Hål i öronen,när??

Sv: Hål i öronen,när??

jag tyckte att de var helt okej med pistol. -fort över liksom,

men hur gör en piercare då?
 
Sv: Hål i öronen,när??

Men såna där magnetiska örhängen är värdelösa.
Dem kom när jag var liten och dem ramlade av jättefort.

Själv fick jag hål i öronen när jag var 13 år.
Då fixade jag hygien och sånt själv.
Min mamma var inte så positiv till det men hon lät mig göra det iaf.
 
Sv: Hål i öronen,när??

Sambons döttrar fick ta när de var 7 resp. 11 (mamman bestämde).

Sjuåringen har skött sina med bravur och har dem fortfarande kvar, elvaåringen fick ta ur sina för det blev infekterat. Hon var och pillade på dem med smutsiga fingrar hela tiden fast hon fått tillsägelse att hon inte fick göra så.

Så det beror nog på hur barnet är. Men 4 år låter väldigt tidigt, speciellt eftersom du har nickelallergi! Dumt att trigga sådant så tidigt. VARFÖR vill hon ta nu?

Jag tog mina första hål när jag var 13.
Det var lagom tyckte jag.
Vi har också allergier i familjen, dock inte nickel.
 
Sv: Hål i öronen,när??

Min mormor tog hål i öronen när hon var 66 år, det tycker jag verkar lagom! Har själv inga hål, men vem vet vid 66 års ålder är det kanske dags.
 
Sv: Hål i öronen,när??

Jag hade förbjudit hål i öronen på barn av båda kön fram till den ålder då det är realistiskt att de kan sköta det själva - även hygienen efteråt. Det betyder väl att din dotter skulle kunna få ta hål om 10-12-14 år, sådär.

12 år satte min mamma som regel. Både för risken för allergi, skötslen och säkerligen säkerhetsaspekten, att man kan fastna osv. Vi tjatade ett bra tag, men när vi väl var 12 så hade vi inget intresse att göra hål där.

Tror att både jag och syrran var över 20 när vi gjorde hål i öronen, men vi hade varsitt hål på andra ställen efter 18:angel:
 
Sv: Hål i öronen,när??

Jag var 7 år när jag fick mina hål. Tvättade själv under "övervakning" av mamma i samband med tandborstning, det gick faktiskt jättebra.

Tycker det är väldigt individuellt och till slut något man som förälder beslutar själv - men jag tycker det ändå är viktigt att ha i åtanke att en riktig piercare som piercar med nål är att föredra framför alla dessa salonger som skjuter med hål-pistol. Risken att hålen blir infekterade och svårskötta blir mindre om man väljer att ta med nål.
 
Sv: Hål i öronen,när??

En piercare gör hålet med en nål, på så sätt krossar man inte vävnaden hålet ska sitta i.

Jag gjorde hål i näsvingen när jag var 13, med pistol :crazy:
Tack vare det blev min näsa helt osymmetrisk. Brosket formade sig lite annorlunda på den sidan där hålet var.
 
Sv: Hål i öronen,när??

Jag var också 13 år när jag tog i näsan, med pistol... :crazy:

Fast på min näsa syns inget alls nu, fast det är en del år sen jag tog ut den.
 
Sv: Hål i öronen,när??

Jag gjorde hål i näsvingen när jag var 13, med pistol :crazy:
Tack vare det blev min näsa helt osymmetrisk. Brosket formade sig lite annorlunda på den sidan där hålet var.

Min lillebror piercade sig nyligen med pistol i öronen (nyligen och nyligen.. 3 månader sedan) Han fick åka och drännera och snitta upp hela örat efter några veckor pga en riktigt elak infektion - som inte berodde på bristande hygien. :crazy:

Hålpistol är läskiga grejjer... faktiskt.
 
Sv: Hål i öronen,när??

Min mamma fick en ganska jobbig nickeallergi i samband med grav/förlossning.
Därför stenvägrade hon när håltagning i örat kom på tal.
När jag fyllde 15 kände jag att jag vågade trotsa henne på den punkten.

Som barn på -80talet ville jag givetvis slinga och permanenta mig också men även där var jag stenrökt.
Mamma var obeveklig.
 
Sv: Hål i öronen,när??

Min dotter har precis fått ta hål i örnonen som en 10 års present.
Hon har fått vänta ända tills nu pga att hon skulle vara stor nog att ta att tvättning mm kan vara smärtsam om man får infektion mm.
Dessutom så har hon själv kunnat tvätta sina öron varje kväll samt är mycket noga med att tvätta sig om händerna innan hon pillar där.
Hon har själv fått läsa instruktionerna och har tillräckligt med stor respekt för ev. problem för att inte slarva.
Vi har dessutom inte nickelallergi i familjen. Varken på makens eller min sida.
Dottern fick örhängen i titan.
4 år tycker jag personligen inte är en bra ålder att ta hål i öronen på och jag själv har valt att välja att vänta såpass med dottern trots att hon velat ha tidigare. Det finns många minus på varför du bör vänta eller låta bli. Många mer än där finns plus.
 
Sv: Hål i öronen,när??

*kl*

Jag fick hål i öronen när jag var 5 år gammal, och det tog en månad så hade jag nickelallergi. Min mamma har det och en annan syster också.

När jag fick nickelallergi så blossade den upp och var väldigt kraftig, men det gick liksom över snabbt till att vara en lätt allergi. Jag kan hålla i saker som innehåller nickel utan problem och även ha sånna örhängen i öronen. Fast det kliar då förstas och efter ca ett dygn tar jag av dem för att jag fått nog av kliandet:angel:

Mammas öron är superkänsliga och hon måste vara helt ren om fingrarna när hon sätter i ett örhänge, medan jag kan ta i och ur mina, och även pilla på örat och örhänget när örhänget sitter i örat, hur mycket som helt utan att mina öron blir infekterat....

Innehåller silver nickel? Jag har silverörhängen utan problem, men halsband orsakar klåda runt halsen. Konstigt att det är så, men det gör att jag bara kan ha halsband en tid och går sen en tid utan.
 
Sv: Hål i öronen,när??

jag fick hål i öronen när jag var 6 år gammal... Då hade jag tjatat en del..

En annan tös jag känner fick hål i öronen i 4 års ålder.. Och när det var dax att byta örhängen blev hon hysterisk.. Jätte rädd för eventuell smärta.. Hon var deffenetift för liten... Svårt att sköta hål på ett barn som tror att det skall göra ont, är rädd och blir hystersik så fort man är i närheten av öronen.. Ibland måste man ju kanske ta ur örhängen och göra rent och det var stört omöjligt!
 
Sv: Hål i öronen,när??

Min dotter började också vilja ha hål i öronen när hon var tre, jag sa att när du är sju får du ta hål...
Sen pratades det inte mer om det förren på hennes sju årsdag då hon sa -mamma nu får jag ta hål i öronen! jag såg ut så här:eek:
Hur kunde hon minnas det så länge?!

Jag hade ju lovat så vi gick dit, hon tog ett hål, tyckte det gjorde för ont och vi gick hem med ett hål i ena örat:crazy:

Örhänget satt väl i ett par månader sen var det inte kul längre så hon tog ut det:angel:

Hon tog sedan hål i båda öronen när hon var 10-11 år och det gick bra:D

Så fyra år det tycker jag är förtidigt, men gör inte som jag och säg en viss ålder...de minns de små:love:
 
Sv: Hål i öronen,när??

Jag var också liten när jag tog hål i öronen, 5- kanske 6 år.
Jag fick nickelallergi, men det har inte hindrat mig från att ta ytterligare hål i öronen, piercat tungan samt näsan..

Idagsläget har jag inget i varesig öron eller andra ställen på kroppen, men får inte någon allergi av det heller.. I öronen sätter jag in ibland, men väldigt sällan.

Minns att min mamma var väldigt noggrann med att jag SJÄLV skulle göra rent efter att jag fått hålen i öronen, under hennes vakande ögon såklart..
 
Sv: Hål i öronen,när??

Jag fick när jag var 6, gjorde jätteont :( blev väl bara värre av att mamma hade tjatat om att "det inte gjorde ont alls" hatade typ henne för det.

Skulle aldrig i livet utsätta mitt barn för en piercare som tar med nål, snacka om trauma, pistol går ju supersnabbt, kul med ett nervöst barn som man ska sticka en nål i örat på :(

Jag ville inte alls ha hål, det var morsan som ville :eek:
 
Sv: Hål i öronen,när??

Jag var 8-9 år när jag tog hål i öronen. Tror inte det var jag som ville utan det var nog mamma...Minns hur ont det gjorde när man skulle somna de första kvällarna.

Mina flickor har i perioder sagt att de velat ta hål i öronen men jag har försökt avstyra det. Precis som någon fler skrev så vill man ju att de ska vara mogna och förstå vad det innebär.
Min äldsta är 12 år och om hon verkligen ville skulle jag kunna gå med på håltagning nu men absolut inte tidigare och helst inte förrän hon är 15 eller så.
 
Sv: Hål i öronen,när??

Att skjuta med pistol ger alltid krossskador och det tar längre tid att läka. Tror nog barna tackar dig om du väljer en piercare med nål än med pistol senare.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 065
Senast: ako
·
Övr. Barn Har en åttaårig tjej som varit upprörd på sin mamma idagdå hål i öronen varit uppe för diskussion igen. Jag anser att hål i öronen...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 325
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag har hamnat i ett litet dilemma. Mina vuxna barn har flyttat hemifrån sedan några år, kvar hemma är minstingen på åtta år. Vi har...
Svar
18
· Visningar
3 804
Senast: nejlica
·
Hundhälsa Man får sig några tankeställare när man tittar på programmet och i allafall jag funderar på var gränsen går när det är vanvård och när...
2
Svar
29
· Visningar
9 208
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp