Hage under kraftledningar!

ylvaaskersund

Trådstartare
Lägger jag denna tråden rätt nu?:confused::idea:

Vi ska flytta till en gård som ligger granne med ett stort elkraftverk, kraftledningarna går sen över marken där jag ska ha hagen till mina hästar! kan det vara skadligt? Måste jag lägga hagen så att ledningarna inte går rätt över?

Har hört att skodda hästar kan få stötar av kraftledningarna? Korna går redan där men de har ju oftast inga skor!;)

Någon som vet, eller vet någon var jag tar reda på fakta om detta?

Tacksam för svar ganska snabbt då hagen ska byggas nästa vecka!:laugh:

Sv: Hage under kraftledningar!

Se till att stängsla av stolpar m ed förankringslinor. det är inte säkert att plastskydden räcker för att inte en kliande häst ska kunna fastna....

Våra hästar gick i en hage med kraftledning, ingen liten heller. I hela 9 år gick de i samma hage, inga stötar där inte, nej självklart känner de inga stötar genom skorna.

"Mitt" stall ligger också nära ett elkraftverk och flera av stallen i området har hagar under kraftledningen. Har aldrig hört att det skulle vara ett problem.

Se till att stängsla av stolpar m ed förankringslinor. det är inte säkert att plastskydden räcker för att inte en kliande häst ska kunna fastna....

Fastna har jag inte varit med om , men jösses vad dom kan klia :devil:. Varje höst letade vi plasten och satte tillbaka dom.

Jag har hört undersökningar om att fertiliteten minskas rejält på får som betar under kraftledningar.

Samma på kor - så man kanske inte ska ha avelsmärrar under trådarna.

Ok, det hade jag och inga problem med fertiliteten där heller.

Är det verkligen ett elkraftverk som du menar och inte ett ställverk? Vid ett elkraftverk producerar man el, typ bensindrivna elaggregat, vattenkraftverk, kärnkraftsverk och liknande. Vid ett ställverk "delar man upp" strömmen och dirigerar den vidare till flera olika ledningar.

Nu är det ju inte jag som gjort dom vetenskapliga undersöningarna så jag kan tyvärr inte kommentera det mer.

Är det verkligen ett elkraftverk som du menar och inte ett ställverk? Vid ett elkraftverk producerar man el, typ bensindrivna elaggregat, vattenkraftverk, kärnkraftsverk och liknande. Vid ett ställverk "delar man upp" strömmen och dirigerar den vidare till flera olika ledningar.

Det är nog ställverk, några byggnader och massor av stolpar med eltrådar:bump:

Frågan är om du ens vill bo bredvid ett stort kraftverk. :crazy:

Har inget val! Vi har blivit utslängda ( se tråd om hyresvärd som stängde av el och vatten), och denna gård har stått tom ett bra tag och motsvarar våra förväntningar! Förutom kraftledningarna är det en perfekt gård till oss och våra djur!:banana:

Vet inte om du kan googla lite, men en hoppryttare/unghästryttare fick ett par unghästar dödade pga en nedfallen elledning i hagen för ett par år sedan. Tråkigt var att bolaget som ägde ledningarna sedan inte tog ansvar för olyckan, om jag minns rätt. Så tyvärr händer det olyckor i samband med såna ledningar.

Va bra att "våra" ledningar numera är borttagna och nergrävda nånstans. Men då är frågan om dessa fält även finns i nergrävda ledningar.

Jag citerar ett stycke från broschyren som det länkas till i länken.

"Kraftledningar som läggs i tunnlar ger ofta försumbara
magnetfält i marknivå, medan ytligt nedgrävda kraftledningar
kan ge förhöjda magnetfält rakt ovanför."

Med varför tror du det har stått tomt i många år?? Det är skadligt för båda människor och djur att bo under kraftledningar, då kan du tänka dig hur det är att ha ett helt kraftverk som granne.

Finns det verkligen inte mer än detta ställe?

Med varför tror du det har stått tomt i många år?? Det är skadligt för båda människor och djur att bo under kraftledningar, då kan du tänka dig hur det är att ha ett helt kraftverk som granne.

Finns det verkligen inte mer än detta ställe?

Ägaren dog i vintras, en ensam gammal man som bott på gården i 30 år!

Nej vi har ingen annan stans att ta vägen och allt är perfekt förutom kraftledningarna, jag vet att det inte är nyttigt för människor men min fråga var om det gick att ha hästarna där! Alla har tyvärr inte valmöjligheter över var de ska bo:confused:

Vi blev utslängda från den gård vi bor nu för hyresvärden vägrade betala en vedskuld, och när vi gjorde det med hyrespengarna slängde han ut oss och stängde av el och vatten, denna gården dör upp som en skänk från ovan, en vän visste att den stod tom och efter att han hört vad vi råkat ut för ordnade han så vi fick hyra den!

Jag är glad att ha någonstans att bo med mina djur, både jag å min sambo har betalningsanmärkningar och är sjukpensionärer, då är valmöjligheterna inte så stora!

I dagens samhälle ska man var arbetsför och är man inte det har man tyvärr inte rätt till en normal levnadsstandard eller har möjlighet att välja var man vill bo!

Men nu vet jag att inte hästarna dör av att gå i en hage under kraftledningarna, då är jag nöjd! Är glad att ha någonstans att bo där jag kan ha mina hästar och övriga djur!

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
403
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 145
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 415
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka