Hål i öronen

Jag har ganska "avslappnad" syn på hål i öronen och piercingar överlag då jag haft några stycken själv. Men hålen ska göras hos någon seriös och smyckena ska vara av titan (har nickelallergi).

Dottern kommer dock inte få göra hål i öronen eller någon annanstans förrän i 12-13 årsåldern då de slutat leka så vilt (risk för att fastna) samt att de själv kan sköta om hålen och förstå riskerna. Har sett några fult sönderslitna öronsnibbar på barn men även på vuxna...
 
Ska försöka svara alla.

I den värld vi lever i idag med patriarkat och mansdominering så är det rent krasst så att mycket av det vi kvinnor/flickor gör går ut på att behaga männen, den som säger något annat tycker jag lurar sig själv.

Enligt MIN uppfattning så är bikini på barn (som inte har något att fylla ut bikinin med) ett sätt att föra över vuxenheten på barnen och då kommer sex in i bilden också så VARFÖR ska en liten jänta klä ut sig till vuxen? För kom inte och påstå att en bikini inte är sexigare än många andra plagg???? Jag kan förstå lockelsen för barnen, självklart kan jag det och jag kan förstå viljan att vilja vara/ha det som andra har (hål i öronen och bikini), men det är mitt jobb som mamma att se till att mina döttrar lär sig tycka om sig själva UTAN att behöva ta till "hjälpmedel" för att duga.

Jag tycker iofs att bikini och smycken är olika saker. Är smycken generellt på barn sexualiserande eller är det bara just örhängen (är örhängen med clips lika sexualiserande som andra)?

Kläder, frisyr, skor, smycken, hur man beter sig osv. kan ju allt sägas användas för att påverka hur andra människor ska se på en.
 
Jag har full förståelse för att man inte vill att åttaåringen ska ta hål i öronen- inte minst med tanke på bilden ovan!!! Däremot har jag jättesvårt att förstå din koppling till sexualisering och inte heller till mannen du berättade om som betedde sig illa. Menar du att allt man vill göra för att man tycker det ser fint ut är fel? Är det fel med ett halsband, klisterörhängen, snygga (ej samma som utmanande ) kläder osv?

Min femårige son ville ha klisterörhängen o glitterspray i håret på dagisavslutningen, vilket han så klart fick o även hade fått om han hade varit en flicka. Jag ser det mer som att det är kul o fint med lite glitter o glam :-).

Som sagt full förståelse för ditt beslut, men av lite annan anledning än du själv (hygien, allergirisk etc), men förstår inte alls varför ett par små barnörhängen skulle uppfattas mer sexuellt än en hårsnodd eller litet halsband. Utveckla gärna :-)!
 
Senast ändrad:
Nu har jag varken skrivit, eller tänkt, att örhängen skulle vara sexualiserande på barn. Men jag kan ändå argumentera lite, för kul skull, det är nämligen inte helt obegripligt för mig när någon nämnt tanken.

Glitter i öronen, påklistrat och glitter i håret o sminka sig lite till minidiscot är ju bara barnsligt kul. Men hål i öronen är lite mer seriöst och lite mindre lek (och ger dessutom ett barn ansvar -lite som att flickor är mogna och klarar av att ta hand om sitt utseende och sköta sår själva och vara försiktiga i lek vid mycket ung ålder och som feminist så ser jag det som lite lilladuktigsötaflickaärintagandeocharmig. Flickor får ju ofta större ansvar tidigare.). Likasom -sminka själv med mycket färg i jämförelse med att mamma sminkar som vuxen kvinna.

Nåja alla (även amerikaner) har väl olika steg på vägen mot det här: https://www.google.se/search?q=children pageants&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=iEiDU6-xCOeQ4gT2wYHgBw&ved=0CCsQsAQ&biw=1365&bih=770 eller efter, då de börjar reagera lite negativt. Och ts kanske tyckte att hål i öronen var gränsen för henne, medan jag kanske tycker att hål i öronen med äkta stenar och perfekt sminkning är gränsen, vem vet. (och i mitt -jag tycker inte att hål i öronen på småflickor är så fint, ligger ju säkert kanske någon slags blandning av för intagande och för tidigt vuxenansvar, det vet jag inte heller.)
 
Min dotter är tre år gammal. Hon petar ibland på mina piercingar (örsnibbar, helix, tragus, tunga och näsvinge) och ibland på de "ärr" som finns efter tidigare piercingar. Hon brukar då säga att hon också ska ha piercingar när hon blir stor och jag brukar säga att det får hon gärna men hon måste vänta ett antal år först. Det svaret köper hon än så länge. (För övrigt säger hon samma sak om tatueringar.)

Om dottern ifråga fortfarande vill ha hål i örsnibbarna om några år, säg 8-12-årsåldern, så kan jag tänka mig att fundera på saken. Om jag och hennes pappa kommer fram till att det är en rimlig önskan så kommer hon få lov till det. Då kommer det utföras hos en riktig piercare. Troligen samma som jag själv går till.
Övriga piercings i stil med tunga, helix, näsa och läpp kan jag möjligen tänka mig att godkänna från 15-16-årsåldern men helst inte. Jag ville ha piercingar tidigt men fick inte förutom örsnibb och helix. Tror jag fick lov att pierca örsnibbarna i 10-årsåldern och då piercade även mamma sig. Min första helix gjorde jag i 13-15-årsåldern.
För övrigt så piercade jag tungan på min 18-årsdag :p En enormt härlig dag!

(Tatueringar är det givetvis en strikt 18-årsgräns på.)
 
Sen är det ett STORT NEJ till att göra hål med en sk "håltagningspistol" !! Absolut inte, aldrig, NEJ!
Varför? Jo för att den går inte att rengöra! Den används på kund efter kund utan att kunna desinficeras! Tänk på den smittrisken!! Blod, hud, svett osv..
för att rycka en mening ur ett långt inlägg.
Man får tycka vad man vill om att pistolen skjuter hål i örsnibben. (den biten finns gamla trådar om, här på föräldrasidan - jag har skapat en själv, så jag vet.... HÄR t.ex)

MEN den andra biten om hygienen får du nog uppdatera dig lite på. :idea:
Det är nämligen så numera att örhänget sitter i en sterilt förpackad kassett som sätts fast på pistolen, så inga smutsiga delar kommer ens i närheten av örat.
2g_cassette_without_package_125px1.jpg


Som sagt, man får tycka vad man vill om metoden, men ska man argumentera mot den måste man ha argument som håller.
 
för att rycka en mening ur ett långt inlägg.
Man får tycka vad man vill om att pistolen skjuter hål i örsnibben. (den biten finns gamla trådar om, här på föräldrasidan - jag har skapat en själv, så jag vet.... HÄR t.ex)

MEN den andra biten om hygienen får du nog uppdatera dig lite på. :idea:
Det är nämligen så numera att örhänget sitter i en sterilt förpackad kassett som sätts fast på pistolen, så inga smutsiga delar kommer ens i närheten av örat.
2g_cassette_without_package_125px1.jpg


Som sagt, man får tycka vad man vill om metoden, men ska man argumentera mot den måste man ha argument som håller.

Exakt så som din bild visar såg det ut när min dotter tog hål i örat för 15 år sedan också så så har det alltså varit länge. Jag vet inte var folk får ifrån att det inte skulle vara rent? Sen får man givetvis tycka vad man vill om hur man tar hål men jag håller med dig om att rätt ska vara rätt :)
 
Läs: http://www.safepiercing.se/piercing/faq/haltagningspistoler :up:

Läste själv på Blomdals precis ang pistoler, inte på en enda bild används/inte en enda gång nämns handskar på personen som utför håltagningen!
Den lilla sterila kassetten är så pass liten del av själva pistolen så att även om örat blöder kan det komma åt delar som inte är sterila, personalen använder inte handskar = alltså tar i både pistolen och i den sterila kassetten när den sätts på plats i pistolen och i örat på kunden för att rita där hålet ska göras.. Inte speciellt imponerande i mina ögon!
Och definitivt inte deras "gör två hål samtidigt" Hur fan ska man kunna få två hål raka och snygga med en pistol i höger hand och en i vänster hand?! Och de förespråkar även deras koncept till piercing i navel och näsa..:eek:
Göra hål med pistol: Absolut inte, aldrig, NEJ! Pga hygien och metod!
 
Den sterila kassett som användes när mina döttrar fick hål i öronen var definitivt tillräckligt stor för att inte något annat skulle komma åt örat.
Sen tycker jag nog att man ska se hur det går till på rikigt innan man dömer ut metoden helt pga något man läst men inte sett hur det har gått till.
Du får tycka vad du vill, men pracka inte på andra dina åsikter när du inte ens har sett det i verkligheten.

Sen kan jag inte låta bli att jämföra med de gula öronmärken man sätter på kor, får och grisar. Den metoden är fullt jämförbar med öronhåltagning och även om det förekommer att vissa får problem med sina öronbrickor även där, så måste jag säga att det inte är särskilt vanligt.
 
Luftburna blodpartiklar kan absolut nå ställen som denna lilla kassett inte skyddar, där personalen hanterar pistolen, kundens öra och kassetten utan handskar och på så vis sprider det från person till person.. Du vet inte vad personen har haft i/på händerna innan hon/han pillade med ditt öra/pistolen/kassetten - det är oseriöst!
Och hur steril är miljön i tex en frisersalong? en smyckesbutik? Förklarar dem för dig/ditt barn att det är jämförbart med en krosskada när örhänget tvingas genom örat med sin trubbiga ende?

Jag har själv gjort 5hål i öronen med pistol, på den tiden innan man visste bättre, så jo jag vet hur det går till, kassetten var ny för mig ja, men annars är det samma sak, samma dåliga metod för att sätta ett örhänge i ett öra.
Och eftersom att de förespråkar samma metod även för näsa och navel blir det hela ännu mer oseriöst!

Jag "prackar inte på" någon mina åsikter, folk läser och tar åt sig precis vad de själva vill! Däremot berättar jag vad jag tycker och vad jag vet om metoden "håltagningspistol" och vilka risker som faktiskt finns med den metoden!
Åter igen: Göra hål med pistol: Absolut inte, aldrig, NEJ! Pga hygien och metod!
 
Luftburna blodpartiklar kan absolut nå ställen som denna lilla kassett inte skyddar, där personalen hanterar pistolen, kundens öra och kassetten utan handskar och på så vis sprider det från person till person.. Du vet inte vad personen har haft i/på händerna innan hon/han pillade med ditt öra/pistolen/kassetten - det är oseriöst!
Renligheten, där vi var, fanns inget att anmärka på. Jag tycker att du letar skrämselargument.
Sen var åtminstone inte mina barns örhängen trubbiga, utan där fanns en spets i änden som banade väg genom huden. (helt jämförbart med fårens gula öronbrickor - igen..)
 
1, Jag letar inte "skrämselargument" det är fakta, det kan hända!
2, Jämfört med en kanyl så är de örhängena oerhört trubbiga, oavsett om de är i titan eller plast! (kvarstår gör ändå att det tvingas genom örat, med våld, där det inte finns plats för ett örhänge vilket kan jämföras med en krosskada).
Göra hål med pistol: Absolut inte, aldrig, NEJ! Pga hygien och metod!
 

Liknande trådar

Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
34 923
Senast: Sander
·
  • Låst
Övr. Barn En vän till mig är släkt med en tjej på 13 år. Tjejen är ofta ute hos sin släkting och rider och älskar fullkomligt att få vara i...
Svar
6
· Visningar
1 373
Senast: Lupin
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 199
M
  • Låst
Övr. Barn Har själv inga egna barn men satt nästan i halsen när jag såg en bäbis på 7 månader hade HÅL i sina öron!! :eek: Tycker det är...
2
Svar
36
· Visningar
3 804
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp