Haglösning..?

Sv: Haglösning..?

:bow: TACK! Någon som verkligen förstår hur jag kämpar och gör mitt bästa för att få till en bra lösning för både mig (som ska slippa få arga grannar och åka från jobbet för att fånga häst) och för min ponny såklart.
Att göra en kombination har jag funderat på och det som låter helt klart bäst.
Då kan ju även de andra stalltjejerna låta honom gå i den stora hagen medan dom fixar i stallet och han skulle då få gå där någon timme till.

Jag drar mig nu ur denna diskussion, tackar för alla BRA tips och råd. Men nu känner jag att jag har fått nog och det är tråkigt att en diskussion ska behöva bli nästintill hatisk och otrevlig.
Men det är väl så hästmänniskor är. Och det är väl kanske därför nybörjare inte vågar fråga utan istället gör fast dom inte vet alls. För man får bara otrevligheter tillbaka.
Vore jag som du skulle jag fullständigt skita i alla elaka kommentarer här, och stänga in ponnyn i rundkorralen tills du hittat en bättre lösning. När man får råd som :han kan ju bli deprimerad så avliva honom istället förstår man på vilken nivå diskussionen förs. Lycka till.
ps Finns länder där hästar och ponnies inte ens får gå ut i en rundkorral, utan står inne 24 t/dygnet och dom överlever ds.
 
Sv: Haglösning..?

Ja vi har alla olika syn på hästar, en del tycker de ska trivas och må bra, andra tycket uppenbarligen det är strunt samma om hästen mår dåligt. ja en häst kan funka bra om den inte vet något annat liv när den blir instängd, den som har smakat på livskvalitet gör det inte alltid.

Givetvis kan man släppa hästen i rundkorrallen medan man fixar alternativ.

PS ingen har föreslagit avlivning, det är bara ett konstaterande att en död häst lider inte till skilnad från en deprimerad och att avlivning kan vara ett alternativ om man knte lycks lösa frågan.
 
Senast ändrad:
Sv: Haglösning..?

Jag vet inte om det finns något prejudikat.

För min del så anser jag att det är bättre med en död ponny (under kontrollerade former givetvis) än en ponny som är deprimerad. Den lilla krabaten med så mycket frihetsbehov lär knappast trivas med tillvaron och gå ensam i en rundkorall hela dagarna.

Hmmm, ingen som föreslagit avlivning......
 
Sv: Haglösning..?

Okey ingen som föreslagit avlivning som första, andra eller ens tredjehandsalternativ, utan som om man inte hittar en annan lösning som fungerar.

Tycker du det är bättre att en häst nästan självdör av depression, slutar äta och står och hänger?
 
Sv: Haglösning..?

Fast utseendet har ju inte med att göra alltid med hur en häst mår psykiskt. Det är beteendet som talar för att hästen inte är nöjd.

När min häst håller på att sparka sönder boxarna under nätterna för att han känner sig trängd och vill ha större utrymme eller bara vill ut tex, det ser inte jag som en levnadsglad häst som vill ut på äventyr utan jag ser att han inte är nöjd med situationen och vill ändra den och är otroligt viljestark i sättet att visa det på.

Sen är han också toklugn och harmonisk utåt sätt och en väldigt trevlig häst att både hantera och rida. Pigg och glad men är han inte nöjd så visar han det och då får man lyssna på honom. Som nu, nu är han faktiskt nöjd i rätt hage med rätt flock och rätt gård.

Hehe har en shettis som inte är det minsta deppig. Hon rymmer ändå när hon vill :/ det går i perioder och är väldigt frustrerande. Stark ström i hagen brukar avstyra det värsta ( har två elband plus tre elrep) om hon har mkt päls går hon helt sonika fram till staketet och trasslar sig ut mellan trådarna, trots att hon helt tydligt får stötar. Sen kutar hon runt i en tät granskog utanför hagen eller bockar omkring på åkern utanför. Drar igång de andra så det blir spring, då har hon kul :)

Hon är även blixtsnabb på att slinka ut på promenad om man har undertråden på grinden upphängd medan man tar in en annan häst. Kutar då iväg en runda och kommer tillbaka glad som en lärka.
 
Sv: Haglösning..?

,...men utan möjligheter att rymma och utan chans att ens se sina kompisar och utan bete hela året. Hade hon varit glad då?
 
Sv: Haglösning..?

PS ingen har föreslagit avlivning, det är bara ett konstaterande att en död häst lider inte till skilnad från en deprimerad och att avlivning kan vara ett alternativ om man knte lycks lösa frågan.

Förstår helt ärligt inte vad ni är för djurmänniskor som kan tänka er att avliva ett fullt friskt djur. Går helt emot mitt förstånd.
Självklart försöker jag göra min häst lycklig men han verkar ju inte vara lyckligt i hagen överhuvudtaget enligt er eftersom att han vill rymma. Då blir han ju inte heller lyckligare i den stora hagen även om jag fixar ett bra staket som gör att han inte kan rymma, jag håller ju honom bara instängd, även där om ni tänker efter. Så det är ju iprincip samma sak, han skiter i sina kompisar i hagen, han skiter i hur stor hagen är, han skiter i vad han har att göra i hagen HAN VILL INTE VARA DÄR ÄNDÅ. Så förstår inte skillnaden med att stänga in honom i en rundcoral eller TVINGA honom att vara i hagen han ändå inte gillar.
Jag känner min häst tillräckligt bra för att märka om han blir deprimerad, jag har koll så att han äter, att han inte tappar i hull, att han fortfarande är lika pigg och framåt. Jag känner min ponny och skulle jag märka att han far illa så är det såklart att jag tar fram en annan lösning. Hur dum tror ni jag är?

Jag avlivar i alla fall inte en fullt frisk häst för att "risken finns att han blir deprimerad" Helt seriöst bland det dummaste jag har hört.

Och till vem det nu var som tyckte jag skulle kolla strömmen så har jag haft ut en elektriker med jämna mellanrum för att kolla så att strömmen går så bra den kan genom stängslet. Det är väl bland det första man kollar? Jag är inte dum.
 
Sv: Haglösning..?

Du verkar ha hur mycket pengar som helst att bygga staket för, så varför bygger du bara inte ett rejält staket som hästen faktiskt inte kan komma ut ur? Hellre ha hästen i en stor hage än en liten hage där en sådan häst faktiskt kan förstöras helt psykiskt. Förstår faktiskt inte problemet.

Tillfälliga lösningar för stunden då nya staket byggs det är väl okej men inte en långvarig lösning. Det är rakt igenom fel.
 
Sv: Haglösning..?

Hehe har en shettis som inte är det minsta deppig. Hon rymmer ändå när hon vill :/ det går i perioder och är väldigt frustrerande. Stark ström i hagen brukar avstyra det värsta ( har två elband plus tre elrep) om hon har mkt päls går hon helt sonika fram till staketet och trasslar sig ut mellan trådarna, trots att hon helt tydligt får stötar. Sen kutar hon runt i en tät granskog utanför hagen eller bockar omkring på åkern utanför. Drar igång de andra så det blir spring, då har hon kul :)

Hon är även blixtsnabb på att slinka ut på promenad om man har undertråden på grinden upphängd medan man tar in en annan häst. Kutar då iväg en runda och kommer tillbaka glad som en lärka.

Jo, vissa hästar är ju sådana tyvärr. Verkar inte alltid vara så mycket att göra åt tyvärr annat än att skaffa väggar kring hagarna O_o Vissa hästar vill ha lite mera spänning i vardagen helt enkelt kanske.
 
Sv: Haglösning..?

kl

Helt ärligt - om pengar inte är något problem så kan jag garantera att du kan bygga ett staket som håller hästen innanför, allt annat är skitsnack! Att sätta hästen i en heltäckt rundkorall, hur tänker du nu egentligen? Du behöver inte testa ens, det kommer inte att bli en värdig lösning för all framtid. Om det inte är för en begränsad period så hade jag tagit bort hästen, då lider den inte, men det du planerar tycker jag är djurplågeri! Om jag har förstått dig rätt ska hästen gå i en rundkorall som har väggar med något fönster? Är du inte klok? Det handlar inte om vad lagen tillåter, det handlar om vad ditt samvete tillåter!
 
Sv: Haglösning..?

Kl, så som jag ser det är det helt ok att ha hästen i rundkorall tills man ordnat med en bättre hage, dvs ordentligt trä staket + elrep.

Har också en rymmare som tog sig igenom hagen på ett eller annat vis, hon kröp under, emellan och vissa vintrar med djup hårdpackad snö så hoppade hon över tråden.
Svårfångade är hon och ska såklart rymma in till grannens trädgård eller in till deras hästar... inte roligt att spendera en hel dag med att sätta upp plank runt hagen och sen 10 min senare så har hon sprängt staketet och smitit in till grannens hage(500m bort).

Enda som hjälpte var ett ordentligt trä staket, med grova plank och gjutna socklar. Det behövdes inte ens 4 sidor med trä staketet, bara de sidorna som inte gränsande till andra hagar(de har 3 eltrådar med 20-30 cm`s mellanrum).
Enda gången hon nu rymt var när ngn lämnade trägrinden öppen så det bara var eltrådar.

Så ser man till att stänga av shettisens vanliga rymnings vägar och sätter en läskig storhäst som bevakar de andra utgångarna, så kan man hålla den värsta av rymmarna på plats :p
 
Sv: Haglösning..?

TS: Låt du ponnyn gå i rundcorallen tills du/ni hittar en bättre lösning, håll koll på hur han mår och fundera vidare på lösningar. Jag antar att du testat med kraftig el och såna antenner på grimman??

Och som en liten parentes kan jag berätta om de hästar jag jobbade med på ridskola som när jag började hade tur om de fick vara ute alls och då endast i en hage jag skulle klassa som stor sjukhage- där de såklart gick själva! De flesta klarade det förvånansvärt bra, tror inte vi hade en enda deprimerad häst, dock blev de alla märkbart gladare av att faktiskt få vara ute ca 1 timme/dag (fortfarande själva). Mer utetid fanns inte om alla skulle få vara ute.

/Lavinia, som inte anser att det är ok att alltid ha små hagar och hålla hästar själva, men om man inte hittar en annan lösning kan det tillfälligtvis vara bättre att hästen går själv i liten hage/rundcorall.
 
Sv: Haglösning..?

Självklart kan det inte vara tillåtet att ha en häst instängd i en rundcorall som enligt dig verkar ha helt täta och höga väggar så att hästen inte kan se ut. Det är inte bara krav på att hästen ska kunna röra sig naturligt i sin hage utan också att den ska ha kontakt med andra hästar.

Har du den där tillfälligt kan det vara okej, men det låter på dig som att du inte vill göra fler försök att ha honom med de andra? I så fall kanske du får fundera på andra lösningar. Han kanske helt enkelt inte trivs i flocken? Hur mycket hanteras han? Att bara motionera för att "trötta ut" låter inte så roligt..
Han kanske behöver mer stimulans över lag?
 
Sv: Haglösning..?

Enligt lag räcker det med att du släpper ut hästen 5minuter ex. i ett ridhus. Väljer hästen att inte springa har den gjort sitt val till naturlig rörelse varje dag. Sedan kan du ha den stående inne på box resterna 23h 55min. Den har haft möjlighet helt enkelt. Många proffsstall tar aldrig ut sina hästar mer än vid ridning 1 gång om dagen.

Härlig sammanfattning av de svenska djurskyddslagarna!
:(
Var kommer hästens välmående in i ditt resonemang? Eller är du sarkastisk?
 
Sv: Haglösning..?

Tolkning av lagen har inget med den egna synen på djurhållning att göra.

Om fler kunde begripa skillnaden hade fler hästar sluppit lida.
 
Sv: Haglösning..?

Självklart försöker jag göra min häst lycklig men han verkar ju inte vara lyckligt i hagen överhuvudtaget enligt er eftersom att han vill rymma. Då blir han ju inte heller lyckligare i den stora hagen även om jag fixar ett bra staket som gör att han inte kan rymma, jag håller ju honom bara instängd, även där om ni tänker efter. Så det är ju iprincip samma sak, han skiter i sina kompisar i hagen, han skiter i hur stor hagen är, han skiter i vad han har att göra i hagen HAN VILL INTE VARA DÄR ÄNDÅ.

Jag vet ju såklart inte exakt hur ni har det och hur din häst mår, men jag skulle gissa att det snarare handlar om ett inlärt beteende (ovana). Det är inte det att han har det så himla tråkigt i hagen, han har helt enkelt lärt sig att han kan komma ut, och då sticker han ut. Vissa hästar verkar lära sig det lättare än andra.
 
Sv: Haglösning..?

Jag tänker att om inte pengar är något problem så borde du kunna bygga upp väggar runt hagen, dvs liknande vindskydd eller insynsskydd som många har i sina trädgårdar. Eventuellt lite el innanför också. Fullt som fan, men då har hästen en chans att få vara tillsammans med sin flock och ändå inte komma ut.

Annars tänker jag att du kanske ska uppsöka en klinik och se igenom hästen, det kanske finns någon fysisk förklaring till varför den beter sig så?

Eller anlita en djurkommunikatör.

Eller helt enkelt låta den gå omkring på gården som den vill. (Så länge det inte är nära stora vägar eller dylikt)

Eller.. tja inget kul alternativ men, låta hästen vandra omkring fritt på de evigt gröna ängarna. :meh:
 
Sv: Haglösning..?

Jag har funderat lite och som du beskriver hagen så verkar det ju inte vara något han rymmer från, snarare kanske han rymmer till något... Vad gör han när han rymt? Vart går han då? Kanske finns det något man kan inkludera i hagen så att han får det han vill ha?

Bara en liten extra fundering i all välmening.
 
Sv: Haglösning..?

Självklart kan det inte vara tillåtet att ha en häst instängd i en rundcorall som enligt dig verkar ha helt täta och höga väggar så att hästen inte kan se ut. Det är inte bara krav på att hästen ska kunna röra sig naturligt i sin hage utan också att den ska ha kontakt med andra hästar.

Har du den där tillfälligt kan det vara okej, men det låter på dig som att du inte vill göra fler försök att ha honom med de andra? I så fall kanske du får fundera på andra lösningar. Han kanske helt enkelt inte trivs i flocken? Hur mycket hanteras han? Att bara motionera för att "trötta ut" låter inte så roligt..
Han kanske behöver mer stimulans över lag?

Kontakt med andra hästar räcker nog att de har genom boxgaller. Finns många hästar som endast får sin dagliga "hagvistelse" ensamma i ridhus. Även om detta kanske inte är optimal eller rekommenderat.
 
Sv: Haglösning..?

Frågan är om man ska tolka reglerna så "snålt" som möjligt eller är ute efter att skapa en dräglig situation för alla parter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 087
Senast: mars
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: Grazing
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 601
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 225
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp