Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Men då kan jag informera dig om var du kan lära dig mer om de olika föreningarnas avelsmål och reglementen:

Svenska Haflingerföreningens Plan och Riktlinjer med registrerings- och stamboksregler, avelsmål m.m. finns här: http://www.svenskahaflinger.se/nyheter/por2007.htm

Här finns de rasvisa bestämmelserna för haflingerston i Svenska Haflingerföreningen (i Svenska Hästavelsförbundets reglemente): http://www.svehast.se/allm/2008Storegl.pdf

Och här är hingstreglementet på samma sätt: http://www.svehast.se/allm/2008Hingstregl.pdf

Och här är DTH:s regler, som gäller även för STH: http://haflinger-dth.dk/pictures/images/Avlsmaal.pdf

Trevlig läsning i helgen! :idea:
Tack Pia!! :bow:

Ett litet påpekande, min mamma heter inte Pia ... Det var Dailan Kifki som gav dig den där informationen! ;)

Åh Lineá pea vilka underbara bilder. Så otroligt söt han är! Jag önskar jag kunde hoppa in i skärmen och krama honom :love::love:. Den översta bilden med deras huvuden är så vacker!

Ett litet påpekande, min mamma heter inte Pia ... Det var Dailan Kifki som gav dig den där informationen! ;)

Oj Oj!!! Så går det när man har bråttom och inte kollar ordentligt :o Ber om Ursäkt, och tackar för länkarna. Toppen ;)

Himmel va söt han e´!! Man blir adeles:cry: och:love: Inget här i natt heller. 345 dagar i dag.

Persikan , måste bara fråga ska ni va på Danora eller ?
De har ju öppna väggar på sitt ridhus ;)

Men då kan jag informera dig om var du kan lära dig mer om de olika föreningarnas avelsmål och reglementen:

Svenska Haflingerföreningens Plan och Riktlinjer med registrerings- och stamboksregler, avelsmål m.m. finns här: http://www.svenskahaflinger.se/nyheter/por2007.htm

Här finns de rasvisa bestämmelserna för haflingerston i Svenska Haflingerföreningen (i Svenska Hästavelsförbundets reglemente): http://www.svehast.se/allm/2008Storegl.pdf

Och här är hingstreglementet på samma sätt: http://www.svehast.se/allm/2008Hingstregl.pdf

Och här är DTH:s regler, som gäller även för STH: http://haflinger-dth.dk/pictures/images/Avlsmaal.pdf

Trevlig läsning i helgen! :idea:

Kan tillägga att STH är medlem i SH och följer SHs reglemang.
STH är utsedd av Haflinger Pferdzuchtvervand Tirol (har en "Bestätigung") att tillvarata HPTs avelsinriktnings intressen i vårt land och arbetar på sikt och inom en snar framtid med att bli en erkänd avelsorganisation på lika fot med SHF.:D

Senast ändrad:

Kan tillägga att STH är medlem i SH och följer SHs reglemang.
STH är utsedd av Haflinger Pferdzuchtvervand Tirol (har en "Bestätigung") att tillvarata HPTs avelsinriktnings intressen i vårt land och arbetar på sikt och inom en snar framtid med att bli en erkänd avelsorganisation på lika fot med SHF.:D

Grattis till det vackra fölet! *avundsjuk*

Intressant info om STH! Men SHF är ingen avelsorganisation, det är en register- och stambokförande förening. Medlem i avelsorganisationen SH! ;)

Men följer STH verkligen SH:s reglemente? Där finns ju t.ex. regler om generalmönstring för hingstar vart 5:e år. Eller mankhöjden där SHF:s regler skiljer sig från STH:s. Men med de regler som gäller idag är det stor skillnad mellan SH:s reglemente med rasvisa bestämmelser för haflinger och STH:s/DTH:s reglementen. Men det blir väldigt intressant att se hur det här utvecklas! :laugh:

Grattis till det vackra fölet! *avundsjuk*

Intressant info om STH! Men SHF är ingen avelsorganisation, det är en register- och stambokförande förening. Medlem i avelsorganisationen SH! ;)

Men följer STH verkligen SH:s reglemente? Där finns ju t.ex. regler om generalmönstring för hingstar vart 5:e år. Eller mankhöjden där SHF:s regler skiljer sig från STH:s. Men med de regler som gäller idag är det stor skillnad mellan SH:s reglemente med rasvisa bestämmelser för haflinger och STH:s/DTH:s reglementen. Men det blir väldigt intressant att se hur det här utvecklas! :laugh:

Ja, just det........ förening menade jag men nu har jag nog snott in mig i något bara för att jag ville "skryta" över att SH minsann också har upptagit STH i sin "faderliga famn" :D.
Ha...ha... nu ska jag ut och plocka murklor i stället. Våra ridtjejer upptäckte en massa på en liten skogsväg........ inte för att jag vet om vi törs äta dem efter flera avkok, får se!:d
Ha en trevlig helg, något G- föl är inte på väg och enligt rapport från Blekinge är det inget R-föl heller!:rofl:

Så gosig :love:!!!

Här är också en liten bildbomb på mitt "betessläpp" idag. Vi RED till sommarhagarna. Eller, ja, jag red och maken promenerade med shettisen. Samma sega visa som alltid. Det är drygt en mil, och hästarna tycker att det är jäääääääättelångt. På ett ställe stannade Belle och gäspade fyra gånger i rad :D, och Cloetta drog en djup suck. Det tog nästan 3,5 h..., men det är kanske inte så konstigt med tanke på att den ena pållan har ca 40 cm långa ben :laugh.

Helt slut i ryggen och axlarna är jag, men benen klarade sig bra den här gången. Tydligen är min Barefoot London helt okej att rida långt i!

Lyckliga hästar!

P4190007-1.jpg

P4190005.jpg

P4190006-1.jpg

Å va fint:love:

Hoppas det går lika bra här hemma när det väl ska till att hända...

Själv var jag och Shone på kurs idag, men shone fick inte kursa så mkt idag... Men imorrn ska jag göra en join up med henne:o

Så här töntig kan man få en flinga att se ut om man anstränger sej, :rofl:
Värre fjolla får man leta efter t.o.m lockar i håret, sovit me spolar eller??;)

Shoshone002.jpg

Nej men ja va ju tvungen att prova nya grejjerna för skojs skull men de va bara roligt då, hon åkte naken hem! Hon behöver inget av d där igentligen och inte är det min stil heller...
Ja e mer för läder HAHA!

Å sen fick hon heta moonlight resten av dagen, passa??

Shoshone008-1.jpg

Här fick hon bekanta sej med corallen, kortet är taget uppifrån cafeterian genom glas, därför det är suddigt

Shoshone009.jpg

Och imorrn får ni förhoppningsvis en film på min join up!
Ska be mamma filma där uppifrån, man kan varken ta kort eller filma genom gallret, syns ingenting!
Fast det blir ju inge ljud då... jaja

Mandiz aa det är Danora.. men ja missar din hopptävling imorrn!:(

Men ja fick TVÅ långlines idag för jag gjort kursen!! WUHUU!!

Så söt hon var i täcket och med lockarna i håret, fast hon ser nästan ut att tycka att det är lite pinsamt :D? Jag blir bara så ruskigt avundsjuk varje gång jag kikar på bilder på din häst - hennes man är sååååå fin!

Vad skönt att kunna släppa på bete redan nu! Det ser jättehärligt ut. Om de hade förstått vart de skulle hade de nog pinnat på bättre :D.

Förlåt för att jag skrattar men hon ser precis ut som en My Little Pony :rofl:.

Du måste filma din join up imorgon, den vill jag se!!!

Senast ändrad:

Kul att du säger det, för mot slutet verkade det faktiskt "klicka" någonstans där i de dunkla vrårna av hästhjärnorna, och de verkade förstå vart det barkade hän. Cloetta, som var så seeeeeeg nästan hela tiden, galopperade uppför de sista backarna (med maken hängades efter :D)! Ritten avslutas med en gräsväg med fält på båda sidor. Där var båda hästarna jättepigga och man kände verkligen att de tänkte "Wow, vi ska få komma till GRÄS!!!". Det var nästan att de gjorde en sådan här :banana:!

Ingen aning om hon är inkörd, men vi lät henne prova att dra en rockard en gång och det gick bra :o:D. Tyvärr har jag ingen passande shettisrockard nu, men sele har jag, och vi pratade faktiskt om att det inte skulle vara så dumt om han körde henne. Tror att lill-pållan skulle tycka att det var kul, faktiskt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 489
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 068
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka