Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

Distriktsveterinärerna här är, milt uttryckt, mindre bra
:eek:Det stämmer!Och mindre bra:devil: är verkligen mild uttryckt!Har nog blivit många anmäldningar hittills!
Hade en bestämd vet ute här när Gin fick en lindrig kolik, tack och lov, hon överlevde koliken och veterinären!
Han frågade u.a. hur många föl vara ettåring hade fått:eek:
Skicka dig en PM, jag har en veterinär jag är absolut nöjd med och om han inte kan ringer jag ......:idea:

Jag kom på att jag kanske borde förklara varför jag hållit mig borta från den här tråden i några månader nu. När användare inte står för vem de är och vad de tycker, utan går in under "falskt namn" för att kritisera mig, då tröttnade jag. Ni andra märkte nog inget, för inlägget var så oskyldigt så. Men nu har jag för första gången lagt till en användare på min ignorera-lista (båda "nicken") så kan jag i lugn och ro fortsätta att umgås med er snällingar :love:

Jag har inte märkt någonting :crazy: Tycker också det är roligt att du är tillbåka!:banana:

ny veterinär inte alltför långt härifrån (ca 5 mil)

En ny? Har jag missad något?
Min gör ju hembesök , en gång i veckan i alla fall.Han är inte långt ifrån dig heller,jag skickade en PM:idea:

15 mil ungefär... Jag bor på fel sida av Skåne (den östra) vad gäller hästar. Veterinärer, hovslagare, grovfoder - bättre utbud på allt på på västsidan!

Senast ändrad:

Jag kom på att jag kanske borde förklara varför jag hållit mig borta från den här tråden i några månader nu. När användare inte står för vem de är och vad de tycker, utan går in under "falskt namn" för att kritisera mig, då tröttnade jag. Ni andra märkte nog inget, för inlägget var så oskyldigt så. Men nu har jag för första gången lagt till en användare på min ignorera-lista (båda "nicken") så kan jag i lugn och ro fortsätta att umgås med er snällingar :love:

Har märkt att du varit borta, men har inte märkt något av det som hände!

Vad trist att det inte blir nån förbättring!
strålröta kan ju komma väldigt fort vid den här årstiden, så det är ju inte konstigt att du inte märkt den tidigare!
hoppas verkligen hovslagaren hittar orsaken imorgon, och om han inte gör det att du får tag i en bra veterinär!:)

Nemen HEJ! Eldfuxen och Arna oxå:love: nu kan vi snart fira jul!
Snart e alla samlade... Dailan Kifki! Hallååååå:p

Å va kul att du ridit på wincent!!!

Här har vi strl 135=)

Men min blir alltid lös i magen på hösten/vintern men inte hela dygnet.
Men hon äter nog för MKT saltsten isf=/

Men betty hmm va ska vi göra? Hoppas vi får ett besked imorrn! Inte roligt...
Jaaa man får skylla på denna förbannade lera och oljusa kvällar(dagar):cool:

Välkommen hem Utte! :laugh:
Du o romeo e så söta ihop!

Här kommer mitt tidningsurklipp:

Hästar blev brännmärkta

Två hästuppfödare i skåne misstänks ha brännmärkt hästar.
bla bla bla jordbruksverket fick tips om att ett tyskt avelsförbund skulle komma till sverige och brännmärka hästar.
På en adresslista fanns hästägare i Sverige och Danmark där tid och klockslag angivits.
Bla Bla Bla På gården fanns 8 hästar, alla utom 1 föl var brännmärkta sedan tidigare. Enligt ägaren skulle fölet brännmärkas i tyskland senare under hösten.
Miljönämndens jurist undersöker nu om nämnden måste acceptera brännmärkning utomlands eller om hästägare kan förbjudas att ha brännmärkta djur.
Märkningen som är godkänd inom EU, är mycket smärtsam för hästen och orsakar tredje gradens brännskada. Dessutom är läkningsprocessen smärtsam.

Ja vart bara lite misstänksam eftersom de nämnde just sverige och danmark och att det var tyskar som skulle komma och brännmärka....:confused:
Kan ju lika bra vara varmblod eller nå men det stämde in på haflinger så bra(?)

Ja vart bara lite misstänksam eftersom de nämnde just sverige och danmark och att det var tyskar som skulle komma och brännmärka....:confused:
Kan ju lika bra vara varmblod eller nå men det stämde in på haflinger så bra(?)

Har också läst artikeln, men tror det rör sig om varmblodiga ridhästar!:)

Vilken trist sommar/höst du och shone verkar ha haft, hoppas verkligen det vänder för er nu!;)

Vilken härlig historia:D

och apropå det med att rulla sig i hö, som Gerry skrev så älskar föl att göra det, men det finns även dom som alltid skall kissa i höet först!:cool:

men det finns även dom som alltid skall kissa i höet först!

Det kom Winnie på men jag har inte sett hos Pasha.Dotterns första föl kissade i ALLA höhöger som vi lagt ut för att vara säkret att ingen andra vill ha det:cool:

Du har en härrlig häst!:love:

Wincent verkar förresten vara en riktigt lurig häst !

Tack! Ja han är verkligen både härlig och lurig. Det roliga är att jag har börjat uppskata det mer och mer (speciellt efter jag började på NH). Innan kunde jag tycka att det var jobbigt och lite smått pinsamt när han gjorde sånna saker. Han verkade ju så ouppfostrat!

Nu tycker jag mest det är roligt att han har sina egenheter. Jag vet ju att han aldrig skulle göra något för att skada någon och att han bara gör det för att reta mig, men att jag samtidigt har kontrollen i sista ändan, för han är så social och glad i människor att han aldrig skulle försöka smita. Och så stabil, att han inte blir farlig när han gör sånt.

Sen vet jag också att allt hans jävelskap kommer fram extra mycket nu, för att vi ligger efter med träningen:angel:

och apropå det med att rulla sig i hö, som Gerry skrev så älskar föl att göra det, men det finns även dom som alltid skall kissa i höet först!

Då är det nog precis som jag misstänkte; Wincent har inte upptäckt att han inte är föl längre:D Men trots allt för mogen till att kissa i sitt hö;) (Tur det!)

Välkomna tillbaka Arna och Eldfuxen! Härligt att ha er här igen!:laugh:

Här kommer mitt tidningsurklipp:

Hästar blev brännmärkta

Två hästuppfödare i skåne misstänks ha brännmärkt hästar.
bla bla bla jordbruksverket fick tips om att ett tyskt avelsförbund skulle komma till sverige och brännmärka hästar.
På en adresslista fanns hästägare i Sverige och Danmark där tid och klockslag angivits.
Bla Bla Bla På gården fanns 8 hästar, alla utom 1 föl var brännmärkta sedan tidigare. Enligt ägaren skulle fölet brännmärkas i tyskland senare under hösten.
Miljönämndens jurist undersöker nu om nämnden måste acceptera brännmärkning utomlands eller om hästägare kan förbjudas att ha brännmärkta djur.
Märkningen som är godkänd inom EU, är mycket smärtsam för hästen och orsakar tredje gradens brännskada. Dessutom är läkningsprocessen smärtsam.

Kan ju lika bra vara varmblod eller nå men det stämde in på haflinger så bra(?)[/QUOTE]

:)Jag har också läst artikeln och menar att det framgår av artikeln att det gäller varmblodshästar.
Kan även medela att det i varjefall inte är accepterat i den svenska Tyroler-Haflingeraveln även om man i övriga Europa, däribland Danmark(DTH) brännmärker haflinger. Vid kåringar för tyroler-haflinger i Danmark erbjuds svenska deltagare att brännmärka sina hästar men så vitt jag vet har alla tackat nej.
STH utför ingen form av brännmärkning på våra kåringar i Sverige då det är förbjudet i Sverige enligt lag.

Jag har också förstått det som att det gäller varmblodshästar. Att tyskar skulle komma till Sverige för att brännmärka haflinger tycker jag inte låter troligt alls! :)

Ja han är verkligen både härlig och lurig. Det roliga är att jag har börjat uppskata det mer och mer (speciellt efter jag började på NH). Innan kunde jag tycka att det var jobbigt och lite smått pinsamt när han gjorde sånna saker. Han verkade ju så ouppfostrat!

Du har alldeles rätt egentligen! Undrar om inte "flingor" överlag är så här? Jag kan skämmas ibland när hovslagaren är ute och hon uppvisar sina "talanger"... Men det som är roligt är att det räcker med EN ordentlig tillrättavisning från honom, och så står hon som ett ljus resten av tiden. Hon är heller aldrig långsint. Även om han har fått ryta till med henne så är hon precis lika glad för att se honom nästa gång han kommer :)!

Sedan kan jag också vara väldigt stolt över henne och hennes lugn. Som t.ex. när veterinären var ute när hon hade skadat sig (det mystiska sticksåret, om någon minns) och hon fick "gräva" och undersöka hur mycket som helst. Pållan stod stilla och fint HELA tiden!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!

Hästrelaterat

Tillbaka