Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Men då kan jag informera dig om var du kan lära dig mer om de olika föreningarnas avelsmål och reglementen:

Svenska Haflingerföreningens Plan och Riktlinjer med registrerings- och stamboksregler, avelsmål m.m. finns här: http://www.svenskahaflinger.se/nyheter/por2007.htm

Här finns de rasvisa bestämmelserna för haflingerston i Svenska Haflingerföreningen (i Svenska Hästavelsförbundets reglemente): http://www.svehast.se/allm/2008Storegl.pdf

Och här är hingstreglementet på samma sätt: http://www.svehast.se/allm/2008Hingstregl.pdf

Och här är DTH:s regler, som gäller även för STH: http://haflinger-dth.dk/pictures/images/Avlsmaal.pdf

Trevlig läsning i helgen! :idea:

Tackar!!!! Kanske får ta med sig datorn ut o solen nu:p

Hejhej allihopa !

Idag åkte vi på tävling till klubben ! :)
Ebba ska ha en superstjärna som bara gick på transporten fast hon inte åkt på snart ett år !
När vi iaf kom dit klev damen ur o kollade sig omkring sen fnös hon lite och bara stod där och sov!
Hon var otrloligt duktig av sig (: Blev mkt glad :)

På fram hoppningen kändes hon skit bra hoppade allt med behag , och så !
Dock när vi kom in på banan så ville hon inte riktigt som matte faktiskt ! Vet ej om de beror på sadeln eller inte för har haft denna sadel och de har hänt samma sak då eller om hon var nervös , trött etc . Men iaf så tog vi oss över några hinder i 30 sen vägrade hon ut sig & i fyrtio hoppade hon bara 1 hindret sen strök vi.
Som sagt de finns fler tillfällen.
Dock blev jag lite ledsen när en yngre tjej från de högstadiet jag gick förra året , gav mig gliringar för att hennes kompisar var med o de har två super duktiga D-ponnyer som hoppar allt !
Men jag är nöjd med att ebba ens var så duktig att hon STOD och sov mellan klasserna utan att bry sig om något !

Grattis! Det var ju jätte bra ju!!!!:banana:
Det absolut viktigaste är att man har roligt tillsammmans med sin häst:)

Jag tycker det är jätte strongt av dig att ställa upp trots alla fördomar och gliringar.

Själv la jag av med att rida på ridskola när jag var yngre pga av den tråkiga och snoffsiga stämningen. Det kan jag ju i bland tycka är tråkigt nu, för jag gick ju miste om en hel del lärdom (ridmässigt).

Men samtidigt var det väl tur också, för det var då jag började rida flingor:love:

Nej den ridskola jag red på var de ungefär ( hej här snackar alla skit om alla ). Tröttnade på de !

Så böt till en mindre privatklubb när jag skulle ta grönt kort (:
Så de var rätt skönt ! :) Bättre stämning , dessutom tyckte jag att ja inte lärde mig något på ridskolan ..
Men men har mina funderingar på att rida för instruktör igen har provat några gånger tidigare men inte hittat den rätta ännu !
Så vi får se ! :)

Ebban är super lycklig , gick förbi betet på vägen hem från bussen , hon går med huvudet i backen ! haha ^
Hon kommer bli ruuund :devil:

Det var vällans vad det var tyst här idag... Men sen har ni ju skrivit rätt mycket i helgen också:laugh:

Jag hade en underbar helg. Jag red för första gången under NH-träningen i lördags med bara repgrimman och ett grimskaft:o Stora steg för lilla mig, men det gick bra.

Filmade även när tränaren gjorde lite övningar med honom, men det får ni vänta med att se tills jag har lagt in den. Vet inte om det syns så mycket där hur duktig han är, men han har verkligen gjort stora framsteg med henne.

Hon ger väldigt lätta signaler jämfört med innan och han är väldigt uppmärksam på vad hon vill:love: Han börjar tycka det är kul:bump:

Näha. Dags att åka hem från jobbet och kolla på sista avsnittet av Anna Pihl!!!

Vi hörs

Vad kul, visst är det en härlig känsla när tränset åker av och man inser att hästen faktiskt lyssnar ändå!:)

Det blir två fölungar att se fram emot här iår, det har vart lite ovisst ett tag men idag konstaterade veterinären att det fanns en fölunge i magen...:D

Nej vad kul med en 2 fölisar :D
blir avensjuk , hehe vi ska betäcka travarstot , men ebbsan får vänta tills nästa år !

har en fundring hmpft kanske de endå är sadeln som inte passar så bra
?!

hmmm

Men gudars, nu har ni skrivit 3 sidor ja måste läsa ifatt, ni e otroliga;)
Kan tyvärr inte visa min join up för den är 13 minuter lång och photobucket tog bara 5 min videos.
Vet någon nån annanstans man kan ladda upp längre filmer, INTE you tube!

Nu måste du förklara för förvirrade mig: Vad är långlines??

Håller med er båda! En JÄTTESÖT My Little Pony! :love:
:bow:

=Långa linor typ.
Precis som en longerlina fast utan den LIVSFARLIGA öglan i änden utan istället är den dubbelsydd ca, 30 cm för att bli tyngre så man kan fjunga iväg den=)
Den använder man och har i handen som ett lasso som man kan slå på sina kläder med när man driver på hästen i corallen och även kasta ut mot hästen och veva in samtidigt som man sjvungar iväg :rofl: änden mot hästen under tiden man halar in. (?)
Svårt o förklara, krävs iaf teknik kan ja säga, vi hårdträna i 2 dar men var iaf amatörer!

Man har dem även till att tömköra hästen i corallen med då har man dem släpandes bakom sig oså kan hästen springa hur mkt den vill och bli galen av tömmen bakom rumpan, så går man bara runt i mitten och ser glad ut:)
Används på unghästar alltså oftast när man vänjer dem vid sadel, då brukar westernsadel användas oså sticker man tömmarna igenom stigbyglarna och låter dem va nere och skumpa emot sidorna så hästen vänjer sej.
Till skillnad mot "vanlig" inridning så VILL man helst ha reaktioner på detta sätt, för att sedan få en stabil avreagerad häst.

Men såhär ser den ut:

Shoshone009-1.jpg

Helt vanlig men säg inte det till tillverkaren, man kan igentligen bara sy om en longerlina.

Vi e stolta över dej Mandiz:banana:

Snart blir det betessläpp här med kan ja säga, såklart med massa hömatning men va fan, släpa in hästarna dessa fina sommarkvällar:love:. Jag går upp 05.00 och då är det 0-gradigt och det klarar de gott och väl och torr sand har de här uppe att sova i.
Så får det bli!

=Långa linor typ.
Precis som en longerlina fast utan den LIVSFARLIGA öglan i änden utan istället är den dubbelsydd ca, 30 cm för att bli tyngre så man kan fjunga iväg den=)
Den använder man och har i handen som ett lasso som man kan slå på sina kläder med när man driver på hästen i corallen och även kasta ut mot hästen och veva in samtidigt som man sjvungar iväg :rofl: änden mot hästen under tiden man halar in. (?)

Himmel, det där lät mer än komplicerat :D. Det hade varit roligt att se dig in action.

Shoshone005.jpg

Glömde uttrycka mig om barbiehästen, för 10 år sedan hade det nog varit min drömhäst men hon ska faktist inte FÅ se ut sådär mer!
Ja skulle ju vara ordentlig och köpa ordentliga transportskydd men de är fan som stora stövlar, och hon kliver på dom och uj så bökigt!

Hade hon haft skor på alla 4 eller brodd eller nå hade ja använt dem jämt men nu behövs de verkligen inte! Hon står blixt-still i transporten me.

Och grimman fick jag inte använda heller eftersom det var nylon så den åkte av även den.
Men hon fick inviga den ut genom stalldörren iaf=/

Det roliga var när vi skulle åka hem från kursen och jag satt och bökade på med det ena, kursläraren stog bredvid mej.
Sen drog ja av det, tog alla 4 och kastade bakom väggen i transporten och lastade hästen.
Han bara skrattade och tittade på mej och höll med.
Men va fan nypedikyrade små nakna hovar:grin: va ska hända?

Tror hon såg missnöjd ut på kortet för att hon helt enkelt var missnöjd:p Hon visste hon skulle ut och åka.
Och hon hatar transportskydden, men första stegen ser jämt så roliga ut:rofl:

Senast ändrad:

Vet inte, nog anna twinneys idé..
John Moore och dem använder ju sig av vanliga rep..
Kan känna att ja skulle tycka det va bättre för de är tyngre..
Men dessa är mkt längre, fast det finns väl långa rep oxå..

Vad är det för nåt nytt påfund, har aldrig sett såna innan.. :D vad har hänt med dom vanliga hederliga repen?:)
På tal om rep. När jag skulle försöka hitta ett bra tungt rep till våra NH övningar här hemma så slutadet i båt affären!! Det visade sig att ankarlina är skit bra till sånt. Den är lagom tung och tillverkad för att inte trasslaihop sig så lätt!! :banana: Prova nästa gång ni letar bra rep :laugh:

Vad kul, visst är det en härlig känsla när tränset åker av och man inser att hästen faktiskt lyssnar ändå!:)

Det blir två fölungar att se fram emot här iår, det har vart lite ovisst ett tag men idag konstaterade veterinären att det fanns en fölunge i magen...:D

Vad rolig med flera föl :bump: När blir det tro?? Får man fråga efter vilken hings??

Båda efter Nachtmann!:) Första i början på juni, andra i slutet på juni!
Dom repen som används är samma som används till båtar, jätte starka med andra ord!
jag har ju turen att ha ett lager på jobbet så det är bara att leta upp ett passande när det behövs:p har även knytit ett antal repgrimmor genom åren och lite annat smått och gott..
Ibland är det inte fel att vara båtbyggare!:D

persikan
Ahaa, tror det är samma longlines som man igentligen använder vid tömkörning! Vi gjorde det iaf i usa!:laugh:

*kl*

Nu ni har jag haft ett svettigt telefonsamtal på tyska med Herr Schuster.

Nu vet jag allt om Romeos bakgrund utom hans stam och den lär jag nog tyvärr aldrig få veta heller.

Romeo tillbringade sina första år hos ”Bundesheer”, den Österrikiska militären i Spittal! De köper tydligen in en del av de berömda slakthingstfölen och tränar dem till militärhästar. Av någon anledning någon gång under resans gång blev han utsorterad även av militären, möjligen för att han blev för liten. Han blev då lossköpt av personen som sedan spelade bort honom på kort till Schusters bekant. Denne bekant sålde honom i sin tur till Schusters turridningsställe. Hänger ni med? Eftersom han var vallack var det ingen som brydde sig om några papper. Han visste tyvärr heller inte varför han inte har några märkningar.

Jag tycker det en ganska fantastisk historia! Tänk vad han har varit med om min älskade lilla Romeo :love:. Och tänk att han hamnade hos mig till sist! Nu ska han aldrig mer behöva flytta!

Jag var tvungen att googla lite efter samtalet och hittade denna sida om militärens användning av haflingern. Ett användningsområde som i varje fall inte jag kände till.

http://www.doppeladler.com/oebh/tragtiere.htm

Gå in och titta där finns många fina bilder.

Senast ändrad:

Tänk att romeo har gjort lumpen!:D

Måste ju vara jättekul att få reda på lite historia även om du inte fick reda på hans stam!:)

*kl*

Nu ni har jag haft ett svettigt telefonsamtal på tyska med Herr Schuster.

Nu vet jag allt om Romeos bakgrund utom hans stam och den lär jag nog tyvärr aldrig få veta heller.

Romeo tillbringade sina första år hos ”Bundesheer”, den Österrikiska militären i Spittal! De köper tydligen in en del av de berömda slakthingstfölen och tränar dem till militärhästar. Av någon anledning någon gång under resans gång blev han utsorterad även av militären, möjligen för att han blev för liten. Han blev då lossköpt av personen som sedan spelade bort honom på kort till Schusters bekant. Denne bekant sålde honom i sin tur till Schusters turridningsställe. Hänger ni med? Eftersom han var vallack var det ingen som brydde sig om några papper. Han visste tyvärr heller inte varför han inte har några märkningar.

Jag tycker det en ganska fantastisk historia! Tänk vad han har varit med om min älskade lilla Romeo :love:. Och tänk att han hamnade hos mig till sist! Nu ska han aldrig mer behöva flytta!

Jag var tvungen att googla lite efter samtalet och hittade denna sida om militärens användning av haflingern. Ett användningsområde som i varje fall inte jag kände till.

http://www.doppeladler.com/oebh/tragtiere.htm

Gå in och titta där finns många fina bilder.

Vad roligt att du äntligen fick svar!! Vilken historia han har!! Ang länken. Tänk var våra flingor är bra till mycket. Jag visste inte heller att de har använt inom det militära :idea:

Nachtmann är en fining han!! Då inväntar vi på Juni :D
Är du båtbyggare?? koolt. Jag är näst in till upp växt på havet så här har du en båt galning till. Vi har stuga i skärgården så vi har aldrig haft några jättebåtar. Just nu har vi en Buster XXL, perfekt att lasta i ;)

Gud vad kul att få veta vart din flinga kommer ifrån till slut !

Jag därimot kommer nog aldrig få veta vart Ebba kommer ifrån .
De enda jag vet är att ebba är importerad innan hon fyllde tre år .
Hon har inga siffror inbrända & inget chipp vad jag vet förutom hennes nya svenska chip !

De lilla jag vet om henne är att hon innan hon kom till lindesberg för många år sedan har ståt i småland ! Hon bytes bort mot två kossor ;)
Hon kom som oinriden 4 - 5 åring till lindesbergs ridskola !
Sedan gick hon där tills hon var 11 år !
Ja ingen stam ingenting ...
Men vi får se !

Persikan , haha rosatäcken är väl snyggt ?
Haha hon ser rätt missnöjd ut ! Ebba hade ett brunt fleecetäcke på sig i söndags. Inhandlades för 150 kr på Vinn i Solletuna !
passade super bra ! :devil:
Hehe insätt att ebba kan ha travarsto'ts täcken , haha och hon är 160 cm stor o lång smal :P O ebba är 139.5 cm o bred ;D :angel:
Haha ! :)

Ebba har blivit odinerad skritt i en månad i skogen & lite trav .. Ingen galopp eller dressyr arbete ! bara lugna pass ..

efter de får vi se , visar de sig att hon inte blir bättre blir de klinik med henne för att kolla alla muskler .. hoppas bara att de 'r träningsvärk och vanlig allmän stelhet som matte har efter min otroligt snygga avramling på framridningen ;) hahaha

Avslutar mitt långa inlägg med bild på mina flickor (: <3
show.html

Vad kul att det gick så bra....grattis!

Du...bry dig inte om vad folk säger. Huvudsaken är vad du själv tycker.
Jag vet precis hur det är eftersom jag har en travare som jag tävlat både hopp, dressyr och western med. Dock så har "prat" bara förekommit inom de engelska grenarna, av nån märklig anledning :grin:.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 486
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 068
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka