Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
I söndags red jag lektion och fick en nyttig påminnelse om att jag måste börja rida mer och inte bara åka häst. Men jag som haft sånt motstånd mot att rida sidvärtsrörelser fick med mig en grym övning hem som funkade super på träningen och som funkat nästan super hemma också. Det är så himla roligt när man rider för någon som förklarar så att man förstår (jag är skitdålig på att ta instruktion) och får en att verkligen känna skillnad allteftersom passet går.

Stigandi blir piggare och piggare och roligare och roligare att rida. Och jag blir mer och mer sugen på att tävla, löste licens idag...

Han har fått gå på gräs i två dygn och har redan blivit rund men det är han värd.

I måndags var det tävling på Edeby, vår förening fick låna deras fina ridskolehästar och tävla mot föreningens ungdomar. Jag som inte har en susning om hur det går till vid tävling fick öva på att rida fyrgång och det gick väl sådär (fick knappt någon tölt), men kul var det!
 
Tja det är bara att konstatera, men det var en vinstlott att behålla vår gråa ponny och inte att sälja honom vidare. Här tror jag att det fanns en mening, och jag tackar min lyckliga stjärna att den sista spekulanten insåg att det fanns billigare hästar som var användbara för vad dom sökte.
 
I söndags red jag lektion och fick en nyttig påminnelse om att jag måste börja rida mer och inte bara åka häst. Men jag som haft sånt motstånd mot att rida sidvärtsrörelser fick med mig en grym övning hem som funkade super på träningen och som funkat nästan super hemma också. Det är så himla roligt när man rider för någon som förklarar så att man förstår (jag är skitdålig på att ta instruktion) och får en att verkligen känna skillnad allteftersom passet går.

Stigandi blir piggare och piggare och roligare och roligare att rida. Och jag blir mer och mer sugen på att tävla, löste licens idag...

Han har fått gå på gräs i två dygn och har redan blivit rund men det är han värd.

I måndags var det tävling på Edeby, vår förening fick låna deras fina ridskolehästar och tävla mot föreningens ungdomar. Jag som inte har en susning om hur det går till vid tävling fick öva på att rida fyrgång och det gick väl sådär (fick knappt någon tölt), men kul var det!
:up::up::up::up::up::D
 
Dåligt samvete de luxe :cry:
Har varit på semester 3 veckor, innan semestern kändes pållen superfin. Han hade fortfarande vinterskorna på med 4 broddhål, han sliter väldigt mycket i tårna så beslutade att dra av skorna så han fick gå barfota istället för att skorna skulle slitas i bitar. Hovis skulle ändå komma 3 dagar efter att jag kom hem och pållen har gått barfota kortare perioder på sommaren innan utan problem.
Dumma jag tänkte inte på att det regnat mycket (och regnade massor när jag var borta) = mjuka hovar samt att dom inte går på gräs än utan i skogshagen och fodring på packad grus/sandyta... Kom hem till en sjukt ömfotad liten stackare... :cry:
Fick skor på idag (och mycket skäll av hovis), han gick att rida efteråt men fortfarande inte bra. Blir lugnt i helgen så hoppas jag att han är bra sen, skulle precis anmäla oss till första tävlingen på 2 år också... :(
Positivt i det hela är att det blir betessläpp i morgon! Våran fat camp-sommarhage är nerbetad till tjockisarna och har typ 0 gräs, så det ska dom nu få knapra på dygnet runt! Tror tom vi måste stödfodra... :o
 
En liten uppdatering ifrån oss, haft ett par tuffa veckor då lillgrabben fick rejält med stryk efter att ha fått hjälp av de andra hästarna att riva ordentliga stängsel. Så jag hittade honom i fel hage, där han blev rejält sparkad över hela sig, framförallt huvudet som tur var det mesta mjukdelar som fick skador, en tand är skadad men förmodligen en mjölktand. Så med tanke på sparkarna som utdelades så kom han väldigt lindrigt undan. Slutade med att veterinären fick sy ihop honom i 3 timmar på en lördag kväll..
Såren har läkt fint iallafall och stygnen togs igår, jag tog även beslutet att kastrera honom igår. Ett jobbigt men det känns som det var rätt beslut.
Han mår inte bra, stressad till tusen, finner ingen ro, får gå i en hage längst bort där han inte ser någon annars sprang han som ett godståg och sen var han allmänt brötig och ganska jobbig. Veterinären som kastrera honom sa att hon aldrig haft en häst som steppat omkring så vid en kastrering på den dosen han fick. När han syddes fick veterinären droga honom rejält 5 gånger... :meh:

Nåja nog med tråkigheter, ikväll och hela helgen blir det Haffi kurs, skall bli väldigt roligt!! :D
 
Vet inte om jag har skrivit i den här tråden tidigare, men annars är det väl dags nu! :)

Min pålle har stått skadad i höstas-vintras, började rida igen i januari-februari. Men nu är vi på gång igen!
Flyttade i slutet av maj till ett jättefint litet stall med bara islandshästar, och vi trivs såå bra! Har blivit peppad (smått tvingad) att anmäla oss till en kurs på gården som de andra stallkompisarna ska vara med på... :banghead: Jättenervöst faktiskt, har inte ridit för islandshästtränare på tre år eller något sånt. Ska tydligen vara en jättebra och mjuk tränare som lägger allt på lagom nivå och inte pressar, så jag hoppas verkligen att det passar oss.
Min häst är ju i stort sett riden som tregångare, men nu har vi börjat tölta lite kravlöst på uteritter, så ska ju såklart bli kul att få hjälp vidare med gångarterna. :)


Några bilder från senaste ridpassen..
orjz83.jpg


wjsyz7.jpg


2wcihx1.jpg
 
Frenja är halt:banghead::cry:
Syns INGENTING förutom i höger var, i trav, när hon är påväg ur ut kurvorna å alltså belastar höger inne som mest. Då kommer det en tydlig hälta :(
Man blir ju lite nojjig. :crazy:
 
Jahaja. Jungfruturen avklarad med rodeohästen. En avramling hann vi med på de 20min vi var ute:D
Upplevde dock att han blev rädd, inte att han var dum. Han gick så lugnt och fint så jag tänkte att vi testar att trava en liten bit. Så fort han började trav så spände han sig och började öka, så jag satte mig och tog ett stadigare tag i tygeln och plockade lite och ptrooade honom, han körde upp huvudet drog in rumpan och började studsa åt höger och vänster. Precis när jag ropade "akta ett dike knasboll!" Så studsade han ner i diket och sen upp på andra sidan på åkern. Där nånstans tappade jag balansen och rullade så fint ner på backen:D Jag upplever det som att han förväntade sig ett ryck i munnen och uppläxning. Han var sen spänd när jag hoppat upp igen och reagerade starkt på minsta ljud och rörelse från mig. Slappnade av en bit hemifrån i alla fall så vi avslutade harmoniskt och avslappnat :)
 
Har i ett svagt ögonblick anmält mig och häst till vår första träningstävling, ja till min första tävling med häst någonsin. Idag var jag och ett par kompisar och bekantade oss med banan och tränade litegrann. Häst var rätt spänd först och jag kände knappt för att sitta upp, men han slappnade av så fort jag hamnade i sadeln och sedan var han så duktig! Jobbade jättefint, lyssnade och litade på mig (vilken känsla!), och tältade på banan som om han aldrig gjort annat! Nu känns det lite mer greppbart att träningstävla iaf, även om jag kommer vara mer nervös och det kommer vara mer runt omkring
 
Har i ett svagt ögonblick anmält mig och häst till vår första träningstävling, ja till min första tävling med häst någonsin. Idag var jag och ett par kompisar och bekantade oss med banan och tränade litegrann. Häst var rätt spänd först och jag kände knappt för att sitta upp, men han slappnade av så fort jag hamnade i sadeln och sedan var han så duktig! Jobbade jättefint, lyssnade och litade på mig (vilken känsla!), och tältade på banan som om han aldrig gjort annat! Nu känns det lite mer greppbart att träningstävla iaf, även om jag kommer vara mer nervös och det kommer vara mer runt omkring
*TÖLTADE på banan...
 
Jag är tillbaka i sadeldjungeln igen.. :( Köpte en sprillans ny Eques pad i höstas som passar perfekt på min häst. Tidigare hade jag ju en Globus Clic, men på slutet hamnade den något i bakvikt..

Igår när vi red ut en sväng så kände jag att jag fick så himla ont i ryggen, höfterna och ner mot låren. Jag har redan ryggproblem och ska stelopereras om ett tag men ju mer jag rider, desto mer inser jag att sadeln är för bred åt mig. Jag måste ha en ännu smalare sadel. Lycka till att hitta en sådan som passar min häst..! :banghead:

Så, någon som har tips på sadel som är väldigt smal i midjan, max 44-45 cm lång i anläggningsyta och som passar en något svängd, överbyggd rygg?


(Han är något smalare just nu, har dock inga nyare bilder alls.)





(Och nej, pga ekonomin just nu då jag är deltidssjukskriven har jag inte råd att ta ut en sadelutprovare..)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
363
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 758
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
195
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 782
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp