Hallå ni som kan islandshästar.

T

Tickan

jag har en islandshäst som är 12 år och ca 140 cm i mkh, jag har precis fått hem honom, jag vet att islandshästar kan bära mycket tunga personer, men det är så att min pappa skulle vilja provrida någon gång, han väger 95 kg, klarar den det om man rider ut en kort liten sväng i skritt bara? Jag är jätte tacksam för svar, Kram Tickan

Inga problem om det bara är korta rundor. Vet att en del turridningsställen har en 90 kg gräns på sina hästar.

En normalt musklad islandshäst i ridkondition bör utan tvekan klara enstaka turer med en ryttare på 95 kg. Men det finns givetvis undantag, exempelvis om hästen har mycket lång rygg (eller andra exteriöra avvikelser) eller länge har ridits i felaktig form så att den har dåliga ryggmuskler. Tänk också på att en ovan, obalanserad ryttare är mycket jobbigare för hästen att bära på än en rutinerad ryttare med koll på sin egen balans. Och kolla hästens reaktioner! En del hästar säger ifrån när de tycker att det är för tungt.

Och jag vill mena detta, är hästen i normal ridkondition utan avvikelser så bör din pålle klara av att bära din pappa på en normal ridtur när han önskar. Detta inkluderar då alla gångarter, förutsatt att pappa törs det. :D

just nu är han ur kondition, nu skrittar jag ut en sväng varje dag så han ska komma upp i lite kondition så småningom ska jag börja arbeta honom så han börjar bygga muskler. så pappsen får vänta ett tag, ja vi får väll se om han vågar alla gångarterna he he he :rofl:

inga problem.. :D min islandshäst är 18 och 136 cm hög.. och bär min pappa hur lätt som helst.. fast min häst är dock ganska grov.. och om det nu inte är sen så lång runda så ska det inte va några problem ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25