Om nom nom
Av ren nyfikenhet, vad är det för sadel? En Bates?
Ja en Bates Innova
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om nom nom
Av ren nyfikenhet, vad är det för sadel? En Bates?
Ja en Bates Innova
Den passar mig super. Jag sitter väldigt bra i den. Den har ett lite bredare säte, något lång anläggningsyta, otroligt mjuk. Jag har standardstöden. Den är nu inne på tredje hästen och har legat bra på alla. Dock är det något fel på just min sadel och luften har gått sönder tre gånger, så jag har bytt stoppningen till vanlig nu när garantin inte gällde längre. Försäljaren har dock ingen annan sadel som betett sig så.Hur upplever du den? Jag tyckte den såg fasligt skön ut och eftersom jag är på jakt efter en dressyrsadel blir jag lite nyfiken.
Okej mina vänner.
Sitter och funderar på ett träningsupplägg för min häst.
För er som inte vet är han en relativt het häst. Eller relativt. Han är het med otroligt mycket nerver och vilja. Just nu rider jag han 3 dagar i rad (2 dagar ridning och 1 dag longering/tömkörning eller liknande) och sen låter jag han vila en dag. Men dagen efter att han har vilat är han som en bomb. Jag vet inte hur han gör det men så fort han har fått vila är han som en tickande nervbomb att rida och då blir det oftast att vi bara tjafsar med varandra. Hur hade ni gjort? Låtit bli vilan och promenerat han dom dagarna istället?
Blir ingen direkt skillnad skulle jag påstå. Känns som energin samlar på sig både fysiskt och mentalt och energin har non stop från start till slut. Dagen efter och dagen efter det är han däremot underbar att rida. Fortfarande mycket energi men han är inte alls så nervig och hetsig.Hur blir det om du longerar honom innan du sitter upp, dagen efter vilan?
Blir ingen direkt skillnad skulle jag påstå. Känns som energin samlar på sig både fysiskt och mentalt och energin har non stop från start till slut. Dagen efter och dagen efter det är han däremot underbar att rida. Fortfarande mycket energi men han är inte alls så nervig och hetsig.
Ja, det skulle ju faktiskt funkaProvat att typ löshoppa dagen innan?
Dvs vila - löshoppning - ridning - etc
Dom har ju sina "fulperioder" och med mer balans, styrka och muskler så är det klart dom är starkare och flottare även i hagenKan hästar bli flottare med åren?
Minns när Askur gick på unghästbete. Var väl inte direkt något "wow" över hans gångarter. Men nu efter inridningen och vidareutbildningen är han riktigt snygg när han rör sig i hagen och ännu snyggare under ryttare.
Att Dretill fick mindre bero på att han inte visade någon pass. Du måste titta på kryssen de säger mycket han fick ju många fyror.
Falki var fantastisk flott. Hög aktion massa tempo i alla gångarter och bara ägde banan. Vilken häst. Lite men oj. Och han fick ju till och med en plats till championatet i och med ettan inte åker.