Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Hej allihopa!! Här har ni en trött vakare... Nytt för i dag är att fölis sparkar som en tosing. Rita rister som en sämre tvättmaskin... den vill nog ut :rofl:
Spenarna har blivit mjuka o goa i dag och mjölken har ändrat färg från genomskinligt gul till genomskinligt vit.... Nu börjar det nog dra i hop sig... Kameran är laddad :banana:

:bump:Åh vad spännande! Jag väntar nyfiket vid telefonen och varje gång den ringer tänker jag: Oh, nu har Rita fölat:), det känns precis som de gånger jag har blivit mormor..........:love:
Med Gratitude är det lungt och Linéa har ytterliger någon vecka kvar och sist i "Mr A"-gänget;) är Orsella som numera bor i Skåne.
Sen kan farmor andas ut!:rofl:

Skönt att hon är så lugn på tävlingsplaten, det är ju lite lättare att ha med sig dom då ;)

Jag läste i ett av dina inlägg att du köpt din häst från ridskolan. Min erfarenhet genom jobbet är att fd ridskolehästar väldigt ofta har muskulära problem. Detta av att de blivit ridna av så många ryttare och kanske många nybörjare som skumpat dom i ryggen. De flesta hästar som inte längre trivs som ridskolehästar gör inte det för att dom har ont. Det behöver ju absolut inte vara så med din häst, men om du fortsättningsvis får broblem i hoppningen eller i ridningen så be någon som jobbar med hästfys att kolla igenom den.
Dessutom blir man ju mer impad av en häst som litar så på sin matte och är så trygg i sig själv så den kan passa på att såva mellan klasserna en en d ponny som hoppar allt. Man skall vär dera rätt saker ;)

Hejhej allihopa !

Idag åkte vi på tävling till klubben ! :)
Ebba ska ha en superstjärna som bara gick på transporten fast hon inte åkt på snart ett år !
När vi iaf kom dit klev damen ur o kollade sig omkring sen fnös hon lite och bara stod där och sov!
Hon var otrloligt duktig av sig (: Blev mkt glad :)

På fram hoppningen kändes hon skit bra hoppade allt med behag , och så !
Dock när vi kom in på banan så ville hon inte riktigt som matte faktiskt ! Vet ej om de beror på sadeln eller inte för har haft denna sadel och de har hänt samma sak då eller om hon var nervös , trött etc . Men iaf så tog vi oss över några hinder i 30 sen vägrade hon ut sig & i fyrtio hoppade hon bara 1 hindret sen strök vi.
Som sagt de finns fler tillfällen.
Dock blev jag lite ledsen när en yngre tjej från de högstadiet jag gick förra året , gav mig gliringar för att hennes kompisar var med o de har två super duktiga D-ponnyer som hoppar allt !
Men jag är nöjd med att ebba ens var så duktig att hon STOD och sov mellan klasserna utan att bry sig om något !

:bump:GRATTIS........... Du och Ebba har varit jätte jätte duktiga!!!
Jag hoppas att vi får se er på Haflinger Mästerskapen till hösten, ni borde verkligen komma då!
Du ska inte bry dig om dessa töser! Vi som har haflinger får ofta gliringar och dumma kommentarer. Har varit ute på bla ponnyallsvenskan med min dotter och Liva (hon med Ante) och de klarade sig jätte bra. Roligast är att den ras som alltid får uppmärksamhet på en tävling är haflinger. Alla på läktaren brukade "hoppa med" när Liva gjorde sina "från stående hopp" och gick felfri i mål, slängde med huvudet så manen flög och återvände till sin slöa och sovande position utanför ridhuset!:D Runt Liva stod alltid en massa tjejer och "dreglade" guuuu vaaaa söööötttt och det tycker de också om din Ebba!:love:
Heja båda två....... vi är stolta över er!!:banana:

visst är det roligt när man kommer med en uddaras. Vi har en tjej här hemma som brukar vara med på klubbhoppningarna med sin fjording. Alla skrattade bakom ryggen på henne först..... ändan till hon red ski..en av allihop:devil: :bump: Och det gör hon på varenda tävling hon ställer upp i.

Kämpa på, och försök att sluta bry dig om gliringar och påhopp! Jag vet att det är lättare sagt än gjort, speciellt när man är ung, men så länge du är lycklig med din häst är det bara DET som betyder något. Strunta i vad andra tänker och tycker, och var glad åt din härliga häst och era framgångar!!

visst är det roligt när man kommer med en uddaras. Vi har en tjej här hemma som brukar vara med på klubbhoppningarna med sin fjording. Alla skrattade bakom ryggen på henne först..... ändan till hon red ski..en av allihop:devil: :bump: Och det gör hon på varenda tävling hon ställer upp i.

I love it!!!!!!! :rofl: När de där hånflinen stelar.....

De som åker på haflingerresan till hösten då får se showen på Fohlenhof och vad haflinger kan, då kan de skratta här hemma bäst de vill!
Kanske G-T har några hoppbilder att visa??????

Senast ändrad:

A och O för att en häst ska funka i tävlingssammanhang är att hästen kan slappna av mellan klasserna, vilket Ebba gör!:)
Jag antar att detta är första tävlingen på ett bra tag och då är det inte så konstigt att det inte alltid går vägen eller att det inte går lika bra som hemma!
För en del hästar tar det minst 4-5 tävlingar innan dom kopplar av inne på banan och börjar sammarbeta!

Kan tillägga att jag var och tittade på SM kval idag i hoppning för stora hästar och där vägrade var och varannat ekipage ut sig!:eek: så det är inte bara små haffisar som håller på med sånt!;)

Jag tycker ni är jätteduktiga och kämpa på, skit i vad andra säger, jag vet själv hur det är och det kan vara jobbigt när man får nedlåtande kommentarer om att man rider ponny mm mm men det är bara att bita ihop för ärligt talat har dom inget vettigare att säga så är dom inte ens värda att lyssna på!:devil:

Go Ebba!!!!:banana:

:bump:Åh vad spännande! Jag väntar nyfiket vid telefonen och varje gång den ringer tänker jag: Oh, nu har Rita fölat:), det känns precis som de gånger jag har blivit mormor..........:love:
Med Gratitude är det lungt och Linéa har ytterliger någon vecka kvar och sist i "Mr A"-gänget;) är Orsella som numera bor i Skåne.
Sen kan farmor andas ut!:rofl:

Hej Farmor :D
Nu är Rita inne i sin gosiga Box... Övervakningskameran är på. Hoppas på sista sömnlösa natten. Ringer dig så fort det händer något:laugh:;)

Här är också en liten bildbomb på mitt "betessläpp" idag.

Hej lilla Belle!

Jo, jag fick ditt telepatiska meddelande! BETESSLÄPP! :d Förstår du hur extremt avundsjuk jag blir nu? Min matte envisas med att ge mig HÖ :eek: Hon påstår att det inte finns tillräckligt med gräs än för att vi ska kunna få komma ut på bete, men det är bara ljug, det vet jag, för jag har hittat säkert fyra grässtrån här. :d Matte påstår att hö är torkat gräs. Det är verkligen det mest korkade hon någonsin hittat på! :mad: Hö är hö och gräs är GRÄS! :d :d :d

Jag längtar jättejättemycket tills jag får komma ut på bete. Matte var och kollade våran ena beteshage idag, och det verkar som om vi ska få komma ut i år också :bump: så lite har hon ju fattat!

Hälsningar från Sindy (Eldfuxens Klokaste Gammeltant som snodde datorn ett litet tag)

*stjäler knapp*

Idag testade kompisen och jag att tömköra Pållan :bump:
Hon var superduktig! Mjuk och följsam och lydde minsta vink.. Jag gick med i början men vi kände snabbt att hon måste vara inkörd innan så då släppte jag. Hon knatade över bommar och mellan hinderstöd utan att röra ett öra ens :D
Bilder från idag såklart!

DSC00674.JPG

DSC00668.JPG

DSC00673.JPG

:love:

Här är de. Jag vet, inte världens mest estetiska eller proportionerliga ekipage men som sagt de gillar varandra. Romeo är världens bästa familjehäst. Synd bara att han inte är liite större.

Jag säger som så många andra: De är jättefina! Heja dig och krya på dig, och heja din snälla man som tar hand om Romeo medan du är sjuk! :bow:

Så här töntig kan man få en flinga att se ut om man anstränger sej

Hon är ju JÄTTESÖT ju! :love:

Men ja fick TVÅ långlines idag för jag gjort kursen!! WUHUU!!

Nu måste du förklara för förvirrade mig: Vad är långlines??

Förlåt för att jag skrattar men hon ser precis ut som en My Little Pony

Persikan My little pony. Stackars vackra Shone inte konstigt att hon ser tvär ut!

Håller med er båda! En JÄTTESÖT My Little Pony! :love:

Jo , hon vantrivdes som ridskoleponny !

Sindy gick också som ridskoleponny när jag lärde känna henne! Och hon vantrivdes också ... Jag blev andreskötare på henne för lite drygt 23 år sedan! Vi hyrde henne en månad (hon var bara utlånad till ridskolan) och när vi tog henne därifrån var hon så lycklig. Jag kommer aldrig att glömma när vi red nerför en backe och kom ut på en jättestor äng (egentligen var det flera ängar - med en å som flöt stilla ...). Sindy tvärstannade, stirrade på allt det gröna (på ridskolan hade de fått gå ut i hage ungefär en gång per vecka :eek:) och sen gnäggade hon rakt ut i ren lycka. Mammas lilla kram-gris! :love: Hoppas att din Ebba är lika lycklig!

Nej , gud jag har så lätt att ta åt mig :(
Man blir ledseen , bara !
Hoppas , bara att allt så gå bra i morgon !

Det är klart du blir ledsen om folk säger taskiga saker ... Men som flera redan har sagt: Försök att inte ta åt dig! Det viktiga är att du älskar din häst och att ni trivs och har roligt ihop. Sen om ni vägrar ut er i en 30-cm-hoppning eller vinner SM är inte så himla viktigt!

Tycker bettysmatte sa det bra:

Kämpa på, och försök att sluta bry dig om gliringar och påhopp! Jag vet att det är lättare sagt än gjort, speciellt när man är ung, men så länge du är lycklig med din häst är det bara DET som betyder något. Strunta i vad andra tänker och tycker, och var glad åt din härliga häst och era framgångar!!

:bow:

visst är det roligt när man kommer med en uddaras.

Håller med, det är jättekul! :D Om man rider dressyr kan man få roliga kommentarer i protokollet också, som t.ex.: "Jättesöt, men ser han nåt?!" :rofl:

Hoppas att dina vaknätter är över snart, vet hur trött man är ... Håller tummarna att allt går bra med fölningen!

*stjäler knapp*

Idag testade kompisen och jag att tömköra Pållan :bump:
Hon var superduktig! Mjuk och följsam och lydde minsta vink.. Jag gick med i början men vi kände snabbt att hon måste vara inkörd innan så då släppte jag. Hon knatade över bommar och mellan hinderstöd utan att röra ett öra ens :D

EN TILL MY LITTLE PONY! :love:

Jag håller med de andra.
Var glad åt din vackra häst och ha kul!
En av de mest minnesvärda och roligaste tävlingarna vi varit på är när syster red dressyr på Almvogel första gången.
Han fattade inte höger galopp, arbetade inte på tygeln en sekund, men vi var så lyckliga över vår vackra pojke! Klubbkompisen var glad hon också, för att hon för ovanlighetens skull inte kom sist. :D

(Nej , gud jag har så lätt att ta åt mig :(
Man blir ledseen , bara !
Hoppas , bara att allt så gå bra i morgon ! :)[/QUOTE]

När vi precis hade köpt Varesa, vad det en tjej i min klass som höll på att snacka massa skit. Bland annat att jag hade köpt en arbetshäst och sådana rider man inte på och så vidare..

Några år senare köpte hon en egen häst - en Haflinger!

Stormpil Tack! I mina ögon så är hon ju det finaste som finns såklart :love:

Eldfuxen Hon är my little pony ju :D Jag har gått från en stolt travare på 170 cm till en liten pussig ponny och jag tycker inte att jag har bytt ner mig.. tvärtom :D

Mandiiz Din pålla är jättefin. Försök att inte bry dig om vad folk säger.

Sen tycker jag att Charnacs pålla ska sluta knipa nu så vi får se lite mer underbara duniga, fjuniga fölbilder :d

Kuriosa: Idag gick det att gå i kortärmat ute utan att frysa här i Blekinge :banana:

Hej Sindy!

Jag fick ditt meddelande - du vet man surfar ju lite på nätterna ibland... Gräs och hö, vilken jämförelse! Hö är ju jättegammalt gräs ju och smakar INGENTING:mad:. Du kan inte komma under eller över staketet på något sätt, om nu inte din matte tycker att det är dags för bete ännu? Man måste vara lite kreativ ibland!

Hälsningar, Belle - direkt från datorn under eken på ängen

Ska bli intressant att se idag om mina pållar har ätit NÅGOT av höet ännu som jag lade ut till dem i lördags kväll. Själv har jag svårt att förstå hur det gräs som finns nu kan vara tillräckligt för dem, men än så länge visar de inget intresse alls för hö.

Hallå Sindy och Belle!

Min matte är också alldeles crazy. Hon satte in mig i sjukhagen igår för att betesträna!!! Vadå träna, jag behöver ingen träning. Är det något som jag är jättebra på så är det att beta! Gräset på den lilla rutan åt jag upp på nolltid minsann. Och alldeles bredvid ligger den riktiga hagen med en massa gräs i. Men tror ni jag fick gå ut i den när jag var klar? Nejdå, jag fick gå tillbaka till min gamla vanliga leröken :mad:. Alltså hur tänker de???

Romeo, gräsätarkungen.

Jo vi har kollat henne , hela henne ! både när vi köpte henne & nu för ett tag sedan ! vi har ju inte tävlat på ett år så de var nog mest för att ja var nervös tror ja ..
men men de finns fler tillfällen :D
visste inte att de fanns haflingermästerskap?
hmpft skulle vara kul (:
vad ingår i de?*nyfiken*

I morse var pållan lycklig de blev betessläpp ! :D
Var med o släppte dem !

jag har haft ebba i snart två år o hon har blivit en annan häst sen jag fick henne !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 486
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 068
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka