Hålla lättfödd häst i lagom hull i sommar?

Sv: Hålla lättfödd häst i lagom hull i sommar?

Det är det som är kruxet. Man ska inte "halvsvälta" dem, men ändå ge så lite energi som möjligt utan att det leder till proteinbrist.
På sommaren är det äckligt svårt. Jag har funderat och funderat på hur jag ska göra i sommar, med båda fetknopparna som kommer bå här. Det enda jag kommit fram till än så länge är
1. Betesreducerare. Tycker dock lite synd om min häst om han ska ha det, han kommer ju inte få vara häst alls då med både gräsmsak och pyjamas..
2. Begränsa själva betet. Spärra av delar av hagen, bara släppa i sommarhagen ett par timmar om dagen, stalla in ett par timmar.. You name it. Det svåra blir att jag har en mil till stallet och jobbar natt, medan syrran jobbar dagtid som vanliga människor.. Blir ett himla åkande, vi vill ju rida ihop när vi för en gångs skull har hästarna på samma ställe igen.
Och nästa problem; den tredje hästen i stallet behöver mycket mat, men kan inte gå själv och hennes ägare är lite slarvig med utfodring...

Ett naturbete är att föredra, eftersom det innehåller mindre energi än en odlad vall. Skogshagar är också bra, liksom helt förvuxna beten.
Mer motion är ju med bra, men kan vara svårt att ordna. Jag kan då inte.. Man får skaffa en stirrig hästkompis ut i hagen, som får alla att springa runt runt :p

Ok, nu har jag räknat igen. Fick helt andra, deprimerande siffror..

Min gamla uträkning:
Ett förvuxet naturbete innehåller ungefär 2 MJ/kg bete och ca 14 g smbrp/kg bete.
En odlad vall, åkerbete, innehåller ungefär lika mycket energi, dvs 2 MJ/kg bete, och runt 24 g smbrp/kg bete.

På ett dygn äter en häst runt 40 kg gräs. I snitt betar hästar i frihet (på bete) 18 timmar om dygnet.
Det ger på naturbete ca 4 MJ/h och 28 g smbrp/h.
På åkerbete, eller odlad vall ca 4 MJ/h och runt 48 g smbrp/h.
(Siffror från broschyr om naturbete)

Min nya uträkning:
Ett välskött bete innehåller ungefär 2,1 MJ/kg bete och 26,4 g smb rp/kg bete. (snitt på en hel sommar)
På ett dygn äter hästarna (500 kg) runt 60 kg gräs, vilket ger ungefär 3 kg/h om de betar 18 h/dygn.
Alltså :
6,3 MJ/h
79,2 g smb rp/h
(Enligt hippocampus, Christina Planck.)

Låter det rimligt? Jag blir lite nedslagen bara av att se siffrorna..

Senast ändrad:

En fråga till er som skriver två pass om dagen. Jag har en häst som e EXTREMT lättfödd häst som får gå i nerbetad hage+får halm bara för att hålla magen i trim. Och rids ca en timme per dag och ändå på det lilla gräs han äter så har han gått upp lite. Har inte tid att motionera honom mer. Vi har fler djur+barn och gård. Vill bara höra hur ser er situation ut som rider era hästar så ofta som 2 ggr per dag. Verkar som många här inne e yngre och har mycket tid över men har man familj och andra djur e det svårt att hinna+att har man en stor och tung häst vill man ju gärna spara lite på leder mm i alla fall jag

Hade jag haft en häst som blivit så tjock att den mått dåligt av det (jag är väldigt restriktiv med tunga hästar) så hade jag sett till att den fått mer motion på något sätt. Mina tips skrev jag ovan, det är ju sådana saker som att ta med hästen mer mestadels. Ni kanske har hund/går ut med barnvagn/motionerar själva - ta med hästen. Det tar inte mer tid än att ta på grimman i hagen, kolla av hovarna och gå. Hinner man inte själv får man ta hjälp/skaffa häst som passar bättre. En stor tung häst är ju extra viktig att hålla i form för att som du säger, inte belasta den ännu mer.

Hade jag haft en häst som blivit så tjock att den mått dåligt av det (jag är väldigt restriktiv med tunga hästar) så hade jag sett till att den fått mer motion på något sätt. Mina tips skrev jag ovan, det är ju sådana saker som att ta med hästen mer mestadels. Ni kanske har hund/går ut med barnvagn/motionerar själva - ta med hästen. Det tar inte mer tid än att ta på grimman i hagen, kolla av hovarna och gå. Hinner man inte själv får man ta hjälp/skaffa häst som passar bättre. En stor tung häst är ju extra viktig att hålla i form för att som du säger, inte belasta den ännu mer.

Det där var onödigt skrivet. Självklart är inte min häst så överviktig men jag måste vara väldigt strikt med vad han äter. Jag menar att han e tung i sig. Och ja jag e ute med barnvagn varje dag men det e livsfarligt att gå med två hundar häst+barnvagn på vägen. Tycker du inte det själv?? Verkar vara svårt här på buke att sätta sig in i andras situation. Min häst e inte direkt överviktig alls men jobbig att hålla i normalhull...

Skaffa medryttare kanske?

Hade varit en ide men då han blivit illa behandlad och det tagit mig ett helt år innan jag kunde rida honom så e jag rädd att någon annan ska förstöra det vi byggt upp. Tycker det funkar bra han får gå i nerbetad hage största delen sen släpps han och får beta ett par timmar per dag. Tycker bara det e tråkigt att det e så här så fort man behöver hjälp att man ska klanka ner. Självklart vill jag min hästs bästa. Sen känner jag att en timma per dag i somarvärmen räcker för honom. Men ja jag måste erkänna att det e ett dilemma med en sån här häst. Lite jobb tur vi har honom hemma

förklara gärna lite med en sammanfattning istället vad dina siffror innebär?

Jag förstår.Jag tänkte väl mest kanske att du som känner din häst bra sköter den huvudsakliga ridningen och kanske kunde han någon som skrittade honom i skogen eller nått.Alltså inte aktiv träning utan mest ut och gå.

vet hur det är när tiden inte räcker så långt man önskar.Har själv barn och häst och gård.och det går inte alltid ihop som man tänkt sig tyvärr.Jag får dock vara tacksam att jag i det här läget har en svårfödd häst.det är ju iallafall ett problem mindre i den vardagliga stressen även om det inte heller är helt lätt.

Jag har inte läst dina tidigare inlägg.hadde du provat betesreduserare?

Hade varit en ide men då han blivit illa behandlad och det tagit mig ett helt år innan jag kunde rida honom så e jag rädd att någon annan ska förstöra det vi byggt upp. Tycker det funkar bra han får gå i nerbetad hage största delen sen släpps han och får beta ett par timmar per dag. Tycker bara det e tråkigt att det e så här så fort man behöver hjälp att man ska klanka ner. Självklart vill jag min hästs bästa. Sen känner jag att en timma per dag i somarvärmen räcker för honom. Men ja jag måste erkänna att det e ett dilemma med en sån här häst. Lite jobb tur vi har honom hemma

känner med dig, sitter/kommer nog sitta i en ännu värre sits om några år när man skaffat gård och barn och allt.

hund har jag och den kan jag iaf låta gå lös, men har du inga bra skogsvägar där hundarna kan gå lösa låter farligt med vägen ja.

så kan du ju ta barnvagnen och så kanske din man förlja med och gå med hästen före eller iaf på ett säkert avstånd ifall hästen skule bli rädd.
är det en mkt het häst eller rädd för saker och så så skulle jag inte gå ut med den samtidigt som barnvagnen.

då kanske pappan kan ha barn+ barnvag hemma och så kanske du kan gå en sväng i skogen med hundarna lösa och hästen i grimma annars? så slipper man ju riskera att barnet kommer till skada.

för jag förstår dej precis jag e osäker på om jag kommer våga/vill riskera ett barn bara för att hästen måste ut och gå då känns det bättre i så fall att barnet är inne hos pappan kanske sammanlagt 2-3 timmar/dag men uppdelat på 2 pass.

det ena rider du och det andra kör/markarbetar du.

annars kan du ju ha en skötare till hästen, alltså någon som gärna sköter om och går ut och går med hästen ev skittar på långa tyglar 1 gång/dag eller hur ofta du vill. det finns folk som vill detta med speciellt under sommaren.

om du har hästen hemma så är det ju iaf enklare att genomföra detta, jag har min häst hyffsat nära men de e ju inte ofta man hinner med 2 pass endå. för det tar endå en viss tid att gå/cykla/köra upp till stallet m.m.

hur många hästar har du på gården?.
vad är det för ras på hästen?

Senast ändrad:

Det där var onödigt skrivet. Självklart är inte min häst så överviktig men jag måste vara väldigt strikt med vad han äter. Jag menar att han e tung i sig. Och ja jag e ute med barnvagn varje dag men det e livsfarligt att gå med två hundar häst+barnvagn på vägen. Tycker du inte det själv?? Verkar vara svårt här på buke att sätta sig in i andras situation. Min häst e inte direkt överviktig alls men jobbig att hålla i normalhull...

Sorry att jag uttryckte mig dåligt :o Med "Hade jag haft en häst som blivit så tjock att den mått dåligt av det" så menade jag just sådana hästar, inte att din var det.

Och med "(jag är väldigt restriktiv med tunga hästar)" menade jag bara att jag drar min egen gräns rätt tidigt, hästen i sig kanske inte mår dåligt men jag gör det av att se den.

Mao menade jag eg att din häst mår säkert alldeles prima, inte motsatsen som du uppfattade det som :)

Ang barnvagn, hundar etc beror det ju helt på hurdana förhållande man själv har. Vi har en iprincip otrafikerad väg/massa skogsvägar med ännu mindre trafik (= typ ingen). Vår hund går alltid lös och är tillräcklgit lydig för att aldrig utgöra någon fara för varesig sig själv eller andra trafikanter/hästar och min kuse är lika ofarlig som hunden men snäppet lydigare. Testades senast igår då han fick busspel och kom tokbockandes/galopperandes efter mig (går lös på lämpliga delar av rundorna och hade kommit lite efter) men han tvärtnitade en bra bit bakom när jag vände mig om och undrade vad f*n han höll på med.

Men, har man hundar i snöre och häst i snöre och barnvagn samtidigt på en trafikerad väg och merparten är lite virriga så förstår jag mycket väl att det blir helt tokigt ut säkerhetssynpunkt. Min pålle har inte varit såhär smidig att ha o göra med hela tiden heller men det har visst kommit med tiden (har inte promenderat nämnvärt med honom sedan i somras).

Btw, skrittmaskin, är det någon som använder sig av det? Hur mycket och i vilken form för att få hållbart resultat?

Yes, vad vill du veta :)

Jag tar uträkning nummer två, eftersom den verkade mer realistisk.
Ett välskött bete innehåller ungefär 2,1 MJ/kg bete och 26,4 g smb rp/kg bete. (snitt på en hel sommar)
Om betet är i bra kondition, inte övervuxet med ogräs och sly, innehåller varje kilo gräs 2,1 MJ och 26,4 gram smältbart råprotein.

På ett dygn äter hästarna (500 kg) runt 60 kg gräs, vilket ger ungefär 3 kg/h om de betar 18 h/dygn.
En häst på 500 kg äter ungefär 60 kilo gräs på ett dygn. De betar i snitt 18 h per dygn. 60/18=3,333 (ungefär 3 kg per timme)

Alltså :
6,3 MJ per timme betande
79,2 g smb rp per timme betande

känner med dig, sitter/kommer nog sitta i en ännu värre sits om några år när man skaffat gård och barn och allt.

hund har jag och den kan jag iaf låta gå lös, men har du inga bra skogsvägar där hundarna kan gå lösa låter farligt med vägen ja.

så kan du ju ta barnvagnen och så kanske din man förlja med och gå med hästen före eller iaf på ett säkert avstånd ifall hästen skule bli rädd.
är det en mkt het häst eller rädd för saker och så så skulle jag inte gå ut med den samtidigt som barnvagnen.

då kanske pappan kan ha barn+ barnvag hemma och så kanske du kan gå en sväng i skogen med hundarna lösa och hästen i grimma annars? så slipper man ju riskera att barnet kommer till skada.

för jag förstår dej precis jag e osäker på om jag kommer våga/vill riskera ett barn bara för att hästen måste ut och gå då känns det bättre i så fall att barnet är inne hos pappan kanske sammanlagt 2-3 timmar/dag men uppdelat på 2 pass.

det ena rider du och det andra kör/markarbetar du.

annars kan du ju ha en skötare till hästen, alltså någon som gärna sköter om och går ut och går med hästen ev skittar på långa tyglar 1 gång/dag eller hur ofta du vill. det finns folk som vill detta med speciellt under sommaren.

om du har hästen hemma så är det ju iaf enklare att genomföra detta, jag har min häst hyffsat nära men de e ju inte ofta man hinner med 2 pass endå. för det tar endå en viss tid att gå/cykla/köra upp till stallet m.m.

hur många hästar har du på gården?.
vad är det för ras på hästen?

Hej hej!
Det e nog näst intill omöjligt för mig att få till två pass per dag då mina dagar är så fulla med saker man e tvungen att göra. Ofta har jag inte hunnit sitta ner och ätit middag förrän fyra om man bortser från frukosten. Vi har ju som sagt gård som det e mycket att göra med. 2 hundar 2 kaniner 2 katter 2 hästar(den ena e på foder). Kan nog bli lite kalabalikartat att gå med två hundar och häst. Mina e lydiga och går lösa men om de skulle sticka och nåt händer så har jag ju en häst i andra ändan. Jag brukar alltid gå med hundarna när sambon jobbar så det e gjort för sen har vi hela tiden annat.
Tackar för alla förslag men det e väldigt svårt att genomföra dom bara. Jag e rätt trött på kvällarna och ska jag vara helt ärlig så orkar jag nog inte med två pass även om jag hade hunnit för som sagt jag håller på hela dagarna verkligen.

Vet inte vad det e för ras han e köpt av hästhandlare och e från Danmark men han e som en nordsvensk. Om han e i bra hull så väger han ca 600 kg har vägt på klinik och han e ca 156 så det e en bjässe. Förra sommaren då jag var höggravid så red jag inte så mycket det jag gjorde då var att de var i nerbetad hage och tre gånger om dagen flyttade jag ut en stolpe i taget då hade de att äta en stund resten av tiden gick de på nerbetad detta funkade jättebra. Vad tror du om att köra så igen? Men det måste växa till lite mer först. Den andra hästen som står här lånar jag bara.

Bra ide om att låta någon skritta honom men det e jättesvårt att få någon till det här vi bor på landet och det finns överflöd av häst här. Vet inte om jag e dålig hästägare som inte kan ge honom mer än en timme per dag men jag gör verkligen allt för min häst många gånger orkar man inte den där timman men gör det för hans skull och han e rätt fin i kroppen nu det e väl mest jag som blir osäker på att han inte ska ha det bra. Men när han får ransonerat så ser det ut så här: Han e pigg vaken och hittar på bus när vi rider. När han har fri tillgång på bete så e det helt tvärtom. E mitt tillvägagångssätt med att flytta ut stolpar+gå i nerbetad hage fel? Det har funkat bra i alla fall... Sen ser ju hagen för jäklig ut när man gör så alltså skevt och jäkligt men det får man ju ta ;)

Jag förstår.Jag tänkte väl mest kanske att du som känner din häst bra sköter den huvudsakliga ridningen och kanske kunde han någon som skrittade honom i skogen eller nått.Alltså inte aktiv träning utan mest ut och gå.

vet hur det är när tiden inte räcker så långt man önskar.Har själv barn och häst och gård.och det går inte alltid ihop som man tänkt sig tyvärr.Jag får dock vara tacksam att jag i det här läget har en svårfödd häst.det är ju iallafall ett problem mindre i den vardagliga stressen även om det inte heller är helt lätt.

Jag har inte läst dina tidigare inlägg.hadde du provat betesreduserare?

Skönt med någon i samma sits. Jag har provat det men han fick skav av den men har nu klippt till den och tror den kan funka. Som det e just nu så har han lite att plocka med. Har gjort ett större hål i reduceraren och tänkte kanske prova att ha honommed den på halva dygnet och andra halvan gå i hage med lite gräs så han slipper ha den jämt och då jag gjort lite större hål(han klarade inte att äta med det lilla hålet)så får han ju i sig en del. Läs gära ovanstående inlägg där jag skrivit om hur jag gjorde förra sommaren. Vad tror du om det? Rätt eller fel?

Sorry att jag uttryckte mig dåligt :o Med "Hade jag haft en häst som blivit så tjock att den mått dåligt av det" så menade jag just sådana hästar, inte att din var det.

Och med "(jag är väldigt restriktiv med tunga hästar)" menade jag bara att jag drar min egen gräns rätt tidigt, hästen i sig kanske inte mår dåligt men jag gör det av att se den.

Mao menade jag eg att din häst mår säkert alldeles prima, inte motsatsen som du uppfattade det som :)

Ang barnvagn, hundar etc beror det ju helt på hurdana förhållande man själv har. Vi har en iprincip otrafikerad väg/massa skogsvägar med ännu mindre trafik (= typ ingen). Vår hund går alltid lös och är tillräcklgit lydig för att aldrig utgöra någon fara för varesig sig själv eller andra trafikanter/hästar och min kuse är lika ofarlig som hunden men snäppet lydigare. Testades senast igår då han fick busspel och kom tokbockandes/galopperandes efter mig (går lös på lämpliga delar av rundorna och hade kommit lite efter) men han tvärtnitade en bra bit bakom när jag vände mig om och undrade vad f*n han höll på med.

Men, har man hundar i snöre och häst i snöre och barnvagn samtidigt på en trafikerad väg och merparten är lite virriga så förstår jag mycket väl att det blir helt tokigt ut säkerhetssynpunkt. Min pålle har inte varit såhär smidig att ha o göra med hela tiden heller men det har visst kommit med tiden (har inte promenderat nämnvärt med honom sedan i somras).

Ursäkta mig med. Missuppfattde dig lite;) Han e inte så stor min och jag håller med dig ang att det e väldigt fel att låta det gå så långt.

På en timme (i genomsnitt) får hästen i sig 6,3 MJ och 79,2 g smb rp om den går på bete dygnet runt.
// Linda

okej vad får den i sig vintertid då? eller alltså eftersom jag inte kan detta med siffrorna så är det lika givande att se siffrorna som att stirra in i en vägg ungefär när jag inte vet vad jag gämför med.

om jag gissar, menas det med att de får i sig väldigt mkt protein och inte jättebra energi(MJ)???

vad detta på ett naturbete eller "vall"?

Liknande trådar

Foder & Strö Alltså. Det är varmaste hösten i mannaminne. Jag och mina hästar är bosatta i Västnanland och det har inte varit många frostnätter här...
Svar
10
· Visningar
1 309
Senast: imba
·
Foder & Strö Nu under de senaste veckorna har jag haft folk här som tittat hästar, bete och uppstallning. Är ju lite så när man bor på ett ställe...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 896
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 322
Senast: Speedway
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka