Haglösning..?

Sv: Haglösning..?

Tja, det verkar som ni provat rätt mycket, så jag får väl säga grattis till en så smart och påhittig häst... :p
Är han fortfarande väldigt ung och lekfull ? Har du möjlighet att testa att skaffa ytterligare något sällskap till honom, som är lite mer på hans våglängd och som orkar busa mera med honom än det vanliga gänget ?

Eller ta bättre vara på hans kreativitet genom att aktivera honom lite mera på olika sätt ?? Trickträning ?
 
Sv: Haglösning..?

Det är inte ens tillåtet att ha guldfiskar i runda skålar.
Jag ser inte riktigt hur du har dragit jämförelsen mellan guldfisk/rund skål och häst/rundcorrall som anledning till att det inte är tillåtet.
Du får gärna utveckla, eller länka till lämpligt stycke i djurskydds/jordbrukslagen.
 
Sv: Haglösning..?

Nu har jag läst igenom alla kommentarer i forumet.
Hoppas du hittar en bra lösning.
Enligt lag räcker det med att du släpper ut hästen 5minuter ex. i ett ridhus. Väljer hästen att inte springa har den gjort sitt val till naturlig rörelse varje dag. Sedan kan du ha den stående inne på box resterna 23h 55min. Den har haft möjlighet helt enkelt. Många proffsstall tar aldrig ut sina hästar mer än vid ridning 1 gång om dagen.
Jag skulle nog föredra rundcorall om det fungerar annars släppas lös en stund o sedan box om man inte hittar en lösning.
 
Sv: Haglösning..?

Tror att 30 meter långsida är en rekommendation men röra sig fritt som jag citerat tidigare i tråden är det enda som står - därför vissa "kommer undan" med andra lösningar är en traditionell hage. Har för mig att jag mailade jordbruksverket i frågan också förra året, kan kolla upp vad de svarade.

Hade jag varit ni hade jag nog testat rundcorallen en tid och se hur hästen reagerade, om de blivit deppig eller bara hållt sig inne.

För att dra det här med en påkörd häst lite längre - tänk om hästen dödar en bilist när den blir påkörd?
 
Sv: Haglösning..?

Kl

Om ni nu har och vill lägga pengar på att hålla hästen inne varför inte bygga ett rejält trästaket? Det kommer ju dessutom hålla i typ hundra år :-) oavsett vilja så kan inte en b-ponny ta sig igenom vad som helst. Typ telefonstolp och slanor modell rejäla.
 
Sv: Haglösning..?

Tror att 30 meter långsida är en rekommendation men röra sig fritt som jag citerat tidigare i tråden är det enda som står - därför vissa "kommer undan" med andra lösningar är en traditionell hage. Har för mig att jag mailade jordbruksverket i frågan också förra året, kan kolla upp vad de svarade.

Hade jag varit ni hade jag nog testat rundcorallen en tid och se hur hästen reagerade, om de blivit deppig eller bara hållt sig inne.

För att dra det här med en påkörd häst lite längre - tänk om hästen dödar en bilist när den blir påkörd?

Varför ska den stå ensam i coralen och bli deppad dessutom?
 
Sv: Haglösning..?

Nä, det kanske inte är så mycket att se ut till och dom lider ju inte av det, uttryckte mig väl lite fel. Det är väl snarare hästarnas ägare som lider.... alla har lite olika åsikter i stallet om jag säger så.
Det är ju en annan sak, dock anser jag att står man i andras stall är det bara att acceptera hur ägaren väljer att ha stallet.
Han är inte typen som får panik.. (nu kommer väl någon säga att alla hästar kan få panik) men det går att göra mycket med honom utan att han reagerar om jag säger så istället.
Fast det handlar inte om att hästen får panik, hästen trivs inte och det räcker. Plus att hästen kan ta en otrolig fysisk skada av att metodiskt stå och sparka.
Vad ska jag göra medan hagen ska stänglsas om i järnstaket? Ska han ha boxvila då i 2 veckor eller?
En tillfällig lösning medans staket fixas, det är en helt annan sak tycker jag. Jag tycker det är okej att ha hästar i mindre hagar tillfälligt sålänge man bygger på den andra hagen.
 
Sv: Haglösning..?

Varför ska den stå ensam i coralen och bli deppad dessutom?

Om alternativet är ingen hage eller risk för att hästen blir påkörd/skadad på annat sätt så skulle jag testa rundcorallen. Testa skrev jag, sen får man se hur den reagerar. Finns ju inga garantier på att hästen blir deppad av det.
 
Sv: Haglösning..?

Jag vet inte om det finns något prejudikat.

För min del så anser jag att det är bättre med en död ponny (under kontrollerade former givetvis) än en ponny som är deprimerad. Den lilla krabaten med så mycket frihetsbehov lär knappast trivas med tillvaron och gå ensam i en rundkorall hela dagarna.
Jösses vilken inställning, ta dö på ponnyn för den rymmer istället för att låta den gå i en liten hage! Slit och släng mentalitet :mad:
 
Sv: Haglösning..?

Du menar alltså på fullt allvar att en hage måste vara rekatangulär? Om jag hägnar in 30 ha, så får marken inte vara en cirkel
 
Sv: Haglösning..?

Kreatursgrindar kanske?
Sådana höga med 6 ribbor som kommer i sektioner. I princip omöjliga att välta och kopplar man ström på alt kombinerar med eltråd så kanske det kan avskräcka rymmandet? De är ju dyra dock.
En kompis har provat som sista utväg när det var helt omöjligt att hålla hästen innanför staketet, det funkade bra (med el direkt på grindarna, jag vet inte om det är tillåtet egentligen, ingen aning)..
Man får så klart passa i så fall och slå av strömmen om något händer men det bör vara självklart. Kanske fungerar utan ström också, de är ju tämligen svårforcerade.
Då ser den ju ut genom staketet och sektionerna går att flytta relativt enkelt.
 
Sv: Haglösning..?

Jösses vilken inställning, ta dö på ponnyn för den rymmer istället för att låta den gå i en liten hage! Slit och släng mentalitet :mad:

Ja jag menar att en död ponny inte lider, däremot så är risken påtaglig att en häst med rymmarinstinktwr blir mycket deprimerad av att så instängd på ett litet område utan sällskap för resten av sitt liv.

Går det inte att lösa så hästen får en dräglig situation så ser jag det som ett alternativ. Skulle du stå ut med att ha en deprimerad ponny som inte trivdes med livet?
 
Sv: Haglösning..?

Du menar alltså på fullt allvar att en hage måste vara rekatangulär? Om jag hägnar in 30 ha, så får marken inte vara en cirkel

Ingen har väl påståt att en hage måste vara rektangulär, det var cirklen som klagades på. Nu tror jag knappast att det är förbjudet med runda hagar i och för sig och jag skulle tro att den aktuella mycket väl kan bli godkänd åt en utbrytarkung till ponny.
 
Sv: Haglösning..?

Jösses vilken inställning, ta dö på ponnyn för den rymmer istället för att låta den gå i en liten hage! Slit och släng mentalitet :mad:
Hellre ett kort och glatt liv än ett långt och plågsamt, för ja, en sådan liten hage eventuellt ett liv på box, det är otroligt plågsamt för många hästar även ifall inte folk vill inse det alltid. Speciellt hästar som faktiskt har ett stort behov av att känna sig fria.
 
Sv: Haglösning..?

I synnerhet hästar som fått vara fria och med kompisar så de vet vad de saknar. De som aldrig fått någon form av frihet klarar det förmodligen bättre.
 
Sv: Haglösning..?

Jag undrar fortfarande om du har använt dig av distansisolatorer i synnerhet i kombination med trästaket/plank. Det ska rätt mycket till för att en häst ska stå och sparka på staketet med konstanta elstötar i baken, vilket blir effekten om eltråden är på stategisk höjd och innanför staketet.

Det är inget ovanligt att hästar både hoppar och river staket, men att stå och hänga på det tills det ger efter som du beskriver tyder på att han inte känner stötarna särskilt väl. Vid kraftiga stötar rycker man ofrivilligt till.

Jag har skrivit flera gånger att jag har använt kombinerat trästaket och elstaket med 40-50 cm mellanrum mellan staketen, dock inte med just distansisolatorer men så att det blir mellanrum mellan elstaketet som är innanför och trästaketet på utsidan.
Han står verkligen och trycker mot elstängslet och som jag sagt tidigare så ser man hur det blixtrar i grimmans spännen av elstötarna. Men han rör sig inte. Han trycker möjligtvis lite mera. Man hör lång väg hur det knäpper.
Jag själv tog i staketet och hade ont i armen ca en halvtimme efter... Så ström är det, fattar inte varför han inte reagerar?? Har även haft honom rakad då han har MÄNGDER av päls.
 
Sv: Haglösning..?

Den lilla krabaten med så mycket frihetsbehov lär knappast trivas med tillvaron och gå ensam i en rundkorall hela dagarna.

Alltså klart man märker att han hellre vill vara ute i friheten, men ska jag då släppa ut han på prärien eller? För oavsett om jag har järnstaket så han inte kommer ut så är han fortfarande deprimerad enligt dig eftersom han är instängd när han vill ut, skillnaden är bara att han då inte längre (förhoppningsvis) inte kan ta sig ut.

Eller ska jag avliva honom direkt då han inte passar som "tamhäst" och allt vad det innebär.

Självklart försöker jag göra det bästa av situationen och han går bara ute ca 2 timmar i hagen nu MEN skrittas för hand 4 x 30 min och rids utöver det så han får röra på sig och komma ut. (Detta är en tillfällig lösning tills vi har fixat med staket osv.)
 
Sv: Haglösning..?

Tja, det verkar som ni provat rätt mycket, så jag får väl säga grattis till en så smart och påhittig häst... :p
Är han fortfarande väldigt ung och lekfull ? Har du möjlighet att testa att skaffa ytterligare något sällskap till honom, som är lite mer på hans våglängd och som orkar busa mera med honom än det vanliga gänget ?

Eller ta bättre vara på hans kreativitet genom att aktivera honom lite mera på olika sätt ?? Trickträning ?


Ja visst är han grymt påhittig och det är ju även bra! För detta gör honom också väldigt orädd för saker och man kan göra vad man vill med honom. Finns INGET som skrämmer han. Hästen har har gått med sen föl är lika gammal som han, 3 år. Och dom kan galoppera och busa ca 30 min. Sen går ponnyn frivilligt undan för att hitta på annat kul...

Har även provat att trickträna honom, under en period körde vi mycket agility också vilket var kanon då han inte var rädd för något. Körde in honom också för att aktivera honom på MASSA olika sätt och körde ofta agility eller trickträning på förmiddagen och sen körning/ridning på eftermiddagen för att han skulle få aktivera både hjärna och kropp. Men likt förbannat är han missnöjd.
 
Sv: Haglösning..?

Nu har jag läst igenom alla kommentarer i forumet.
Hoppas du hittar en bra lösning.
Enligt lag räcker det med att du släpper ut hästen 5minuter ex. i ett ridhus. Väljer hästen att inte springa har den gjort sitt val till naturlig rörelse varje dag. Sedan kan du ha den stående inne på box resterna 23h 55min. Den har haft möjlighet helt enkelt. Många proffsstall tar aldrig ut sina hästar mer än vid ridning 1 gång om dagen.
Jag skulle nog föredra rundcorall om det fungerar annars släppas lös en stund o sedan box om man inte hittar en lösning.

Det är något av detta jag har utvecklat en lösning nu. Han går i hagen 2 timmar då jag är i stallet och mockar osv och har uppsikt och han hinner inte blir FÖR uttråkad. Sen promenader och ridning så han ändå inte bara behöver stå inne.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 087
Senast: mars
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: Grazing
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 601
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 233
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp