Hake eller inte hake

Mirre

Trådstartare
på sk "NH rep" eller ledrep eller vad man nu vill kalla det:D
Är på jakt efter ett sånt men dem flesta som säljer såna, säljer med en stor tung hake i repet. Tycker den borde vara i vägen och mer eller mindre ge ett (mindre såklart) konstant tryck i repgrimman.
Måste väl vara lättare för hästen att känna rörelser från repet också utan haken. (nej jag är ingen repviftare så men visst använder jag det)
 
Sv: Hake eller inte hake

jag använder inte hake på mitt rep för jag är rädda tt den skall slå upp under huvudet på honom. Köp rep på båtaffären, då kan du välja längd själv, jag föredrar ett längre rep än ett kortare, jag tycker att 5-6 m är en bra längd...
 
Sv: Hake eller inte hake

jag har använt båda sorterna och ajg föredrar helt klart de som är utan hake. Haken blir klumpig och signalerna går itne fram lika bra. Dessutom kan man riskera att skada hästen med haken...

PM:ar tips på var du kan köpa bra rep utan hake!
 
Sv: Hake eller inte hake

Jag har utan hake. Ibland kan jag bheöva "slå" med repet och då vill jag inte att han ska få en metallklump i hakan. Tycker också att signalerna går fram bättre om repet är utan hake.
 
Sv: Hake eller inte hake

Om du gör ditt eget rep kan du sätta dit vilken hake du vill. Och bestämma längden också. Inte alls dumt.
 
Sv: Hake eller inte hake

Jag undrar bara på vilken affär ni köper rep om du bor i stockholm. Vad heter den? Jag tänkte nämligen knyta en ny repgrimma :).
 
Sv: Hake eller inte hake

Använd köpta med hake förut. Idag gör jag mina egna, oftast gör jag utan hake, men tycker att det funkar bra med en liten rubust hake också. Att det ger ett konstant tryck i grimman har jag inte upplevt, då en utan hake också gör det. Problemet tycker jag kan vara är att den ger sådanna kraftiga och övertydliga hjälper.
 
Sv: Hake eller inte hake

www.jaana.just.nu säljer grimmor och rep.

Man kan beställa utan hake (skriv "utan hake" på din beställning).

kostar lite mer än en del andra, men är utav mkt god kvalite.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 339
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
15 907
Senast: Bri
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp