Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Länge sedan jag senast uppdaterade. I alla fall, tävlingssäsongen började riktigt bra och Örn har stadigt gått framåt. Vi kom ändå inte riktigt över att han verkade lite ojämn - syntes inte alls i traven under ryttare, men när vi longerade syntes en väldigt liten ojämnhet. Hur som helst så for vi till veterinären, för kanske en månad sedan och fick konstaterat att han var halt (om än ganska lite) på båda bakbenen. :( Haserna reagerade och blev sprutade med kortison, men röntgenbilderna var bra.

Veterinären trodde att Örn får sjukt i bakbenen då han rör bakbenen så konstigt - vrider benen när han sätter ner dem och ibland, särskilt i högre farter, vill han gärna sprida på bakbenen ganska mycket. Fick order att så småningom sätta igång honom och börja träna.

Nu en månad senare är han klart bättre, han är inte helt i full gång ännu, vi har inte velat ha för bråttom. Däremot är han fortfarande inte helt 100% ren, men det lilla som finns är så litet att det knappt syns. Problemet är att om det är så som vet. trodde (och jag själv misstänker), att det är rörelsemönstret som gör honom sjuk så borde vi ju få tränat om det så fort som möjligt (det blir bättre med mera styrka och mycket fokus på att få honom att använda baken rätt), men om han sedan har något annat problem borde han undersökas och vila. Vila är bara det sista han borde göra om det bara är fast i hur han rör sig. Vi fick också order från vet. att Örn inte skulle få vila något i onödan. :banghead:

Gah. Inte får det här med hästar vara för lätt inte. Har någon av er någon erfarenhet av hästar med ostabil bakkärra? :confused:

Snótt är fortsättningsvis halt till och från (efter diverse veterinärbesök)... Rebbi verkar i alla fall än så länge hålla ihop, men får nu se hur länge det räcker... :cool:

Mina pojkar :love:

 
Någon med erfarenheter om Astund sadlar?
Hade sadelutprovare ute då jag inte är helt nöjd med min Hrimnir Legacy, tycker att jag svankar något i den när jag rider.
Fick prova ett antal sadlar som la bra på Rigel först och främst men föll pladask för Astund wakanda. Kändes som gjuten för oss båda.
Verkar vara en av deras nya modell och hittade inte så mycket information.
Det var kilbossor som jag kände mig lite skeptisk över först men den la inom sadelläget på honom och han gillade den när vi testred.
Så nu är hrimnirn såld och Astund beställd, 25års present till mig själv :love:
 
Hur mycket rider ni nu under sommaren? Tyra går på bete och har blivit lite tjock.. Hon rids normalt 5 pass i veckan, men undrar om det skulle göra någon positiv/negativ skillnad om jag ökade till 6 dagar i veckan? Hon är skulle jag bedöma i övrigt i mycket god form, välmusklad och stark och har bra kondition. Önskar jag kunde påverka gräsmagen lite. :cool:
 
Hur mycket rider ni nu under sommaren? Tyra går på bete och har blivit lite tjock.. Hon rids normalt 5 pass i veckan, men undrar om det skulle göra någon positiv/negativ skillnad om jag ökade till 6 dagar i veckan? Hon är skulle jag bedöma i övrigt i mycket god form, välmusklad och stark och har bra kondition. Önskar jag kunde påverka gräsmagen lite. :cool:
Rid lite mer effektiva pass istället för att lägga till ännu ett :) Mer tryck, lite mer arbete helt enkelt. Det tycker jag gör skillnad.

Snappe ska inte ridas alls förrän 1/8 :eek:
 
Fotograferade när jag red i förrgår...
wpid-wp-1433184001991.jpeg


wpid-wp-1433184035688.jpeg


wpid-wp-1433184027343.jpeg


wpid-wp-1433184013410.jpeg

Tycker det bara går framåt i utvecklingen ! Kveikja blir starkare o starkare och när vi rider ut våra töltträningsrundor så går hon verkligen toppen första två kilometrarna! Sen brukar hon blir trött o "ramla ner på bogarna". Försöker hinna sakta ner innan detta.

Att lägga sig går fortare o fortare, o hon har fattat nu att hon får godis om hon ligger ner... Snart så kan hon det nog på kommando !
wpid-wp-1433271181604.jpeg
 
Fotograferade när jag red i förrgår...
wpid-wp-1433184001991.jpeg


wpid-wp-1433184035688.jpeg


wpid-wp-1433184027343.jpeg


wpid-wp-1433184013410.jpeg

Tycker det bara går framåt i utvecklingen ! Kveikja blir starkare o starkare och när vi rider ut våra töltträningsrundor så går hon verkligen toppen första två kilometrarna! Sen brukar hon blir trött o "ramla ner på bogarna". Försöker hinna sakta ner innan detta.

Att lägga sig går fortare o fortare, o hon har fattat nu att hon får godis om hon ligger ner... Snart så kan hon det nog på kommando !
wpid-wp-1433271181604.jpeg

Fina tjejen! Blir glad när jag ser bilder på er, verkar ha ett trevligt samspel :)
Paddocken såg också väldigt fin ut, nu blev jag ridsugen :D
 
I helgen har det varit turer och jag glömde som vanligt att klä mig ordentligt - jag lär mig liksom aldrig och tänker att äh, det är lugnt. Men det är inte kul att rida när man är blöt inpå bara skinnet och kall rakt igenom.

Måste köpa gummistövlar. Och ridregnrock (tips på var jag kan hitta en snygg sådan emottages tacksamt).

Igår blev det i alla fall lite ridning. Och Stigandi fick agera barnhäst som uppvärmning. Lilltjejen på 4 år fick bli ledd genom skogen till granngården och han var så fantastiskt försiktig. Vi lämnade en stolt tjej som fått rida 'stor häst' och jag satt upp och tog grusvägen tillbaka. Den snälla barnponnyn förvandlades i ett nafs till snorpigg och tyckte att vi skulle springa fort hela vägen hem och gärna lite till.

Skrittade av honom på den provisoriska banan när vi kom tillbaka och då var han så fin. Jag är så överlycklig att jag får rida denna tossiga drömhäst!

Idag blir det Stockholm och jakten på perfekt nyans av blågrönt schabrak fortsätter
 
Rid lite mer effektiva pass istället för att lägga till ännu ett :) Mer tryck, lite mer arbete helt enkelt. Det tycker jag gör skillnad.

Snappe ska inte ridas alls förrän 1/8 :eek:

Så försöker jag göra! Laukur är också tjock och jag rider oftast 4 ggr/vecka, ibland 5 och ibland är det 5e passet longering. Lite pussel med två barn samtidigt som vi renoverar ;)
Men jag försöker se till att han får slita lite varje pass och trycka på i gångarterna och låta honom springa, fast springa ordentligt=arbeta rätt!
 
Rid lite mer effektiva pass istället för att lägga till ännu ett :) Mer tryck, lite mer arbete helt enkelt. Det tycker jag gör skillnad.

Snappe ska inte ridas alls förrän 1/8 :eek:

Bra tanke! Hon ska även få börja sova inne några nätter i veckan, kanske kan påverka gräsmagen lite. :) Och så borde de väl ha hunnit beta ned en del snart.. :p
 
Igår i full storm och Ösregn så släppte jag ut mina pållar i sommarhagen. :love:
De verkar hemskt nöjda.


Odinn tyckte Frenja stank


Grima är nog nöjd över de väder som varit eftersom hon sluppit eksemtäcket :)


Mätta hästar ;)


Frenja är en väldigt Mysig häst som gärna står och myser ihop med en :love:


Å sÅ här glad såg hon ut när jag stod å kelade lite mer Odinn :p hon vart verkligen super sur.
 
Alltså seriöst. Jag har fått hjärnsläpp. HUR lägger man in bilder?!:banghead:O_o
(Helst från mobilen...)

Jobbar på med markarbete med de två jag har i hagen, Riddari jobbar på riktigt fint och tanken är att det är dags att sitta upp på honom till helgen. Känns som att det är en bra idé att göra det när jag har lite hjälp med tanke på att han de senaste gångerna han blivit riden kastat av folk:angel:
Den andra odågan är under uppfostring!:D Det tar sig, han börjar förstå att jag inte ska behöva flytta på honom fysiskt genom att knuffa och ta i för kung och fosterland innan han behagar flytta sig, nu räcker ett litet smackande och en lätt gest med handen så flyttar han sig åt önskat håll:up:
 
Jag har en Wakanda som jag köpte i augusti.
Är jättenöjd med sadeln, den ligger bra på min häst och man sitter väldigt bra i sadeln.

Någon med erfarenheter om Astund sadlar?
Hade sadelutprovare ute då jag inte är helt nöjd med min Hrimnir Legacy, tycker att jag svankar något i den när jag rider.
Fick prova ett antal sadlar som la bra på Rigel först och främst men föll pladask för Astund wakanda. Kändes som gjuten för oss båda.
Verkar vara en av deras nya modell och hittade inte så mycket information.
Det var kilbossor som jag kände mig lite skeptisk över först men den la inom sadelläget på honom och han gillade den när vi testred.
Så nu är hrimnirn såld och Astund beställd, 25års present till mig själv :love:
 
Hur mycket rider ni nu under sommaren? Tyra går på bete och har blivit lite tjock.. Hon rids normalt 5 pass i veckan, men undrar om det skulle göra någon positiv/negativ skillnad om jag ökade till 6 dagar i veckan? Hon är skulle jag bedöma i övrigt i mycket god form, välmusklad och stark och har bra kondition. Önskar jag kunde påverka gräsmagen lite. :cool:


I första hand minska betet.

Annars har jag fått råd från veterinär att motionera 2 gånger om dagen. Lägg på 30 min promenad varje dag. Var många år sen jag fick rådet och då hade de gjort något försök på ponnys med ems i england och fått bra resultat.
 
Någon som har något tips!
Min häst, 8 år, skjuter gärna ut högerbogen i höger varv. Det har gått i perioder och ett tag efter att jag hade fått bra tränarhjälp med det så hade jag fått bort det. Nu har det kommit tillbaka sedan några veckor och ibland är det bättre och ibland är det sämre. Jag har tränat för duktiga instruktörer under denna tid också och vi har jobbat mycket med öppna, se till att hålla bogen på plats, inte skjuta ut den i halt och när jag går upp i tölt eller trav tex. Även att försöka mjukgöra honom i sidorna. Han var jättefin förra veckan när jag tränade för tränare, men hemma i vår paddock kommer det tillbaka, jag antar att jag gör tokigt och så får han utrymme att kasta ut den där bogen igen. Han är genomgången av veterinär/kiro/tandis ganska nyligen och han var helt tip top och det skumma är att han gör mest detta på ena långsidan mot en häck som kanske kan verka lite otäck. Igår förmådde jag knappt honom att gå ut till spåret ordentligt med hela kroppen...stor häst och spinkig tjej som min tränare uttryckte det i fredags ;). Han har ju helt klart kommit på att han kan köra lite med mig i detta sammanhang (han gör inga läskiga, snabba eller stora grejer, världens coolaste tryggaste häst detta)... Det fula är att när vi rider ut kan jag flytta honom hur som helst i sidled, böja båda sidor jättefint, rida öppna åt båda hållen.. då finns inte en tillstymmelse till att slänga ut någon bog. Han är väl mer avslappnad och tycker det är roligare ute, och jag fokuserar inte på att "nu rider jag i det svåra högervarvet" :D. Även i paddocken i vänster varv, samt andra delar av banan i höger varv går bra :banghead:. Jag vet att jag själv har en tendens att hamna snett (han puttar mig säkert också) och att jag ibland viker mig i sidan till höger.. det lär ju inte göra saken bättre.
Han behöver mer styrka över lag, och bli mer smidig i sidorna tror jag...någon som har någon klok tanke?
 
Någon som har något tips!
Min häst, 8 år, skjuter gärna ut högerbogen i höger varv. Det har gått i perioder och ett tag efter att jag hade fått bra tränarhjälp med det så hade jag fått bort det. Nu har det kommit tillbaka sedan några veckor och ibland är det bättre och ibland är det sämre. Jag har tränat för duktiga instruktörer under denna tid också och vi har jobbat mycket med öppna, se till att hålla bogen på plats, inte skjuta ut den i halt och när jag går upp i tölt eller trav tex. Även att försöka mjukgöra honom i sidorna. Han var jättefin förra veckan när jag tränade för tränare, men hemma i vår paddock kommer det tillbaka, jag antar att jag gör tokigt och så får han utrymme att kasta ut den där bogen igen. Han är genomgången av veterinär/kiro/tandis ganska nyligen och han var helt tip top och det skumma är att han gör mest detta på ena långsidan mot en häck som kanske kan verka lite otäck. Igår förmådde jag knappt honom att gå ut till spåret ordentligt med hela kroppen...stor häst och spinkig tjej som min tränare uttryckte det i fredags ;). Han har ju helt klart kommit på att han kan köra lite med mig i detta sammanhang (han gör inga läskiga, snabba eller stora grejer, världens coolaste tryggaste häst detta)... Det fula är att när vi rider ut kan jag flytta honom hur som helst i sidled, böja båda sidor jättefint, rida öppna åt båda hållen.. då finns inte en tillstymmelse till att slänga ut någon bog. Han är väl mer avslappnad och tycker det är roligare ute, och jag fokuserar inte på att "nu rider jag i det svåra högervarvet" :D. Även i paddocken i vänster varv, samt andra delar av banan i höger varv går bra :banghead:. Jag vet att jag själv har en tendens att hamna snett (han puttar mig säkert också) och att jag ibland viker mig i sidan till höger.. det lär ju inte göra saken bättre.
Han behöver mer styrka över lag, och bli mer smidig i sidorna tror jag...någon som har någon klok tanke?

Jag är ingen expert men såhär gör jag

När jag tappar bogen ser jag till att backa. Jag överger i princip helt och hållet sidvärtsrörelser och rider på volt, vänder för ytterhjälper, hittar stödet på ytter och ser till att jag har ramen med mig innan jag flyttar upp till mittvolten. När böjning och ställning sitter i skritt tar jag nästa gångart eller går till öppna om jag bara ska rida i skritt. Rider också ut på fyrkanten eller kvartslinjen med jämna mellanrum för att checka av att jag kan rida rakt fram också.

Jag har slarvat något enormt med en av de mest basala grejerna under mina år i sadeln, det är liksom inte lika kul att bara rida på volten som att göra öppnor och slutar, men jag upplever att jag bäst och lättast kommer åt bägge sidorna av hästen med hjälp av voltspår, och kan jag inte svänga kan jag glömma att få igenom böjningen korrekt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
362
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 749
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
195
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 781
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp