Hål i öronen

Jag hade nog mest varit oroad över hål i öronen med avseende på nickelallergier och allmänt klydd och infektioner i själva hålet än att det ska sända ut nån sorts signaler.
Håller HELT med dig!

Jag ser inget sexuellt i att ha örhängen. Det jag ser är en vilja att göra sig fin och det kan absolut göra utan att det ska behöva anses vara en lockelse för en man.

Mina döttrar är nu 10 respektive 12 år och de fick ta hål i öronen som julklapp i vintras. Jag hade gärna väntat längre, med tanke på allergier, men nu tyckte jag att de var stora nog att själva kunna förstå det där med hygien och rätt material och sånt.
 
Vad har hål i öron med sexuellt intresse att göra?
Även om vi skulle diskutera vuxna förstår jag inte sambandet.

Du kan tex köpa "örhängen" man klistrar fast om de vill ha ngt som glittrar.
 
Jag hade nog mest varit oroad över hål i öronen med avseende på nickelallergier och allmänt klydd och infektioner i själva hålet än att det ska sända ut nån sorts signaler.
Ja, min mamma satte tolvårsgräns av den orsaken. Att man ska vara någorlunda vuxen nog att förstå att det finns risker. Jag väntade ytterligare några år, tror att syster gjorde det med.
 
Har en åttaårig tjej som varit upprörd på sin mamma idagdå hål i öronen varit uppe för diskussion igen.

Jag anser att hål i öronen, bikini och sminkning är för tjejer (och killar) som är tillräckligt stora för att vilja väcka sexuellt intresse hos någon annan. Vilket jag då inte anser att dottern är än ( om någonsin... ;) ) . Men hur förklarar jag det för en åttaåring?! Utan att måsta ha hela sexsamtalet ( vilket jag gärna skjuter upp några år till... )

Och ni andra mammor som låtit barnen ta hål i öronen varför fick de göra det så tidigt?
Har en åttaårig tjej som varit upprörd på sin mamma idagdå hål i öronen varit uppe för diskussion igen.

Jag anser att hål i öronen, bikini och sminkning är för tjejer (och killar) som är tillräckligt stora för att vilja väcka sexuellt intresse hos någon annan. Vilket jag då inte anser att dottern är än ( om någonsin... ;) ) . Men hur förklarar jag det för en åttaåring?! Utan att måsta ha hela sexsamtalet ( vilket jag gärna skjuter upp några år till... )

Och ni andra mammor som låtit barnen ta hål i öronen varför fick de göra det så tidigt?

Du Behöver nog ta en funderare på hur b du relaterar till sex. Köp kamratposten till barnen, det är en bra början.
 
jag uppfattar det som att just, specifikt hål i öronen är något som inte nödvändigtvis ingår i den kollektiva bilden av Hur Tjejer Ska Se Ut och att det faktiskt går att argumentera att det är något många (kvinnor) gör enbart för sin egen skull utan att det är patriarkatet som ligger och lurar i undermedvetandet. jag minns det i alla fall som något jag gjorde för att det var så kul med örhängen och för att "alla andra" gjorde det.

det är en godhjärtad tanke, men sexualiseringen av småflickor börjar långt innan åtta års ålder, på så många andra plan än detta och är nog tyvärr oundviklig i dagens samhälle.
 
Har en åttaårig tjej som varit upprörd på sin mamma idagdå hål i öronen varit uppe för diskussion igen.

Jag anser att hål i öronen, bikini och sminkning är för tjejer (och killar) som är tillräckligt stora för att vilja väcka sexuellt intresse hos någon annan. Vilket jag då inte anser att dottern är än ( om någonsin... ;) ) . Men hur förklarar jag det för en åttaåring?! Utan att måsta ha hela sexsamtalet ( vilket jag gärna skjuter upp några år till... )

Och ni andra mammor som låtit barnen ta hål i öronen varför fick de göra det så tidigt?
Jag skulle inte lägga in tanken att det är till för att väcka sexuellt intresse hos andra, att sminka sig, ha bikini osv är väl ändå något man väljer för sin egen skull? För att man själv tycker det är snyggt. Att endast göra det för att behaga andra känns som en skrämmande tanke.

Däremot skulle jag nog ta upp riskerna med hål i öronen, risken för infektioner osv.
Det känns betydligt mer relevant än att det skulle ha någon sexuell anknytning.
 
Har en åttaårig tjej som varit upprörd på sin mamma idagdå hål i öronen varit uppe för diskussion igen.

Jag anser att hål i öronen, bikini och sminkning är för tjejer (och killar) som är tillräckligt stora för att vilja väcka sexuellt intresse hos någon annan. Vilket jag då inte anser att dottern är än ( om någonsin... ;) ) . Men hur förklarar jag det för en åttaåring?! Utan att måsta ha hela sexsamtalet ( vilket jag gärna skjuter upp några år till... )

Och ni andra mammor som låtit barnen ta hål i öronen varför fick de göra det så tidigt?

Som många andra förstår jag inte heller kopplingen till det sexuella med att ta hål i öronen
Jag fick göra hål i öronen när jag var 6-7år gammal och när jag var 13år gjorde jag ytterligare ett hå i ena örat, när jag var 15år gjorde jag ytterligare två hål (ett i vardera öra).. Idag har jag totalt 15 piercingar (alla gjorda efter jag fyllt 18) varav 9st sitter i öronen och 2st av dem är töjda till 8mm - men fortfarande kan jag inte se någon koppling till att det är sexuellt?!

@TinyWiny Du skriver mycket bra, men..
"Däremot har jag sagt tvärnej till andra piercingar. Är det 18 år så är det 18 år som gäller. Samma med tatueringar. Jag ville inte att de skulle ångra sig när de blev vuxna. Jag anser helt enkelt inte att jag har rätt att bestämma huruvida de ska smycka sin kropp med något som inte går att ta bort/lämnar permanenta märken. Skulle de tröttna på vanliga hål i öronen så syns det minimalt utan örhänge i medans tungpiercing enligt forskning kan ge tandskador och piercingar på andra ställen än öronen ger tydliga ärr när de tas bort och det är ju inte så kul att ha ärr lite varstans. Särskilt inte i ansiktet helt i onödan."

En tungpiercing KAN ge tandskador OM personen i fråga:
- Leker med staven (då får man skylla sig själv).
- Har för lång stav så att man riskerar att bita i den (också ens egna ansvar att byta till en passande stav).
- Har för lång stav som trycker/skaver mot gom/tandkött (också ens egna ansvar att byta till en passande stav).

Jag har själv två piercingar i tungan och en ring i strängen under tungan som har suttit där i 9år (stavarna i tungan) resp. 6år (tongue-web, ringen), jag går regelbundet till tandläkaren en gång om året (har haft samma i alla år) och han har inget att säga om dem för de gör ingen skada i min mun! Och jag känner ingen som har sk "tandskador" pga piercing i tungan.

Ärr är helt individuellt, vissa får väl synliga ärr, vissa får inga ärr alls. Ärr kan också bero på om man gick till en kunnig och seriös piercare eller om man gick till en mindre seriös och mindre kunnig person.
Sen finns det idag möjlighet till att ta bort ärr som är efter piercingar, det kostar men det finns!

Sen är det ett STORT NEJ till att göra hål med en sk "håltagningspistol" !! Absolut inte, aldrig, NEJ!
Varför? Jo för att den går inte att rengöra! Den används på kund efter kund utan att kunna desinficeras! Tänk på den smittrisken!! Blod, hud, svett osv..
Dessutom så skjuter pistolen sönder örat, den tvingar den trubbiga änden på plastörhänget genom örat där det inte alls finns plats för ett örhänge egentligen.
Hål, var på kroppen man nu vill göra det, ska göras med kanyl! Kanylen används på dig och bara dig, den är försluten och öppnas precis innan den ska användas på dig och den kasseras när den är använd på dig! En kanyl gör ett skarpt "snitt" och tar bort den del där smycket sen ska vara, det läker bra om man sköter det som man ska!

Och ang. allergier, gör man hål hos en seriös och kunnig piercare får du ett smycke av titan (Ti 6AL4V ELI vilket är det enda som passar till implantat i kroppen och till piercing) vilket är allergivänligt. Sen finns det massor av smycken i både titan och plast om man skulle vara allergisk trots allt.. :)
 
Min mamma sade när jag var liten att hål i öronen fick jag göra när jag blev myndig, jag tog hål när jag var 25, haha. Innan det kändes det mer unikt att inte ha hål eftersom 'alla' hade det.
 
Jag fick hål i öronen när jag var liten bebis. Har alltid älskat mina örhängen. Det gjordes på sjukhuset av en sjuksköterska.

Har aldrig upplevt örhängen som något sexuellt, inte ens nu på gamla dar.

Idag med det man vet med tanke på allergier och liknande så har jag inga planer på att göra så på några av mina egna barn.

Men om min 7-8 åring skulle vilja ha örhängen så ser jag inga problem med det. Dock skulle vi kanske inte göra det samma dag utan vänta någon månad eller två som betänketid.
 
Jag tänker att om det tas på något "random" ställe (frisörsalong/butiker) med pistol så ni de första som borde läsa på om risker, skador, smittor/allergier och vad faktiskt en fel utförd piercing (vilket håltagning med pistol ALLTID är!) kan ställa till med.
Jag har extremt svårt att tro att en seriös piercare skulle pierca ett barn, för ja -hål i öronen räknas som piercing. Principen är densamma.
Dessutom är utbildningen till att pierca mer pistol ungefär lika med noll.
Jag tog hål i öronen med pistol för ! 0 år sedan, och har fortfarande problem med dem ibland.
 
Jag tog hål i öronen med pistol för ! 0 år sedan, och har fortfarande problem med dem ibland.

De jag känner som har problem med sina hål har en sak gemensamt=de tog hål med pistol. De har perioder då det blir infekterat runt hålet så det varar och har sig.:wtf: Själv har jag avskräckts att ta hål i öronen just pga. min mammas problematiska hål i öronen. Jag har blivit erbjuden håltagning kostnadsfritt och folk undrar varför jag inte vill ha hål i öronen. Mammas hål är varför. Sedan inser jag att jag inte alls behöver få hennes problem, i synnerhet eftersom jag aldrig skulle gå till någon som gör hål med pistol, men jag har noll och ingen lust efter att ha sett henne ha problem år ut och år in.
 
Jag tänker att om det tas på något "random" ställe (frisörsalong/butiker) med pistol så ni de första som borde läsa på om risker, skador, smittor/allergier och vad faktiskt en fel utförd piercing (vilket håltagning med pistol ALLTID är!) kan ställa till med.
Jag har extremt svårt att tro att en seriös piercare skulle pierca ett barn, för ja -hål i öronen räknas som piercing. Principen är densamma.
Dessutom är utbildningen till att pierca mer pistol ungefär lika med noll.
Jag tog hål i öronen med pistol för ! 0 år sedan, och har fortfarande problem med dem ibland.
Precis. Det finns massa föräldrar som tycker barnen ska vänta ta hål till de förstår riskerna. Men släpper sen gladeligen lös en frisör med pistol på barnets öron, helt utan att själv förstå riskerna.
Det känns ju inte som att det faktiskt handlat om att minimera risker då utan bara göra "rätt" som förälder.

Jag har själv inga problem med de hål som togs med pistol, men det gjorde mycket ondare och tog längre tid att läka än någon annan piercing jag gjort, förutom bröstvårtan som krånglade rejält.
 
Ska försöka svara alla.

I den värld vi lever i idag med patriarkat och mansdominering så är det rent krasst så att mycket av det vi kvinnor/flickor gör går ut på att behaga männen, den som säger något annat tycker jag lurar sig själv.

Enligt MIN uppfattning så är bikini på barn (som inte har något att fylla ut bikinin med) ett sätt att föra över vuxenheten på barnen och då kommer sex in i bilden också så VARFÖR ska en liten jänta klä ut sig till vuxen? För kom inte och påstå att en bikini inte är sexigare än många andra plagg???? Jag kan förstå lockelsen för barnen, självklart kan jag det och jag kan förstå viljan att vilja vara/ha det som andra har (hål i öronen och bikini), men det är mitt jobb som mamma att se till att mina döttrar lär sig tycka om sig själva UTAN att behöva ta till "hjälpmedel" för att duga.

Jag har tre döttrar, 8, 6 och 1 år gammal, och då lillasyster är rätt ny så är hur barn blir till och var de kommer ut och hela den biten något de har rätt så bra koll på, frågar de mera så får de såklart ärliga svar. Vi hade dock en incident rätt nyligen där en man i bekantskapskretsen på fyllan var för närgången mot en av döttrarna innan jag hann ingripa, att förklara DEN biten med pedofiler och vilka SJUKA JÄVLA PUCKON till vuxna (män i det här fallet) det finns var vad jag ville undvika, blev lite luddigt där, sorry.

Tycker barnen skall vara så stora att de själv kan ta hand om sina öron och förstår vikten att putsa och hålla på när såret läker

Ja, det tycker jag också.
 
Har tagit hål två gånger, båda gångerna med pistol (ja man kan tycka att jag borde lärt mig efter första gången) båda gångerna har det blivit problem, inte läkt, varat och haft sig.
Tog ur skiten och lät det växa igen istället, skulle jag någon gång ta nya så blir det hos en riktig piercare.
 
Jag fick ta hål när jag var så liten så jag inte minns. 6-7 någonting. Bägge örinsnibbarna.
när jag gick i 3:an (hur gammal är man då?) Tog jag ytterligare 4 hål till på en och samma gång.
Varav det ena i brosket längst upp.

det är självklart upp till föräldrarna, men jag minns att jag var så stolt, kände mig vuxen, häftig!
Vilket ju är de flesta barns dröm, tyvärr men så är det.

men vill du inte att dina barn ska ha det så är det upp till DIG!
 
Har en åttaårig tjej som varit upprörd på sin mamma idagdå hål i öronen varit uppe för diskussion igen.

Jag anser att hål i öronen, bikini och sminkning är för tjejer (och killar) som är tillräckligt stora för att vilja väcka sexuellt intresse hos någon annan. Vilket jag då inte anser att dottern är än ( om någonsin... ;) ) . Men hur förklarar jag det för en åttaåring?! Utan att måsta ha hela sexsamtalet ( vilket jag gärna skjuter upp några år till... )

Och ni andra mammor som låtit barnen ta hål i öronen varför fick de göra det så tidigt?

Våra barn kommer inte att få göra hål i öronen förrän de blivit äldre (de är nu 3, 8, 8 år). Alla tjejerna i de äldstas klass har hål i öronen men de har inte varit speciellt intresserade. Speciellt inte sedan vi pratade om risken för nickelallergi och jag visade några bilder på keloider som uppstått vid håltagning. Jag gillar ju verkligen inte piercingar eller tatueringar överhuvudtaget men när de är 18 är de ju helt myndiga och bestämmer själv.
Det finns ju småbarn med hål i öronen nu, personligen tycker jag att det är helt bisarrt men det är väl i vissa fall en kulturfråga.

När det gäller bikini så kör vi att så länge man inte har bröst är det baddräkt eller bikinitrosa (ev med linne om de vill) som gäller, när brösten börjar komma får de ha bikini.

De provsminkar sig själva på kvällarna ibland men aldrig på skolan. Det är dock inga andra barn som gör det än så det är fortfarande en icke-diskussion.
 
Våra barn kommer inte att få göra hål i öronen förrän de blivit äldre (de är nu 3, 8, 8 år). Alla tjejerna i de äldstas klass har hål i öronen men de har inte varit speciellt intresserade. Speciellt inte sedan vi pratade om risken för nickelallergi och jag visade några bilder på keloider som uppstått vid håltagning. Jag gillar ju verkligen inte piercingar eller tatueringar överhuvudtaget men när de är 18 är de ju helt myndiga och bestämmer själv.
Det finns ju småbarn med hål i öronen nu, personligen tycker jag att det är helt bisarrt men det är väl i vissa fall en kulturfråga.

När det gäller bikini så kör vi att så länge man inte har bröst är det baddräkt eller bikinitrosa (ev med linne om de vill) som gäller, när brösten börjar komma får de ha bikini.

De provsminkar sig själva på kvällarna ibland men aldrig på skolan. Det är dock inga andra barn som gör det än så det är fortfarande en icke-diskussion.

Kan inte du bli min nya bästis?! Och så kan våra barn bara få leka med varandra? ;)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Ska väl ta och tillägga också att jag har inget emot att andras barn har hål i öronen, även fast mina får inte ha det.
 
2006michellerobertsonear.jpg

Ska ta och visa dottern den här så behöver jag nog inte diskutera så mycket mera sen... ;)
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
34 923
Senast: Sander
·
  • Låst
Övr. Barn En vän till mig är släkt med en tjej på 13 år. Tjejen är ofta ute hos sin släkting och rider och älskar fullkomligt att få vara i...
Svar
6
· Visningar
1 373
Senast: Lupin
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 199
M
  • Låst
Övr. Barn Har själv inga egna barn men satt nästan i halsen när jag såg en bäbis på 7 månader hade HÅL i sina öron!! :eek: Tycker det är...
2
Svar
36
· Visningar
3 804
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp