Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
En BLUPfråga! (fasligt vad jag blev aktiv plötsligt :angel: )
Om hästen har beräknad BLUP på 109,5, blir den då 109 eller 110?
 
Red för tränare idag. Ponnyskrutten var superfin! Mjuk, framåt, villig.

Var tårögd när vi la av. Lilla svåra, jobbiga skrutthästen som var tjock, ovillig och missförstådd när hon kom till mig för sex är sen, idag känslig, snäll - och fortfarande lite svår men mest bara snäll och känslig :love:
 
Min hingst behöver upp i vikt fort, men ratar lucern totalt. Han går på bete med mycket gräs, och får en del annat i kraftfoder väg men vad kan man ge istället för lucern? Han är ganska så ordentligt smal, ja han är avmaskad. Det beror endast på att han varit väldigt stressad under träningstiden när han var iväg.
 
Min hingst behöver upp i vikt fort, men ratar lucern totalt. Han går på bete med mycket gräs, och får en del annat i kraftfoder väg men vad kan man ge istället för lucern? Han är ganska så ordentligt smal, ja han är avmaskad. Det beror endast på att han varit väldigt stressad under träningstiden när han var iväg.
Bara öka på med ordentligt med kraftfoder. Ta in nattetid och ge hö.
Snappe gick på bete förra sommaren, och var tvungen att tas in tillslut för att äta ordentligt med hö.
Äter han inte hö om han går på gräs får du nog ta bort från gräset och fodra upp ordentligt först.
Det är lite fel årstid att försöka få dom i vikt tyvärr, dom är extra svåra såhär på vår/sommar iochmed hormonpåslaget som kommer.

Snappe ska iväg på bete om en vecka, går han ner för mkt är det in på stall nattetid med hö som gäller. Börjar dom rasa så går det tyvärr väldigt fort..
 
Hingstar brukar rasa varje vår då det är en stressig tid för dom med alla dofter och brunstiga ston hit och dit.
Det är ju en period i deras liv som de ska visa upp sig para sig och de går åt en massa energi.
Jag skulle inte ha en hingst ute nattetid för risk att den smiter.. nä en hingst skall gå i en hage med högs staket och tillsyn gärna av flera under dagen.
Tänk på att även om hingsten är snäll och kan gå i trådhage med 2 trådar kan ston rymma när de brunstar när de känner doften av hingst.
Och hingsten kan skada sig.
Tåkigt om an har hingste som tävlingshäst om den går och skadar sig

Så hade jag en hingst skulle jag stalla in den året om.. och vill jag ha den ute på lösdrift/bete år ag helt enkelt kastrera den.
 
Hingstar brukar rasa varje vår då det är en stressig tid för dom med alla dofter och brunstiga ston hit och dit.
Det är ju en period i deras liv som de ska visa upp sig para sig och de går åt en massa energi.
Jag skulle inte ha en hingst ute nattetid för risk att den smiter.. nä en hingst skall gå i en hage med högs staket och tillsyn gärna av flera under dagen.
Tänk på att även om hingsten är snäll och kan gå i trådhage med 2 trådar kan ston rymma när de brunstar när de känner doften av hingst.
Och hingsten kan skada sig.
Tåkigt om an har hingste som tävlingshäst om den går och skadar sig

Så hade jag en hingst skulle jag stalla in den året om.. och vill jag ha den ute på lösdrift/bete år ag helt enkelt kastrera den.
Tråkigt liv din ev hingst skulle ha.
Bara för att hästen går ute dygnet runt betyder inte det att den inte får tillsyn flera gånger om dagen.
Och krävs det att hingsten är snäll för att kunna gå i en hage med två trådar? :eek: måste genast hem och berömma snappe extra mycket ... :rofl:
Sen ska jag genast läxa upp alla unghingstägare som låter sina bebisar gå på lösdrift!

Snaps kommer iaf gå ute dygnet runt så länge som hans kropp talar om att det funkar. Rasar han i vikt och ratar höet då blir det Box nattetid.

Jesus...
 
Där beror det på sammanhanget, det finns olika regler för det, men det är lite för off topic :)
När avrundar man neråt menar du? Det är aktuellt för mig så då är det väl fortfarande on topic? :angel:
Jag är ju en mattemänniska och har aldrig avrundat neråt, hade jag gjort det hade jag blivit halshuggen vid fotknölarna. :p
 
Bara öka på med ordentligt med kraftfoder. Ta in nattetid och ge hö.
Snappe gick på bete förra sommaren, och var tvungen att tas in tillslut för att äta ordentligt med hö.
Äter han inte hö om han går på gräs får du nog ta bort från gräset och fodra upp ordentligt först.
Det är lite fel årstid att försöka få dom i vikt tyvärr, dom är extra svåra såhär på vår/sommar iochmed hormonpåslaget som kommer.

Snappe ska iväg på bete om en vecka, går han ner för mkt är det in på stall nattetid med hö som gäller. Börjar dom rasa så går det tyvärr väldigt fort..

Han får massvis med kraftfoder, har köpt Spillers condition mix idag som flera rekommenderat till mig. Så jag hoppas det blir någon bättring, tar ju tid att få upp dom i vikt när dom väl rasat..
Har provat att ha honom inne, då skiter han fullständigt i maten. :(
Jag funderar på att släppa in min valack till honom, de gick ihop i vintras, men han kommer bli så jäkla fet :meh:..
Han var i jättefint hull innan han åkte, så det är enbart under träningstiden som han har blivit så galet smal, där har han stått inne mestadels, typiskt islänningar och det var ingen skillnad, jag tror bara de inte har gett honom all den mat han behöver helt enkelt.:crazy:
 
Han får massvis med kraftfoder, har köpt Spillers condition mix idag som flera rekommenderat till mig. Så jag hoppas det blir någon bättring, tar ju tid att få upp dom i vikt när dom väl rasat..
Har provat att ha honom inne, då skiter han fullständigt i maten. :(
Jag funderar på att släppa in min valack till honom, de gick ihop i vintras, men han kommer bli så jäkla fet :meh:..
Han var i jättefint hull innan han åkte, så det är enbart under träningstiden som han har blivit så galet smal, där har han stått inne mestadels, typiskt islänningar och det var ingen skillnad, jag tror bara de inte har gett honom all den mat han behöver helt enkelt.:crazy:
Det låter ju absolut inte bra om han inte fått i sig tillräckligt med mat! Men det kan vara mycket hormonpåslag också, nytt ställe - nya hästar. I know the drill!
Om det känns som att han kanske blir lugnare med en kompis så är det absolut värt att prova, men risken är ju att han blir mer stressad och äter mindre iochmed att han har mer att hålla koll på.
Bara försöka mata så gott det går alltså!
Håller tummarna att det går åt rätt håll :)
 
Det låter ju absolut inte bra om han inte fått i sig tillräckligt med mat! Men det kan vara mycket hormonpåslag också, nytt ställe - nya hästar. I know the drill!
Om det känns som att han kanske blir lugnare med en kompis så är det absolut värt att prova, men risken är ju att han blir mer stressad och äter mindre iochmed att han har mer att hålla koll på.
Bara försöka mata så gott det går alltså!
Håller tummarna att det går åt rätt håll :)

Absolut påverkar hormonerna väldigt mycket och han kan vara ganska hingstig till och från men vilken hingst är inte det?
Han gick med kompisar hela vintern fram till att han åkte, och har alltid gått med andra hela livet till nu då. Jag får helt enkelt testa mig fram.
Vill ju avvakta med kastrering dels för infektionsrisken och dels är ju tanken att han skall sparas som hingst, men fixar han det inte så.. Han har knappt varit hemma en vecka så han behöver få tid att landa lite oxå då det har blivit lite fläng det senaste. Han e ju så go :love:
 
När avrundar man neråt menar du? Det är aktuellt för mig så då är det väl fortfarande on topic? :angel:
Jag är ju en mattemänniska och har aldrig avrundat neråt, hade jag gjort det hade jag blivit halshuggen vid fotknölarna. :p
Det är definitivt OT i det här sammanhanget , men googla på det får du svar, det finns flera avrundningsmetoder.
 
nä en hingst skall gå i en hage med högs staket och tillsyn gärna av flera under dagen.
Tänk på att även om hingsten är snäll och kan gå i trådhage med 2 trådar kan ston rymma när de brunstar när de känner doften av hingst.

Berätta inte det för hästarna i stallet! :o Där går hingstar och ston huller om buller i hagarna, med vanliga 2-trådsstaket. Nåja, de mest brunstiga stona går kanske inte i närmsta grannhagen bredvid den vuxna hingsten, men några meter bort går de utan problem.
 
Tråkigt liv din ev hingst skulle ha.
Bara för att hästen går ute dygnet runt betyder inte det att den inte får tillsyn flera gånger om dagen.
Och krävs det att hingsten är snäll för att kunna gå i en hage med två trådar? :eek: måste genast hem och berömma snappe extra mycket ... :rofl:
Sen ska jag genast läxa upp alla unghingstägare som låter sina bebisar gå på lösdrift!

Snaps kommer iaf gå ute dygnet runt så länge som hans kropp talar om att det funkar. Rasar han i vikt och ratar höet då blir det Box nattetid.

Jesus...

Men snälla Michis, är det möjligt att du har svarat på ett enda av Nielas inlägg utan att idiotförklara henne totalt? Man kan ha olika åsikter och man håller inte alltid med varandra men det är bara onödigt att svara så otroligt respektlöst som du alltid gör!!!
 
Har mest läst här på sistone, men nu måste jag nog skriva en rad! Vi tränade för tränare igår och min lilla (stora) häst var helt fantastisk!!! Massor med kvicka övergångar och han blev så alert, mjuk och helt underbar! Underbar är han ju iofs alltid, men betydligt lättare fram och ingenting i handen. Han har en tendens att bli seg och lite tung, och jag försöker lära mig att kvicka till mina hjälper så blir han så fin! Töltade glatt på! Så jag svävar på moln för tillfället, och har egentligen gjort sedan jag köpte honom i januari. Jag har verkligen hittat min drömhäst och vi passar så bra ihop :love:. Oslagbar känsla att känna att den här hästen och jag kommer hänga ihop hela hans liv, no matter what :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
362
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 742
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
195
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 781
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp