Hagproblem

M

Monsterkyss

Hej! Jag har då och då problem med att ta in min medryttarhäst från hagen. Problemen uppstår främst under våren, när det blir plötsliga väderomslag och när det regnar. Då vänder han bara rumpan till och sticker. Detta ser man tydligt att han gör bara för att retas, eftersom han sen kommer tillbaka och bara väntar på att man ska jaga honom.
Vanliga dagar är han hur snäll som helst att ta in, man behöver bara ropa och vissla lite så kommer han. När han tas in får han alltid ett halvt äpple i hagen när han kommer, sen får han den andra halvan när han kommit ut. Halvan utanför hagen får han ifall det är trängsel vid grinden, så ska man bara kunna släppa ut honom och han stannar för att han vet att äpple väntar.

Jag har alltid äpple med mig när jag ska hämta honom, men när han är på detta humör jag beskrev i början kommer han fram och tar äpplehalvan jag räcker fram åt honom. Och jag brukar hinna ta tag i hans man/pannlugg, så jag ska kunna hindra honom från att springa iväg. Men självklart lyckas han springa iväg igen. Tar jag tag i pannluggen slänger han runt mig som en vante och rusar iväg, så jag tvingas släppa. Får jag tag i manen flyger jag med en liten bit, sen har jag bara en tuss kvar i handen. Och det är inte alltid jag kommer honom så nära att jag hinner få tag i honom, ibland kommer jag inte närmare än två meter. Men efter att han sprungit iväg kommer han tillbaka, för att se om jag ska försöka ta honom igen. Och sådär kan han hålla på hur länge som helst! Inte blir han heller nyfiken och kommer fram till mig - har suttit i hagen i timmar, har prasslat med godispapper, gått ut med lite havre och andra godsaker i foderhinken och jag har fått hjälp av andra att försöka stänga in honom i ett hörn. Och inget av det har fungerat! En gång lyckades vi få in honom, och då tog vi in alla hästarna från hagen.

Snälla, finns det nu någon som kan berätta för mig hur jag ska göra? För jag blir tokig när han gör såhär, och blir osäker på om jag ska se mig om efter en annan häst. Hagen är också så pass stor att det är svårt att tränga in honom i ett hörn, eller försöka jaga honom.
Hjälp! :cry::confused:

Sv: Hagproblem

Hade med det problemet med min pålle i början (oavsett väder :smirk:). Inte så kul att bara se ändalyktan på en stor bruksnordis i full kareta genom hagen. Så, det var mycket lock och pock i början. Han hade fått gå mycket själv innan jag köpte honom med endast ett par får som sällskap. Det enda utbytet(?) han hade av dem var att jaga dem någon gång per dag. Han var inte speciellt mycket hanterad heller sista tiden innan han kom till mig. Därav den bristande respekten, skulle jag tro.

Så, när jag kom in till honom sprang han. Det var nog dagens höjdpunkt såg det ut som. Men när jag väl fått fatt i honom och han började förstå vem jag var och vilka krav jag ställde löste sig det där med jagandet oxå. Eftersom han nu går på lösdrift och inte har några speciella rutiner för när han ska få sin mathink tror jag har hjälpt i att han förknippade mig med något positivt. Han får alltid hinken innan han får gå ut igen. Precis som du gör får han oftast (varje gång i början) något när jag ska ta in honom från hagen. Ej ur handen dock, utan på marken och EFTER att han fått på sig grimman! Numer går han aldrig iväg från mig utan nu har han till och med börjat gå själv mot mig :banana: när jag går ut i hagen. Hans respekt är något man förtjänar, inte tar!

Något du oxå kan göra är att bara ta in honom för att just ge honom betfor/mineraler (eller vad du nu ger) som en belöning för att sen bara släppa ut honom igen. Så han får positiva erfarenheter utan behöva anstränga sig nämnvärt!

Och det där med vädret..skumt alltså! Ibland kan man ju märka på katterna hemma att det är väderomslag (de blir slöa, spec när det blir lågtryck) men just på våren...jaa, skumt!

Helt klart ska en sdn häst ha grimman på.

Träna med den som Ceasar tränar sina hundar( på TV4+)

Ha grimmskaft på. Den ska gå när du börjar att gå, samma om du stannar eller springer.

Lär den kommando- Stanna!
Kom!

gå ifrån den några meter o säg -Kom!
Kommer den inte dra lite o beröm o smek den när dn kommit fram.

Öva samma i hagen o var avspänd i alla lägen o INTE långsint eller sur.
Ha en kompisrelation o klia den mkt o gå sedan ut.

Han kan tyvärr inte ha grimma på sig i hagen, eftersom han har fått skavsår av den.

Sån träning började jag med i våras, men än så länge har den inte gett något resultat när det gäller att ta in honom :(

Men, när han är såhär svår att fånga, och man sen lyckas få in honom, ska man då rida dressyr och träna mycket på hans lydnad, eller ska man göra något kul som att rida ut, rida barbacka eller något annat skoj? För dressyr tycker han är urtrist, och då kanske han tänker att om han lämnar hagen får han göra något tråkigt. Men om man då rider ut eller gör något annat han gillar, då får han i alla fall bra minnen, eftersom han gör något kul när han är duktig. Hur ska jag göra? :confused:

Jag vet inte hur länge du och hästen har kännt varandra eller hur länge du har hanterat honom. Men, som det är nu kan du inte fånga honom och jag skulle då föreslå att när du väl fått det undviker just de momenten som du säger att han anser vara mindre roliga. Ta in honom, borsta och kolla igenom och sedan bara ut och gå långa promenader. Träna vardagslydnad så att han respekterar dig. Avsluta med en god mathink! Detta bara så att han återfår respekten för dig och förknippar dig med något positivt! Nu menar jag inte att man ska mata i tid och otid. Jag ger aldrig mat ur handen och endast vid infångande (efter att grimman är på som sagt) och sedan mathinken efter utfört arbete (vad det än må vara).

Jag har haft samma problem med min häst. men jag har erfarat att det tar tid, och att han måste respektera mig som ledare. jag ger honom aldrig godis förrän har är HELT fast, dvs när grimman är på. Då vet han att han får något gott när han har vart duktig, ger man de innan vet de ju att de får godis även om de sticker iväg med en gång.
Sen har han vissa dagar när han är på bushumör, och då vill han att jag ska springa efter honom. Jag som tröttna på hans bocksprång brukar gå och sätta mig på en sten och vänta ut honom. Då kommer han tillslut när han har lugnat ner sig.
jag brukar börja med att slänga grimskaftet över halsen, då kan han inte sticka iväg. håller man i pannluggen brukar de dra iväg ändå, och blir bara irriterade.
Hoppas att det blir bättre!!

Jag har varit medryttare på honom sen oktober-november förra året. Däremot har han två medryttare, och den andra har han bytat flera gånger. När jag började hade han en som slutade tvärt efter två veckor. Sen fick han inte en ny förrän i februari, så då hade bara jag och ägaren honom. Sen slutade hans nya medryttare för någon vecka sen bara, och nu har han en mor och dotter. Så just nu har han alltså 4 ryttare. Kan det ha med hagproblemen att göra, kanske?

Just nu går han på bete och är ute dygnet runt, så därför får han alltid mat innan jag släpper ut honom igen.

Men ska jag göra kul saker efter att han sprungit iväg? Och sen träna tex dressyr när han varit duktig och kommit direkt? Låter lite bakvänt, tycker jag.. Det är ju ändå när han varit duktig som han ska få göra något kul?:confused:

hej Läste att du inte kunde ha grimma på din häst i hagen, men kan du inte ha nosludd på nästan hela grimman så kanska ha inte får skav:)

Nja, nosludd vet jag inte om det funkar. Han går ute dygnet runt och älskar att rulla sig. Innan hade han grimma på sig, och då blev ju den lerig och det var antagligen det som gjorde att han fick skav, för det var en sån mjuk grimma han inte kunde fått skav av om han hållt den ren ;) Och han lär ju skita ner nosludden ordentligt, så då kan dom kanske också ge skav, på något sätt :crazy:

Sätt på riktigt fårskinn alt. bomull med gasbinda lindat över.
byt ut det när det är smutsigt på undersidan.

Ta inte alltid in den- utan klia o klappa o släpp den sedan.

ta ett grimskaft runt halsen istället för pannluggen. Du har inte en suck av att bara hålla den i håret.

Inga häftiga rörelser mot huvudet .

Jag har varit medryttare på honom sen oktober-november förra året. Däremot har han två medryttare, och den andra har han bytat flera gånger. När jag började hade han en som slutade tvärt efter två veckor. Sen fick han inte en ny förrän i februari, så då hade bara jag och ägaren honom. Sen slutade hans nya medryttare för någon vecka sen bara, och nu har han en mor och dotter. Så just nu har han alltså 4 ryttare. Kan det ha med hagproblemen att göra, kanske?

Det låter som om det kan ha något med hagproblemen att göra. Nya människor, nya "stegar" att klättra på och testa vad de går för...Sedan kanske ni inte har samma gränser för vad som kan anses vara ohyfs från hästens sida?! Det kan ju oxå göra att även du blir testad lite extra. "Gick det en gång, kan det gå en gång till!" Men ihärdig vinner...bara kämpa på och hålla på principerna!

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 236
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 527
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama