Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
När avrundar man neråt menar du? Det är aktuellt för mig så då är det väl fortfarande on topic? :angel:
Jag är ju en mattemänniska och har aldrig avrundat neråt, hade jag gjort det hade jag blivit halshuggen vid fotknölarna. :p
Skatteverket avrundar alltid neråt ända upp till 99 öre.
Alla butiker avrundar neråt på 1-49 öre och uppåt på 50-99 öre.
 
Men snälla Michis, är det möjligt att du har svarat på ett enda av Nielas inlägg utan att idiotförklara henne totalt? Man kan ha olika åsikter och man håller inte alltid med varandra men det är bara onödigt att svara så otroligt respektlöst som du alltid gör!!!
Japp, dom inlägg som inte idiotförklarar vad andra gör. Har man inte erfarenhet av hingsthantering utan istället talar om att dom inte ska vara ute dygnet runt, inte kan gå vanliga hagar mm då kan man vara tyst.
 
Japp, dom inlägg som inte idiotförklarar vad andra gör. Har man inte erfarenhet av hingsthantering utan istället talar om att dom inte ska vara ute dygnet runt, inte kan gå vanliga hagar mm då kan man vara tyst.

Men alla har olika sätt att se på saker o ting. Tror du att halvblodshingstar och travhingstar går ute dygnet runt och i "vanliga" hagar? Nej, alla har olika sätt att hantera sina hästar. Dessutom vet du ju att Niela ofta drar paralleller till andra inriktningar och då hanterar man hingstar på ett annorlunda vis. Det är ju fantastiskt att vi kan ha våra hingstar ute dygnet runt, i sällskap med andra hästar och i närheten av ston men det betyder ju inte att det fungerar så för alla.
 
Men alla har olika sätt att se på saker o ting. Tror du att halvblodshingstar och travhingstar går ute dygnet runt och i "vanliga" hagar? Nej, alla har olika sätt att hantera sina hästar. Dessutom vet du ju att Niela ofta drar paralleller till andra inriktningar och då hanterar man hingstar på ett annorlunda vis. Det är ju fantastiskt att vi kan ha våra hingstar ute dygnet runt, i sällskap med andra hästar och i närheten av ston men det betyder ju inte att det fungerar så för alla.
Jag vet då både halvblodshingstar som gått på lösdrift och diverse andra storhästar.
Men jag glömde visst att hingstar är små monster som inte kan hanteras som andra hästar.

(Speciellt när jag förra sommaren fick skit från samma användare för att jag stallade in min hingst efter 5v vila då vikten rasade. Hemsk jag var då som inte lät honom vara ute! Kastrera skulle jag också :rofl: )
 
Här ska det akut byggas hage!:D
Lite snabbt blev det bestämt att en väns häst får komma till mig på "träning" under sommaren. Blir spännande att se om jag lyckas få lite ordning på rodeohästen ;)
Unghäst som behöver lite uppfostran och bygga lite muskler. Kommer på fredag! Spännande!
 
Ja, alla har olika sätt att se på saker och ting. Tyvärr är Nielaa's inlägg oftast baserade på tyckande och inte på erfarenhet, detta levereras också med en rejäl dos "jag vet bäst" anda vilket gör att man ibland, ofta faktiskt, suckar och tar sig för pannan. Michis behöver absolut inte hjälp med sitt försvar men jag kan inte annat än att hålla med henne.
Att vi har olika inriktningar, tänk, tyckande och åsikter är BRA men någonstans ska (tycker jag) det också finnas en ödmjukhet för att vi gör olika.
@engill
 
Ja, alla har olika sätt att se på saker och ting. Tyvärr är Nielaa's inlägg oftast baserade på tyckande och inte på erfarenhet, detta levereras också med en rejäl dos "jag vet bäst" anda vilket gör att man ibland, ofta faktiskt, suckar och tar sig för pannan. Michis behöver absolut inte hjälp med sitt försvar men jag kan inte annat än att hålla med henne.
Att vi har olika inriktningar, tänk, tyckande och åsikter är BRA men någonstans ska (tycker jag) det också finnas en ödmjukhet för att vi gör olika.
@engill
Jag håller absolut med dig men tycker fortfarande att Michis dryga svar inte är befogade ;) Man kan också låta bli att svara :) Och det här med ödmjukhet, tycker du att det finns något sådant i Michis svar (nyfiken bara..)?
 
Jag håller absolut med dig men tycker fortfarande att Michis dryga svar inte är befogade ;) Man kan också låta bli att svara :) Och det här med ödmjukhet, tycker du att det finns något sådant i Michis svar (nyfiken bara..)?
Problemet med att inte svara är att oemotsagda uppgifterna tas mer eller mindre för sanning. Nu kan jag hålla med om att ser man bara dessa inlägg så var Michis onödigt hård, men i forumvärlden så går det inte att se något isolerat. Som sagt förra året gick Niela hårt åt Michis för att en hingst stallades upp. Jag förstår då om man blir lite putt och ger en extra släng som man normalt inte gjort.
 
Jag håller absolut med dig men tycker fortfarande att Michis dryga svar inte är befogade ;) Man kan också låta bli att svara :) Och det här med ödmjukhet, tycker du att det finns något sådant i Michis svar (nyfiken bara..)?

Utifrån mig och vad jag tycker, nej, Michis svarade inte ödmjukt. VARFÖR hon inte gjorde det kan man ju bara spekulera i men JAG gissar på att det var sjuttioelfte gången Michis/Niela hade en diskussion utifrån tyckande/erfarenhet/best practice. Man ruttnar till slut. Tror JAG.
Det funkar ju lite så att det man ger, får man tillbaka. Har man gett dryga besserwisser kommentarer baserade på tyckande I ett flertal år, tja, då får man det tillbaka.
 
Tråkigt liv din ev hingst skulle ha.
Bara för att hästen går ute dygnet runt betyder inte det att den inte får tillsyn flera gånger om dagen.
Och krävs det att hingsten är snäll för att kunna gå i en hage med två trådar? :eek: måste genast hem och berömma snappe extra mycket ... :rofl:
Sen ska jag genast läxa upp alla unghingstägare som låter sina bebisar gå på lösdrift!

Snaps kommer iaf gå ute dygnet runt så länge som hans kropp talar om att det funkar. Rasar han i vikt och ratar höet då blir det Box nattetid.

Jesus...
Herregud!! Och så har de 10 unghingstarna sedan 15 år i stallet där jag står! :eek:
Måste genast ringa mina stallägare och säga till dom!! :banghead:
 
Våra tre hingstar i stallet skulle plötsligt ha det väldigt tråkigt liv.. Två trådar, dubbelstaket och ordentligt med ström, STORA hagar, ingen häst som rymt än, Nä tacka vetja att dom är mer än nöjda med livet som vi erbjuder dom hos oss, där man får vara häst oavsett sto, valack eller hingst.. :love:

För övrigt har min unghingst lagt på sig en del sedan han kom hem för en vecka sen igen.
 
Våra tre hingstar i stallet skulle plötsligt ha det väldigt tråkigt liv.. Två trådar, dubbelstaket och ordentligt med ström, STORA hagar, ingen häst som rymt än, Nä tacka vetja att dom är mer än nöjda med livet som vi erbjuder dom hos oss, där man får vara häst oavsett sto, valack eller hingst.. :love:

För övrigt har min unghingst lagt på sig en del sedan han kom hem för en vecka sen igen.
Vad skönt att han lagt på sig redan! Håller tummarna att det fortsätter så :)
 
Jag uppdaterar och presenterar...

Han är inte min men han är en pärla på alla sätt och vis: Stigandi från Swings.

mktecqxurifiel


Jag är ju färsk islandshäst-ryttare och har haft fullt göra med att dels återhämta mig från ett fyraåriga uppehåll från allt vad ridning heter och dels kämpa med omställningen till islänning.

Vi började med stela sidor, passtaktig skritt, grisepass, travtaktig tölt, mer pass och allmänt stök. Trav gick det inte att tala om. Jag fattade allt som oftast ingenting och fixade inte ens att rida på volt

Och jag har så jävla mycket kvar innan jag ens börjar närma mig något, men ikväll kändes det som att något litet börjat lossna. Mycket tack vare dom nyttiga verktyg jag fick med mig från förra veckans kurs. Vi mixar fortfarande (när jag tappar ridningen) och många gånger känns det gräsligt men jag börjar kunna känna när takten strular och de korta stunder tölten väl är ren blir jag nästan gråtfärdig. Att rida islandshäst är det häftigaste jag gjort.

Och trav blir det också, ibland.
 
Jag uppdaterar och presenterar...

Han är inte min men han är en pärla på alla sätt och vis: Stigandi från Swings.

mktecqxurifiel


Jag är ju färsk islandshäst-ryttare och har haft fullt göra med att dels återhämta mig från ett fyraåriga uppehåll från allt vad ridning heter och dels kämpa med omställningen till islänning.

Vi började med stela sidor, passtaktig skritt, grisepass, travtaktig tölt, mer pass och allmänt stök. Trav gick det inte att tala om. Jag fattade allt som oftast ingenting och fixade inte ens att rida på volt

Och jag har så jävla mycket kvar innan jag ens börjar närma mig något, men ikväll kändes det som att något litet börjat lossna. Mycket tack vare dom nyttiga verktyg jag fick med mig från förra veckans kurs. Vi mixar fortfarande (när jag tappar ridningen) och många gånger känns det gräsligt men jag börjar kunna känna när takten strular och de korta stunder tölten väl är ren blir jag nästan gråtfärdig. Att rida islandshäst är det häftigaste jag gjort.

Och trav blir det också, ibland.


Välkommen till islandsvärlden!

Visst är det spännande med alla varianter och avarter :p
Jag sliter fortfarande mitt hår vissa dagar när det blir soppa av alltihop, men sen kommer något litet framsteg och då svävar jag på moln :D
Och när jag tänker tillbaka på när jag började för 10 (!!:eek:) år sen, så visst har det hänt massor. Det är verkligen en helt annan värld :)
 
Nu har jag snart haft Töfradis en månad och vi börjar sakta men säkert lära känna varandra. Hon är en otroligt rolig, men bestämd dam med starka åsikter om allt vilket hon är duktig på att visa också. Men hon har även ett hjärta av guld och ställer upp på allt jag ber henne om att göra.

Igår hittade jag ett par boots i en låda som jag slängde på, bara för att.
4_55685f5d9606ee3b4629f8cc.png
ogonblicksbild_1_2015-05-28_21-22_55685f5d2a6b2267eb598c4f.png
 
Jag uppdaterar och presenterar...

Han är inte min men han är en pärla på alla sätt och vis: Stigandi från Swings.

mktecqxurifiel


Jag är ju färsk islandshäst-ryttare och har haft fullt göra med att dels återhämta mig från ett fyraåriga uppehåll från allt vad ridning heter och dels kämpa med omställningen till islänning.

Vi började med stela sidor, passtaktig skritt, grisepass, travtaktig tölt, mer pass och allmänt stök. Trav gick det inte att tala om. Jag fattade allt som oftast ingenting och fixade inte ens att rida på volt

Och jag har så jävla mycket kvar innan jag ens börjar närma mig något, men ikväll kändes det som att något litet börjat lossna. Mycket tack vare dom nyttiga verktyg jag fick med mig från förra veckans kurs. Vi mixar fortfarande (när jag tappar ridningen) och många gånger känns det gräsligt men jag börjar kunna känna när takten strular och de korta stunder tölten väl är ren blir jag nästan gråtfärdig. Att rida islandshäst är det häftigaste jag gjort.

Och trav blir det också, ibland.
Ja visst är det häftigt! Är också ny i islandsvärlden och har haft min häst sedan i januari och nu börjar det lossna ordentligt med tölten även om vi också har otroligt mycket kvar tills det är bra, men just detta att känna takten, och faktiskt kunna börja göra något åt det osv...rider med ett flin för det mesta och förstår inte hur jag kunnat vara utan dessa underbara varelser tidigare :heart
 
Tack!!! Jag vet, jag borde inte prata negativt, men det är svårt :$ men tack för din fina kommentar!
Varsågod, det är så lätt att bara av gammal vana försöka undvika att bli hackad på genom att lägga sig platt. Men nu är vi stora och vet egentligen att det är de som har behov av att trycka ned andra är de som har de verkliga problemen. Men det tar tid att komma in i nya tankebanor och våga tro på dem.

Jag minns en bra ridkurs för många år sedan då en av deltagarna gång på gång snackade ner sig själv "Jag kan egentligen inte rida, jag vet att jag har en för fin häst i förhållande till vad jag kan..." Instruktören kontrade med "Hvis du tror att du rir som ei höne, rir du som ei höne!" ☆ Och efter det (som innebar en attitydförändring hos deltagaren) så gick det klart bättre. Det har jag tagit med mig.

Jag brukar visualisera att jag är Mette Mannseth när jag börjar freaka ur över att jag inte får till saker i ridningen. Eller Tóti eller någon annan väldigt fokuserad och skicklig ryttare. Poff så går det bättre! :) Väldigt många spärrar (och nycklar) sitter i huvudet!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
362
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 742
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
195
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 781
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp