Haglösning..?

Sv: Haglösning..?

Hur stor hage har ni?

I mina ögon rymmer inte en häst som har "allt" inne i hagen..

Sätt antenn på hästen?
 
Sv: Haglösning..?

Är det ett speciellt ställe hästen går på staketet? Dom rymlingarna jag stött på har ofta haft ett ställe där dom hoppar över osv och där man kan sätta lite förstärkning.

Där vi har märkt att han tar sig ur har vi självklart förstärkt, då går han inte på där igen, men när vi har förstärkt överallt så börjar han om igen, så han vandrar runt och har inte direkt något favoritställe.
 
Sv: Haglösning..?

Hur lider dom andra hästarna för att hagen är bättre stängslad?

Sen är det tyvärr så att hästar är individer och man får anpassa gården och miljön efter hur dom fungerar. Ibland med vissa individer så är det mera jobb än med andra helt enkelt. Onödigt är det ju definitivt inte eftersom hästen faktiskt har rätt att gå i en bra hage och inte stå i en liten rundcorall.

Nu vet ju inte jag hur stor hagen är som hästen smiter ut ur men det finns ju en anledning och hagen kanske helt enkelt är för liten för att han ska kunna dela den med andra hästar och då är det ju ett annat problem.

Det dom lider av är om jag skulle göra samma väggar som finns för rundcoralen till hagen som du föreslog, dom är 4 meter höga och är rena VÄGGAR och inget staket , hästarna ser således inte ut. Därför tyckte jag att det var onödigt att göra så i hela hagen när vi ändå har rundcoralen att utnyttja, om du förstår? Självklart är det inte onödigt om det håller honom inne.. men aa, tror du förstår. Varför göra om samma som finns fast på ett annat ställe..? Och rundcoralen är ju inte så liten för en b-ponny om man jämför med vad tävlingshästar står i för hagar.

Hagen som hästen går i nu är 2,5 hektar så för att den skulle vara för liten för en b-ponny, en d-ponny, en shettis och en häst är det inte frågan om. Han har fått aktivering hagen i form av bollar, hönät, jollyball, likit osv. Han har haft fritillgång till hö men även provat med "potioner". Det finns öppen mark att springa på men även stock och sten. Så vet inte vad han skulle sakna. Det är ju inget som finns utanför som inte finns i hagen..
Vi har även provat att dela av hagen så att dom går 2 och 2 på ca 1,2 hektar men det gillades inte heller. Han har provat stå själv men det passar inte heller.
 
Sv: Haglösning..?

Hur stor hage har ni?

I mina ögon rymmer inte en häst som har "allt" inne i hagen..

Sätt antenn på hästen?

Hagen som hästen går i nu är 2,5 hektar så för att den skulle vara för liten för en b-ponny, en d-ponny, en shettis och en häst är det inte frågan om. Han har fått aktivering hagen i form av bollar, hönät, jollyball, likit osv. Han har haft fritillgång till hö men även provat med "potioner". Det finns öppen mark att springa på men även stock och sten. Så vet inte vad han skulle sakna. Det är ju inget som finns utanför som inte finns i hagen..
Vi har även provat att dela av hagen så att dom går 2 och 2 på ca 1,2 hektar men det gillades inte heller. Han har provat stå själv men det passar inte heller.

Har provat med antenn, hjälper inte, har även provat att ha varannan stängseltråd på + och varannan på - som jag fick tips om.
Har stänglslat om hela hagen flera gånger för att få bort skarvarna, har köpt ett starkare aggregat och när han har provat gå själv så har hans hage haft ett eget aggregat.

Har provat MASSOR av metoder och lusläst varje sida om tips för rymningsbenägen häst..
 
Sv: Haglösning..?

Lobelia: Självklart har vi RÅD att stänglsa hela hagen som en mur, men det känns totalt värdelöst när vi i så fall har coralen, varför ska då alla hästar bli lidande och instängda?? Eller varför göra en ny liten hage av väggar som bara han ska stå i när fortfarande rundcoralen står där helt oanvänd..? ONÖDIGT JOBB tycker jag mer det låter som än att inte pengar skulle finnas.

Det är inte alls självklart att ni har råd, det är svindyrt med ett staket av plankor på ett par meter i en hage på 2,5 ha.

En häst mår inte bra av att stå ensam i en rundcorall, är det inte skäl nog att hitta en annan lösning. Har ni exempelvis provat med 4-5 trådigt staket med distansisolatorer så en tråd sitter några dm innanför övriga, i brösthöjd eller så?

Eller göra det samma med distans isolatorer på trästaketet lagom i rumphöjd så att om han går nära nog för att sparka så får han en ordentlig stött.
 
Sv: Haglösning..?

Det är inte alls självklart att ni har råd, det är svindyrt med ett staket av plankor på ett par meter i en hage på 2,5 ha.

En häst mår inte bra av att stå ensam i en rundcorall, är det inte skäl nog att hitta en annan lösning. Har ni exempelvis provat med 4-5 trådigt staket med distansisolatorer så en tråd sitter några dm innanför övriga, i brösthöjd eller så?

Eller göra det samma med distans isolatorer på trästaketet lagom i rumphöjd så att om han går nära nog för att sparka så får han en ordentlig stött.

För mig är det självklart att jag har råd med vad mina hästar kräver, annars ska jag inte ha några.
Vi har haft 6 trådar totalt och har även provat att kombinera trästaket och ström och haft dubbla strömstaket med ca 40-50cm emellan. På något vis tar han sig igenom ändå. Har även som jag skrev högre upp haft varannan tråd på + och varannan på - för att det skulle jorda bättre. Men det struntade han i.
Har provat allt vi har kunnat komma på och ja, det har kostat massor av pengar. Men vi har ännu inte kommit på någon lösning som passar.
 
Sv: Haglösning..?

Det dom lider av är om jag skulle göra samma väggar som finns för rundcoralen till hagen som du föreslog, dom är 4 meter höga och är rena VÄGGAR och inget staket , hästarna ser således inte ut.
Fast är det så mycket att se ut till då? Hagen är ändå på 2,5 hektar plus en del att göra i den?

Sen om det är så att hästen är så extremt intensiv att den sparkar ner staketet i hagen, vad är det då som säger att inte hästen i en liten rundcorall kommer må väldigt dåligt och eventuellt kanske sparkar sönder och samman sig för att ta sig ut?

Och i en liten rundcorall utan möjlighet att se ut, nej det känns inte som en lösning, speciellt inte om hästarna lider av att ha den typen av staket i en 2,5 hektar stor hage, hur instängd och ensam kommer då inte hästen känna sig i en lite corall med den typen av staket.
 
Sv: Haglösning..?

Vår rymmare till shetlandponny hade vi innanför järnstaket, tre rader. Högsta låg på 1,85 meters höjd, de två undre tätare. Det höll honom inne, liksom fyra täta trådar med bra eltråd. Väl spända, inget utrymme att tränga sig emellan. Övrigt gick han ut genom.
 
Sv: Haglösning..?

Har ni testat med distansisloatorer, det finns sådana på 4 dm? Om hästen inte bara a traskar igenom så hindrar sådana honom effektivt att kunna komma nära och sparka eller riva ner.

Går hästen bara rakt genom elstaket eller hur bär han sig åt där?

Nej det är inte självklart att folk har råd att lägga stora summor på ett plank, det är svindyrt.
 
Sv: Haglösning..?

Går hästen bara rakt genom elstaket eller hur bär han sig åt där?

Både och, ibland springer han rakt igenom, ibland står han och trycker lixom gungar fram och tillbaka tills trådarna går av. Ibland försöker han krypa under och ibland hoppar han och då är det för honom struntsamma om han inte ens hoppar så högt som krävs, resten av trådarna sprängs ju automatiskt i hans språng...
 
Sv: Haglösning..?

Vår rymmare till shetlandponny hade vi innanför järnstaket, tre rader. Högsta låg på 1,85 meters höjd, de två undre tätare. Det höll honom inne, liksom fyra täta trådar med bra eltråd. Väl spända, inget utrymme att tränga sig emellan. Övrigt gick han ut genom.

Detta är inte provat dock, bara för en kort lösning. Då stod han i en sjukhage med högsta på 140 cm och det hoppade han. Stillastående.
Så det är ju kanske ett alternativ att försöka skaffa högre järnstaket..
 
Sv: Haglösning..?

Fast är det så mycket att se ut till då? Hagen är ändå på 2,5 hektar plus en del att göra i den?

Sen om det är så att hästen är så extremt intensiv att den sparkar ner staketet i hagen, vad är det då som säger att inte hästen i en liten rundcorall kommer må väldigt dåligt och eventuellt kanske sparkar sönder och samman sig för att ta sig ut?

Och i en liten rundcorall utan möjlighet att se ut, nej det känns inte som en lösning, speciellt inte om hästarna lider av att ha den typen av staket i en 2,5 hektar stor hage, hur instängd och ensam kommer då inte hästen känna sig i en lite corall med den typen av staket.

Nä, det kanske inte är så mycket att se ut till och dom lider ju inte av det, uttryckte mig väl lite fel. Det är väl snarare hästarnas ägare som lider.... alla har lite olika åsikter i stallet om jag säger så.

Tänkte om det fanns att sätta i nått okrossbart fönster med rejält galler så han ändå såg ut och inte kände sig så ensam. Dessutom skulle det nog ta honom längre tid att sparka sig ut ur en coral och han kanske känner att det är hopplöst? Han är inte typen som får panik.. (nu kommer väl någon säga att alla hästar kan få panik) men det går att göra mycket med honom utan att han reagerar om jag säger så istället.
 
Sv: Haglösning..?

Tycker att det låter fruktansvärt att ha sin ponny i en corall på det viset. Jämför med att sitta ensam i en lägenhet hela livet, spelar ju ingen roll att man har fönster så att man ser folk på gatan utanför och mat i kylskåpet, en dator att leka med etc... Man kommer ju känna sig sjukt ensam och understimulerad ändå.

Järnstaket och täta trådar låter ju som ett trevligare alternativ, alternativt typ... telefonstolpar? Vill man inte stängsla hela hagen så, så kan man kanske göra en mindre hage i den stora hagen där hästen kan gå med en kompis.

Synd att du inte har mark som ser ut som den vi hade i förra stallet. Där var hagen, ca. en hektar stor, omgärdad på tre sidor av bergsväggar. Enbart ena sidan behövde stängsel. Där hade man ganska enkelt kunnat bygga ett rejält högt, tätt staket.
 
Sv: Haglösning..?

Tycker att det låter fruktansvärt att ha sin ponny i en corall på det viset.

Det är även fruktansvärt att ponnyn kan springa upp på vägen och bli påkörd av en lastbil.

Vad ska jag göra medan hagen ska stänglsas om i järnstaket? Ska han ha boxvila då i 2 veckor eller?
 
Sv: Haglösning..?

Det är viss skillnad att ha honom i rundkorallen medan du fixar stängsel och plannera att ha det permanent som du skrivit om tidigare.

Jag undrar fortfarande om du har använt dig av distansisolatorer i synnerhet i kombination med trästaket/plank. Det ska rätt mycket till för att en häst ska stå och sparka på staketet med konstanta elstötar i baken, vilket blir effekten om eltråden är på stategisk höjd och innanför staketet.

Det är inget ovanligt att hästar både hoppar och river staket, men att stå och hänga på det tills det ger efter som du beskriver tyder på att han inte känner stötarna särskilt väl. Vid kraftiga stötar rycker man ofrivilligt till.
 
Sv: Haglösning..?

Om man nu har en rund hage med rejäla trädstaket runt om, hur stor måste den hagen vara för att vara godkänd i diameter? 10-20-30-50-100 meter?
Hellre en ponny i liten rund hage än en död ponny på gatan anser jag!
 
Sv: Haglösning..?

Jag vet inte om det finns något prejudikat.

För min del så anser jag att det är bättre med en död ponny (under kontrollerade former givetvis) än en ponny som är deprimerad. Den lilla krabaten med så mycket frihetsbehov lär knappast trivas med tillvaron och gå ensam i en rundkorall hela dagarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 087
Senast: mars
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: Grazing
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 601
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 233
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp