Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
I första hand minska betet.

Annars har jag fått råd från veterinär att motionera 2 gånger om dagen. Lägg på 30 min promenad varje dag. Var många år sen jag fick rådet och då hade de gjort något försök på ponnys med ems i england och fått bra resultat.

Hon är absolut inte fet, men lite mer gräsmage än när de gick i vinterhagen, helt enkelt. Tror inte hon är i riskzonen för fång, men det kan man ju inte veta såklart. :) Flocken går på betet (skogsbete) och jag har tänkt hon ska få gå kvar med dem, kanske sova inne någon dag ibland sådär. Håller nog igång som vanligt, med någon veckas sommarvila när vi semestrar samt flyttar till radhus. :p

Hade ingen nyare uppställningsbild men hullet syns väl lite under ridning också kanske (min tränare rider)

Screenshot_2015-05-26-19-26-42_zpsclthvn03.png
 
Någon med erfarenheter om Astund sadlar?
Hade sadelutprovare ute då jag inte är helt nöjd med min Hrimnir Legacy, tycker att jag svankar något i den när jag rider.
Fick prova ett antal sadlar som la bra på Rigel först och främst men föll pladask för Astund wakanda. Kändes som gjuten för oss båda.
Verkar vara en av deras nya modell och hittade inte så mycket information.
Det var kilbossor som jag kände mig lite skeptisk över först men den la inom sadelläget på honom och han gillade den när vi testred.
Så nu är hrimnirn såld och Astund beställd, 25års present till mig själv :love:

Jag har bara MKT goda erfarenheter av Ástundsadlar! I slutet av 90-talet hade jag en Ástund Super till dåvarande hästen och vi trivdes båda bra med den. Nu har jag en Ástund Classic till ena hästen och nya hästen har fått en Epona. Classic-sadeln köpte jag begagnad av vår tränare som ridit MÅNGA hästar om dagen i MÅNGA år med den - ändå ser den nästan ny ut när man putsar upp den! Lädret är VÄLDIGT mycket fräschare än den bara 2,5 år gamla Hrimnir jag hade innan!

Jag har även haft t ex Childeric-sadel tidigare och ett problem både med den och med många andra sadlar upplever jag är att när hästen väl kommer upp med ryggen och verkligen börjar arbeta rätt - då börjar även den måttsydda Childeric:en rugga upp pälsen uppe på ryggen... Har sett det både på mina hästar och på många andras. (Vet flera tränare som ridit i Childeric men som bytt ut dem just av den anledningen - och de rider ju många olika hästar så det har inte varit problemet hos en enskild häst.) Samma sak var det med min Hrimnir - den funkade jättebra till dess min häst lärde sig att verkligen jobba med ryggmusklerna. Men på en Ástund som passar hästen i övrigt har jag varken jag eller de tränare jag frågat sett detta fenomen. Så den bommen verkar vara ovanligt bra anpassad för hästar som verkligen bär upp sig!

En kompis har föresten en Wakanda - och är lika nöjd med den som jag är med mina!
 
Rid lite mer effektiva pass istället för att lägga till ännu ett :) Mer tryck, lite mer arbete helt enkelt. Det tycker jag gör skillnad.

Tack för tipset!! Det blir första sommaren med min nya häst, som tyvärr har lätt att lägga på sig... En STOR skillnad mot den tidigare som inte ens lägger på sig vid fri tillgång - och som jag extrautfodrar även sommartid eftersom vårt bete är lite för magert för henne. (Men ändå gör alla andra tjocka...) Jag hade trott att jag skulle rida fler pass - men då är det alltså mer tryck som gäller istället! :-)
 
Den vanliga kvällsrundan blev lite mer spännande idag. :grin: Börja med att kossorna flyttat ut bredvid trädgården med den ponnyätande robotklipparen. Senare konstatera jag att sommarponnysarna flyttat ut till torpet. Som sig bör skrittade jag förbi med taktande handhäst o skuttade ponnys i hagen. När vi väl passerat tog vi den vanliga galoppen. Ponnyn som alltid brukar försöka tävla med isisen halka bara mer o mer efter så var tvungen att sakta av. 2sek senare kommer en glad söt welshmountin galopperande!  bara att vända mina 2 o försöka rida tillbaka med den skuttade ponnyn överallt.. I väntan på att någon skulle öppna kom de andra ponnyn springande. De körde rally i hela trädgården o min ponny ville med. Isisen tittade lite på dom sen valde han gräset 
 
Tycker hullet ser bra ut. Om hon bara är lite svullen så tycker jag det brukar lägga sig ganska fort. Sol blir uppblåst som en ballong när gräset kommer, sen blir det bättre. Hon har ju lite känslig mage också.

Rid på och njut av sommaren :D
 
Jag är ingen expert men såhär gör jag

När jag tappar bogen ser jag till att backa. Jag överger i princip helt och hållet sidvärtsrörelser och rider på volt, vänder för ytterhjälper, hittar stödet på ytter och ser till att jag har ramen med mig innan jag flyttar upp till mittvolten. När böjning och ställning sitter i skritt tar jag nästa gångart eller går till öppna om jag bara ska rida i skritt. Rider också ut på fyrkanten eller kvartslinjen med jämna mellanrum för att checka av att jag kan rida rakt fram också.

Jag har slarvat något enormt med en av de mest basala grejerna under mina år i sadeln, det är liksom inte lika kul att bara rida på volten som att göra öppnor och slutar, men jag upplever att jag bäst och lättast kommer åt bägge sidorna av hästen med hjälp av voltspår, och kan jag inte svänga kan jag glömma att få igenom böjningen korrekt.
Tack för ditt svar! Jag kan absolut rida mer på volter än jag gör. Tänker att jag borde kunna rida rakt fram bara (för det är väl lätt ;)) men så blir det som jag beskrev och han drar inåt med hela kroppen. Men om jag rider mer på volterna utan att låta högerbogen trilla ut/in, borde det hjälpa även för rakt spår också då? På rakt spår i det svåra högervarvet har det ju underlättat att ha honom inåtställd och ibland då i lätt öppna. Samtidigt vill jag ju att han ska kunna gå rakt på rakt spår och att jag sitter rakt även i höger varv. Vi kan ju i vänster varv (och när tränaren tittar på mig hela tiden)!
Men jag ska testa mer volter och göra som du beskriver, och inte göra det svårt just på den svåra delen av ridbanan kanske. Bra för mig att träna på att inte vika mig i sidan åt höger på höger volt också!
 
Varsågod, det är så lätt att bara av gammal vana försöka undvika att bli hackad på genom att lägga sig platt. Men nu är vi stora och vet egentligen att det är de som har behov av att trycka ned andra är de som har de verkliga problemen. Men det tar tid att komma in i nya tankebanor och våga tro på dem.

Jag minns en bra ridkurs för många år sedan då en av deltagarna gång på gång snackade ner sig själv "Jag kan egentligen inte rida, jag vet att jag har en för fin häst i förhållande till vad jag kan..." Instruktören kontrade med "Hvis du tror att du rir som ei höne, rir du som ei höne!" ☆ Och efter det (som innebar en attitydförändring hos deltagaren) så gick det klart bättre. Det har jag tagit med mig.

Jag brukar visualisera att jag är Mette Mannseth när jag börjar freaka ur över att jag inte får till saker i ridningen. Eller Tóti eller någon annan väldigt fokuserad och skicklig ryttare. Poff så går det bättre! :) Väldigt många spärrar (och nycklar) sitter i huvudet!

Ja men verkligen! Det är otroligt svårt att ta sig ur gamla vanor. Det gäller nog det mesta faktiskt.
Men tack igen för dina fina kommentarer. Det värmer mer än du anar!

Det var faktiskt väldigt bra sagt av tränaren. Och visst stämmer det.
Man föräldrar så otroligt mycket genom att bara ändra tankesätt. Faktiskt riktigt coolt. :)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Igår var min kompis med till stallet och hon fick prova rida Töfradis. Hon är inte alls vad vid islandshästar så hon åkte mest (men däremot duktig att rida annars). Töffran skötte sig finfint och det är verkligen en fröjt varje gång man rider henne. Hon är alltid så otroligt positiv till allt. Tokhästen :)

6_55747a2b9606ee17eeca1e31.jpg

4_55747a269606ee172d0a4bb7.jpg

3_55747a23ddf2b340da41b243.jpg
 
Red precis ut en liten tur med husse och hundar som sällskap! Himla mysigt med en sådan tur och häst skötte sig exemplariskt. Jag är en riktig fegis som inte vågar rida ut helt själv trots att min häst är supertrygg och snäll (han har iofs inte gått mycket ute utan hästsällskap), men det går bättre och bättre att rida ut överlag för mig och nu känner jag ju häst bättre och litar på honom på ett annat sätt så det var riktigt härligt, även om jag inte var helt helt själv ;)
 
Förra veckan skrev jag på papprena till min "nya" häst :banana: En häst som jag egentligen bara skulle låna som sällskap och rida lite på :) Men den lilla missförstådda hästen gick rätt in i hjärtat på mig, så jag var bara tvungen att köpa honom :)

I helgen red vi våran tredje tävling tillsammans och fick karaktären för att rida V1 :bump::bow::banana::love: Vi kom dessutom till final och slutade som nr 3 :up:
Nu väntar några veckors ofrivillig vila för båda två :banghead: Jag skal opereras och kan nog inte rida på två veckor (hoppas jag, kan kanske bli längre :cry:) Sen tar vi nya tag och tränar in ett V1 program :p så må vi se när vi kommer ut o prövar det :nailbiting:
 
Jag har bara MKT goda erfarenheter av Ástundsadlar! I slutet av 90-talet hade jag en Ástund Super till dåvarande hästen och vi trivdes båda bra med den. Nu har jag en Ástund Classic till ena hästen och nya hästen har fått en Epona. Classic-sadeln köpte jag begagnad av vår tränare som ridit MÅNGA hästar om dagen i MÅNGA år med den - ändå ser den nästan ny ut när man putsar upp den! Lädret är VÄLDIGT mycket fräschare än den bara 2,5 år gamla Hrimnir jag hade innan!

Jag har även haft t ex Childeric-sadel tidigare och ett problem både med den och med många andra sadlar upplever jag är att när hästen väl kommer upp med ryggen och verkligen börjar arbeta rätt - då börjar även den måttsydda Childeric:en rugga upp pälsen uppe på ryggen... Har sett det både på mina hästar och på många andras. (Vet flera tränare som ridit i Childeric men som bytt ut dem just av den anledningen - och de rider ju många olika hästar så det har inte varit problemet hos en enskild häst.) Samma sak var det med min Hrimnir - den funkade jättebra till dess min häst lärde sig att verkligen jobba med ryggmusklerna. Men på en Ástund som passar hästen i övrigt har jag varken jag eller de tränare jag frågat sett detta fenomen. Så den bommen verkar vara ovanligt bra anpassad för hästar som verkligen bär upp sig!

En kompis har föresten en Wakanda - och är lika nöjd med den som jag är med mina!

Tack snälla för utförligt svar, uppskattar det :)
Har nu hunnit rida i den 3 ggr och jag säger bara wow vilken ridkänsla den ger! Sitter som en smäck trots bushäst.
Nu är den helt ny och tror den blir ännu bättre när den är inriden.
Ligger helt stilla under hela passet (Har ELT gjorden till men trots den gled min Hrimnir fram) och Rigel verkar också gilla den väldigt mycket, töltar klockrent och eftersom jag sitter still och stabilt känns som jag kan fokusera mer på detaljerna. Åh så nöjd :D Helt klart en bra investering!
 
Var iväg igår och hade en lektion för två nya ekipage. Shit vad roligt det är att se när det man säger går över till ryttaren-som gör det man vill-för att sedan få en häst som ändrar sig radikalt :)
Tror jag skulle kunna leva på att instruera, snacka om energikick! :love:

(Saknar ihjäl mig efter att rida min egen häst bara.. Någon som vill skicka hit en eller tre så jag har något att lägga energin på?! ;) )
 
Var iväg igår och hade en lektion för två nya ekipage. Shit vad roligt det är att se när det man säger går över till ryttaren-som gör det man vill-för att sedan få en häst som ändrar sig radikalt :)
Tror jag skulle kunna leva på att instruera, snacka om energikick! :love:

(Saknar ihjäl mig efter att rida min egen häst bara.. Någon som vill skicka hit en eller tre så jag har något att lägga energin på?! ;) )
 
Någon med erfarenheter om Astund sadlar?
Hade sadelutprovare ute då jag inte är helt nöjd med min Hrimnir Legacy, tycker att jag svankar något i den när jag rider.
Fick prova ett antal sadlar som la bra på Rigel först och främst men föll pladask för Astund wakanda. Kändes som gjuten för oss båda.
Verkar vara en av deras nya modell och hittade inte så mycket information.
Det var kilbossor som jag kände mig lite skeptisk över först men den la inom sadelläget på honom och han gillade den när vi testred.
Så nu är hrimnirn såld och Astund beställd, 25års present till mig själv :love:
Sålde min för jag var inte nöjd.
Iof passade den inte min häst. Den åkte fram bla och den är hård tycker jag. Ingen sadel att rida långturer i
 
Någon som har något tips!
Min häst, 8 år, skjuter gärna ut högerbogen i höger varv. Det har gått i perioder och ett tag efter att jag hade fått bra tränarhjälp med det så hade jag fått bort det. Nu har det kommit tillbaka sedan några veckor och ibland är det bättre och ibland är det sämre. Jag har tränat för duktiga instruktörer under denna tid också och vi har jobbat mycket med öppna, se till att hålla bogen på plats, inte skjuta ut den i halt och när jag går upp i tölt eller trav tex. Även att försöka mjukgöra honom i sidorna. Han var jättefin förra veckan när jag tränade för tränare, men hemma i vår paddock kommer det tillbaka, jag antar att jag gör tokigt och så får han utrymme att kasta ut den där bogen igen. Han är genomgången av veterinär/kiro/tandis ganska nyligen och han var helt tip top och det skumma är att han gör mest detta på ena långsidan mot en häck som kanske kan verka lite otäck. Igår förmådde jag knappt honom att gå ut till spåret ordentligt med hela kroppen...stor häst och spinkig tjej som min tränare uttryckte det i fredags ;). Han har ju helt klart kommit på att han kan köra lite med mig i detta sammanhang (han gör inga läskiga, snabba eller stora grejer, världens coolaste tryggaste häst detta)... Det fula är att när vi rider ut kan jag flytta honom hur som helst i sidled, böja båda sidor jättefint, rida öppna åt båda hållen.. då finns inte en tillstymmelse till att slänga ut någon bog. Han är väl mer avslappnad och tycker det är roligare ute, och jag fokuserar inte på att "nu rider jag i det svåra högervarvet" :D. Även i paddocken i vänster varv, samt andra delar av banan i höger varv går bra :banghead:. Jag vet att jag själv har en tendens att hamna snett (han puttar mig säkert också) och att jag ibland viker mig i sidan till höger.. det lär ju inte göra saken bättre.
Han behöver mer styrka över lag, och bli mer smidig i sidorna tror jag...någon som har någon klok tanke?
Tror du svarat mycket själv :) men glöm inte ytterhjälper. Använd spö på bogen han sticker ut med. Alltså, bara peta med spöt på bogen.
Ett tips är väl att variera ridningen i padocken. Och rid ut mer? Så trött ar han inte?
 
Tack för ditt svar! Jag kan absolut rida mer på volter än jag gör. Tänker att jag borde kunna rida rakt fram bara (för det är väl lätt ;)) men så blir det som jag beskrev och han drar inåt med hela kroppen. Men om jag rider mer på volterna utan att låta högerbogen trilla ut/in, borde det hjälpa även för rakt spår också då? På rakt spår i det svåra högervarvet har det ju underlättat att ha honom inåtställd och ibland då i lätt öppna. Samtidigt vill jag ju att han ska kunna gå rakt på rakt spår och att jag sitter rakt även i höger varv. Vi kan ju i vänster varv (och när tränaren tittar på mig hela tiden)!
Men jag ska testa mer volter och göra som du beskriver, och inte göra det svårt just på den svåra delen av ridbanan kanske. Bra för mig att träna på att inte vika mig i sidan åt höger på höger volt också!

Då jag får hästen i ramen på volt tycker jag att det är mycket lättare att rida rakt fram. Sen tycker jag att en bra övning när man väl rätar ut är att tänka att man ska rida rakt fram från bakdelen och rätta framdelen efter den och inte tvärtom. Det är så himla lätt att stirra sig blind på framdelen och försöka rätta framifrån vilket för mig oftast resulterar i att jag hänger i någon tygel och tappar sitsen.

Jag tänker ibland att hästen är en grävmaskin (fråga inte varför) och att framdelen är själva skopan och armen. Bakdelen kör och bär och framdelen svänger och gräver (griper framåt), det kanske är en märklig liknelse men för mig funkar det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
362
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 749
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
195
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 781
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp