Hålla lättfödd häst i lagom hull i sommar?

L

lilla e

Hur gör ni med lätt födda hästar/ponnyer med bete?
Jag tycker det är onödigt att de äter hö när det finns nyttigt gräs men vill fortfarande ha dem i normalhull. Tidigare har jag haft mina hästar i eget stall och släppt dem tidigt på betet innan gräset är mer än några centimeter. På så vis har gräset hållits kort och hästarna rellativt smala.

Nu står jag i kollektivt stall där resten av stallet vill vänta med betessläpp till gräset är lite längre så att det inte blir så kraftigt. Vad har ni för erfarenhet av att göra så? Blir inte hästarna smällfeta (och håller hullet hela sommaren)? Är gräset mindre kraftigt när det är 1,5 dm i jämförelse med 5 cm?

Sv: Hålla lättfödd häst i lagom hull i sommar?

Det nya späda gräset innehåller mer näring än det som växt ett tag. Det ultimata stället att släppa en lättfödd häst på är antingen en totalt förvuxen hage eller i skogen.

Min lilla gris är extremt lättfödd, han har redan börjat lägga på sig trots att de går kvar i vinterhagen. Det lilla som kommer upp där är tillräckligt för honom, men måste komplettera med silage för fibrernas skull.
Om man inte har möjlighet att släppa hästen på magert bete får man helt enkelt motionera hästen hela sommaren, begränsa matintaget på något sätt tex med betesreducerare eller kanske uppstallning..
Jag brukar försöka motionera mer. Har dessutom hästen på magert naturbete, för att inte göra magen värre än vad den redan är.

Jag har 2 lättfödda krakar:p En welsh ponny och en quarter.
Ponnyn får "fångnacke" direkt när hon går på bete och blir fet av pollen..:o
Quartern tränas men har lätt att bli för tung och då orkar hon inget.:crazy:
Så de får helt enkelt inte gå på bete. Jag har dem i en "sandhage" med liiite grässtrån (givetvis träd för skugga) Jag fodrar dem med hö hela säsongen, dyrt men hellre det än att de ska få välfärds-sjukdomar.
De brukar dock få på en begränsad del av vårt gärde vi tar hö på. Går där ca 2 timmar om dagen. Och det märks direkt på hullet att de suger i sej varje uns av näring..

Många glömmer bort att motionera mera när tillgången på mat under sommaren blir fri. Så är det ju inte på vintern. Då har man en uträknad foderstat och sätter motionen därefter. Men sen på sommaren blir ju tillgången än mer, men då håller många kvar vid den motion dom hade i vintras. Öka motionen när hästen får mer mat, annars sätter det ju sig som extra hull, givetvis. Enkel mattematik.

Mina lättfödda ponnysar går i beteshage på dagarna och står på stall på natten som vanlig. Med hösilage och vanlig kraft. Men de rids en xtra gång om dagen, en skogsskritt tur men mycket upp, ner och lyft på benen. Det funkar för oss.

Tacka för tankar och förslag.

Har någon erfarenhet av hur kraftigt gräset är nu på vårkanten och det växer så det knakar. Är det lika kraftigt nu som det aldra första eller är det mildare nu?

Många glömmer bort att motionera mera när tillgången på mat under sommaren blir fri. Så är det ju inte på vintern. Då har man en uträknad foderstat och sätter motionen därefter. Men sen på sommaren blir ju tillgången än mer, men då håller många kvar vid den motion dom hade i vintras. Öka motionen när hästen får mer mat, annars sätter det ju sig som extra hull, givetvis. Enkel mattematik.

Tyvärr tillhör jag de som nu har en sån häst som blir helt otroligt tung och slö av att gå på bete *stöööön*. Det är helt ofattbart hur påverkad hästen kan bli av att gå på lite bete några timmar. Finns liksom inget kvar att rida. Det är uppförsbacke och motvind och bortaväg hela tiden så på den typen av hästar är det tyvärr inte så att det bara är att motionera mera. Hästen bjuder inte fram den ena hoven framför den andra ens. Och ännu äter han med god aptit full giva hö så gräset är ännu inte ens rikligt.

Min förra häst var en sån trevlig sak så det bara var att motionera mera och han var bara trevligare att rida när han gått på bete.

Jag väntar alltid med att släppa hästarna på bete tills gräset växt till sig ordentligt för att få ner energivärdet på det.

Har en minis som är lättfödd och jag är livrädd för att han ska råka ut för fång. I och för sig har han aldrig haft fång eller ens visat tendenser på att få det, men då har jag också alltid varit försiktig med foder och bete... Motionerar hästarna som vanligt också då mina hästar är vanliga hobbyhästar i vuxen ålder som inte är i behov av längre vila.

Allt det kombinerat med att dom endast går på dagsbete (12h) har hållt både den lite mer svårfödde och den lite mer lättfödde i fint hull. Jag har dom dock inte på dagsbete för hullets skull, utan pga insekter och alla hemska saker man får höra på sommaren:crazy:

Lite off topic nu, men rätt intressant ändå. Jag har suttit och räknat lite!

Ett förvuxet naturbete innehåller ungefär 2 MJ/kg bete och ca 14 g smbrp/kg bete.
En odlad vall, åkerbete, innehåller ungefär lika mycket energi, dvs 2 MJ/kg bete, och runt 24 g smbrp/kg bete.

På ett dygn äter en häst runt 40 kg gräs. I snitt betar hästar i frihet (på bete) 18 timmar om dygnet.
Det ger på naturbete ca 4 MJ/h och 28 g smbrp/h.
På åkerbete, eller odlad vall ca 4 MJ/h och runt 48 g smbrp/h.

För att ta min egen ponny som exempel;
Fjording/islandkorsning, i nuläget ca 420 kg tung, 13 år, eksem. Motionerar 5-7 timmar i veckan, varierat arbete med såväl ridning, köring som markarbete.
Beräknat behov:
Energi: 49,7 MJ
Protein: 298,5 g
Men måste ligga lägre på energin för att inte gå upp i vikt. Har i vinter lehat mellan 38-47 MJ (beoende på väder och proteininnehåll i grovfodret), och måste fortfarande minska lite kring magen.
I sommar kommer han, som de senaste 6 åren, gå på ett naturbete växelbetat med kor, ihop med två andra hästar. Han kommer ridas hela sommaren och aldrig gå på "bete" i bemärkelsen "skrota i hagen hela dagarna". Men han är fruktansvärt matglad och kommer antagligen äta större delen av dygnet. För sakens skull räknar jag med 15 h bete/dygn.
Då skulle han alltså tugga i sig ungefär (minst!) 53 MJ och 366 g smbrp per dygn, när betet är förvuxet. Vilket det aldrig hinner bli, eftersom det går djur där hela sommaren. Jag räknar ändå med de värdena eftersom hagen kommer betas rätt hårt och består av mycket skog och partier med mossa.

Med andra ord; det blir problem med vikten i sommar.
Ingen som har något tips på riktigt energikrävande träning, förutom långa joggingturer och galoppintervaller? :D

Detta är givetvis inga exakta siffror, och jag kan ha räknat fel i min iver, men det kan kanske ge en liten uppskattning av läget. Roligt var det i vilket fall!

Intressant räkning, jag är inte så bra på att räkna foder.

Men jag undrar lite om det blir ett så stort energiöverskott. Mina hästar äter mest i början av sommaren, Mitt i sommaren kan de stå under ett träd i flera timmar utan att äta ngt.Vilket är konstigt i och för sig för det är ju det första gräset som innehåller mest. Men jag bara menar att den äter kanske inte så mkt hela sommaren? Sedan står mina i stallet på nätterna på vintrarna. det gör de inte på sommaren så då gör de kanske av med lite extra?
Men det är bara lite spekulationer från min sida.
Jag har ju begränsat betet mkt för min häst och den lille ponny har blivit utsatt för samma behandling. Förra sommaren red jag henne en hel del och den lille lite grand. Men de var faktiskt inte alls så tjocka som de annars brukar vara på höstarna när de gått på gräsvall.. Då gick de dygnet runt i naturbeteshage utom nu i början och en kortare period på hösten.
Det är svårt detta med dessa hästar.

jag har inte ngt bra tips på träning. Hoppning kanske (inte min favorit men ändå) eller löshoppning?
Jag brukar rida ganska långt någon gång i veckan. Man måste nästan det för att kunna variera uteritterna.

Nej, det är ju inte 18 timmar/dygn alltid året om, utan i snitt. Och det är ju olika mellan individerna med. Under högsommaren kan jag tänka mig att de är mycket mer aktiva under natten än under dagen, och kanske sover på dagen istället för morgonen. Jag bara spekulerar hej vilt nu.

Jo, jag har med funderat på det där med skillnader i energiåtgång sommar/vinter. Först tänkte jag att de blir ju automatiskt mer aktiva när de är ute än när de står inne, eftersom de kan röra sig på ett helt annat sätt. Men sen kom jag på vad de antagligen gör under många av de extra utetimmarna.. Äter! Det väger, till viss del kanske, upp den energi som går åt för sommarnattens alla aktiviteter.

Jag släppte ihop ponny med en annan valack för något år sen. Han blev skogstokig och jagade den stackars nyinflyttade i flera dagar. Det kanske är en effektiv bantningsmetod att ta till :angel:

Det är säkert så att de äter hela natten och sedan står och sover på dagarna. Jag tänkte inte på det. Det är bara för att lura oss - det är jag helt övertygad om!

Det är nog inte mkt att hoppas på. Det gäller nog bara att hålla igång dem så mkt som möjligt. Jag läste i en artikel idag om att det bästa är att motionera dem två gånger om dagen. (Den handlade visserligen om insulinresistens men då ska ju hästen inte vara tjock).
Men det får bli till sommaren

Hur är det där med insulin och hästar? De kan inte få diabetes väl, varken typ ett eller två? Jag minns inte hur det var.. Har för mig vi har pratat om det innan, du och jag :p

Ja, motion två gånger om dagen hade varit perfekt! Det blir lite omständigt när man jobbar natt bara. Har en kvinna på g som vill låna häst ibland och rida ut med sin dotter, det vore ju perfekt! Ska bara lära henne sadla med westernsadel, rida utan bett och ta på eksemtäcke så ska det nog gå bra :D

Hur är det där med insulin och hästar? De kan inte få diabetes väl, varken typ ett eller två? Jag minns inte hur det var.. Har för mig vi har pratat om det innan, du och jag :p

Ja, motion två gånger om dagen hade varit perfekt! Det blir lite omständigt när man jobbar natt bara. Har en kvinna på g som vill låna häst ibland och rida ut med sin dotter, det vore ju perfekt! Ska bara lära henne sadla med westernsadel, rida utan bett och ta på eksemtäcke så ska det nog gå bra :D

Det är mkt möjligt att vi har diskuterat det. Jag har läst en hel del om det. Det har varit en diskussion om det i denna tråd börjar ungefär med inlägg 50

Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Nej två gånger om dagen är inte lätt att hinna med. Jag har för mig att det är din häst som ser så mysig ut på ngn bild jag har sett här. Vet inte om det är svårt att vänja sig vid att rida utan bett. Det minns jag inte som ngt speciellt. Det är i alla fall så att om man en gång har vant sig vid det så blir det lätt en "ovana".

Om du kikar på min mycket *host inte host* vetenskapliga uträkning inser du nog att det skulle krävas väldigt hård träning.. Trots att hästen går på ett klent naturbete.

Kan ju säga att lillfisen redan har börjat gå upp i vikt, trots att han går kvar i vinterhagen. Visst kommer det upp lite gräs där med, men knappast några stora mängder.
Att ha en lättfödd häst är i sanning inte enkelt. Har du några tips så mottages dessa tacksamt!

men om man redan går på högvarv på vintern och hästen endå inte lyckas bli smal hur ska man då kunna öka på ännu mer med träningen?
kan det inte bli för mkt träning?
man måste ju vara ute 2 gång/dag 2 timmar varje gång för att det ska hjälpa i så fall..:crazy:

något jag dock kan rekomender som mkt fettförbrännande men jag tror inte det sliter lika mkt som ridning är, körning....ett par gånger i veckan.

man man kan ju heller inte överbelasta hästen för att hålla fettet borta de måste ju få vila musklerna med ju.

tror att om man haft möjlihget hade det nog underlättat att ha dem inne på natten med en tuss hö att sysselsätta sig med och vila magen, dock är det ju inte den naturligaste alternativet utan mer framtvigngad eftersom de naturligt skall ströva och hela tiden pilla med nåt...

så vintern är ju heller inte naturlig med tex 3 gånger/dag utfodring som tar slut på 1 timme när de skall beta/äta minst 16 timmar per dygn.
bete borde ju vara det bästa.

en fet häst borde ju hålla sig bra om den gick på stora marker mycket skog och lite odlad vall mkt äng, nerbetad och med MASSA kompisar att leka med...tror det är ett bra botemedel....trror det är felet att hästarna har för lite kompisar att sysselsätta sig med och står o äter istället.

Senast ändrad:

Nja, många hästägare tror att hästen gör ett större motionspass än vad den i själva verket gör. Oftast är det ryttaren som blir trött och därmed anser hästen vara det med. Det är INTE själv längden på ett ridpass som avgör hur hårt det är, utan vad man gör. Man kan jobba igenom en häst effektivt på 20 minuter likaså rida i 2 timmar och få samma resultat.

Liknande trådar

Foder & Strö Alltså. Det är varmaste hösten i mannaminne. Jag och mina hästar är bosatta i Västnanland och det har inte varit många frostnätter här...
Svar
10
· Visningar
1 309
Senast: imba
·
Foder & Strö Nu under de senaste veckorna har jag haft folk här som tittat hästar, bete och uppstallning. Är ju lite så när man bor på ett ställe...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 896
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 322
Senast: Speedway
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka