Ta hål i barns öron??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ta hål i barns öron??

Jag tycker att det är fel att ta hål i öronen på så små barn bland annat för att det gör ont (allergier och så också förstås).

Jag tror de flesta är överens om att man inte får slå barn. På sjukhus ger man embla(?)salva eller sockerlösning innan man sticker dem. Mot bakgrund av det tycker jag att det är helt horribelt att skjuta hål i öronen på småbarn. Det är att tillfoga dem onödigt smärta, och det är (i mina ögon) en sorts stympning.

Däremot, om mina framtida barn själva skulle vilja ta hål i öronen när de är så stora att de förstår vad det innebär så är de ok för mig. Jag tog själv hål i öronen som vuxen för att jag tycker det är fint.
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Vilka andra andledningar kan du komma på?
Jag kan inte hitta ett enda hålbart argument för att ta hål i öronen på småbarn annat än att det kan anses "vackert"
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Jag vet inte. Och eftersom jag inte vet, undviker jag att försöka komma på en egen förklaring, för att sen presentera den som ett faktum.
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Risken är inte "mycket liten".

Det är en betydande risk för nickelallergi vilket är ett h-e.

Jag tog hål i öronen på mellanstadiet "som alla andra" och vi var flera i klassen som blev allergiska trots "nickelfria" smycken.

Så jag har aldrig använt, och senare aldrig saknat, hålen.

Aldrig att jag skulle låta barnen göra något sådant ingrepp innan de var myndiga :mad: :mad: Så länge det är mitt ansvar säger jag NEJ till sådant som kan ge livslånga men och stänga yrkesvägar etc bara för en modenycks skull.
 
Sv: Ta hål i barns öron??

jag tycker det är lite :eek: också.... men tyvärr funkar inte världen som man vill... folk omskär sina ungar... folk föder ungar i sekter.... dom får inte bestämma ett skit de barnen så några hål i öronen är eg. inte så mkt att bli upprörd över även om det är... fult... eller snarare.... opassande.... som att se 95-åringa britta med hål i näsan.... typ ;)
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Mina flickor fick efter ganska mycket tjat ta hål i öronen när de fyllde 8. Och den ena utvecklade så gott som genast nickelallergi. Inte svårtartad, men den finns där och det känns väldigt onödigt.

Kan nån förklara varför En av ett enäggstvillingpar utvecklade allergin och inte den andra ?
 
Sv: Ta hål i barns öron??

jag säger inte att det är fel att ta hål i barns kroppMEN då skall barnet vara så passa gammal att den SJÄLV kan säga vad den vill..Det jag är emot är att folk bestämmer över andras kroppan UTAN att fråga om lov!

INGEn bestämmer över MIN kropp, vill min mor ta hål i mina öron oavsett om dte är tradition, religion eller tycke så ska man inte göra det utan att fråga om lov!

Jag har rätt at bestämma över min kropp.. men som nyyfödd har jag inte lärt mig prata och har inte föra min talan
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Det kan ajg veta eftersom jag har frågat de som har tagit hål i sina abrn..Ja men det är ju såååååå sött... :crazy:
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Otur!

Eller större belastning - hålet kanske läkte långsammare eller kom i kontakt med mer nickel.

Eller barnet var mottaglig just då pga infektion eller annat.
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Roheryn skrev:
Kan faktiskt inte riktigt hålla med er som förfasar er så väldigt över hål i små barns öron. När det gäller de rent "praktiska" detaljerna som allergi- och infektionsrisk, kan det väl kanske ligga något i era argument - det FINNS ju trots allt en risk, även om jag tror att den är mycket liten - men i övrigt har jag svårt att se problemet...?

I en del kulturer, t.ex. i Indien och Sydamerika, är det mycket vanligt att man tar hål i öronen på nyfödda flickor i princip så fort de är födda. Hos oss finns det säkert andra saker vi gör som av andra betraktas som konstiga eller felaktiga - för riktigt, riktigt världsbäst är vi kanske trots allt inte?

Ja, jag har hål i öronen och har haft sedan jag var sex år. Min fyraåriga dotter har det inte, och har heller inte bett om det.
Lyckligttvis var jag inte den första i klassen som funderade på att ta hål i öronen, en som han före var under hela grundskoletiden extremt nickelalergisk. Hon kunde inte ha på sig jeans utan att få utslag efter nitar och dragkedjor, att betala med mynt gav besvär klocka kunde hon inte ha på armen då hon inte tålde den trots ett grovt läderarmband. Efter att ha umgåtts med henne var valet att låta bli örhänge väldigt lätt.
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Morotsbiten skrev:
jag säger inte att det är fel att ta hål i barns kroppMEN då skall barnet vara så passa gammal att den SJÄLV kan säga vad den vill..Det jag är emot är att folk bestämmer över andras kroppan UTAN att fråga om lov!

Men skojar du eller?? Det ar klart att ingen bestammer over din kropp nu nar du ar vuxen, men som foralder bestammer man faktiskt over sina barn. Men bestammer vilken skola de ska ga i, vilka klader de ska ha pa sej, vad de ska ata, osv, osv, osv.

Jag tycker att det finns varre saker man kan gora mot sina barn an att ta hal i oronen, den smartan gar ju over snabbt.
Dessutom ar det precis som nagon annan sa, det beror pa vart i varlden man ar. Tex sa skulle sydamerikaner tycka att vi i Sverige inte alskar vara barn eftersom vi anvander barnvagnar och inte bar barnet!!
Allting ar relativt.
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Nej jag skojar inte.. dom föräldrar som utan att fråga sina barn vad dom vill är i min aöron inga bra föräldrar..
Vadå underskatta barnens åsikt.. precis som vissa kvinnor som anses vara omyndiga och deras man bestämmer hur många barn dom ska ha, hur dom ska gå klädda, om dom ska ha hål i öronen eller inte. Ja dom anses vara okapabla att bestämma över sig själv...hämskt...

I sverige är vi likadana fast mot barn.... vad får er att tro att barn är oförmögna att föra sin egna talan.....
Hur skulel det vara om man frågade sina barn.. vad tycker DU om denna tröja?? vill du ha den?? ist för att bara köpa den och inte ens fråga om barnets åsikt.. den som ska BÄRA kläderna!!! ;)

Eller fråga barnet när den har lärt sig tala du mamam tycker det skulle vara superfint med lite hål i dina öron... vill du ha som mamma hål i öronen??

Vad är det för skadligt att fråga?????
Det ÄR en jävla skillnad på att ta hål i ens kropp som både gör ont och kan ge allergi, i vissa fall har en dödlig bakterie kommit in och örat ruttnar bort :crazy:
Ovanliga fall dock.. MEN risken finns.
Att välja kläder till sin nyfödda bäbis är inte lika hämskt, då kan den inte föra sin tala..Men så fort ett barn kan de tycker jag den ska med när man handlar kläder så får den vara med och välja!!.

Underskatta inte barn, dumförklara dom inte, kör inte över dom.. dom är smartare än vad ni föräldrar tycks tro :smirk:

Många föräldrar bara antar att deras barn vill bära bruna tröjjor och oranga jeans för dom tycker det är snyggt.. i själva verket är barnet grovt mobbad och vågar ite säga till..... i värsta fall kan de leda till att barnet på äldre dar väljer att inte leva och tar sitt liv!!!!

Så tänk på det INNAN ni bestämmer saker åt era barn.. de kan ge men för livet!!!
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Jag fick inte ta hål i öronen för mina föräldrar förrän jag konfirmerades. Det tycker jag är helt ok.
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Fast man får ju ha förståelse för att i vissa kulturer är det tradition att ta hål i öronen tidigt. Indien t.ex. :)
Inte är alla indier dåliga föräldrar för det?
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Är det någon som har tänkt på hur så små barn ska kunna leka normalt som har örhängen som riskerar fastna :smirk:
Och det behöver ju inte vara hängande örhängen..
 
Sv: Ta hål i barns öron??

jag fick absolut inte ta hål i öronen förän jag var 15 år pga alergirisken... fy vad jag var arg för det :(
 
Sv: Ta hål i barns öron??

Det är märkligt hur mycket åsikter du har om barn, när du påstår att du hatar dem.

Mina barn får ta hål i öronen när de har fyllt 12, inte tidigare.

Och om min dotter hade fått bestämma kläder själv hade hon nog frusit ganska mycket....
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 351
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 866
Senast: Gunnar
·
Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 172
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp