Haglösning..?

Sv: Haglösning..?

Hade jag varit ni hade jag nog testat rundcorallen en tid och se hur hästen reagerade, om de blivit deppig eller bara hållt sig inne.

För att dra det här med en påkörd häst lite längre - tänk om hästen dödar en bilist när den blir påkörd?

Det är ju helt klart värt ett försök kanske. Kanske att han faktiskt blir LUGNARE av att ha ett eget bo där han inte är stressad över omgivningen? Han kanske inte alls blir deprimerad utan blir en lugn ponny?

Precis- inte bara ponnyns liv som står på spel, det kan bli ALLVARLIGA olyckor som kanske inte ens bara dödar EN bilist. Kan bli seriekrock, flera bilar kan åka i diket för dom vejar osv.
 
Sv: Haglösning..?

trästaket är det enda vettiga om man har en häst som rymmer, trästaket ihop med eltråd emellan trä ribborna är bäst.
har det på halva hagen till min shettis och hon har inte försökt rymma sen vi satte upp det, trots att andra halvan in mot storhästarnas hage är som den alltid har varit, dvs 3 täta trådar med el.
 
Sv: Haglösning..?

Skulle du stå ut med att ha en deprimerad ponny som inte trivdes med livet?

Fast alltså, ingen av er har sätt hur min ponny ser ut eller mår. Ni har bara hört om hans rymningsbeteende. Jag märker INGENSTANS att han är deprimerad. Snarare levnadsglad som vill ut på äventyr. Har aldrig träffat en så glad och lättsam ponny faktiskt. Han är väldigt uppmärksamhetskrävande och det är när man vänder ryggen till eller åker från stallet som saker händer. så länge man har fokus på honom så håller han sig där han ska trots att han tycker det är väldigt kul att visa upp sig och när folk tittar på honom. En riktig showponny som får tråkig när ingen kan se hans spektakulära idéer.
 
Sv: Haglösning..?

Kreatursgrindar kanske?
Sådana höga med 6 ribbor som kommer i sektioner. I princip omöjliga att välta och kopplar man ström på alt kombinerar med eltråd så kanske det kan avskräcka rymmandet? De är ju dyra dock.
En kompis har provat som sista utväg när det var helt omöjligt att hålla hästen innanför staketet, det funkade bra (med el direkt på grindarna, jag vet inte om det är tillåtet egentligen, ingen aning)..
Man får så klart passa i så fall och slå av strömmen om något händer men det bör vara självklart. Kanske fungerar utan ström också, de är ju tämligen svårforcerade.
Då ser den ju ut genom staketet och sektionerna går att flytta relativt enkelt.

Det har jag aldrig tänkt på! Tack för tipset! :)
 
Sv: Haglösning..?

Fast alltså, ingen av er har sätt hur min ponny ser ut eller mår. Ni har bara hört om hans rymningsbeteende. Jag märker INGENSTANS att han är deprimerad. Snarare levnadsglad som vill ut på äventyr. Har aldrig träffat en så glad och lättsam ponny faktiskt.

Fast utseendet har ju inte med att göra alltid med hur en häst mår psykiskt. Det är beteendet som talar för att hästen inte är nöjd.

När min häst håller på att sparka sönder boxarna under nätterna för att han känner sig trängd och vill ha större utrymme eller bara vill ut tex, det ser inte jag som en levnadsglad häst som vill ut på äventyr utan jag ser att han inte är nöjd med situationen och vill ändra den och är otroligt viljestark i sättet att visa det på.

Sen är han också toklugn och harmonisk utåt sätt och en väldigt trevlig häst att både hantera och rida. Pigg och glad men är han inte nöjd så visar han det och då får man lyssna på honom. Som nu, nu är han faktiskt nöjd i rätt hage med rätt flock och rätt gård.
 
Sv: Haglösning..?

Det är ju helt klart värt ett försök kanske. Kanske att han faktiskt blir LUGNARE av att ha ett eget bo där han inte är stressad över omgivningen? Han kanske inte alls blir deprimerad utan blir en lugn ponny?

Så hästen skulle då alltså vilja leva på en sådan liten yta ensam, tror inte det. "Deppiga" hästar blir ofta lugna i sättet för att dom har slutat visa vad dom vill och tycker eftersom ingen ändå lyssnar på dom. Tillslut så kommer det ändå till den gränsen att hästen faktiskt ger upp sina försök att visa vad den vill. Och det läget vill man inte komma till.
 
Sv: Haglösning..?

Fast alltså, ingen av er har sätt hur min ponny ser ut eller mår. Ni har bara hört om hans rymningsbeteende. Jag märker INGENSTANS att han är deprimerad. Snarare levnadsglad som vill ut på äventyr. Har aldrig träffat en så glad och lättsam ponny faktiskt. Han är väldigt uppmärksamhetskrävande och det är när man vänder ryggen till eller åker från stallet som saker händer. så länge man har fokus på honom så håller han sig där han ska trots att han tycker det är väldigt kul att visa upp sig och när folk tittar på honom. En riktig showponny som får tråkig när ingen kan se hans spektakulära idéer.
Nej och jag har heller inte skrivit om hur din häst mår, bara hur jag av erfarenhet vet hur hästar mår som skiljs från sina kompisar. Och då är det illa nog att stå ensam granne med de andra men utan ens visuell kontakt kan nog knäcka många hästar psykiskt.
 
Sv: Haglösning..?

Fast alltså, ingen av er har sätt hur min ponny ser ut eller mår. Ni har bara hört om hans rymningsbeteende. Jag märker INGENSTANS att han är deprimerad. Snarare levnadsglad som vill ut på äventyr. Har aldrig träffat en så glad och lättsam ponny faktiskt. Han är väldigt uppmärksamhetskrävande och det är när man vänder ryggen till eller åker från stallet som saker händer. så länge man har fokus på honom så håller han sig där han ska trots att han tycker det är väldigt kul att visa upp sig och när folk tittar på honom. En riktig showponny som får tråkig när ingen kan se hans spektakulära idéer.

Om du tröttnar, så sälj honom till en cirkus... :idea::angel::D
 
Sv: Haglösning..?

Du menar alltså på fullt allvar att en hage måste vara rekatangulär? Om jag hägnar in 30 ha, så får marken inte vara en cirkel

Hur stor tror du rundcoralen är? 16 meter i diameter? Gör dej inte dum, hagen kan ju vara något större eller?
 
Sv: Haglösning..?

Fast alltså, ingen av er har sätt hur min ponny ser ut eller mår. Ni har bara hört om hans rymningsbeteende. Jag märker INGENSTANS att han är deprimerad. Snarare levnadsglad som vill ut på äventyr. Har aldrig träffat en så glad och lättsam ponny faktiskt. Han är väldigt uppmärksamhetskrävande och det är när man vänder ryggen till eller åker från stallet som saker händer. så länge man har fokus på honom så håller han sig där han ska trots att han tycker det är väldigt kul att visa upp sig och när folk tittar på honom. En riktig showponny som får tråkig när ingen kan se hans spektakulära idéer.

Just det och en sån ponny ska du stänga in i en liten rundcoral :arghh:
 
Sv: Haglösning..?

Nej och jag har heller inte skrivit om hur din häst mår, bara hur jag av erfarenhet vet hur hästar mår som skiljs från sina kompisar. Och då är det illa nog att stå ensam granne med de andra men utan ens visuell kontakt kan nog knäcka många hästar psykiskt.

Undrar vad djurskyddet säger om det?
 
Sv: Haglösning..?

Vad får ponnyn fr foder? Kraffoder? Den kanske behöver bli stimulerad mer än bara ridning/körning eller vad den nu används till...

En ponny/häst som rymmer (Min är likadan när snön fallit) är ofta understimulerade och har kommit på att de kan rymma och därmed förgylla dagen med lite lattjo... Jag får rida 2ggr/dag ungefär när de är snö ute för att hästen inte ska rymma...

(Min häst bryr sig inte om han är ensam eller går med andra, enda skillnaden är att istället för at ha en häst på rymmen har man flera)
 
Sv: Haglösning..?

Låter verkligen som att du försökt allt, och jag tycker nog att många här är lite väl hårda angående din lösning med rundkorallen. Om du verkligen gjort allt du beskriver så är det ju svårt att göra så mycket mer...

Var jag du skulle jag göra en kombination, dvs. låt hästen gå med de andra de timmar du har uppsikt och han inte hinner bli "uttråkad" och rymma, och sedan låta honom gå i rundkorallen tills det är dags att gå in i boxen. Samt några promenader och ridning. Då tror jag att du får en ponny som blir mer stimulerad än många andra som står på box 16 timmar om dygnet och går i små fyrkantiga rasthagar (något som ju tyvärr är vanligt).

Låter som att du verkligen kämpar, och att du fått en riktigt utbrytarkung på halsen;)
 
Sv: Haglösning..?

Vad får ponnyn fr foder? Kraffoder? Den kanske behöver bli stimulerad mer än bara ridning/körning eller vad den nu används till...

En ponny/häst som rymmer (Min är likadan när snön fallit) är ofta understimulerade och har kommit på att de kan rymma och därmed förgylla dagen med lite lattjo... Jag får rida 2ggr/dag ungefär när de är snö ute för att hästen inte ska rymma...

(Min häst bryr sig inte om han är ensam eller går med andra, enda skillnaden är att istället för at ha en häst på rymmen har man flera)

Han får endast grovfoder, fri tillgång så att han ska ha något att göra.
Som mest har han aktiverats 3 gånger per dag, provade det i någon vecka men han är lika ändå. Då var det 3 pass och jag varierade mellan körning, longering, tömkörning, ridning, löshoppning osv. Och ändå ville han inte vara i hagen..
 
Sv: Haglösning..?

Låter verkligen som att du försökt allt, och jag tycker nog att många här är lite väl hårda angående din lösning med rundkorallen. Om du verkligen gjort allt du beskriver så är det ju svårt att göra så mycket mer...

Var jag du skulle jag göra en kombination, dvs. låt hästen gå med de andra de timmar du har uppsikt och han inte hinner bli "uttråkad" och rymma, och sedan låta honom gå i rundkorallen tills det är dags att gå in i boxen. Samt några promenader och ridning. Då tror jag att du får en ponny som blir mer stimulerad än många andra som står på box 16 timmar om dygnet och går i små fyrkantiga rasthagar (något som ju tyvärr är vanligt).

Låter som att du verkligen kämpar, och att du fått en riktigt utbrytarkung på halsen;)

:bow: TACK! Någon som verkligen förstår hur jag kämpar och gör mitt bästa för att få till en bra lösning för både mig (som ska slippa få arga grannar och åka från jobbet för att fånga häst) och för min ponny såklart.
Att göra en kombination har jag funderat på och det som låter helt klart bäst.
Då kan ju även de andra stalltjejerna låta honom gå i den stora hagen medan dom fixar i stallet och han skulle då få gå där någon timme till.

Jag drar mig nu ur denna diskussion, tackar för alla BRA tips och råd. Men nu känner jag att jag har fått nog och det är tråkigt att en diskussion ska behöva bli nästintill hatisk och otrevlig.
Men det är väl så hästmänniskor är. Och det är väl kanske därför nybörjare inte vågar fråga utan istället gör fast dom inte vet alls. För man får bara otrevligheter tillbaka.
 
Sv: Haglösning..?

Eftersom priset inte är något problem så skulle ni kunna hägna med trä fast inte vanliga plank utan kraftig stolp både i mark och i slanor. Om ni har det tätt, högt och med el emellan så borde han hålla sig inne.

Fundera ut kluriga gåtor som han får lösa för att komma åt godis eller mat, som en stor boll med ett litet hål som maten ramlar ut ur när den rullas, t.ex.
 
Sv: Haglösning..?

Det är inte orsaken i detta fall. Alla staket är provade. Har haft elstängel med kraftig ström, högt och täta trådar. Har inte hindrat honom, han trycker glatt mot stängslet tills trådarna går av ändå. Det har funnits dubbla stängsel med en halv meter emellan, det har inte hindrat honom. Det har funnits Trästaket som har varit 2 meter högt, det har inte hindrat honom. Det har varit kombinerat trästaket och elstängel. Det hindrar honom inte.
Han har fått gått med en flock hästar, det har inte hjälpt. Han har haft fritillgång till hö, det har inte hjälpt. Han har haft olika aktiviteter att göra i hagen, utan att han vill stanna inne. Han har motionerats flera gånger per dag för att "trötta ut" honom, men han vill ändå inte vara i hagen...

Varför skulle han stanna i corallen då, om inga staket kan hålla honom?
Mitt förslag är att köpa en stängselprovare och kolla strömmen i stängslet. Det kan vara överslag någonstans så att spänningen sjunker även om du har ett kraftigt aggregat. Man hör att det tickar men att spänningen är hög vet man inte. De kostar 90kr hos börjes, men kolla att det är den som visar styrkan, inte bara den som visar om det finns spänning.
Har du bra spänning går den inte emot staketet frivilligt.
 
Sv: Haglösning..?

Fast alltså, ingen av er har sätt hur min ponny ser ut eller mår. Ni har bara hört om hans rymningsbeteende. Jag märker INGENSTANS att han är deprimerad. Snarare levnadsglad som vill ut på äventyr. Har aldrig träffat en så glad och lättsam ponny faktiskt. Han är väldigt uppmärksamhetskrävande och det är när man vänder ryggen till eller åker från stallet som saker händer. så länge man har fokus på honom så håller han sig där han ska trots att han tycker det är väldigt kul att visa upp sig och när folk tittar på honom. En riktig showponny som får tråkig när ingen kan se hans spektakulära idéer.

Nej men du har ju inte isolerat honom ännu. Vänta tills du gjort det en månad så får du nog se en ledsen ponny. :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 087
Senast: mars
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: Grazing
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 601
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 225
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp