin till det...han är konvalecent påga skada och får inte äta tillräckligt med kraftfoder, är dessutom väldigt dålig på att äta grovfoder, även lusern hack, och ratar allt som inte är gräs (så länge det finns tillgång ute) och står inne på nätterna för att ändå bli tvungen att äta....det är alltid en balansgång det där med naturligt...kontra att hjälpa utsatta individer....
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Självklart finns det omständigheter som gör att man väljer att göra som man gör. Mina hästar har ligghall, kuperad hage, fri tillgång på grovfoder och detta är förstås det optimala skyddet. Kan man inte tillgodose det så måste man såklart hjälpa till på annat sätt.

Men detta med hårstrån "blåser" åt sidan tror jag inte på som skäl till att hästar fryser, hästar väljer att ställa sig i den riktning mot vinden som ger bäst skydd åt så att hårstråna kan fungera som dom ska. Men blåst och snöblask/regn är nog generellt det värsta vädret för en häst.

Sen blåser det aldrig om det är 30 minus ute. Kall luft byggs upp just pga av att det inte blåser. Det är alltså vindarna som gör att vi får varmare väder på vintern, eftersom solen ligger lågt och är uppe kort tid på dygnet, blir det utan vindar väldigt kallt.

Men då är det stor skillnad. Jag har en hage som är som en enda stor uppförsbacke. Ett litet vindskydd har vi, men det är inte tillräckligt för alla hästar och inte så jätte bra heller... har aldrig sätt att nån häst stått där inne.. och vi har inte fri tillgång på grovfoder på grund av att alla ska gå ned i vikt och sen hålla vikten (då två ska avelsbedömas och två blir lätt överviktiga) så kommer vi inte kunna ge tillräckligt med grovfoder för att de ska kunna hålla värmen med det.

Här uppe blir det inte vanliga vindar.. utan snöstorm.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Men då är ju problemet inte att hästen bli kall av svetten utan att man inte kan/vill anpassa sig till en svettig häst. Vilket såklart är helt okej, jag klipper själv om hästen går i normal träning :)

Man kan ju spårklippa så svettas de mycket lite och om de gör det så torkar de på ett kick. Dessutom behövs inte täcken. En kanonlösning tycker jag. (man slipper svettproblemen och hästen kan ändå reglera sin temperatur själv)
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Man kan ju spårklippa så svettas de mycket lite och om de gör det så torkar de på ett kick. Dessutom behövs inte täcken. En kanonlösning tycker jag. (man slipper svettproblemen och hästen kan ändå reglera sin temperatur själv)

Ja?

Eller va det kanske ett tillägg till mitt svar?

Spårklipper själv vintertid men har ändå täcke pga annat ute. Men slipper därmed täcket inne och kan ha ett lättfodrat täcke även i ruskväder.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Det går att rida ut på alla hästar, men kanske får börja på olika nivåer? :) Vissa hästar kan man rida långritt på ensam (ex. min förra valack) och vissa hästar måste man börja med att rida en liten bit ifrån gårdsplanen med andra, trygga hästar.

Där har jag tyvärr blivit överbevisad. Alla hästar fungerar inte att rida ut på.
Jag har visserligen bara varit med om en häst där det absolut inte fungerade. Det var riktigt farligt både för honom själv, ryttare och övriga omgivningen.
Och det hjälpte inte oavsett om vi hade honom i grupp eller själv, gick något bättre själv.
Han hade liksom ingen självbevarelsedrift alls när han kom ut, skenade utan att fundera rakt över blankisen även utan brodd och flertalet liknande händelser. Medans han på ridbanan fungerade utan problem, tävlade upp till ST:George dressyr och gick till och med att använda till nybörjarlektioner.

/Camilla
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Det är såklart att det kan finnas undantag, men sådana hästar måste vara väldigt sällsynta.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

*kl*
Angående svettning och klippning.
Har problemet att hästarna som rids mest har flera cm vinterpäls redan i oktober. Det blir för varmt så de lider av det. Dessutom har jag haft problem med att hästen med värst päls fått våtexem/regnskållor när det blivit svettigt i pälsen så för mina hästar är det snällast att klippa dem.
26-åringen höll på att få värmeslag den dagen det var 27 + här tidigare i höstas och hon redan satt full vinterpäls, vi trodde hon skulle dö minst sagt. :crazy:
Våra hästar löddrar av att ridas utomhus med vinterpäls, så det är inte bara ridhus som ger svettiga hästar.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Han hade liksom ingen självbevarelsedrift alls när han kom ut, skenade utan att fundera rakt över blankisen även utan brodd och flertalet liknande händelser. Medans han på ridbanan fungerade utan problem, tävlade upp till ST:George dressyr och gick till och med att använda till nybörjarlektioner.

Det där är otroligt tagiskt, måste vara smått skadade och otroligt hjärntvättade och osäkra hästar som blir sånna. Kass uppväxt av osäkra människor, då blir det sånna resultat. Det är inget annat än synd om sånna hästar.

Men är skadan redan skedd så kan det ju vara svårt att ändra på sånna hästar tyvärr. Men ingen häst föds sådan, dom blir vad man gör dom till.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Där har jag tyvärr blivit överbevisad. Alla hästar fungerar inte att rida ut på.
Jag har visserligen bara varit med om en häst där det absolut inte fungerade. Det var riktigt farligt både för honom själv, ryttare och övriga omgivningen.
Och det hjälpte inte oavsett om vi hade honom i grupp eller själv, gick något bättre själv.
Han hade liksom ingen självbevarelsedrift alls när han kom ut, skenade utan att fundera rakt över blankisen även utan brodd och flertalet liknande händelser. Medans han på ridbanan fungerade utan problem, tävlade upp till ST:George dressyr och gick till och med att använda till nybörjarlektioner.

/Camilla

Okej, vad tråkigt, :( Troligtvis har den hästen inte blivit riden ute speciellt mycket? .. kanske aldrig innan??
Mycket bra exempel som visar på hur viktigt det är att man rider ut på sina unghästar redan ifrån början och att man verkligen tränar men de som har extra problem.. och att man framför allt vet vad man håller på med.

Hade den här hästen fått en bra start ifrån början hade han säkert kunna ridas ut på, kanske inte av nybörjare.. men av mer rutinerade ryttare.
 
Sv: Hållbarhet a la Ulla...

Båda mina har satt ordentlig vinterpäls, vädligt olika variant, den äldre har lång päls, som blir lockig när han svettas, han rids 6-7 dagar i veckan minst ett pass om dagen. Han blir svettig men inte löddrig. Den yngre har kort tät päls, precis som en teddybjörn, hon rids 3 dagar i veckan och jobbas på annat vis 2 dagar, svettas inte alls. Ingen av dem är vare sig täckade eller klippta. I vårt stall står totalt närmare 50 hästar, varav max 5 går otäckade nu. Skulle mina ha täcke nu är det enbart för att jag ska slippa borsta bort jobbig lera

Jag har hästarna väldigt nära en av sveriges största travstuterier med många hästar i träning, jag har inte sett många travhästar som är klippta faktiskt. Det är rätt unikt för ridhästvärlden att tro att hästarna måste klippas och täckas.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Hur gör ni med era lurviga islandshästar nu till hösten/vintern. Vill gärna höra lite tankar angåenge klippning och skötsel när...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: sichbr
·
Hästvård Jag behöver hjälp med mina klipp-funderingar, så jag drar förutsättningarna först: - Kallblodstravare, 14 år - Får tjock men inte...
Svar
7
· Visningar
3 402
Senast: Ms_Antrop
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 776
Senast: axel
·
Utrustning Hur varmt är det? Har tittat på HWs ofodrade stalltäcken. Vill inte ha fleece/ull. Det är mor min som är lite orolig inför den...
Svar
12
· Visningar
1 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp