Hål i öronen,när??

fettso

Trådstartare
Min äldsta dotter har tjatat till och från under ca 1års tid om att hon vill ha hål i öronen(alltså från ca 3års ålder:eek:)

Jag har hål i mina öron, min mamma tog hål hos frisören när jag bara var 1 år gammal:crazy:, detta har troligtvis lagt grunden för min nickel allergi:(
Eftersom jag var så liten.

Jag bär ALDRIG öronhängen själv, så det kan ej vara därför min dotter tjatar.
När tycker ni det är ok att man tar hål i öronen på sitt barn, givetvis hos proffs.
Hon är fyra år nu:)
 
Sv: Hål i öronen,när??

Det är väl upp till var förälder.

Nu finns det ju mycket bättre örhängen än vad det gjorde förr så nu är nog inte risken med nickelallegi så stor, om man undviker det helt och hållet.

Jag var 5 år, när jag fick ta mina hål.
Mamma var med mig ock jag kommer ihåg hur det brännde i öronen hela dagen efteråt.
 
Sv: Hål i öronen,när??

Jag fick hål i öronen när jag var 4 år.
Med pistol. Det är inte att rekommendera. Det är bättre med nål hos en riktig piercare.

Lagom ålder vet jag inte...Bara hon är medveten om att det kommer göra lite ont under håltagning och att hon kommer vara öm ett tag efter.
 
Sv: Hål i öronen,när??

Jag hade förbjudit hål i öronen på barn av båda kön fram till den ålder då det är realistiskt att de kan sköta det själva - även hygienen efteråt. Det betyder väl att din dotter skulle kunna få ta hål om 10-12-14 år, sådär.
 
Sv: Hål i öronen,när??

Jag hade förbjudit hål i öronen på barn av båda kön fram till den ålder då det är realistiskt att de kan sköta det själva - även hygienen efteråt. Det betyder väl att din dotter skulle kunna få ta hål om 10-12-14 år, sådär.

Precis så tänker jag som förälder också!!:)
Så att det verkligen är HON som tar beslutet och inte jag, fast ett hål i vardera öra kanske inte är så farligt??:o
Jag är dum också för jag tycker hon är så himla söt när hon frågar!:love:
 
Sv: Hål i öronen,när??

Jag var 8 år, och det var nästan för litet.
Mamma fick hjälpa mig att sätta i & ur och göra rent i flera år.
 
Sv: Hål i öronen,när??

Jag var väl 13 år och det var lagom, jag klarade att sköta det själv.
En till aspekt på att låta barn göra hål tidigt: de leker med andra barn i samma ålder och om ett annat barn river tag i ditt barns öra och får med sig örhänget så att örat dras sönder... inte kul!
Detta hände en jobbarkompis till mig (en vuxen person). Ett barn fick tag i hennes örhänge och drog och slet upp hela örsnibben.
 
Sv: Hål i öronen,när??

jag fick ta hål när jag var 15-16..
som trots så tog jag massor..
men använder bara endel av dem nu.

tycker inte att det är nåt att skynda på.
 
Sv: Hål i öronen,när??

Jag var 10 år och kan tycka att det kanske var lite tidigt med facit i hand.. jag har ganska dåligt läkkött och det tog ett bra tag innan hålen var läkta. Med en hel del skötsel pga var osv.
 
Sv: Hål i öronen,när??

Jag lyckades tjata mig till det när jag var åtta. Tack vare att jag aldrig använt nickel i dem, mer än silver vid korta stunder, har jag klarat mig från nickelallergi (*peppar, peppar*). Men numera var det evigheter sedan jag använde dem.

Det finns väldigt mycket snygga örhängen man kan ha utan att ha hål numera. Kanske något att prova på först?
 
Sv: Hål i öronen,när??

detta har troligtvis lagt grunden för min nickel allergi:(
Eftersom jag var så liten.

Jag var 13 och fick också nickelallergi. Har aldrig kunnat eller velat använda hålen men har fortfarande besvär av dem :eek:

Trots nickelfria grejor från början.

Ett sånt sår där saker ska skava är extremt allergiframkallande. Det räcker att man pillat på ett mynt innan man sätter i örhänget liksom.

Har man sådant påbrå ska man inte göra det ALLS :idea:

Det är din uppgift som förälder att se till att du inte gör samma misstag med ditt barn som generationen före dig gjorde.

Vill hon ha örhängen så skaffa klämvarianten i plast.

Vill hon sabba sin kropp så tycker jag hon får vänta tills hon är myndig.

Du VET ju vad allergin medför och det är ditt uppdrag att skydda henne från den och inte göra henne en björntjänst för att hon är söt.
 
Sv: Hål i öronen,när??

:)Jo precis, hon får vänta.
Ska se om jag hittar några man kan klämma fast:)
 
Sv: Hål i öronen,när??

det finns ju också små örhängen som man klistrar fast, typ små glitterstenar.
Fast jag vet inte hur länge dom sitter
 
Sv: Hål i öronen,när??

jag var 10 år. Tjatade i flera år men mamma var så otroligt bestämd. 2 dagar efter min 10 födelsedag tog jag hål.:)
 
Sv: Hål i öronen,när??

:)Jo precis, hon får vänta.
Ska se om jag hittar några man kan klämma fast:)

Förutom klämöronhängen (eller vad de kallas), så finns det låtsaspiercing, som är magnetisk. Det var en stor grej för mina barn för några år sedan. De kostar inte många kronor, men glittrar fint.

Jag tror att man kan köpa klämmor att göra örhängen av på tex Panduro eller andra pysselbutiker och då även köpa tjusiga berlocker och ädelstenar och annat till.
 
Sv: Hål i öronen,när??

det finns ju också små örhängen som man klistrar fast, typ små glitterstenar.
Fast jag vet inte hur länge dom sitter

Ja! På Indiska, tex. Tror jag. Jag blir alldeles nostalgisk - min son hade en fas då han vägrade sova om han inte hade ett sådant smycke i pannan som "kastmärke".
 
Sv: Hål i öronen,när??

Min älsta dotter tog hål i öronen nu när hon är 10år. Hon hade tjatat länge och väl, men jag tycker nog att man ska vara lite större och medveten om vad det handlar om. Min 3 åring håller också på att tjata nu, men hon får vänta. Här klämörhängen och det funkar NÄSTAN lika bra
 
Sv: Hål i öronen,när??

När vi skulle ha möte med hela nya förskoleklassen i början av sommaren var min dotter den ENDA av 7 tjejer som inte hade hål, då hade jag faktiskt inte hjärta att neka henne, sen att både mamma å alla kvinnliga släktingar är peircade både här å var har nog snarare varit avskräckande tror jag : "Mamma jag behöver väll inte göra hål i tungan va?":rofl:
 
Sv: Hål i öronen,när??

min lilla syster är tio. När hon var runt 8 så tog pappas dåvarande sk flickvän med henne för att shoppa, och kom tillbaka med hål i vardera örat :eek: kan ju tala om att både farsan och morsan var ganska upprörda :devil: var hemma för någon vecka sen och de är i alla fall nu infekterade :crazy: själv fick jag vänta tills jag var 12. tror att du är ganska så klok som väntar.
 
Sv: Hål i öronen,när??

Jag tycker inte att små barn ska få ta hål i öronen. Minst 10 -12 år bör de vara så att de kan sköta hygienen själva, men jag skulle rekommendera mina barn, om jag hade några att inte ta hål alls.

Som flera skrivit är det en ökad risk för att utlösa allergi även med plast, eller nickelfria. En vänninnas dotter tog hål först som tonåring, med en "allergisäker" metod. Trots det utlöstes nickel allergi och allmän ökning av problem med exem. Obs hon hade haft exemproblem som barn, men de hade växt bort när hon tog hålen.

Så mitt råd är hellst inte alls, särskilt om det finns allergi eller exem i släkten. Annars så sent som möjligt.

Å andra sidan tar många hål utan att få problem..

Valborg
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 065
Senast: ako
·
Övr. Barn Har en åttaårig tjej som varit upprörd på sin mamma idagdå hål i öronen varit uppe för diskussion igen. Jag anser att hål i öronen...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 325
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag har hamnat i ett litet dilemma. Mina vuxna barn har flyttat hemifrån sedan några år, kvar hemma är minstingen på åtta år. Vi har...
Svar
18
· Visningar
3 804
Senast: nejlica
·
Hundhälsa Man får sig några tankeställare när man tittar på programmet och i allafall jag funderar på var gränsen går när det är vanvård och när...
2
Svar
29
· Visningar
9 208
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp