Hålla lättfödd häst i lagom hull i sommar?

Sv: Hålla lättfödd häst i lagom hull i sommar?

Om man brukar intervalla några dagar i veckan, men hästen ändå ser ut som en mindre tunna? Både i trav och galopp, i backar, med vagn.. Håller på med töltsättning, tränar en hel del faktiskt.. Mycket sällan jag blir trött, ibland får jag ont i ryggen, men då hoppar jag av och springer brevid en stund.

Givetvis måste man öka motionen, men det är inte så bara. Om man har en väldigt lättfödd häst som dessutom tycks kunna gå på sparlåga oavsett vad man gör, då får man nog bli jagad av lejon för att bränna tillräckligt med energi :crazy:
Det är lättare sagt än gjort att hålla en lättfödd häst i lagom hull på sommaren och våren. Öka motionen och minska energiintaget är ju det ultimata, men problemet; hur faen då?

Nja, många hästägare tror att hästen gör ett större motionspass än vad den i själva verket gör. Oftast är det ryttaren som blir trött och därmed anser hästen vara det med. Det är INTE själv längden på ett ridpass som avgör hur hårt det är, utan vad man gör. Man kan jobba igenom en häst effektivt på 20 minuter likaså rida i 2 timmar och få samma resultat.

jag blir aldrig trött av att rida hur mkt vi än jobbar lite svettig blir man kanske om man kanske men trött...då har man ju bara dålig kondis själv i så fall.

om jag rider ut så rider jag oftast ett varv och de varven vi har här är på 1-2mil långa så det är inte kort sträcka han går.

beskriv vad du menar med intervall träning?

rider jag hemma(bana/äng) så rider jag tills innan hästen är helt färdig för jag vill att vi ska sluta när han tycker det är roligt och det går som bäst, blir de för trötta så blir ju allt bara dåligt.
men rider runt 1h och tränar mkt samling och dressyr övningar mkt övergångar och har börjat med att försöka trava/galoppera/tölta längre sträckor nu med och gärna byta mellan gångarterna utan att gå ner till skritt emellan och köra så några km.

han känns kanonpigg och för det mesta känns han inte fet eller seg bara för att han är tjock lixom men när vi ska samla tölten och med form ordentligt så orkar han inte fullt ut för magen e ivägen och han e så tung men annars kutar han på himla bra fast han e tung.

i körningen är han ALLTID kanonpigg skrittar på i ett friskt tempo och travar långa sträckor och även töltar.
galopperar gör vi i alla tempon allt i från kort i form till MKT ökad galopp där han får sträcka ut med vagnen och det brukar vara ett par km det med.

så detta borde väl bränna lite fett eller?

han har extremt bra kondis när vi va ute senast och körde så körde vi i friskt tempo i 3 timmar, samlad emellanåt om INTE det bränner fett kan ingenting bränna fett.
mkt uppför backar och mkt styrka och muskler... mkt mage.

men ju mer jag kör, tror han kommer bli smalare snabbare av mkt körning än mkt ridning.
han trivs egentligen bättre med körningen då är han glad och lycklig och verkligen sattsar allt och energin tar aldrig slut han kan hålla på hur länge som helst.

han har sämre erfaenheter från ridningen men det börjar släppa nu men han kan bli JÄKLA pigg där med.

men de ja märkt e att när han e smalare e han oxå mkt piggare.

har du själv en häst som är extremt lättfödd så vet du. men anar att du inte har det.

Kan ju säga att lillfisen redan har börjat gå upp i vikt, trots att han går kvar i vinterhagen. Visst kommer det upp lite gräs där med, men knappast några stora mängder.
Att ha en lättfödd häst är i sanning inte enkelt. Har du några tips så mottages dessa tacksamt!

Jag håller verkligen med dig!!

Vi har också enbart s. k magert naturbete och vi släpper inte hästarna dygnet runt förrän det är lite övervuxet.

För tillfället går de kvar i vinterhagen där det börjar komma en del gräs men man ser tydligt att de redan börjar lägga på sig. :eek: :)

Jag har beställt en betesreducerare ("munkorg") till mitt kallblodssto. Hade det till min mkt överviktiga fångshettis och det var det enda som fungerade. De får jobba mer för maten, det tar längre tid att äta helt enkelt.
Enda sättet för mig att låta den lättfödda gå tillsammans med sina svårfödda kompisar i sommar.

ett antal arbetsperioder varvade med viloperioder där arbetspassen stegvis ökar varefter hästen blir starkare och mer vältränad.

Ja du, reducera intaget. Fast har faktiskt märkt att, även fast en häst går på noll bete och bara får äta det som knappt syns så KAN dom se tjocka ut då dom i själva verket bara är uppblåsta. Kroppen fungerar nämligen så finurligt att, när man ger i underkant så ställer kroppen in sig på svält, detta betyder att ALLT som kommer in i matväg lägger sig som fett, villket kroppen behöver tills nästa svältperiod. Alltså, bygga upp ett fettlager så den klarar kommande krisperiod. Så det är inte alltid så smart att ge nästan ingenting eftersom dom faktiskt kan ÖKA i vikt pga av detta.

Kroppen fungerar nämligen så finurligt att, när man ger i underkant så ställer kroppen in sig på svält, detta betyder att ALLT som kommer in i matväg lägger sig som fett, villket kroppen behöver tills nästa svältperiod. Alltså, bygga upp ett fettlager så den klarar kommande krisperiod. Så det är inte alltid så smart att ge nästan ingenting eftersom dom faktiskt kan ÖKA i vikt

Detta låter lite märkligt. det är mkt möjligt att det är sant. Jag undrar bara hur det går till. Om en häst får för lite mat dvs energi (antar jag) så kan väl inte det lägga sig som fett? Eller du menar att den på ngt sätt sänker ämnesomsättningen?

ett antal arbetsperioder varvade med viloperioder där arbetspassen stegvis ökar varefter hästen blir starkare och mer vältränad.

är DET intervall träning? det är ju så man alltid trappar upp träningen efter en vila och så man hela tiden bygger upp hästen ju???

jag trodde intervall träning är när man tex galopperar i lugnt tempo en viss sträcka och sen tex ner i skritt några meter sen galopp igen osv fast de kan va i vilken gångart som helst.
för att bygga kondis alltså!!

Detta låter lite märkligt. det är mkt möjligt att det är sant. Jag undrar bara hur det går till. Om en häst får för lite mat dvs energi (antar jag) så kan väl inte det lägga sig som fett? Eller du menar att den på ngt sätt sänker ämnesomsättningen?

jag tror snarare att de SER fetar ut för de blir bukiga, se bara på barnen i afrika hur "tjocka" de ser ut men de egentligen svälter.
kan det inte riktigt men av någon anledning sväller magarna upp.

och så e de ju med människor som bantar med genom att inte äta nånting så ställer kroppen in sig för svält och man går inte ner i vikt.

men så länge man äter lite men ofta och regelbundet tror jag inte det är någon fara.

då behöver man nog svälta en häst så pass mkt att den står i sandpaddock dygnet runt och får 1kg hö elller nåt.

men jag tänkte på det....
sålänge hästen har energi och är pigg i träningen så kan de ju inte lida någon nöd???!!!

Jo, det kan det. Nu snackar vi inte långvarig och utdragen svält a la djurplågeri. Utan att ge minimalt, typ i underkant en period. ALL föda som kommer in bunkras upp som fettlager i mer eller mindre mängd. För fett behövs inför en kommande svältperiod.

Jo, det kan det. Nu snackar vi inte långvarig och utdragen svält a la djurplågeri. Utan att ge minimalt, typ i underkant en period. ALL föda som kommer in bunkras upp som fettlager i mer eller mindre mängd. För fett behövs inför en kommande svältperiod.

Jag tycker fortfarande att det verkar konstigt att en häst kan gå upp i vikt om den får för lite mat. Eller rättare sagt att denna viktuppgång beror på fett. Den kan väl inte bunkra upp all mat den äter? En del av den energi som den tar in måste ju gå att till att hålla igång livsnödvändiga funktioner.

Jag får inte ihop ditt resonemang. Men jag kan tänka fel någonstans.

jag tror snarare att de SER fetar ut för de blir bukiga, se bara på barnen i afrika hur "tjocka" de ser ut men de egentligen svälter.
kan det inte riktigt men av någon anledning sväller magarna upp.

och så e de ju med människor som bantar med genom att inte äta nånting så ställer kroppen in sig för svält och man går inte ner i vikt.

Lite utanför tråden

Barn som lider av riktig svält, protein brist ser feta ut eftersom vattnet dras ut från levern (och fler organ?) och samlas som svullnader.
Men jag tror inte det var så Mynta menade. Då måste nog hästen verkligen svälta.

Det är kwasihokor (hur fasen stavas det?!) du tänker på, med de uppsvällda barnen. Vätska samlas där det egentlgien skulle ha varit fett eller muskler och bildar ödem.
Självklart kan det hända hästar också.

Jag tror jag förstår hur Mynta menar; om man ger hästen lite mat, inte så lite att den svälter men ändå inte tillräckligt för att täcka upp grundbehovet, så kan hästen (och människan med för den delen) gå ner på sparlåga och lagra delar av den intagna energin som fett. Fetter är mycket energirika, det är därför det tar sån tid att förbränna dem. De används, precis som Mynta säger, vid svält eller när energin av någon anledning tar slut så att säga.
Det är rätt komplicerat det där med foder.. Om man ger för mycket energi går hästen upp i vikt, för lite protein och den faller ur. För lite energi och den kan få proteinbrist. För mycket proteiner kan ge viktökning.

Det är inte så konstigt att hästarna går upp i vikt på sommaren, det är ju det de är anpassade för. Att äta upp sig ordentligt på sommaren så man ska klara hela långa vintern sen.
Och, igen som Mynta säger, de kan se tjocka ut på grund av allt vatten i gräset. Men jag tror nog att vi som vet med oss att vi har lättfödda hästar har rätt bra koll på vad som lagt sig på hullet och vad som bara lagt sig som vatten och kommer komma ut rätt snabbt. Jag måste erkänna att under de snart 6 åren jag haft min ponny har jag aldrig ens kunnat ana hans revben under fettet..

Reducera intaget är det ultimata, som vi redan konstaterat ett par gånger i tråden, men ibland är det lättare sagt än gjort.

Det är inte så konstigt att hästarna går upp i vikt på sommaren, det är ju det de är anpassade för. Att äta upp sig ordentligt på sommaren så man ska klara hela långa vintern sen.
Och, igen som Mynta säger, de kan se tjocka ut på grund av allt vatten i gräset. Men jag tror nog att vi som vet med oss att vi har lättfödda hästar har rätt bra koll på vad som lagt sig på hullet och vad som bara lagt sig som vatten och kommer komma ut rätt snabbt. Jag måste erkänna att under de snart 6 åren jag haft min ponny har jag aldrig ens kunnat ana hans revben under fettet..

Reducera intaget är det ultimata, som vi redan konstaterat ett par gånger i tråden, men ibland är det lättare sagt än gjort.

Jag håller med dig. På något sätt tror jag att det är meningen att de ska lägga på sig litre extra eller i alla fall äta en del av det nyttiga gräset. Jag tänker då mest på allt annat det innehåller förutom energi.
Jag kan faktiskt känna revbenen på min ponny. I alla fall om jag trycker lite. Jag har ökat ridningen de senaste veckorna och hennes mage har minskat lite till. Nu är det nog inte så mkt att skryta med för jag "fuskar" rejält. Hon går bara på magert bete några timmar om dagen annars blir jag lätt helhysterisk över fångrädslan. Förutom det så äter hon samma som i vintras.

Generella tips på att hålla hullet:

Stalla upp delar av dygnet, gärna under natten då de äter som mest. Annars kanske morgon/kväll eller vad som nu passar rutinerna. INTE i syfte att svälta utan i syfte att kontrollera gräsintaget. Eller släpp över i hage med mindre bete/grus endel timmar om dagen.

Motionera normalt men lägg in ett pass till om dagen. För att inte träna för hårt ta ex ett tömkörningspass ute i skogen i skritt i ca 2 h. Med lite pyssel inför/efter tar det ju 3 h av betestiden bara det.

Ta med hästen ut från gräshagen så mkt som möjligt, ex om ni ska ut o gå med hunden, ut o jogga själva osv. Hästar kan i princip inte röra sig för mycket, bara för hårt/ensidigt (förutsatt att de är friska och vana att röra sig). Eller lägg in pass där ni tricktränar/leker eller dyl. Detta alltså i huvudsyfte att inte ha hästen på gräset.

Och håll fortf koll på att hästen får i sig så mycket som en behöver. Det kommer man möjligtvis bäst underfund med under vintern när hagens tillskott är i princip noll.

Det blir en jäkla massa timmar arbete dock. Betesreducerare kanske kan kompensera för endel, jag kan inget alls om dem.

Så brukar jag också göra, alltså ta med min häst så mycket som möjligt. Annars är det tunnvarning här också :D
(kan inte det här med citatsvar än)
Hon följer alltid med på hundprommisarna och när jag sälv ska iväg å bada får hon simträna.
bra kompliment till ridpassen.

Inte olikt människor ja.
man brukar räkna med att det tar minst en 8-10 månader att banta en riktigt överviktig häst på ett sunt sätt, just pga det som Mynta2 skriver, att man inte skall göra för drastiska svält-nedskärningar, för att man då får motsatt effekt och ett oeffektivt resultat.

Ojdå, så stor skillnad? Alla siffror jag hittat säger 40 - 50 kg.. Ska knalla iväg till biblioteket imorgon och leta upp någon foderbok (de har en tendens att antingen slarva bort dem eller ställa dem på barnavdelningen ...).
Det kanske var 40 kg TS? Fast nja, det låter lite väl mycket när jag tänker närmare på saken..

Har nu googlat lite, och alla siffror jag hittar säger mellan 30 och 50 kg per häst och dygn för en normalstor häst (vad det nu innebär).

Kan visserligen mycket väl tänka mig att min fettis äter 75 kg/dygn, den lilla gräsklipparen..

ja men försklara då hur man skall banta en häst som i princip blir fet på luft.

Liknande trådar

Foder & Strö Alltså. Det är varmaste hösten i mannaminne. Jag och mina hästar är bosatta i Västnanland och det har inte varit många frostnätter här...
Svar
10
· Visningar
1 309
Senast: imba
·
Foder & Strö Nu under de senaste veckorna har jag haft folk här som tittat hästar, bete och uppstallning. Är ju lite så när man bor på ett ställe...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 896
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 322
Senast: Speedway
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka