Någon som har något tips!
Min häst, 8 år, skjuter gärna ut högerbogen i höger varv. Det har gått i perioder och ett tag efter att jag hade fått bra tränarhjälp med det så hade jag fått bort det. Nu har det kommit tillbaka sedan några veckor och ibland är det bättre och ibland är det sämre. Jag har tränat för duktiga instruktörer under denna tid också och vi har jobbat mycket med öppna, se till att hålla bogen på plats, inte skjuta ut den i halt och när jag går upp i tölt eller trav tex. Även att försöka mjukgöra honom i sidorna. Han var jättefin förra veckan när jag tränade för tränare, men hemma i vår paddock kommer det tillbaka, jag antar att jag gör tokigt och så får han utrymme att kasta ut den där bogen igen. Han är genomgången av veterinär/kiro/tandis ganska nyligen och han var helt tip top och det skumma är att han gör mest detta på ena långsidan mot en häck som kanske kan verka lite otäck. Igår förmådde jag knappt honom att gå ut till spåret ordentligt med hela kroppen...stor häst och spinkig tjej som min tränare uttryckte det i fredags
. Han har ju helt klart kommit på att han kan köra lite med mig i detta sammanhang (han gör inga läskiga, snabba eller stora grejer, världens coolaste tryggaste häst detta)... Det fula är att när vi rider ut kan jag flytta honom hur som helst i sidled, böja båda sidor jättefint, rida öppna åt båda hållen.. då finns inte en tillstymmelse till att slänga ut någon bog. Han är väl mer avslappnad och tycker det är roligare ute, och jag fokuserar inte på att "nu rider jag i det svåra högervarvet"
. Även i paddocken i vänster varv, samt andra delar av banan i höger varv går bra
. Jag vet att jag själv har en tendens att hamna snett (han puttar mig säkert också) och att jag ibland viker mig i sidan till höger.. det lär ju inte göra saken bättre.
Han behöver mer styrka över lag, och bli mer smidig i sidorna tror jag...någon som har någon klok tanke?