Hålla lättfödd häst i lagom hull i sommar?

Sv: Hålla lättfödd häst i lagom hull i sommar?

okej vad får den i sig vintertid då? eller alltså eftersom jag inte kan detta med siffrorna så är det lika givande att se siffrorna som att stirra in i en vägg ungefär när jag inte vet vad jag gämför med.

om jag gissar, menas det med att de får i sig väldigt mkt protein och inte jättebra energi(MJ)???

vad detta på ett naturbete eller "vall"?

Har nu inte siffrorna i huvet hur mycket MJ höt innehöll i vinter. Frågade honom om det då jag fick hjälp med foderstat men har glömt bort det. Var högt i protein i alla fall lite väl högt kanske låg på 75. Han har bra hö och det var skördat innan midsommar. Då fick han 8 kg hö och fri tillgång på halm vilket kanske var 5 kilo per dag ingen kraft till det. Har försökt få tag på hö med lågt MJ men då har det varit jättelågt protein istället. Vi har naturbete

Ursäkta trodde frågan var till mig ;)

Lugnt, jag skrev lite klantigt oxå ;)

Det med att flytta en stolpe lät smart tyckte jag!

Kan ge exempel på vad min lilla gris åt i vintras, i snitt. Runt 40 MJ och 350 g protein. kvot på 9, ungefär.
(Har inte tillräckligt tråkigt för att räkna exakt :p)

Det är rätt kul att räkna foderstater, även om man inte följer dem exakt, eller om de ens blir så exakta. Det ger ett hum om hur länge hästen kan gå på bete med. Min ponny skulle ligga lagom i energiintaget om han var i hagen och åt i 8 timmar. Kanske lite mer, då vi har ett rätt magert naturbete med mycket inslag av skog.

Liknande trådar

Foder & Strö Alltså. Det är varmaste hösten i mannaminne. Jag och mina hästar är bosatta i Västnanland och det har inte varit många frostnätter här...
Svar
10
· Visningar
1 309
Senast: imba
·
Foder & Strö Nu under de senaste veckorna har jag haft folk här som tittat hästar, bete och uppstallning. Är ju lite så när man bor på ett ställe...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 896
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 322
Senast: Speedway
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka