Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Jo de är tyvärr inom dressyr & hoppning som skitsnacket förekommer tyvärr .. de gör mig lite smått irriterad ! Ebba är också en ponny precis som alla andras ponnyer av " elit klass " ! :S

men de är ju så mkt "bättre" en henne ..

sucksuck ....

*kl*

Nu ni har jag haft ett svettigt telefonsamtal på tyska med Herr Schuster.

Nu vet jag allt om Romeos bakgrund utom hans stam och den lär jag nog tyvärr aldrig få veta heller.

Romeo tillbringade sina första år hos ”Bundesheer”, den Österrikiska militären i Spittal! De köper tydligen in en del av de berömda slakthingstfölen och tränar dem till militärhästar. Av någon anledning någon gång under resans gång blev han utsorterad även av militären, möjligen för att han blev för liten. Han blev då lossköpt av personen som sedan spelade bort honom på kort till Schusters bekant. Denne bekant sålde honom i sin tur till Schusters turridningsställe. Hänger ni med? Eftersom han var vallack var det ingen som brydde sig om några papper. Han visste tyvärr heller inte varför han inte har några märkningar.

Jag tycker det en ganska fantastisk historia! Tänk vad han har varit med om min älskade lilla Romeo :love:. Och tänk att han hamnade hos mig till sist! Nu ska han aldrig mer behöva flytta!

Jag var tvungen att googla lite efter samtalet och hittade denna sida om militärens användning av haflingern. Ett användningsområde som i varje fall inte jag kände till.

http://www.doppeladler.com/oebh/tragtiere.htm

Gå in och titta där finns många fina bilder.

Vilken lyckans ost du är som har fått veta så mycket trots att han ingen stam har. Verkligen jättekul för dig och Romeo verkar ha haft ett händelserikt liv.

Jag önskar att jag kunde få veta lite om min R kille men det verkar vara tvärstopp.

Härligt att läsa i alla fall :bump:

Jaha...återigen lite bilder från dagen. Det har ju varit en alldeles underbar dag i dag...nästan sommar.

Rambo och tre kompisar hade rymt under morgonen. Hans två kompisar låg vs. stod i solen och njöt. Tror ni Rambo gjorde det? Nä...givetvis inte. Han "sög" åt sig de grässtrån som kommit upp på vallen. Behöver jag säga att de andra två inte är haflinger :rofl:.
DSC00645.jpg

Sedan var det ridning på schemat och det gick helt OK. När det sedan var dags att släppa ut han i hagen så fann jag det här :D.
Gammeltanten njöt i solen.
DSC00648.jpg

Givetvis måste man ju rulla sig lite och skita ner sig så matte får något att göra
DSC00649.jpg

Rambo har även gjort en upptäckt idag :rofl:

"Öh, vad är det som hänger här under?"

DSC00652.jpg

"Hallå, vart tog du vägen?"

DSC00653.jpg

*kl*

Nu ni har jag haft ett svettigt telefonsamtal på tyska med Herr Schuster.

Nu vet jag allt om Romeos bakgrund utom hans stam och den lär jag nog tyvärr aldrig få veta heller.

Romeo tillbringade sina första år hos ”Bundesheer”, den Österrikiska militären i Spittal! De köper tydligen in en del av de berömda slakthingstfölen och tränar dem till militärhästar. Av någon anledning någon gång under resans gång blev han utsorterad även av militären, möjligen för att han blev för liten. Han blev då lossköpt av personen som sedan spelade bort honom på kort till Schusters bekant. Denne bekant sålde honom i sin tur till Schusters turridningsställe. Hänger ni med? Eftersom han var vallack var det ingen som brydde sig om några papper. Han visste tyvärr heller inte varför han inte har några märkningar.

Jag tycker det en ganska fantastisk historia! Tänk vad han har varit med om min älskade lilla Romeo :love:. Och tänk att han hamnade hos mig till sist! Nu ska han aldrig mer behöva flytta!

Jag var tvungen att googla lite efter samtalet och hittade denna sida om militärens användning av haflingern. Ett användningsområde som i varje fall inte jag kände till.

http://www.doppeladler.com/oebh/tragtiere.htm

Gå in och titta där finns många fina bilder.

Så underbart roligt och spännande. Romeo har altså gjort lumpen i Österrike. Herr Schuster måste ha tyckte det var roligt att höra vad som hänt Romeo och att han har fått det så bra hos dig! Att du inte vet hans stam gör väl inte så mycket, han är säkert renavlad och som valack ska han ju inte avlas på:angel:
Jag kan bidraga med en sann historia om hur militär haflingerhästen Heini räddade livet på Otto Schweisgut och han i sin tur beslutade sig för att viga sitt liv åt sitt lands lilla bergshäst Haflinger. Gå in på DTHs hemsida: http://haflinger-dth.dk/sande-historier.htm
och läs.:bow: Lite nattläsning i den sena timmen........ själv ska jag kolla stona i stallet, två föl väntar vi på!

Senast ändrad:

Tänk att romeo har gjort lumpen!:D

Måste ju vara jättekul att få reda på lite historia även om du inte fick reda på hans stam!:)

Vad roligt att du äntligen fick svar!! Vilken historia han har!!

Gud vad kul att få veta vart din flinga kommer ifrån till slut !

Vilken lyckans ost du är som har fått veta så mycket trots att han ingen stam har. Verkligen jättekul för dig och Romeo verkar ha haft ett händelserikt liv.

Ja det är verkligen fantastiskt superduper kul :bump:.

Herr Schuster bekräftade också hans ålder och det stämde att han är född 1985. Det känns ju lite sådär måste jag säga, 23 år. Om jag känner mig själv rätt så kommer jag att bli alldeles hypokondrisk och leta tecken på ålderskrämpor av alla de slag :crazy:. Men det kanske kan förklara hans muskeltapp det senaste året och att det går trögt att bygga nya.

Så underbart roligt och spännande. Romeo har altså gjort lumpen i Österrike. Herr Schuster måste ha tyckte det var roligt att höra vad som hänt Romeo och att han har fått det så bra hos dig! Att du inte vet hans stam gör väl inte så mycket, han är säkert renavlad och som valack ska han ju inte avlas på:angel:
Jag kan bidraga med en sann historia om hur militär haflingerhästen Heini räddade livet på Otto Schweisgut och han i sin tur beslutade sig för att viga sitt liv åt sitt lands lilla bergshäst Haflinger. Gå in på DTHs hemsida: http://haflinger-dth.dk/sande-historier.htm
och läs.:bow: Lite nattläsning i den sena timmen........ själv ska jag kolla stona i stallet, två föl väntar vi på!

Självklart är han renavlad :angel: :D.
Den där historien med Heini och Otto Schweisgut är helt underbar. Jag blir alldeles tårögd.

Ja det är verkligen fantastiskt superduper kul :bump:.

Håller med de andra! Vad kul att du fått veta så mycket! :)

Herr Schuster bekräftade också hans ålder och det stämde att han är född 1985. Det känns ju lite sådär måste jag säga, 23 år. Om jag känner mig själv rätt så kommer jag att bli alldeles hypokondrisk och leta tecken på ålderskrämpor av alla de slag :crazy:. Men det kanske kan förklara hans muskeltapp det senaste året och att det går trögt att bygga nya.

Jag kan trösta dig med att jag har en tämligen pigg och alert 32-åring i stallet! Unga, snygga hästar med flashiga rörelser i all ära, det finns INGET som kan mäta sig med en gammal klok och vis häst! :love:

Den där historien med Heini och Otto Schweisgut är helt underbar. Jag blir alldeles tårögd.

Du har den ju t.o.m. översatt till svenska! :)

Jag kan trösta dig med att jag har en tämligen pigg och alert 32-åring i stallet! Unga, snygga hästar med flashiga rörelser i all ära, det finns INGET som kan mäta sig med en gammal klok och vis häst! :love:

Det har du alldeles rätt i! Kloka och visa hästar är guld värda. Några år hos militären kan förresten förklara att han inte bryr sig ett skvatt om jägare eller alla smällare runt nyår som alla andra hästar i stallet blir helt prilliga av :D.

Du har den ju t.o.m. översatt till svenska! :)
Japp det har jag! Och jag har läst den måånga gånger och blir tårögd varje gång :).

På tal om rep. När jag skulle försöka hitta ett bra tungt rep till våra NH övningar här hemma så slutadet i båt affären!! Det visade sig att ankarlina är skit bra till sånt. Den är lagom tung och tillverkad för att inte trasslaihop sig så lätt!! :banana: Prova nästa gång ni letar bra rep :laugh:

Har tänkt på att det kanske skulle gå, men är så ny än, så jag vågar inte testa. Jag litar blind på min tränare:p Men tack för tippet.

Fick själv ny grimma i helgen samt leadrope och "stick" - Parelli modellen beställd ända från Australien!!! Det var inte billigt kan jag säga. Tyvärr hade hon bara beställd svarta grimmor och jag vill ju ha en med färg, men men...

Hon säger att det är svårt att hitta dom helt riktiga grimmorna i rätt material, rätt tjocklek och knutena på rätt ställen.

Vad kul att det gick så bra....grattis!

Du...bry dig inte om vad folk säger. Huvudsaken är vad du själv tycker.
Jag vet precis hur det är eftersom jag har en travare som jag tävlat både hopp, dressyr och western med. Dock så har "prat" bara förekommit inom de engelska grenarna, av nån märklig anledning :grin:.

Precis det var det som fick mig att intressera mig för andra grenar som western och AR!;)

Eldfuxen: Ja, den historien är nog översatt till alla språk som talas i vår "haflingervärld":p men oavsett vilket språk är den lika rörande och en av orsakerna till att vi idag har en stark haflingeravel, enligt min mening. Utan Otto Schweisguts kärlek till haflingerhästen kanske den inte hade varit vad den är i dag.:laugh:

Och så till det vi alla väntar på i dessa tider:love: föl....... För några timmar sedan fölade det stoet som var sist betäckt, så hon gick inte över....
Förstagångsfölande och 4 år allt gick bra. Det blev ett vackert stoföl som bor i Skåne. Hennes morfar är liz.254/T Samarkand.:love:

Senast ändrad:

Vart står den på svenska?

Linea Pea vem e pappa då?

ISer Shone tackar, jo den brukar bli pussad på hela tiden, hon börjar tröttna.. ;)

Va kul att få veta om Romeo!
Det är fränt att de varit inom det militära oxå men tyckte bilderna såg lite läskiga ut.. Som när man släpar ut barn i krig, flingorna e ju som våra barn:)
De lät säkert hästarna gå först över åkrar med minor på:mad:

Imorrn ska ja åka iväg själv me Shone till en paddock och rida med en kompis.
Ja tycker det är lite olustigt att åka själv, ja blir så orolig för allt som kan hända...

Jaa ni lyllosar, det ända vattnet som går här är på tröga kor:cool:
Fast kalvar e oså söta, speciellt när de skuttar i gräset och ska stånga sina mammor

Nu är jag tillbaka på kontoret igen efter att ha åkte halva Skåne runt.

Har varit en tur nere runt Flyinge - SHIT va det är mycket hästar därnere!!! Och större delen går i jordhagar på 20x20 m utan skydd och med täcken på sig i 13 graders värme och bakande sol:eek:
Jag förstår mig inte på sånt:confused:

Utte vad roligt att höra om allt Romeo har varit med om:banana:
Vilket liv!!!! Först så det ut som att han skulle sluta sina dagar som föl och sen nu 23 år senare står han i Sverige, med bagaget fullt av minnen från Tyskland som både militärhäst. pokerpris och turridningshäst. Inte dåligt måste jag säga.

Vilken liten tuffing han måste vara:love:

Fin historia om Sweissgut man blev alldeles:cry: och lite:love: (som Charnac brukar säga:laugh:).

Jag fick en gång hjälp av en häst att hitta hem från Kanadensiska vildmarken. Det var ingen flinga, men också en helt speciell häst - väldigt smart var han:love: Vet inte hur det hade gått om jag hade tagit en annan häst den kvällen....

Senast ändrad:

Vart står den på svenska?

Den finns översatt till svenska i Dailan Kifkis och Eldfuxens bok ;).

Va kul att få veta om Romeo!
Det är fränt att de varit inom det militära oxå men tyckte bilderna såg lite läskiga ut.. Som när man släpar ut barn i krig, flingorna e ju som våra barn:)
De lät säkert hästarna gå först över åkrar med minor på:mad:

Fast det var nog ganska färska bilder. Haflingern används alltså än idag i Österrikiska armén. Men eftersom Österrike inte ligger i krig så är det främst för gränspatrullering och för att bära tunga grejjer i bergen vid militärövningar som de används. Det stod vid någon av bilderna att de var bergsjägarnas bästa vänner och helt oumbärliga för att bära deras utrustning. Jag vill i alla fall tro att de har ett ganska bra liv.

Har varit en tur nere runt Flyinge - SHIT va det är mycket hästar därnere!!! Och större delen går i jordhagar på 20x20 m utan skydd och med täcken på sig i 13 graders värme och bakande sol:eek:
Jag förstår mig inte på sånt:confused:

Jag vet! Så ser det ut häromkring också. Jag fattar inte varför täckena fortfarande är på!

Utte vad roligt att höra om allt Romeo har varit med om:banana:
Vilket liv!!!! Först så det ut som att han skulle sluta sina dagar som föl och sen nu 23 år senare står han i Sverige, med bagaget fullt av minnen från Tyskland som både militärhäst. pokerpris och turridningshäst. Inte dåligt måste jag säga.

Vilken liten tuffing han måste vara:love:

Ja visst är det en häftig historia och han är ju en liten tuffing!

Jag fick en gång hjälp av en häst att hitta hem från Kanadensiska vildmarken. Det var ingen flinga, men också en helt speciell häst - väldigt smart var han:love: Vet inte hur det hade gått om jag hade tagit en annan häst den kvällen....

Det lät spännande. Vad hände?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 484
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 068
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025
  • Retrievertråden