Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur upplever du den? Jag tyckte den såg fasligt skön ut och eftersom jag är på jakt efter en dressyrsadel blir jag lite nyfiken.
Den passar mig super. Jag sitter väldigt bra i den. Den har ett lite bredare säte, något lång anläggningsyta, otroligt mjuk. Jag har standardstöden. Den är nu inne på tredje hästen och har legat bra på allaO_o:). Dock är det något fel på just min sadel och luften har gått sönder tre gånger, så jag har bytt stoppningen till vanlig nu när garantin inte gällde längre. Försäljaren har dock ingen annan sadel som betett sig så.

Okej, det gick ju.. Bra!!

Fálki fick 75.79, Dreitill fick 70.88.
Jag tycker ju Dreitill rör sig bättre än det resultat han fick ger sken av, men jag var ju inte heller där och såg honom igår. Liten bildbomb! ;)

12087807_10153206823752029_3058202352478753053_o.jpg

12080190_10153206823742029_5356057621791694054_o.jpg

12030274_10153206825402029_2546941197712022802_o.jpg

12087317_10153206825397029_531861988661035829_o.jpg

12052369_10153206825267029_4352856182557341262_o.jpg

Okej mina vänner.
Sitter och funderar på ett träningsupplägg för min häst.
För er som inte vet är han en relativt het häst. Eller relativt. Han är het med otroligt mycket nerver och vilja. Just nu rider jag han 3 dagar i rad (2 dagar ridning och 1 dag longering/tömkörning eller liknande) och sen låter jag han vila en dag. Men dagen efter att han har vilat är han som en bomb. Jag vet inte hur han gör det men så fort han har fått vila är han som en tickande nervbomb att rida och då blir det oftast att vi bara tjafsar med varandra. Hur hade ni gjort? Låtit bli vilan och promenerat han dom dagarna istället?

Okej mina vänner.
Sitter och funderar på ett träningsupplägg för min häst.
För er som inte vet är han en relativt het häst. Eller relativt. Han är het med otroligt mycket nerver och vilja. Just nu rider jag han 3 dagar i rad (2 dagar ridning och 1 dag longering/tömkörning eller liknande) och sen låter jag han vila en dag. Men dagen efter att han har vilat är han som en bomb. Jag vet inte hur han gör det men så fort han har fått vila är han som en tickande nervbomb att rida och då blir det oftast att vi bara tjafsar med varandra. Hur hade ni gjort? Låtit bli vilan och promenerat han dom dagarna istället?

Hur blir det om du longerar honom innan du sitter upp, dagen efter vilan?

Hur blir det om du longerar honom innan du sitter upp, dagen efter vilan?
Blir ingen direkt skillnad skulle jag påstå. Känns som energin samlar på sig både fysiskt och mentalt och energin har non stop från start till slut. Dagen efter och dagen efter det är han däremot underbar att rida. Fortfarande mycket energi men han är inte alls så nervig och hetsig.

Blir ingen direkt skillnad skulle jag påstå. Känns som energin samlar på sig både fysiskt och mentalt och energin har non stop från start till slut. Dagen efter och dagen efter det är han däremot underbar att rida. Fortfarande mycket energi men han är inte alls så nervig och hetsig.

Provat att typ löshoppa dagen innan?

Dvs vila - löshoppning - ridning - etc

Kan hästar bli flottare med åren? :rofl:
Minns när Askur gick på unghästbete. Var väl inte direkt något "wow" över hans gångarter. Men nu efter inridningen och vidareutbildningen är han riktigt snygg när han rör sig i hagen och ännu snyggare under ryttare. :confused:

Kan hästar bli flottare med åren? :rofl:
Minns när Askur gick på unghästbete. Var väl inte direkt något "wow" över hans gångarter. Men nu efter inridningen och vidareutbildningen är han riktigt snygg när han rör sig i hagen och ännu snyggare under ryttare. :confused:
Dom har ju sina "fulperioder" och med mer balans, styrka och muskler så är det klart dom är starkare och flottare även i hagen ;)

Att Dretill fick mindre bero på att han inte visade någon pass. Du måste titta på kryssen de säger mycket han fick ju många fyror.
Falki var fantastisk flott. Hög aktion massa tempo i alla gångarter och bara ägde banan. Vilken häst. Lite men oj. Och han fick ju till och med en plats till championatet i och med ettan inte åker.

Att Dretill fick mindre bero på att han inte visade någon pass. Du måste titta på kryssen de säger mycket han fick ju många fyror.
Falki var fantastisk flott. Hög aktion massa tempo i alla gångarter och bara ägde banan. Vilken häst. Lite men oj. Och han fick ju till och med en plats till championatet i och med ettan inte åker.

Ja, så sant!
Fálki imponerade stort! Vi skämtade lite dagarna innan om hur han skulle vara en liten köttbulle som maler runt, men han har verkligen förvånat oss! Och det är extremt roligt att få första reserv och erbjudande om att åka till championatet!
Det här var verkligen roligt, vi har så fina Óskarbarn! :love:

@Askur Prova att göra tvärtom, lägg tömkörningsdagen dagen efter vilan. Jag tycker att tömkörning/dubbellongering är suveränt bra när man fått in snitsen. Mycket bättre att ta ett bra tömkörningspass än att brottas från ryggen. Jag upplevde med en häst jag hade förut att det var väldigt positivt att jobba från marken när han vilat. Han blev också ofta laddad av att vila. Var han väldigt på, så började jag med att löslongera en stund så han fick springa av sig lite innan det var dags att fokusera.

@Askur

själva ridpassen, hur lägger du upp dem? Vi har en fröken som låter lite som din med skillnaden att hennes standardinställning är full fart oavsett om hon vilat eller ej. Jag känner igen det där med att det tjafsas dag ett och kände efter ett tag att det inte var hållbart, så jag fick tänka om och börja kartlägga vad, hur, varför.

Vad begär du av honom dagen efter vila respektive dag tre? Och hur är du själv dagen efter vila? Vilka övningar får du svar i även dom jävliga dagarna och vad leder till meningsskiljaktigheter?

Jag tänker såhär: alla pass ska vara bra, oavsett energinivå hos hästen eller mig. Och då menar jag inte att hästen ska gå perfekt men vi ska vara överrens. Det börjar redan innan man sitter upp, att man checkar av hur man själv känns i kroppen och skallen (spänner jag mig för att jag vet att det är dagen efter vila och hästen bara kommer springa och så blir det tjafs? Eller är man mjukare i kropp och huvud eftersom man vet att hästen Jobbat dagen innan?). Sen kommer uppsittningen, sitter man upp annorlunda eftersom man vet att det varit vila?

Sen blir det till att plocka isär ridningen och hitta var någonstans det blir tjafs. Är det vid förhållningar eller framåtdrivande eller vändande etc? Hur ställs frågan, vad blir reaktionen, kan man fråga på ett annat sätt för att få ett mer önskvärt svar?

@Askur Säger som de andra. Prova att vända på det istället tömkör-ridning-ridning-vila. Alternativt låt vilan vara aktiv, dvs skritta ut eller promenera. Hästen kanske inte behöver vilan.

Idag är jag sjuk och kan knappt prata, så det har blivit en minnenas dag.

Jag vet att den här bilden inte är bra, men jag tror den hänger ihop med det bästa minnet jag har. Den är i alla fall tagen i rätt ridhus, i rätt gångart och rätt hörn..
Prins och jag var på vår andra kurs för Heimir. På första kursen sa Heimir "Det här är som att ni ska lära er ryska. Du kan inte ryska, hästen kan inte ryska.". Jag var knäckt. Det här var på andra kursen, en sån helgkurs när man rider ett pass på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Efter första passet sa Heimir "Jättelovande" när vi gick ut ur ridhuset. Mitt minne är från andra passet. Vi jobbade prins på volt med tänk ner-fram. Efter en stund skulle jag rida ut på fyrkantspåret, vi kom in på kortsidan, jag kortade upp honom lite, han fortsatte tänka fram-ned. När vi kom in i kurvan mot långsidan hände NÅGOT, Prins samlade sig, jag drev, han ökade. Jag flög!

12091182_10153211160877029_3901046965454752695_o.jpg

Nu hoppas jag han repar sig och att jag någon gång blir klar med de där jädrans studierna så jag kan vara med honom.

Är det inte inflammationer så är det kolik.
Oturen med Frenja fortsätter.
Nu mår hon bra igen från koliken dock, men självklart hände det när jag var i Stockholm och hälsade på syrran.

Ja, det är väl den tiden nu när de inte Längre går på gräs utan står i vinterdagarna där det nu bara finns jord, rötter, kottar, berg å annat så hon har väl fått i sig lite jord å sand mellan fordringarna.

Hon har i alla fall gått ner från 522kg till 490kg nu, så det går åt rätt håll. Får jag bara börja rida henne så hon får satt lite muskler oxå så blir det nog riktigt bra i slutändan.

Hoppas snart vara uppe på Frenjas rygg igen! <3
Det har snart bara gått 5 månader sedan jag köpte henne.... Suck!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 052
Hemmet Har självhäftande hylla från Beslag online i duschen (helkaklat) men skiten släpper ju hela tiden. Första gången släppte det efter...
2
Svar
21
· Visningar
770
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 014
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka