Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

Nya maskot bilder! Det skall börjas i tid...

25017574.jpg

Hon ser ju verkligen ut att trivas där!

Måste berätta vad jag fick höra från stallägaren i går!

Wincent rullar sig som tur är inte så ofta när det är lerigt ute. Tydligen är han inte så mycket för att bli blöt, för ibland när han kommer in i boxen när han är blöt, börjar han kliar sig mot väggarna jätte mycket. Han nästan slänger sig in i väggen och går hela vägen runt med kroppen lutat mot väggen för att klia sig.

Stallägaren hade sett en dag när dom hade fått rätt mycket hö i hagen att Wincent hade lagt sig och rullat sig i höet (man vill ju helst inte bli blöt o lerig;)) och när han var klar med att rulla sig hade han legat kvar i höt och börjat äta:D Så typiskt!

Han har blitt liiiite för duktig på att öppna sin boxdör nu:angel:
Vi har gjort en säkerhetsgrej, så att han inte kan, men oftast bryr man sig inte om att sätta på den när man själv går och grejer i stallet (man tror ju inte att han ska försöka ta sig ut när man är i stallet). I går när jag skulle släppa ut dom, började jag med stora halvblodet som vanligt. Jag stod och fibblade med griman och tittar mig plötsligt över axeln och där står Wincent ute på stallgången:o Han gör altså detta helt ljudlöst!:idea:

Jag var bara två meter ifrån honom och upptäcker inte vad han håller på med förrän han står i stallgången. Jag viste att han skulle springa om jag skulle försöka få tag på honom, så jag tänkte att han hänger väl med ut till hagen när jag går med den stora, vilket han också gjorde, men han stannade så klart utanför hagen, för där fanns det gräs.

Han testade att springa i från mig ca 30 m. Sen hade han haft sitt roliga och lät sig fångas. När man väl har lagt grimskaftet runt halsen är det inget mer testande - han måste bara skoja lite:p:love:

hade lagt sig och rullat sig i höet (man vill ju helst inte bli blöt o lerig) och när han var klar med att rulla sig hade han legat kvar i höt och börjat äta
Det känner jag igen - brukar fölisar att göra här.

[ Har egentligen personalmöte i morgon kväll (vi har ett per månad). Undrar om chefen tycker att det är okej att jag tar ledigt för min sjuka hästs skull ? Hade era chefer varit okej med det? /QUOTE]
Jag kommer inte till alla personalmöten, är ofta ledig då för jag jobbar ju inte heltid.Man får besked ändå vad har händ.Klart är det bättre info när man är med men jag persönligt prioritera hästen, min chef kanske inte men man har ju olika ansikter.Har faktiskt fått en ny chef, ingen aning vad hon tänker och tycker - jag tänker på mina hästar!
Hur är det med Belle? Kan du inte boka om hovslageren?
Hoppas också att det är inget allvarligt, håller tummarna!

Ja, visst var det typiskt att hovis var upptagen, men han höll på med husrenovering och kunde inte köra ifrån alla hantverkare och dylikt. Har egentligen personalmöte i morgon kväll (vi har ett per månad). Undrar om chefen tycker att det är okej att jag tar ledigt för min sjuka hästs skull :crazy:? Hade era chefer varit okej med det? Det handlar ju inte om att skaffa vikarie, så någon extra kostnad rör det sig inte om ifall jag inte kommer.

Man har ju möten av en anledning, men om du brukar vara med och det är en gång på ett år du inte har möjlighet, då skulle jag nog tycka att det var okej.
speciellt om det är ett återkommande möte, där det sällan kommer några stora nyheter upp utan det mest är att "kolla läget". Och när det gäller hästens hälsa och hovis inte kan annars utan att du får vänta flera dagar.

Min chef skulle inte bry sig, men sen bryr han sig inte om så mycket heller:grin: Och mitt jobb är ett sånt, där man har mycket flexibla tider.

Läget är rättså oförändrat här :(. Hon är matglad som vanligt, och får upp bra fart när hon jagar mig med höpåsen, men haltar riktigt ordentligt. Hon har fått vara ute från kl 10 idag, och jag tar nog in vid ca 17. Idag hade hon stökat runt ordentligt i boxen mellan frukost (kl 7) och tills jag släppte ut henne, så det känns inte som om hon trivs längre i boxen precis. Hade vält vattenspannen, plockat ner en grimma (visste inte att hon kunde nå så långt), rört om i spånen, slängt ut den lilla granen som jag gett henne för att tugga på, etc.

Jag vill helst inte boka om hovis, för jag vill att han ska komma och titta så snart som han bara kan. Han har väl jobb hela dagen, och jag jobbar ju själv 6-14, och sedan kommer han till mig på kvällen är det tänkt.

Nej, jag har inte missat något annat personalmöte någonsin (har väl jobbat för samma arbetsgivare i ungefär 5 år nu) så jag antar att det är "okej" att missa ett. Vi har ny chef och jag upplever henne som väldigt förstående, och djurvän :), så jag hoppas att hon inte blir alltför irriterad om jag kompar de timmarna. Vi får egentligen inte speciellt mycket traditionell info, utan det är mest diskussioner i grupper på olika teman (jobbar på förskola). Självklart SKA jag vara med, det ingår i min tjänst, men ibland måste man väl få låta något annat gå före jobbet?

Vad har ni andra för storlek på täcken (speciellt fleecetäcken)? Har precis lagt upp mitt täcke i storlek 125 på Tradera, för det är alldeles för litet till pållan. Är det kanske vanligare med 135 cm? Kanske rent utav 145 cm?

Haha :D! Min är inte heller så mycket för att rulla sig i lera, fast shettisen gör det med glädje :grin:, utan hon gillar också att lägga sig i hö. Just nu får de ju bara en liten tilldelning av hösilage några gånger per dag, och det är väl för lite för att lägga sig i, men annars rullar hon sig gärna i hö!

Håller tummarna för vackra Belle!
Jag har 135 täcken till Hannie, det är förresten Faffies gamla så hon hade den storleken med.

Har inte ridit ordentligt på länge,det är ett elände att jobba heltid,vara kär,ha en tonårsdotter och en tonårs hund! Skulle behöva ha ett antal timmar till på dygnet! Plus att det är becksvart o att vi inte har någon upplyst ridbana.
Hoppas att det blir kallt o snö snart, får psykbryt på allt regn o all jä...la lera!
Kram till er alla! /Lisa

Jag hade ett som va 125 innan, men skaffade mig ett som va söttre tror det är 155, men det är dock lite förstor.
Dock använder jag inte täcke spec ofta:P såd et spelar ingen roll.

Men skulle tippa på att min donna kan behöva 145..

Jag använder i princip aldrig täcke heller, men känner att jag vill ha ett ofodrat regntäcke och ett fleecetäcke utifall-att... Kanske inte skulle vara så dumt med ett 145 cm. Pållan är ju så BRED överallt :crazy:!

Får jag störa ännu lite mer med mina funderingar?

Jag märkte nu i helgen att den hoven på det benet där pållan har ont faktiskt luktar värre än de andra. Det är väl inga hovar som luktar gott, men jag tyckte att denna luktade mer illa... När jag kratsat ur tog jag även en borste och borstade rent så att jag kunde kika riktigt noga och det är en GROP i strålen, som en krater på säkert 3 cm i diameter och hyfsat djup :eek:. I kratern kändes det geggigare. Jag borstade ur ordentligt och sprutade i vätesuperoxid (så heter det väl?). Jag diskuterade även detta med hovis och han föreslog att jag skrubbar ur ordentligt med grönsåpa, så det har jag gjort nu i ett par dagar. Men inte blir väl hästar SÅ halta av strålröta - om hon nu ens har det? Hovis sa att hästar visst kunde bli duktigt halta av strålröta, men jag känner mig ändå tveksam till det. Vad vet ni/tror ni?

Usch, jag känner mig rättså usel eftersom jag inte upptäckt gropen tidigare. Får man skylla på geggiga äckliga hagar och dåligt ljus i stallet :crazy:?

Nej, jag har inte missat något annat personalmöte någonsin (har väl jobbat för samma arbetsgivare i ungefär 5 år nu) så jag antar att det är "okej" att missa ett. Vi har ny chef och jag upplever henne som väldigt förstående, och djurvän :), så jag hoppas att hon inte blir alltför irriterad om jag kompar de timmarna. Vi får egentligen inte speciellt mycket traditionell info, utan det är mest diskussioner i grupper på olika teman (jobbar på förskola). Självklart SKA jag vara med, det ingår i min tjänst, men ibland måste man väl få låta något annat gå före jobbet?

Du får väl förklara för chefen att du enligt djurskyddslagen måste se till att din häst, som "visar tecken på ohälsa" får nödvändig vård. Om hon skulle ha några invändningar mot din frånvaro, alltså.

Men jag undrar precis som några andra varför du inte tar ut en veterinär eller tar Belle till klinik? Hälta kan ju bero på massor av olika saker, och veterinärer är ju utbildade för att ta hand om sjuka djur.

Distriktsveterinärerna här är, milt uttryckt, mindre bra:crazy:... Det duggar heller inte tätt med hästveterinärer som gör hembesök precis. Om det hade funnits någon bra veterinär på nära håll hade jag redan anlitat denne... Men eftersom det inte gör det har jag valt att låta min hovslagare, som jag har förtroende för, få komma ut först och utesluta hovproblem. Om han inte hittar något ska det enligt uppgift finnas en ny veterinär inte alltför långt härifrån (ca 5 mil) som gör hembesök, och det blir nästa steg att kontakta honom. Man tvekar ju ofta in i det sista att lasta och köra iväg flera mil med en halt häst, så jag hoppas helt enkelt slippa det. Rätt eller fel, jag vet inte :(... Hoppas att ni inte allihopa tycker att jag är en rent igenom hemsk människa...

Kratsade, borstade och tvättade ur hovarna nu när jag var ute igen. Hon har nog, helt naturligt, ganska djupa mittstrålfåror på framhovarna... Hon rör sig bättre när hon har varit ute i hagen i några timmar.

Senast ändrad:

Men nu i fredags red jag honom för första gången igen sen augusti:banana: Egentligen hade jag bara tänkt gå en tur med honom, men kunde inte låta bli utan ja hoppade upp på honom på vägen hem och det var som att han tänkte "Äntligen, detta har jag väntat på länge". Såååå sköööönt var det:rofl:

Vad roligt att höra att ni är på gång igen!

Utte, välkommen hem!!! En semester i sol och värme kan absolut behövas nu. Blir väldigt avundsjuk nu!:D

Spännande det du skriver med om salt. Jag hade precis tänkt skriva in här, för Wincent har också något konstigt med magen, som vi inte kan härleda.
Han har alltid varit känslig i magen, men som regel när han blir lös i magen, går det att härleda till att höt har högre fukthalt eller foderskifte, men denna gången kan jag inte det.

Han har nu varit bra i magen på kvällen, så man hinner andas ut och tro att det är över, men sen på morgonen är han jätte lös igen.

Han har normalt ingen saltsten i hagen, men i boxen, men den har tagit slut nu:crazy: Tror ni det kan vara därför?

Eller kan det vara något annat som fattas på natten, som gör honom dålig i magen? Kan dom bli lösa i magen om dom står för länge utan grovfoder?

Är det vanligt att flingor är lite känsliga i magen???

Tack, tack :).

Det skadar ju inte att sätta in en ny saltsten i boxen. Den vanligaste orsaken till magproblem skulle jag gissa är någon form av obalans bland mikrooorganismerna. Det är verkligen jobbigt när man inte kan härleda vad problemen kommer ifrån. Hoppas det löser sig.

Wincent verkar förresten vara en riktigt lurig häst :D!

Vad har ni andra för storlek på täcken (speciellt fleecetäcken)? Har precis lagt upp mitt täcke i storlek 125 på Tradera, för det är alldeles för litet till pållan. Är det kanske vanligare med 135 cm? Kanske rent utav 145 cm?

Romeo har 125, men han är ju en ganska liten flinga med kort rygg.

Distriktsveterinärerna här är, milt uttryckt, mindre bra:crazy:... Det duggar heller inte tätt med hästveterinärer som gör hembesök precis. Om det hade funnits någon bra veterinär på nära håll hade jag redan anlitat denne... Men eftersom det inte gör det har jag valt att låta min hovslagare, som jag har förtroende för, få komma ut först och utesluta hovproblem. Om han inte hittar något ska det enligt uppgift finnas en ny veterinär inte alltför långt härifrån (ca 5 mil) som gör hembesök, och det blir nästa steg att kontakta honom. Man tvekar ju ofta in i det sista att lasta och köra iväg flera mil med en halt häst, så jag hoppas helt enkelt slippa det. Rätt eller fel, jag vet inte :(... Hoppas att ni inte allihopa tycker att jag är en rent igenom hemsk människa...

Kratsade, borstade och tvättade ur hovarna nu när jag var ute igen. Hon har nog, helt naturligt, ganska djupa mittstrålfåror på framhovarna... Hon rör sig bättre när hon har varit ute i hagen i några timmar.

Klart du inte är! Men det är nog bra att inte vänta för länge med veterinären. Det måste vara jobbigt när det inte finns någon bra i närheten. Fast just vid hälta tycker jag personligen att det är ganska meningslöst att ta ut veterinär. Det finns inte så jättemycket de kan göra. På klinik kan ju hältan utredas ordentligt och lederna kan bedövas undan för undan. Hur långt har du till närmsta klinik?

Strålröta har jag ingen erfarenhet av.

Så avslutar jag med ett fjärde inlägg. Jag hade tänkt ta jämförelsebilder på min tjockis men det hann bli för mörkt så ni får några bilder från dagens ridtur istället. Det är ju jäättelängesen ni fick se någon bild på Romeo ;).

På väg.
decemberridtur1.jpg

Galopp!!
decemberridtur2.jpg

Så här glada blev vi efter den :laugh:.
decemberridtur3.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31