C

Charlie-Boy

Hallå är det någon här inne på buke som vet vad fästingar är bra för?
Jag har länge funderat på vad fästingar gör för nytta likadant med mygg! någon som vet varför dom finns :crazy: :confused:
Tacksamm för svar :)

/C-B:banana:

Sv: Hallå!

De är ju parasiter (lever på och av andra levande..) så de enda de gör någon nytta för är väl för sin egen fortplantning. Kan inte komma på NÅGOT positivt med de äckliga djuren :crazy:
Vad jag vet är det inte många/inga andra djur som äter dem :confused:

Vad jag har hört så är fästingar de enda djur som inte har någon mening alls. Det finns inga andra djur som äter dem, de bara finns. Mygg är ju mat till fåglar av olika slag.

Nessan skrev:
Vad jag har hört så är fästingar de enda djur som inte har någon mening alls. Det finns inga andra djur som äter dem, de bara finns. Mygg är ju mat till fåglar av olika slag.
Har jag oxå för mig

Ja m,en det e ju ändå onödigt att dom finns vill utplåna dom :devil:
hahaha:banana: Någon mer som vill det?

/C-B

Jag trodde oxå att fästingar var helt onödiga tills jag hörde på TV (?) att fåglar äter dem.

Kommer inte ihåg VAR jag hörde det....ska fundera och återkommer om jag kommer på dt!

Okej jag visste inte att fåglar äter sånna äckliga kryp... :S

hahaha bra det för dom e sååå onödiga... !! hahaha

Jag kan tänka mig att parasit djur finns av negativa själ. Fästingar sprider ibland sjukdom och jag tror att djur som blir sjuka av dessa är dom som enligt naturen ska "rensas bort" för att starka indiver ska överleva och arten ska hållas i schack..Kan va ngt?:confused:

Har hört att man rent teoretiskt sett skulle kunna utrota myggorna utan att det påverkar näringskedjan åt något håll. Men i praktiken så är det en omöjlig uppgift.. :smirk:

mygg är ju mat till fåglarna och mygglarverna brukar jag mata firrarna med! det finns nog rätt många andra djur som också livnär sig på bl a mygg, så helt fel är det faktiskt inte att de finns, även ifall de kan reta gallfeber på en ibland!^^
hörde någonstans för en tid sedan att man börjat göra någon slags medicin av fästingar, kommer inte ihåg vad det var mot, men hursom kanske fästingarna kan bli användbara de också!

Alltså, fåglar äter dem om de får tag i dem. Men de behöver dem inte för att överleva. Anledningen till att man inte utrotar fästingen är att en spindel (eller annat sorts spindeldjur) som finns på någon skärgårdsö har dem som basföda. Och den är tydligen utrotningshotad eller finns bara på det stället.

Kom på ett annat djur som känns så där totalt meningslöst; mördarsnigeln! Har hört att det inte finns något annat djur som livnär sig på den. Den är dessutom fruktansvärt äcklig och äter upp allt grönt i sin väg. :crazy:

Ytterligare en livsform som känns lite meningslös skulle väl kunna vara homo sapiens sapiens.. :angel:

Okej men asså jag har läst lite om fästingar å det står att ingen äter dom ...
Mördarsniglar är sååååååå äckliga...!
:p

Men jag tycker fortfarande att Fästingar är såå äckliga onödigt att dom finns dom bara sprider sjukdom... å hur skulle dom kunna bota något?:crazy:

Axelle skrev:
Kom på ett annat djur som känns så där totalt meningslöst; mördarsnigeln! Har hört att det inte finns något annat djur som livnär sig på den. Den är dessutom fruktansvärt äcklig och äter upp allt grönt i sin väg. :crazy:

Ytterligare en livsform som känns lite meningslös skulle väl kunna vara homo sapiens sapiens.. :angel:

Om man har problem med mördarsniglar kan man skaffa myskankor som käkar upp dom, problemet är bara tt de kkar upp annat som de tycker är gott också...;)

Ja fästingar är äckliga små blodsugande .... blääääää!

Liknande trådar

Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: ameo
·
Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
967
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 140
Senast: Maniac123
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 187
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar