Haft Borelia, kanske epilepsi?

M

MariaA82

Har en katt på 1 1/2 år som har riktigt otäcka anfall. Han bara ligger o krampar, men det varar bara i max 30 sek, knappt det. Dessvärre har han nu även börjat jama samtidigt som om det gör ont... Detta händer flera gånger om dagen kanske 5,6 gånger..Mer på morgonen än på kvällen, mer eller mindre kraftiga... Oftast får han anfall i samband med en ansträngning eller att han blir stressad (någon okänd kommer på besök och kanske närmar sig honom för fort).
Var hos veterinär i början av Jan. konstaterade att han hade Borelia och fick antibiotika och korteson.... men tyvärr har det inte hjälpt.. Ska till veterinären i morgon igen... Hans veterinär vill avliva honom, men ska träffa en annan imorgon och hoppas på mer förståelse..

Har förstått av flera hemsidor/reportage att det är typiska epilepsi anfall, men hur är dagens medicin? Tar hans kropp, lever & njurar, mer skada än att låta honom gå vidare?

Men jag kanske bara är dum som låter honom leva kvar?
Han är hur go som helst - ska kela o gosa hela kvällarna och gärna sova på min arm. Han fick ett anfall en natt så mitt ansikte ser ut som om jag har varit i slagsmål.... men han är min älskling...

Hur klarar man av att avliva sin bästa vän??? :cry:

Tacksam för svar...

Sv: Haft Borelia, kanske epilepsi?

Du kan prova att ge katten Fenemal men ta det med veterinären. 5-6 anfall/dag låter väldigt allvarligt.

Sv: Haft Borelia, kanske epilepsi?

Har en katt på 1 1/2 år som har riktigt otäcka anfall. Han bara ligger o krampar, men det varar bara i max 30 sek, knappt det. Dessvärre har han nu även börjat jama samtidigt som om det gör ont... Detta händer flera gånger om dagen kanske 5,6 gånger..Mer på morgonen än på kvällen, mer eller mindre kraftiga... Oftast får han anfall i samband med en ansträngning eller att han blir stressad (någon okänd kommer på besök och kanske närmar sig honom för fort).
Var hos veterinär i början av Jan. konstaterade att han hade Borelia och fick antibiotika och korteson.... men tyvärr har det inte hjälpt.. Ska till veterinären i morgon igen... Hans veterinär vill avliva honom, men ska träffa en annan imorgon och hoppas på mer förståelse..

Har förstått av flera hemsidor/reportage att det är typiska epilepsi anfall, men hur är dagens medicin? Tar hans kropp, lever & njurar, mer skada än att låta honom gå vidare?

Men jag kanske bara är dum som låter honom leva kvar?
Han är hur go som helst - ska kela o gosa hela kvällarna och gärna sova på min arm. Han fick ett anfall en natt så mitt ansikte ser ut som om jag har varit i slagsmål.... men han är min älskling...

Hur klarar man av att avliva sin bästa vän??? :cry:

Tacksam för svar...

Min katt har epelepsi å har medicinerat mot de i ca fyra år nu. Med medicin så är han symptomfri å han får gå på årliga kontroller där vi kollar att fenemalen ligger som den ska ska,samt att vi tar leverprover på han för å se om de är nått som står fel till. Hittils har de inte blivit några förändringar på dom värdena.
Han är pigg å glad å full av liv,så jag tycker absolut att du ska prova med medicin.
Nått som jag har märkt på min kisse är att blir han stressad så kommer det anfall trots medicin,så vet man att katten blir stressad av vissa saker så ska man gärna undvika dom.
Å dom lär sig ta sin medicin,de är små piller å min katt äter ett om dan...å han vet de...skramlar med burken så kommer han...de är bra smarta.
hör av dig om du undrar nått..

Liknande trådar

Katthälsa I fredags kväll och natten mot lördag så fick min ena katt krampanfall, hon lades in på lördag morgon och då sattes epilepsi medicin in...
2
Svar
30
· Visningar
4 527
Senast: clusia
·
Katthälsa Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började...
Svar
17
· Visningar
5 969
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 345
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama