Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har schabraket närmast hästen, sen padden mellan schabrak och sadel.
Om den glider för att sadeln är för bred så brukar den hålla sig stilla när det blir lite uppfyllnad. Jag har en padd från mattes med kanal, har även en från hööks med kanal som är lika bra. Det viktiga är kanalen och att den är uppbyggd fram (alltså att det är tjockt med fluff framför framvalvet)
Sitter på mobilen och kan inte få in bild annars hade jag kunnat visa :rofl:
Tack för tipsen! Ska kika på lite olika. Jag har enbart antiglidpaden under sadeln på den hästen, schabrak gör mest att det glider mer tycker jag (hade det likadant på min första häst med hopplöst sadelläge)...men får kanske testa igen.
Typ som den här?
http://www.hooks.se/produkt/farskinnspad-anatomic-gold-medalr/48148/48149/
De har två varianter av den...denna extra utskuren vid manken...är det för hästar med eller utan manke då? ;) :?

Sen finns denna varianten, som har fördelen att den inte har cremefärgat fluff..men den verkar ha fått lite sämre omdöme. Den övre ser stabilare ut tycker jag.
http://www.hooks.se/produkt/correction-pad-gold-medalr/48141/48143/

Tack för tipsen! Ska kika på lite olika. Jag har enbart antiglidpaden under sadeln på den hästen, schabrak gör mest att det glider mer tycker jag (hade det likadant på min första häst med hopplöst sadelläge)...men får kanske testa igen.
Typ som den här?
De har två varianter av den...denna extra utskuren vid manken...är det för hästar med eller utan manke då? ;) :?

Sen finns denna varianten, som har fördelen att den inte har cremefärgat fluff..men den verkar ha fått lite sämre omdöme. Den övre ser stabilare ut tycker jag.
Denna har jag: http://www.hooks.se/produkt/farskinnspad-genuine-sherpar/48145/48147/

KL.
En höst-trött Snaps från idag. Var taskig nog att ta honom precis i samband med intag/eftermiddagsfodring så det var en lite småstött kille idag ;)

b166049.jpg

b166050.jpg

b166051.jpg

b166052.jpg

b166053.jpg

b166054.jpg

b166055.jpg

b166058.jpg

b166059.jpg

b166060.jpg

Detta har han lärt sig nu också;
b166062.jpg

Typ som den här?

Jag har en Mattes, finns många fina på begagnatmarknaden. Använt min massor och den är ändå fin och fullt funktionell.

Säger som jag brukar -mer Snaps åt bukefolket! :love:

Uppdatering från Rinna...

Kveikja ser inte klok ut.
wpid-wp-14432916600771.jpeg

Hon har visat sig vara allergisk mot gräspollen. Känns ju strålande... Ovanligt att de blir det såpass gamla (12år) tydligen. Men vi påbörjar en kur hyposensibilisering om typ tre veckor. Hoppas det skall hjälpa.

Meyja går från klarhet till klarhet.
wpid-wp-1443180691968.jpeg

Nu kan hon flytta bakdelen, lite trevande flytta framdelen och vi klarar nåt som kan liknas vid skänkelvikning. Hon tycker skolan är jätterolig!

Rá är lika enveten som alltid, lite svårare att lära henne sånt som är jobbigt så det har mest varit min duktiga stallkompis som tränat henne det sista.

Snöggur är igång o vi tränar så gott vi kan på vår westernliknande dressyr. Har fixat en storhästryttare som tränar honom en gång/v. Hon är så imponerande duktig så jag kan inte låta bli även om det kostar!

O nu skulle jag skrivit några ord om Andi om allt var som förr. Så jag får väl uppdatera om hans fina gravsten istället...
img_0508.png

Bilden råkar vara ett collage, men stenen står iaf på plats nu och hästarna betar i vad som numera heter Andi's hage.

Min nya verkar ha fallenhet för att träna trix till min stora förtjusning! Testade lite shaping idag och han fattade efter en repetition! Blev vad han bjöd på och det var att vrida på huvudet åt vänster.
Har ni några tips på trix att träna in? Vad kan era hästar och vad är lätt att börja med? Han borde bjuda på en hel del sprattel med sina långa ben, han brukar vara rätt påhittig och lite kroppskontroll är ju inte fel.

@kvandi Hur har ni tagit reda på vad hon är allergisk för? Trist, oavsett! Men dottern ser riktigt fin ut. :)

----
Vi har varit iväg på föl- och unghästbedömning idag. Ómega blev bästa stoföl, näst bästa sto totalt. Maxpoäng på benlängd och hållning.

Storebrorsan var också med, helbror, tre år gammal som också fick bra poäng, blev bästa treåring och näst bästa hingst totalt. Även där maxpoäng på benlängd bl.a och domaren tyckte absolut han borde sparas som hingst. Så det känns ju kul! :D

Jag kanske skulle hoppa in i den här tråden nu. Har innan bara ridit och tävlat dressyr på min ena isis som är tregångare, men nu håller jag på att rida igång hennes dotter som är fem i år och hon kommer nog kunna tölta så småningom.
Hon har vilat 3,5 vecka pga av vad jag hoppas var unghästtrötthet, så idag red vi en liten runda igen. Hon har en del ponnyfasoner för sig:meh: som jag ärligt hoppas ska ge med sig någon gång. Innan hon vilade så hade vi precis lyckats koppla ihop fram och bakdel i skritt och trav i unghästform. Idag kom vi inte riktigt hela vägen dit, men hon gick iaf fram idag;). Det är ju i den änden man måste börja.

Klippte henne igår och hon var så duktig så. min son klättrade fram och tillbaka på boxväggar m.m, men hon är ju en riktig klippa. Inte en min om att han far runt, snarare när han gick och et inte fanns något att underhålla sig med:D

Jag kanske skulle hoppa in i den här tråden nu. Har innan bara ridit och tävlat dressyr på min ena isis som är tregångare, men nu håller jag på att rida igång hennes dotter som är fem i år och hon kommer nog kunna tölta så småningom.
Hon har vilat 3,5 vecka pga av vad jag hoppas var unghästtrötthet, så idag red vi en liten runda igen. Hon har en del ponnyfasoner för sig:meh: som jag ärligt hoppas ska ge med sig någon gång. Innan hon vilade så hade vi precis lyckats koppla ihop fram och bakdel i skritt och trav i unghästform. Idag kom vi inte riktigt hela vägen dit, men hon gick iaf fram idag;). Det är ju i den änden man måste börja.

Klippte henne igår och hon var så duktig så. min son klättrade fram och tillbaka på boxväggar m.m, men hon är ju en riktig klippa. Inte en min om att han far runt, snarare när han gick och et inte fanns något att underhålla sig med:D

Åh! Visst hade du ett silversvart sto född 06 eller 07? Jag vill minnas att du la upp jättetrevliga bilder i unghästtråden förr!:)
Du vet väl att bilder aldrig är fel :angel::D

Jag jobbar Eik endast från marken nu. Hon kommer få gå på vila om ett par veckor. Så skorna åker av i helgen. Hon har byggt en hel del muskler och är lätt att kommunicera med i longeringen. Har även börjat jobba henne en del vid töm och det är svårt för både henne och mig, men det tar sig. Lyckades köpa hästen med stort H iaf. Har inte ångrat en sekund att hon hamnade hos mig.

12039623_10153564302537570_4427429749640935440_n.jpg

Hon är lite rund om magen nu, men det får jag ta tag i efter vilan.

Vattar har det väldigt bra hos nya ägarna. Rids, tävlas och tränas, och det är en månad sen köpet gick igenom för dom. Jag känner mig väldigt tillfreds med det. Han hade inte kunnat få det bättre.

Åh! Visst hade du ett silversvart sto född 06 eller 07? Jag vill minnas att du la upp jättetrevliga bilder i unghästtråden förr!:)
Du vet väl att bilder aldrig är fel :angel::D

Ja det stämmer. Hon har dock mest skrotat i hagen senaste 1,5 året pga graviditet och bebis. Det är hennes dotter jag försöker få igång nu. Har nog inte en enda färsk bild på dem:o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 061
Hemmet Har självhäftande hylla från Beslag online i duschen (helkaklat) men skiten släpper ju hela tiden. Första gången släppte det efter...
2
Svar
21
· Visningar
770
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 019
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
732
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Secret Santa 2024
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur