Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Nej han är inte FUL!! Va ere för dumheter, då har du inte sett en ful häst:rofl:
På tal om western måste ja tillägga att Shone kunde snurra runt sådär, fast sakta såklart..
Hon är jättelyhörd vart man sätter skänklarna så lägger man den 2 cm fram vid sadelgjorden så åker hela framdelen runt och baken still, JÄTTE duktig!
Lägger man bak den så åker bakdelen iväg fast då är hon sämre på att ha still framdelen.

Haha ja håller på och bli westernryttare här:p
Utan tränare:angel:
Men ja hittar på eget...

Men ska ja luta mig lite bakåt dårå när hon ska snurra runt?
Ja försökte idag att göra en sån där western ryggning så man kutar ihop sig lite till en räka :D

Lägger även till att hästen fattade galopp i BÅDA varven UTAN att sparka bakut och hon klarade att hålla galoppen på kortsidorna me!!

Vilka fina bilder på Shone :).
Jag har också märkt att de blir lite smalare nu när pälsen trillat av ;).

Angående ridningen;
När jag gör dessa vändningar till början på spin så om jag går in från skritt så sätter jag mig ner i sadeln, och lägger tyngden lite lite bakåt. Du behöver nödvändigtvis inte luta dig bakåt. Sen lägger jag till ytterskänkel och tygel eller bara tygel och öppnar upp innersidan.
Om jag står stilla så backar jag några steg och sen gör samma sak.

Vad kul att du fått upp ögonen för westernridningen, det är verkligen en toppeninriktning.
Jag har tränat för tränare endast 3 gånger sen jag började rida western för 3 år sedan, resten är självlärt.
Eller ja..man vet vad man vill utföra och sen får man känna sig fram. Känslan är otroligt viktigt...tycker jag.

Jag tyckte norrsken var fint (:

Usch en i klubben har just förlorat ett fölsto :/
Men fölet lever iaf !

Suck vad tråkigt de är när hästar och djur överhuvudtaget dör :cry:

Men tyglarna MÅSTE jag göra något åt! Vad sjutton gör ni westernryttare med alla meter delade tyglar :eek::confused::D???

Åh,,,vilket snyggt träns, urtjusigt :love:

Vi westernryttare lägger över tyglarna i kors så en ände är på varsin sida. Sedan håller vi hela tygeln i handen, inte mellan ring och lillfingret. Vi har också en bit tygel framför oss, blir som en liten båge framför. På bilden nedan kan du se lite kanske hur jag håller, dock har jag inte så mycket tygel framför mig på denna bild.
Detta är ju om man rider på två händer. Rider du på stång så har man bara ett pekfinger mellan tyglarna och ändarna ligger på samma sida.

I667738W364H546V20071103T185941Z.jpg

hur går det att rida henne på bett nu? provat nåt mer med ridkapsonen?:)

Det går bra med bett :)! Hon har nu ett smalt, lite svängt, rakt bett som hon verkar gilla. Till och med inga problem att släppa bettet nu, som ju annars var så hemskt... Undrar om hon inte haft någon lös tand vid något tillfälle, som tagit i bettet när hon skulle släppa det? Kan ju vara något sådant som skrämt henne, men att hon nu börjar lära sig att det inte är otäckt. Nej, ridkapsonen sålde jag igen, för det kändes som om det inte alls fungerade för oss!

Aha :idea:! Historiskt sett, vad är meningen med dessa jättelånga tyglar? Någon som vet?

Man rider ju aldrig med spö. Tyglarna kan då andvändas till att sniska till hästen. Från början så hade dom ju även tyglarna då dom band upp hästarna. Sedan KAN det kanske vara så att dom ville ha långa från början. Baktanken kanske var att ha med sig mycket tyglar ifall en tygel eller annan rem gick av ute på prärien. Bara en tanke.

Det går bra med bett :)! Hon har nu ett smalt, lite svängt, rakt bett som hon verkar gilla. Till och med inga problem att släppa bettet nu, som ju annars var så hemskt... Undrar om hon inte haft någon lös tand vid något tillfälle, som tagit i bettet när hon skulle släppa det? Kan ju vara något sådant som skrämt henne, men att hon nu börjar lära sig att det inte är otäckt. Nej, ridkapsonen sålde jag igen, för det kändes som om det inte alls fungerade för oss!

Vad kul att det fungerar med det bettet.

Tack snälla ni för alla gratulationer till vårt stoföl Gnistra. Roligt att ni gillade namnet, för det passar på henne.:love:
Tyvärr kan jag just nu inte lägga någon bildbomb:D här på Buke även om jag fotat som attan, ber att få återkommer
och "smygreklam" har jag inte tänkt göra!:D

Båda mina små bebisar mår bra och är ute och busar i det fina vårvädret:love:.
Vi räknar med några dagar lugn och ro innan sista fölningen för året bör ske, det är Linéa.
Charnac Jag tror att du kan ha räknat lite fel på Rita och att det är först nu det är dags,:confused:altså efter den 20 april vilket svara till 11 månader efter sista betäckningen.
Nu är det nästan oliiiiiidligt spännande......................:laugh: Jag törs heller inte lämna gården........ tänk om telefonen ringer och jag missar Rita!!:grin:

20030423.jpg
[/url][/IMG]
20030425.jpg
[/url][/IMG]
20030426.jpg
[/url][/IMG]
20030621.jpg
[/url][/IMG]
20030619.jpg
[/url][/IMG]

Lite bilder på Varesa och Melwin!

Irene87 Vilken liten sötnos han är, gulligt namn Melwin! Han verkar njuta rejält av vårsolen.

Våra små får vara ute från tidig morgon (06.30) fram till 13.30 och sedan får de gå in och sova middag:laugh: för jag tycker att solen är så kraftig/regnar det så är det också fel/är det kallt lika så:laugh: och jag vill inte att de får för mycket av den varan den första tiden.(sjåpig och mammig:p jag vet)
Sedan sover och växer de så lungt i sin egen trygga box och stoet vilar också, inget "farligt" lurar. Jag passar på att pyssla extra om soet medan den lille "snarkar" och hon kan äta sitt extra lusern och annat nyttigt i lugn och ro.
Framåt 16.30 och till "sen kväll" får de igen vara ute och busa, samt få lite myggbett och bekanta sig med knotten, allt i små doser, som ökas efter hand som de blir äldre. Samtidigt hanterar vi fölet dagligen på ett naturligt sätt och det har man ju igen mångfaldigt senare i fostran. Vi har våra föl med sto inne på nätterna till sen sommar, sen får de gå på dygn några sköna och kyliga höstmånader.

Ja, så gör vi!:) Det finns säkert 1000 sätt och åsikter om detta också!:p

Senast ändrad:

Tack snälla ni för alla gratulationer till vårt stoföl Gnistra. Roligt att ni gillade namnet, för det passar på henne.:love:
Tyvärr kan jag just nu inte lägga någon bildbomb:D här på Buke även om jag fotat som attan, ber att få återkommer
och "smygreklam" har jag inte tänkt göra!:D

Båda mina små bebisar mår bra och är ute och busar i det fina vårvädret:love:.
Vi räknar med några dagar lugn och ro innan sista fölningen för året bör ske, det är Linéa.
Charnac Jag tror att du kan ha räknat lite fel på Rita och att det är först nu det är dags,:confused:altså efter den 20 april vilket svara till 11 månader efter sista betäckningen.
Nu är det nästan oliiiiiidligt spännande......................:laugh: Jag törs heller inte lämna gården........ tänk om telefonen ringer och jag missar Rita!!:grin:

Hej Pia!! Tror du??
Enligt Herman blev hon betäkt den 10 och den 12/5 sedan på 3:e försöket ville hon inte vara med längre och i så fall är ju 330 dagar den 7 April. Antingen har jag fattat fel eller blandade han kanske ihop häst namnen just då. För den ovana ser ju alla likadana ut. Hi hi. Vilka datum har du?? Hur som helst så är det riktigt nära nu!! Jag var säker på att det skulle komma i natt, men inte. ;)

Hej Pia!! Tror du??
Enligt Herman blev hon betäkt den 10 och den 12/5 sedan på 3:e försöket ville hon inte vara med längre och i så fall är ju 330 dagar den 7 April. Antingen har jag fattat fel eller blandade han kanske ihop häst namnen just då. För den ovana ser ju alla likadana ut. Hi hi. Vilka datum har du?? Hur som helst så är det riktigt nära nu!! Jag var säker på att det skulle komma i natt, men inte. ;)

Har kollat, jag läste på fel sto, sorry... :crazy:

"Skit samma" bara det blir av någon gång, så att du får sova, vet hur det är med nattvaket.:laugh:

Jaaaa..... vad spännande............

Har kollat, jag läste på fel sto, sorry... :crazy:

"Skit samma" bara det blir av någon gång, så att du får sova, vet hur det är med nattvaket.:laugh:

Jaaaa..... vad spännande............

Hi Hi...:rofl: ingen fara
I dag har jag anmält mig o Sambon till resan :banana: Vilka underbara människor som håller i det hela. Vi känner oss mer än välkommna och det ska bli så jäkla ROLIGT :bump:

Hi Hi...:rofl: ingen fara
I dag har jag anmält mig o Sambon till resan :banana: Vilka underbara människor som håller i det hela. Vi känner oss mer än välkommna och det ska bli så jäkla ROLIGT :bump:

Ja visst är det och de är "Tyrolerfreeks":D ända ut i fingerspetsarna:rofl: Hoppas bussen blir "knöka full" i år också!:rofl:
och det blir många föl som säljs till Sverige igen. "Vi ska inte ha några"..... ha...ha....:laugh:

A men GUD då måste ja ha läst den!
Sörplade i mig varenda bokstav t.o.m sidonumren och bävade för att den snart skulle ta slut:(

Vad gullig du är! Tack! :love:

Det kanske blir en till bok så småningom ... Något speciellt ni vill läsa om? :D Jag menar SÖRPLA I ER! :rofl: (Dina formuleringar är störtsköna, Persikan!)

Eldfuxen jag behööööver dig :bow:
Fjäskar galet nu för jag blir bara förvirrad när jag googlar..

Känns som om jag skulle behöva gå i Haflingerskola eller nåt :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 483
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 141
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 066
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka