Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Fast det var nog ganska färska bilder. Haflingern används alltså än idag i Österrikiska armén. Men eftersom Österrike inte ligger i krig så är det främst för gränspatrullering och för att bära tunga grejjer i bergen vid militärövningar som de används. Det stod vid någon av bilderna att de var bergsjägarnas bästa vänner och helt oumbärliga för att bära deras utrustning. Jag vill i alla fall tro att de har ett ganska bra liv.

Det finns en massa haflinger i Indiens armé också.

Du hann före ser jag :).

Eldfuxen är SNABB! :D

Det lät spännande. Vad hände?

Ja det är en spännande romantisk historia, som slutar med att jag som Eldfuxen lämnade mitt hjärta på andra sidan jordklotet:cry:

Men om jag ska hålla mig till historian om hästen, begav vi oss ut tillsammmans (Camanche, alltså hästen, och jag) i skymningen för att träffa en cowboy i all hemlighet. Utan en tanke på hur det skulle gå att hitta tillbaka (ung, dum, förälskad och med fullt förtroende för hästen). Det var en väldigt mysig kväll vid flodkanten, men när jag skulle hemåt var det så mörkt att jag bara så marken precis under hästen och kanske en meter fram för mig, så det fanns inget annat att göra än att släppa tyglarna och lita på hästen. Men jag såg som tur var några kännetecken undervägs tillbaka, så jag fattade att vi var på rätt väg:idea: Tur vi bara hade ungefär en timme hem, kobojsaren skulle rida hela natten:eek:

Jag vet det låter som något jag har sett på film och nu fattar jag inte heller vad jag gjorde, men då känndes det helt naturligt.
Jag hade då bott där (i Kanada mitt ute i klippiga bergen) i kanske 1-2 månader och började att känna mig hemma:crazy:

Inte bara i Indien utan även i Afrika och andra exotiska länder!:D

Här kommer en liten vårbild på tjockis Tinka!:)

blev visst två!;)

Inte bara i Indien utan även i Afrika och andra exotiska länder!:D

Som till exempel Nya Zeeland ... :love: Bara för det är jag ju tvungen att lägga in en bild. Eldfuxen till vänster, ridandes Lorelei, den första haflinger som importerades till Nya Zeeland. Till höger Colleen ridandes valacken Winterthur. Loreleis föl Lil' Elmo e. Winterthur spankulerar omkring någonstans utanför bilden, till vänster! :D I bakgrunden Mount Taranaki ...
in_front_of_mount_taranaki.jpg

Usch på er, nu fick jag "hemlängtan"! :mad: ;) :cry:

Senast ändrad:

Gud vad härligt det ser ut, vilken vy ni har bakom er :love:.

Jag bildbombar er idag med. Man kan inte tro att resten av kroppen är väldigt ful när man ser hans främre del :love:.

DSC00662.jpg

DSC00660.jpg

DSC00655.jpg

DSC00664.jpg

Eftersom jag vet att ni alla är nyfikna så tar jag risken.... för det är inte reklam detta utan bara en "babyannons"!
Kl 23.00 den 22 april fick Grattitude Klodskovgaard ett stort fint stoföl GNISTRA av Vässingarp e. liz.301/T Alpkogel. När jag skulle natta gänget så hörde jag ett litet gnägg från "Grattis" box och där stod den lilla nya fölungen, så söt och pigg. Trots att vi hade extra koll på "Gratti" under kvällen eftersom vi misstänkte att det var "när som helst", så lyckades hon lura oss men mor och barn mår bra och det är ju viktigast!
Bildbomb kommer senare!

Senast ändrad:

Ja det är en spännande romantisk historia, som slutar med att jag som Eldfuxen lämnade mitt hjärta på andra sidan jordklotet:cry:

Men om jag ska hålla mig till historian om hästen, begav vi oss ut tillsammmans (Camanche, alltså hästen, och jag) i skymningen för att träffa en cowboy i all hemlighet. Utan en tanke på hur det skulle gå att hitta tillbaka (ung, dum, förälskad och med fullt förtroende för hästen). Det var en väldigt mysig kväll vid flodkanten, men när jag skulle hemåt var det så mörkt att jag bara så marken precis under hästen och kanske en meter fram för mig, så det fanns inget annat att göra än att släppa tyglarna och lita på hästen. Men jag såg som tur var några kännetecken undervägs tillbaka, så jag fattade att vi var på rätt väg:idea: Tur vi bara hade ungefär en timme hem, kobojsaren skulle rida hela natten:eek:

Jag vet det låter som något jag har sett på film och nu fattar jag inte heller vad jag gjorde, men då känndes det helt naturligt.
Jag hade då bott där (i Kanada mitt ute i klippiga bergen) i kanske 1-2 månader och började att känna mig hemma:crazy:

Oj en hemlig rendevouz med en cowboy i klippiga bergen! Vilken tur att du kom hem ordentlig. Hästar är fantastiska djur.

Jag bildbombar er idag med. Man kan inte tro att resten av kroppen är väldigt ful när man ser hans främre del :love:.

Men Lakrits, du envisas med att säga att han är så ful :D. Varför tycker du det egentligen :confused:.

Utte (som tydligen fortfarande inte fattar något om exteriörer).

Eftersom jag vet att ni alla är nyfikna så tar jag risken.... för det är inte reklam detta utan bara en "babyannons"!
Kl 23.00 den 22 april fick Grattitude Klodskovgaard ett stort fint stoföl GNISTRA av Vässingarp e. liz.301/T Alpkogel. När jag skulle natta gänget så hörde jag ett litet gnägg från "Grattis" box och där stod den lilla nya fölungen, så söt och pigg. Trots att vi hade extra koll på "Gratti" under kvällen eftersom vi misstänkte att det var "när som helst", så lyckades hon lura oss men mor och barn mår bra och det är ju viktigast!
Bildbomb kommer senare!

GRATTIS till lilla Gnistra :banana:. Det var ett väldigt vackert namn!

Så hon smygfölade den rackaren. Hon ville väl inte ha någon publik :D.

Bildbomb kommer senare!

:bump: Äntligen! Grattis!!! Vilket fint namn:banana:
Ser mycket framemot bilder...

Grattis! :bump:
Nu vill vi se bilder på en liten pälsboll med jättevackert namn :love:

Lakrits Jag tycker din häst ser jättefin ut!

Tycker faktiskt att alla här har jättefina flingor! :d

Grattis Pia!!! Det skall bli spännade att se henne!!
Vilket vacket namn!!

Vi väntar fortfarande :crazy: sovit 2 h i natt:crazy: Matte är trött.

Bildbomb kommer senare!

Grattis :bump:
Längtar tills vi blir bildbomade :banana:

Men Lakrits, du envisas med att säga att han är så ful :D. Varför tycker du det egentligen :confused:.

Utte (som tydligen fortfarande inte fattar något om exteriörer).

Hahahaha.......jo...men han har absolut ingen snygg kropp. Att hans rygg är väldigt sänkt (var sån när han kom) är en stor orsak till att han inte är så snygg sen är det lite andra saker.
Han har nog lite för lång hals och sen en framåtskjutande bringa, eller hur jag ska förklara det.
Kika på bilderna nedan så ska du se att han inte är så snygg;

DSC00667.jpg

IM000957.jpg

Står han så här så ser han ju bättre ut men han kan bli så väldigt låååång.
DSC00626.jpg

IM000940-1.jpg

Senast ändrad:

Jag tycker han är väldigt fin :D

Thi jag går i föltankar !
Nästa år får vi ändå ett litet föl till vårt stall även om de inte är en haflinger ;)

Hmpft :( Om ebba inte blir bättre i musklerna snart blir de klink nästa ;(

Tur man har bra sjukförsäkring på henne !

Grattis till ännu ett litet föl!
Hoppas få se lite bilder på henne och även fler på "lillebror" Ante och sedan på fölisbilder från alla er andra som går/har gått i väntans tider förstås!:D
Är här inne och läser ibland men det blir aldrig riktigt av att jag skriver, njuter i alla fall likt er andra av alla haflingerbilder i tråden!

Är han möjligtvis muskelfattig över ryggen? Proteinbrist kanske? Det kan ju vara vinkeln på korten, skuggor, el. dyl., men det ser i allafall ut som om ryggraden sticker upp en del.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 484
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 068
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka