Ja jag skrev ut stonas svagheter som jag (i bästa fall) vill kompensera hos hingsten.
Sto 1 positiva sidor: Raka rörelser, fin hals, bra rygg om än ngt lång (i mina ögon), bra tölt, bra galopp. Allsidig. Vackra rörelser. Social. Snäll! Alltid varit positiv till människan och aldrig skygg. Bra hovar (tror jag, de har aldrig varit några bekymmer).
Sto 2 positiva sidor: Rest hals. Vackra rörelser. Fin tölt, trav och skritt. Dock väljer hon tölten i första hand och man måste ha lite känsla först få till traven under ryttare. Skapligt mycket med man och pannlugg. Vackert huvud. Social och positiv. Fin färg (rödblack)
Mycket utstrålning och fin hållning under ryttaren.
Jo absolut är det optimala att ha en större flock än två fölungar. Vi har bra hagar dock.
Det jag söker hos avkommorna är friska hästar med hög ridbarhet med vackra rörelser. Jag tävlar inte men gillar att träna som om jag skulle tävla typ. Vill ha fina hästar trots att jag inte är så intresserad av att tävla. Skulle de bli så fina att de går att avelsbedömma skulle det vara himla roligt. Dock ej aktuellt med hingst, men jaa ni förstår nog hur jag menar.
En viktig egenskap hos en hingst är att den inte får vara eller ha varit skygg eller svårfångad i hage. Inte heller för känslig och spänd.
Bor i Östergötland. För rätt hingst kan jag absoluta en bit.
Funderar lite på Vakt från Österåker tillsto nr 1 och Kolgrimur grimson från Gunvarbyn till sto nr 2. Dock har de bara fribetäckning på Gunvarbyn, men det kan jag leva med.
Ett tag var jag inne på Kongur vom Kranichtal tillsto nr 2. Dock finns risken att man sabbar hennes resta hals med honom. Dock verkar det som att han bara är aktuell för semin nästa år.